Eerste ongeluk gemaakt wat kan ik doen.

frank_b

MF veteraan
3 nov 2005
2.404
126
De Veluwe
www.vfroc.nl
Houd je rekening ermee dat dit soort koplampen links schijnen qua lichtpatronen......... (dus de engelse versie)
Soms kun je m open maken en een schotje andersom zetten. wel even iets om op te letten (ook als zeggen ze dat het goedgekeurde lampen zijn)
Dat hoeft niet, ligt aan je motor.
De meeste moderne motoren hebben tegenwoordig een zgn 'flat' beam en dan is het uitwisselbaar zonder schotjes en stikkers.
Mijn VFR heeft dat bv.
Laat het even controleren bij een motorzaak kunnen ze je waarschijnlijk zo vertellen.

• Like
Waarderingen: Sideswipe

Sideswipe

MF veteraan
17 jun 2011
1.860
42
Gliese 581d
Dat hoeft niet, ligt aan je motor.
De meeste moderne motoren hebben tegenwoordig een zgn 'flat' beam en dan is het uitwisselbaar zonder schotjes en stikkers.
Mijn VFR heeft dat bv.
Laat het even controleren bij een motorzaak kunnen ze je waarschijnlijk zo vertellen.
OK dat wist ik niet. Mijn "modernste" motor is uit 2008 ;-)

• Like
Waarderingen: frank_b

Mike Schenk

Built like Buddha
Donateur
9 mei 2005
14.458
1.325
52
Den Haag
www.dikkebrommer.nl
ABS is mooi, maar ABS is geen wondermiddel. Als je in een klap hard je rem inknijpt zodat het ABS meteen ingrijpt, is je remweg langer dan wanneer je de remdruk opbouwt zodat de motor in zijn voorvering duikt en zo steeds meer grip op het voorwiel krijgt. Op het moment dat de ABS ingrijpt heb je gewoon niet goed geremd, maar je ligt gelukkig niet op je muil.
Maar het is zeker geen excuus om geen tijd meer te investeren in het regelmatig oefenen van een noodstop.

Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: MrFarugo

mean-machine

MF veteraan
3 jun 2013
5.286
1.114
Veluwe
Als je jezelf op je muil remt dan doe je dat toch zelf?

In Italië kwam ik van een camping met heel slecht zicht op de rijweg ivm een hoge heg. Op deze rijweg was vrijwel nooit verkeer.
Maar je raadt het al, toen ik eruit wilde, en maar half het idee had dat er mogelijk TOCH een auto voorbij kon komen, toen kwam die ook werkelijk.
VOLLE noodstop, wat natuurlijk direct het voorwiel deed blokkeren. Terwijl ik dat bemerkte toch mijn remhendel direct wat losser gelaten, en daarmee hield ik het spul wel overeind. Precies genoeg geremd om de auto NIET te raken. Ai-ai.....met de schrik vrijgekomen!

• Like
Waarderingen: Mike Schenk

Mike Schenk

Built like Buddha
Donateur
9 mei 2005
14.458
1.325
52
Den Haag
www.dikkebrommer.nl
Klopt, je ligt niet direct op je muil als je voorwiel blokkeert zonder ABS, maar het vereist wel enige skills/ervaring.

Ik heb ooit een remtraining gedaan op motoren voorzien van extra zijwieltjes en een uitschakelbaar ABS. Op een extreem glad wegdek was het verschil tussen remmen met of zonder ABS heel goed merkbaar. Zonder ABS stond je aanmerkelijk sneller stil. De truc was de achterrem volledig in te trappen en niet meer aan te denken en vervolgens de voorrem progressief in te knijpen totdat het voorwiel blokkeerde en dan even te lossen.

Het blokkerende achterwiel was geen enkel probleem zolang je maar ver vooruit bleef kijken, dan corrigeer je het uitbrekende achterwiel vanzelf. Het blokkerende voorwiel was wel een uitdaging op zich. Van de 10 stops die ik probeerde heb ik 2 keer de zijwieltjes nodig gehad. En dan is op de openbare weg op een motor zonder zijwieltjes toch wel handig om ABS te hebben.

mean-machine

MF veteraan
3 jun 2013
5.286
1.114
Veluwe
Zelf heb ik ooit wel eens een slipcursus gedaan met de auto.

Verschil is wel dat je op de slipbaan verwacht dat je gaat slippen/ glijden.
Op de openbare weg komt zo'n situatie uit het NIETS, zoals ik hierboven heb geschreven.
Dan denk je niet (althans je hebt de tijd niet om te denken) maar je moet DIRECT doen!

RR.

MF veteraan
21 feb 2007
16.801
2.641
57
Den Haag
De enige keer dat ik last had van ABS was met een Triumph Tiger 1050 (ABS niet uitschakelbaar) tijdens een afdaling van een natte, steile onverharde bergweg met hele krappe haarspeldbochten. Mijn vrouw zat achterop en de motor wilde niet remmen. Met de kiezen op elkaar naar beneden. Alles ging net goed, en mijn vrouw had niks gemerkt.:P

• Like
Waarderingen: Mike Schenk