Eerste motorvakantie Ardennen

tim_641

Rookie
9 jan 2018
16
1
Ik ga midden augustus met wat vrienden een weekend naar een huisje in de buurt van Spa. We gaan daar een beetje rondrijden in de ardennen. Ik ga op een Yamaha Fz1n die kant op.

Het word mijn eerste motorvakantie, en ik vroeg me af of mensen nog tips/aanraders hebben voor een leuke route vanaf Rotterdam naar Spa?

Mooie routes daar in de buurt zijn ook welkom!
 
ik ben in juni 2023 een rondje Ardennen en Luxemburg gaan doen. Met de club is leuk en gezellig Doen we eerste weekend van augustus weer) maar alleen is ook niet verkeerd.
Via snelweg naar Maastricht vanaf Rotterdam, daarna kronkelroute van TomTom het verder uit laten zoeken. Eerste stop in Esneux (camping Les Murets aan de Ourthe) , daarna Luxemburg (camping Berkel aan de Sure) en als laatste bij Dinant/Anseremme (camping Les Etoiles aan de Lesse) . Tentje mee, luchtbed met minipompje , kookgerei en zeker koffieprutelaar.
Ga ik zeker meer doen !
 

Bijlagen

  • IMG_20230606_175652.jpeg
    IMG_20230606_175652.jpeg
    440,5 KB · Weergaven: 61
  • IMG_20230604_171211.jpeg
    IMG_20230604_171211.jpeg
    503,4 KB · Weergaven: 62
  • IMG_20230603_234309_1.jpeg
    IMG_20230603_234309_1.jpeg
    213,6 KB · Weergaven: 59
  • IMG_20230603_234309.jpeg
    IMG_20230603_234309.jpeg
    196,3 KB · Weergaven: 58
  • IMG_20230604_171217.jpeg
    IMG_20230604_171217.jpeg
    526,8 KB · Weergaven: 58
Als wij richting Ardennen gaan, gaan we vanaf Delft tot aan Baarle Nassau via het welbekende zwarte lint, om vanaf Baarle heerlijk binnendoor te gaan.
Krijg gelijk wel weer zin om te gaan kamperen in de Ardennen.
En zeker voor de eerste motorvakantie, doe niet te gek, geniet, allerbelangrijkste!! en als je wat moe voelt, pak je rust, en ga vooral leuke herinneringen maken.

suc6 met je trip!!
 
Het gebied waar je al vaak rijdt inderdaad via de snelste weg uit rijden. Vanaf daar snelwegen vermijden en mooi binnendoor touren (Wie weet kom je wel wat mooie wegen tegen voor een groter tourtje in NL).

Wij zijn dit jaar nog naar Trois-Ponts geweest met de motor, vanuit daar verschillende TomTom routes gereden (TomTom app is een aanrader!). Ik zou ook zeker een tourtje naar Luxemburg wagen, het is redelijk dichtbij en de wegen zijn top!

IMG_20230603_102145.jpg
 
Het is al een paar keer genoemd. Besteed je vrije tijd liever in de mooie Ardennen , dan in deze "snelweg" omgeving hier. Advies; neem de snelweg en rij in een dikke 2 uur voorbij Luik . Na Luik de mooie Ardennen in.

Ik heb al diverse tussendoor routes geprobeerd vanuit Rotterdam richting de Ardennen. Allemaal hetzelfde (dat stuk Belgie na Chaam is niet mooi) en het duurt uren.

Vermijd in de Ardennen de provinciale doorgaande wegen, maar neem de wegen tussendoor. Je vind hele mooie stukken / routes tussen SPA / La Roche / Esch sur Sure / Vianden .
Veel plezier
 
Laatst bewerkt:
Het is al een paar keer genoemd. Besteed je vrije tijd liever in de mooie Ardennen , dan in deze "snelweg" omgeving hier. Advies; neem de snelweg en rij in een dikke 2 uur voorbij Luik . Na Luik de mooie Ardennen in.

Ik heb al diverse tussendoor routes geprobeerd vanuit Rotterdam richting de Ardennen. Allemaal hetzelfde (dat stuk Belgie na Chaam is niet mooi) en het duurt uren.

Vermijd in de Ardennen de provinciale doorgaande wegen, maar neem de wegen tussendoor. Je vind hele mooie stukken / routes tussen SPA / La Roche / Esch sur Sure / Vianden .
Veel plezier
Zelf neem ik meestal vanaf Breda de weg via Antwerpen, Brussel en net na Namen afslag Wierde en je rijdt zo via Naninne, Dave naar de Maas waar het schiiterend rijden is naar Dinant. Totaal andere kant van der Ardennnen dan Luik maar echt schitterend ook! Zeker het stuk Semois langs de Franse grens bij Bouillon.
 
Camping Halliru? traditioneel slecht sanitair, chagerijnige beheerdster maar supermooi plekje en klein uurtje lopen naar de stad.
 
Eten & bier ter plekke is wel een groot voordeel?
Ik merk stiekum dat ik geneigd ben terug te gaan naar oude plekken vwge fijne herinneringen.. Maar op die manier vind je geen leuke nieuwe plekken?
 
Laatst bewerkt:
Spa-Malmedy-xhoffraix-robertville-st vith- clervaux. dan heb je al een mooie opwarming gehad om dan vanuit clervaux een tour te doen door de mooie valleien van Luxemburg :)

zo rij ik em toch een paar keer per jaar aangezien ik op iets minder dan een uur in Malmedy ben :)
 
Eten & bier ter plekke is wel een groot voordeel?
Ik merk stiekum dat ik geneigd ben terug te gaan naar oude plekken vwge fijne herinneringen.. Maar op die manier vind je geen leuke nieuwe plekken?
Als ik een review moet geloven dan ken je straks jouw plekje bij Bouillon (camping Halliru) niet meer terug:

"Halliru werd verwaarloosd door de gemeente en wordt overgenomen door Floreale. Alle vaste plaatsen zijn opgezegd en alle tenten en caravans verdwijnen. De camping wordt gesloten van september 2023 tot januari 2025. Floreale investeert naar verluidt 16 miljoen in nieuwe infrastructuur, zoals meer dan 100 chalets, nieuw sanitair, een winkel en een restaurant. Er komen later ook 40 plaatsen voor motorhomes. Er zouden ook enkele plaatsen voor tenten blijven. Het zal er terug fatsoenlijker zijn, maar ook een pak duurder."

Op feestbook van Halliru: Camping Halliru
"Chers campeurs,
depuis le 1er avril le camping communal a été remis au groupe Floreal
Cependant il est ouvert cette saison jusqu'au 30 septembre pour les gens de passage et les résidents saisonniers
bonne saison à tous"

Ergo: je hebt nog maar enkele dagen om af te reizen en voor het laatst te genieten van het bijzonder slechte sanitair:+. Daarna wordt het prijzig, net als Camping Maka en La Prahay, en heel beperkt aantal tentplaatsen.....
 
Oh, dit is serieus wel een stomme ontwikkeling? Zou het een trend worden dat 'gewone' campings verdwijnen en duurder worden?
 
Ja, dat is een trend die je ook hier in Nederland als sterk ziet bij vooral stacaravanparken. Stacaravanparken waarvan een familie eigenaar is, worden overgenomen door Roompot/Landal (dit is overigens hetzelfde concern) en vervolgens allemaal nieuwe huisjes opgezet welke een veel hogere huuropbrengst genereren.
Alles veel luxer, maar ook veeeel duurder en de 'oude' eigenaren van de stacaravan hebben het nakijken: hun huur wordt opgezegd en ze moeten verdwijnen......
 
Dat schijnt inderdaad een trend te zijn. De campings voor de "gewone man" verdwijnen. In de plaats komen luxe vakantie woningen of vakantie parken. Kennelijk verdienen de investeerders daar meer mee. Aan een "eenzame biker (:))" die alleen een plekje voor z'n tentje, een schone douche en toilet nodig heeft verdienen ze veel te weinig. Als ie dan ook nog z'n eigen potje kookt op een brandertje.... Vind het ook jammer hoor. Gelukkig heb je nog steeds de campings municipal in Frankrijk.
 
Bij Le Domaine in Bohan (vlakbij dus) hebben ze juist afscheid genomen van alle vaste plaatsen met stacaravans. Alleen nog maar normale kampeerders! Wel barretje met eten en drinken dus voor een kampeerder zoals ik dat ben ideaal.
 
Bij Le Domaine in Bohan (vlakbij dus) hebben ze juist afscheid genomen van alle vaste plaatsen met stacaravans. Alleen nog maar normale kampeerders! Wel barretje met eten en drinken dus voor een kampeerder zoals ik dat ben ideaal.
zat daar ook niet Le douane met hele vage resencies? Is Le domaine leuk/mooi en heb je een superdinges op loopafstand?
 
Le Douane vind ik altijd een heerlijk plekje.als je wilt kun je op terras zitten maar hoeft natuurlijk niet. (Muziek is erg wisselend, de ene keer rock en soms is het nederlandstalig) Sanitair is wat veroudert maar schoon. Dorpje bohan daar loop je in 5 minuten heen voor boodschappen barretjes en restaurantjes.
 
zat daar ook niet Le douane met hele vage resencies? Is Le domaine leuk/mooi en heb je een superdinges op loopafstand?
En ik bedoelde la Douane maar mijn telefoon is kapot en ik kan niet mijn gehele tekst ( en de autocorrectie) goed lezen... (Nieuwe komt er aan) iets met een schijfremdlot en een telefoon samen in een tanktas.... :(
 
Le Douane vind ik altijd een heerlijk plekje.als je wilt kun je op terras zitten maar hoeft natuurlijk niet. (Muziek is erg wisselend, de ene keer rock en soms is het nederlandstalig) Sanitair is wat veroudert maar schoon. Dorpje bohan daar loop je in 5 minuten heen voor boodschappen barretjes en restaurantjes.
Mensen geven commentaar dat gasten vanaf 22 uur stil moeten zijn en ze zelf tot diep in nacht harde muziek hebben waardoor ze niet kunnen slapen _O- Er is vlakbij nog 'n camping wat Domaine nog wat heet.. Ben op zich wel nweschierig naar het plekje. Vanaf Halliru naar het stadje lopen is een klein urutje en met enkelblessure nu misschien niet zo handig..
 
wel effe bellen van te voren, dan kunnen ze een trekkersplek voor je reserveren aan het water... of via facebook contacten
 
Terug
Bovenaan Onderaan