Eerste motorreis plannen

Voor Zwitserland heb je een Vignet nodig als je gebruikt gaat maken van de autosnelwegen (kún je aan de grens óf bij de tankstations daarvoor kopen, ANWB in NL kan ook). Als je op voorhand al weet dat je niet over de snelwegen gaat rijden in Zwitserland dan hoef je jezelf nergens druk over te maken.

In .DLD mag je overal rijden en als er extra "Maut/Zoll" geheven wordt dan zie je dat terplekke (Nordschleife i.e.), zelfde geldt voor .FR (Alleen snelwegen/ "Peages") en .BE. In .LUX ben ik nog nóóit een tol/maut/zoll weg tegengekomen.
 
Laatst bewerkt:
Maut/Zoll in Duitsland geldt alleen voor vrachtwagens, daar hoef je je in DLD praktisch nooit zorgen over te maken.

Autobahnvignet kun je nieuw kopen bij de ANWB maar je kan die nu (halverwege juli) meestal genoeg vinden op marktplaats voor de helft van het geld.

In Frankrijk heb je wel te maken met tol (peage) op een hoop snelwegen.
Je hebt in Frankrijk altijd de keus om de snelweg te nemen (en dus tol te betalen) of de Route National (RN) te rijden. De RN is gratis en daar mag je 100 km per uur.
Als je de snelweg opgaat en je gaat tol betalen, altijd in de smiezen houden dat ze je categorie 5 zetten (motor) ipv categorie 1 (auto): scheelt zich de helft.
 
Wachten op mooi weer?
Forget it, regenpak aan en en rijden naar het mooie weer toe.
Als je hier op mooi weer moet wachten is je vakantie voorbij.
 
Wachten op mooi weer?
Forget it, regenpak aan en en rijden naar het mooie weer toe.
Als je hier op mooi weer moet wachten is je vakantie voorbij.
Blijf positief :)
Ziet er naar uit dat er eind volgende week beter weer op komst is. Nu, we wachten af... En ik heb wel wat geduld hoor.
 
succes
Men broer en ik vertrekke na de pyreneeën.
Maar ik had ergens gehoord dat mapsource na een tijd er uit gaat . da die niet meer worden up gedate? maar heb die routes van ons met basecamp gedaan.
en als er een kaart gedownload word altijd herbereken.

en een fijne vakantie
 
@majorFear: de eerste keer dat ik zo ver en zo alleen ga. Ben wel al regelmatig in de eifel geweest, maar altijd voor 1 dagje.
Als het weer een beetje mee zit, rijd ik door naar oostenrijk, na mijn bezoek aan de walblick. Maar zoals het er nu naar uit ziet denk ik dat het switserland, of eerder frankrijk/italie zal worden.
 
Juist de banden even nagekeken, kwam ik een snee'tje tegen. Kan dit in probleem vormen? De groeven zijn nog altijd zeer diep dus daarvoor hoef ik hem niet te veranderen.
full

full
 
als je ermee op vakantie wil vertrekken zou ik het niet riskeren. Misschien dat meer ervaren motards daar anders over denken, maar ik zou hem laten vervangen.
Uw vier ledematen nog hebben EN kunnen bewegen lijkt mij belangrijker dan die 100 of 200 euro dat die band kost.
 
Ik zou het niet doen met die band. Zeker als je naar warmere gebieden met veel scherpe bochten. Je banden worden dan goed warm, dat kan met zo'n snee verkeerd aflopen. In het gustigste geval breekt er een brok rubber af dan rij je ook niet meer prettig.
 
@majorFear: de eerste keer dat ik zo ver en zo alleen ga. Ben wel al regelmatig in de eifel geweest, maar altijd voor 1 dagje.
Als het weer een beetje mee zit, rijd ik door naar oostenrijk, na mijn bezoek aan de walblick. Maar zoals het er nu naar uit ziet denk ik dat het switserland, of eerder frankrijk/italie zal worden.
Aan de overzijde van de grens in Frankrijk zijn de Vogezen. Die zijn erg mooi en je kunt er mooie routes rijden.
 
Wat betreft dat bandje: Zo te zien een MPR2CT band en die doen dat wel vaker. Sneetjes zijn heel oppervlakkig dus gewoon mee doorrijden, d'r is niks met dat bandje aan de hand.
 
ik (niet de OP) ben net terug. dagje zwarte woud, dan doorgereden naar südtirol italie (gais), vlakbij de grens met oostenrijk. het was GEWELDIG, WÜNDERBAR, FANTASTICO!!!!!

Ik ga binnenkort nog eens terug gaan naar swartzwald voor de routes van majorFear, want nu heb ik samen met een duitser gereden (die dag in het zwarte woud), we hebben zijn route gereden en ik denk dat de routes van MajorFear leuker waren als ik het zo op de kaart zie.

veel gezien, veel bijgeleerd (dat doe je elke rit, maar eens te meer in de bergen), veel afgezien maar vooral héél erg veel genoten!

En het beste van alles: geen enkel schuiver gemaakt, geen enkele keer de motor moeten neerleggen. Ik heb helaas wel m'n zijstandaardschakelaartje eruit gepleurd en 200€ betaald om iemand de dodemansknop uit te laten zetten (schaam schaam), maar dat zal ik nu nooit meer vergeten.

ik heb een leverancier van weetikwat de weg getoond, een zwitserse motorrijder zijn achterband gemaakt, een duitse vrouw (auto) haar olie bijgevuld, met wildvreemden gepraat alsof we al jaren beste vrienden waren, heel veel haarspeldbochten gemaakt, bergen beklommen, gestopt voor koeien, genoten van het uitzicht (met tinitus in de oren) en geklommen-en-gedaald-met-haarspeldbochten-in-de-GIETENDE-regen terwijl ik tegelijkertijd tussen een file moest doorrijden, en nog veel meer.

ik kan het iedere motorrijden aanraden. nee, iedere motorrijder MOET dit eens gedaan hebben!

later mss meer. nu wat rusten en de hond uit halen.

@OP: sorry, ik wilde je topic niet kapen. Ik zal een eigen topic aanmaken als ik straks nog eens alles voor mezelf overloop en het in een verslagje giet. Veel plezier nog, want jij bent nog 2 weken onderweg, gelukzak!
 
Terug
Bovenaan Onderaan