Eerste ongeluk gemaakt wat kan ik doen.

Faruk

MF'er
11 apr 2019
55
19
Nog niet lang geleden heb ik mijn eerste motorfiets gekocht (ongeveer drie weken nu en gelijk al een ongeluk, schandalig....).
En ja daar is die dan, mijn eerste ongeluk........ ;(

Dinsdag 04-02 reed ik op de A10 richting school, ik zou er voor het eerst met de motor gaan.
De weer was mooi, zonnetje was op, wegdek was beetje glad en ik reed stabiel op de 2e rijstrook.
Ik reed met 100 kilometer per uur (max snelheid is ook 100km/h). Maar voor de afrit Amsterdam: -Oud-zuid remde de auto voor mij zo hard dat hij bijna stil stond.
En ik schrok hoe snel hij bijna stilstond waardoor ik met paniek hard ging remmen met gevolg dat ik van de motor viel en de motor weggleed.

De auto van de tegenpartij stopte heel netjes gelukkig want ik wist niet wat ik verder moest doen omdat het me voor het eerst overkom zo een ongeluk. Mijn telefoon was stuk dus hij belde even de politie en de politie belde weer ambulance en sleepdienst voor mij. Er is gelukkig helemaal niks overkomen

Als eerst vraag ik me af wie is hier schuldig, de volgafstand die ik had was ruim 2 seconde. En Ja misschien moest ik beter remmen......
Maar op een snelweg waar de rest van het verkeer gewoon doorstroomt plotseling remmen is ook niet bepaald oke vindt ik. Dit ongeluk gebeurde vlak voor een afrit en de bestuurder van de auto vertelde me ook dat hij moest remmen voor de auto voor hem die bepaalde vanuit de meest linker rijstrook naar de afrit te gaan.

Vervolgens vraag ik me af wat ik nu kan doen, mijn verzekeraar wilt de schade niet dekken omdat ik WA Beperkt verzekerd ben (KNMV) ook had ik geen inzittende verkering omdat ik niet wist waar het voor was maar blijkbaar waar telefoon,kleding en dergelijke. Ik heb 112schade benaderd en zij zeggen dat er geen aansprakelijkheid gedaan kan worden omdat 'Volgens de verkeerswetgeving moet u in staat zijn uw voertuig tot stilstand te brengen binnen de afstand waarbinnen de weg voor u te overzien is.'
 
Laatst bewerkt:
De laatste regel.
Jij bent aansprakelijk. Helaas. Dure les. Weinig aan te doen.
Niet te lang treuren, snel weer opstappen en verder rijden. Je leert pas echt rijden door kilometers te maken en je in het verkeer te begeven.

Het voelt nu alsof je er niks aan had kunnen doen en alsof het de schuld van je voorganger was maar over een paar jaar zul je inzien dat je weldegelijk meer afstand had moeten houden, beter had moeten opletten of sneller had moeten reageren. Daar heb je nu niks aan maar het is wel zo.
 
Allereerst gelukkig dat je zelf relatief okee bent, dat is het allerbelangrijkste!!

Ik zal maar gelijk met het slechte nieuws binnenvallen, en dat is dat ik vermoed dat er weinig te halen valt.
Geen all risk dus eigen (veroorzaakte) schade word niet gedekt, hoogstwaarschijnlijk geen gopro oid om rare fratsen van medeweggebruikers vast te leggen in de hoop dat de claim naar een ander kan gaan, en geen rechtbijstandverzekering om vragen hoe of wat je mogelijkheden zijn in deze casus.

In een ver verleden was de achteropkomende partij vrijwel altijd fout en ik vrees dat dat in dit geval niet anders zal zijn..

succes met herstel en/of afhandeling, en laat je dit niet tegenhouden!
 
Lullig maar waar,je bent aansprakelijk omdat achterop reed en WA is alleen om een tegenpartiuj schadeloos te stellen
Succes
 
In een ver verleden was de achteropkomende partij vrijwel altijd fout en ik vrees dat dat in dit geval niet anders zal zijn..
:^

De achterop rijdende partij is nog steeds vrijwel altijd de aansprakelijke voor de veroorzaakte schade, art 19 RVV verwoord dat als volgt:

Artikel 19
De bestuurder moet in staat zijn zijn voertuig tot stilstand te brengen binnen de afstand waarover hij de weg kan overzien en waarover deze vrij is.


De enige manier waarop de achterop rijdende de andere partij aansprakelijk zou kunnen stellen is als die 'anders dan door de noodzaak van het verkeer' plots en onverwacht hard remt, zonder enige noodzaak. Dat laatste is vrijwel nooit te bewijzen.

Zoals het nu omschreven staat in de openingspost zie ik ook niet op grond waarvan van art 19 rvv afgeweken zou kunnen worden.







Ik reed met 100 kilometer per uur (max snelheid is ook 100km/h). Maar voor de afrit Amsterdam: -Oud-zuid remde de auto voor mij zo hard dat hij bijna stil stond.

En ik schrok hoe snel hij bijna stilstond waardoor ik met paniek hard ging remmen met gevolg dat ik van de motor viel en de motor weggleed.


Als eerst vraag ik me af wie is hier schuldig, de volgafstand die ik had was ruim 2 seconde. En Ja misschien moest ik beter remmen......
Maar op een snelweg waar de rest van het verkeer gewoon doorstroomt plotseling remmen is ook niet bepaald oke vindt ik. Dit ongeluk gebeurde vlak voor een afrit en de bestuurder van de auto vertelde me ook dat hij moest remmen voor de auto voor hem die bepaalde vanuit de meest linker rijstrook naar de afrit te gaan.

Vervolgens vraag ik me af wat ik nu kan doen, mijn verzekeraar wilt de schade niet dekken omdat ik WA Beperkt verzekerd ben (KNMV) ook had ik geen inzittende verkering omdat ik niet wist waar het voor was maar blijkbaar waar telefoon,kleding en dergelijke. Ik heb 112schade benaderd en zij zeggen dat er geen aansprakelijkheid gedaan kan worden omdat 'Volgens de verkeerswetgeving moet u in staat zijn uw voertuig tot stilstand te brengen binnen de afstand waarbinnen de weg voor u te overzien is.'


Zwaar kl*te zo snel in je motor carrière al schade te rijden.

Volgende is niet om lullig te doen !!
Zoals ik het lees heeft de auto voor je 'uit noodzaak van het verkeer' geremd, hij zegt dat er een andere auto daar de reden voor was.
Jij hebt 2 seconden afstand gehouden. Misschien had je 3 seconden afstand moeten houden.

Je bent beginnend motorrijder, hoeveel oefeningen heb je gedaan met remmen ?
Voor je als motorrijder zo goed kunt remmen dat je voorkomt dat je in een schrikreactie alle remmen blokkeert ... ben je nog wel even bezig, sterker, ik durf de bewering aan dat nog geen 5% van de motorrijder zou goed kan remmen.
Een vriend van mij verzorgd de rijopleidingen voor motoragenten. Die kan best een beetje rijden, ook remoefeningen zitten uiteraard in die opleiding, hij was daar dus elke dag mee bezig !!
Tijdens een priveritje gebeurd er iets onverwachts en .... hij remt zich onderuit !
Stelling: In paniek remt iedereen zich onderuit.

Het is een harde leerschool. Oefen en leer remmen, desnoods middels een cursus.
Daarnaast, de remafstand is altijd groter dan je denkt. Remmen is voor mij de 2e optie om een aanrijding te voorkomen, uitwijken/ontwijken is de eerste.
Eigenlijk moet je je aanleren om altijd te weten waar je uitweg is, waar is ruimte, waar kan ik heen zonder brokken te maken.
Kost de eerste tijd veel energie, na verloop van tijd word het een automatisme dat je je leven kan redden !
 
Er zijn twee soorten motorrijders. Zij die nog moeten vallen, en zij die al gevallen zijn. Een oude grap, maar wel waar. Welkom bij de club. Ik zou bijna zeggen wees blij dat het nu gebeurt en dat het relatief goed is afgelopen. Je weet nou hoe het voelt, en hoe belangrijk het is dat je op je volgafstand let, vooruit denkt, goede kleding draagt en (nog een cliché) "expect the unexpected".

Over de volgafstand... Als je denkt "dit is wel genoeg" is het waarschijnlijk nog niet genoeg. Ik probeer altijd afstand te nemen tot ik begin te denken "ja maar dit is wel erg veel afstand" :) Wat trouwens op de A10 wel lastig is inderdaad.

Allemaal mosterd na de maaltijd en je koopt er niets voor, behalve een goede les. Succes met de afhandeling en hopelijk stap je snel weer lekker op!
 
Naar. Enorme pech natuurlijk, denk dat iedere motorrijder wel eens vervelend verrast is door een hard remmende voorligger, meestal gaat het goed. Had een tijd terug iemand voor me op een 80 weg die op een recht stuk zonder ander verkeer ineens stil ging staan. Toen moest ik ook flink doorremmen omdat je het totaal niet verwacht.
Schade lijkt me mee te vallen, wel zonde natuurlijk. Helemaal mooi krijgen gaat wel wat kosten. Alleen rijklaar krijgen mits je het zelf doet zal niet gigantisch in de kosten lopen en mits geen verborgen schade. Kleding en helm is dan misschien nog wel het duurste.
Verder heb je geluk dat je zelf niets ernstigs hebt.

Als je veel ring A10 rijdt, voor de toekomst waar je ook echt op bedacht moet zijn is van rijstrook wisselend verkeer bij de afritten, vooral vlak voor de spits als men gehaast voor de spits thuis probeert te komen. Ben al meerdere malen door mijn oplettendheid ontkomen aan een aanrijding doordat men van rechts een baan naar links opschuift, om vervolgens zonder te kijken nog een baan naar links op te schuiven terwijl ik net van links een baan naar rechts op aan het schuiven ben. Kom dat ongeveer iedere 3 weken wel tegen.
 
Laatst bewerkt:
Zoals MBM hierboven ook al benoemd, probeer ook altijd te kijken waar je heen kan mocht je het niet aan kunnen remmen. Ik heb zelf nog nooit een motor met ABS gereden, dus dit is iets waar ik ook altijd mee bezig ben. In slechte weeromstandigheden in de spits is het soms erg moeilijk om voldoende afstand te houden, als je een gat laat vallen kruipt er meestal gelijk iemand voor. Een enkele keer heb ik deze ruimte ook al echt nodig gehad, en het gebeurd nog al eens dat ik, in plaats van een remactie uit te voeren, ik een baan op kan schuiven, omdat ik al weet dat daar ruimte ligt.

Sterkte en succes met de afhandeling!
 
Sterkte met alles en wees blij dat je zelf nog heel bent Uit je verhaal maak ik op dat er geen abs op je motor zit of had dit je niks geholpen een motor met abs


Fijn weekend
 
Oef! Das kut! Hoop dat je snel weer veilig op de motor zit.

Ik kijk graag op youtube naar "DanDanTheFireman", hij maakt met regelmaat filmpjes als "After Action Reviews". Hierin bespreekt hij op basis van Video's wat er goed en/of fout werd gedaan tijdens het handelen.
Hierin heeft hij het ook continue over "Alert states", waarbij er word gekeken naar wat triggers zouden moeten zijn om nog beter geconcentreerd te zijn. Een onderdeel hiervan is de "escape routes", als je er geen meer hebt zit je eigenlijk altijd in "alert state" Rood, de hoogste voordat je in "Brown" (PAnick state) komt.

Wie weet helpt het je om daar eens naar te kijken, om een toekomstig geval als deze te voorkomen.
 
Man man man, wat kut zeg. Maar wees vooral héél blij dat je het er zelf heelhuids afgebracht hebt; zat mensen die in dergelijke situaties van 100 naar 0 zijn gegaan die een veel vervelender verhaal navertellen... of juist niet na kunnen vertellen.

En ten tweede; het klinkt alsof de tegenpartij heel weinig schade heeft. Da's ook mooi; hoe minder gezeik je daar van hebt, hoe beter.

En dan de schade bij jezelf; tsja, het is hier al meerdere keren gezegd. Heel zuur, maar daar ga je toch écht zelf voor opdraaien. Er zijn maar héél weinig situaties waarin je verantwoordelijk kunt zijn voor mensen die achterop je klappen; het lijkt er niet op alsof je deze automobilist daarvoor de schuld kunt geven. Hij moest immers ook gewoon remmen voor iemand voor hem.

Het is jouw verantwoordelijkheid om je voertuig ten aller tijde op tijd en veilig stil te kunnen zetten. Wellicht dat hier een element van foutief handelen bij de tegenpartij zit -of bij degene voor wie hij moest remmen-, maar in een geval zoals dit moet je dat ook wel op kunnen vangen.

Ik denk dat we hier in ieder geval allemaal blij zijn dat je nog heel bent; dan kun je hiervan leren en hopelijk snel weer verder rijden.

PS: Je kunt trouwens wellicht een poging wagen om je telefoon op de inboedelverzekering te gooien, als je die hebt. Beperkt de schade misschien een beetje.
 
Balen man! Een ongeluk zit in een klein hoekje, daarom altijd proberen zo goed mogelijk voorbereid te zijn op rare koekblikkers.

Ik reed een keer op de autobahn met 140 ofzo op de rechterrijstrook, en op de vluchtstrook stond een mercedes stil. Ongeveer 100m voordat ik bij hem was schoot hij met 10/kmh ineens mijn rijstrook op.
Nou dat was bijna raak kan ik je vertellen! Ik had geluk dat er niemand naast me reed op dat moment want ik moest zo snel uitwijken dat ik geen tijd had om spiegels te checken.
Dat was wel een leermoment voor mij: altijd even een baantje opschuiven als er iemand stilstaat op de vluchtstrook.
en zo zijn er nog honderdduizend andere gevaren, maar die ga je met ervaring allemaal beter herkennen.
 
*knip*

De enige manier waarop de achterop rijdende de andere partij aansprakelijk zou kunnen stellen is als die 'anders dan door de noodzaak van het verkeer' plots en onverwacht hard remt, zonder enige noodzaak.’ Dat laatste is vrijwel nooit te bewijzen.
Hier heb ik helaas ervaring mee, de auto voor mij vond het leuk om aan de handrem te trekken midden op de weg. (Hij gooide ‘m voor mij de weg op ik reed op een voorrangsweg, ik remde optijd, we trokken beide weer op en toen ineens stond ‘ie stil zonder remlichten)
Beide heren in de auto hadden flink gezopen maar 3x raden wie de sjaak was.. :X

on topic: balen dat dit meteen zo vroeg gebeurd, gelukkig weinig lichamelijke schade maar zoals meer gezegd hier, zo snel mogelijk weer opstappen en rijden, en oefenen met remmen op bijv een lege parkeerplaats of industrieterrein :Y
 
Zoals hier boven reeds beschreven is het een dure les en is er niet heel veel meer wat je kan doen om je eigen "schade" te "beperken"...

Wat je her en der ook nog wel ziet, is dat als je eigenlijk zo goed als alleen een schuiver hebt gemaakt,
je alle kappen van je motor af haalt en er een "naked/street fight" van maakt...
Kappen er af, eventueel de bedrading her-leggen en een nieuwe koplamp en je bent er (bijna)

Wat betreft WA verzekeren... tja op de lange duur (als je geen schade rijd) ben je goedkoper uit dan All-Risk... maar in het verkeer ben je helaas ook erg afhankelijk van wat anderen doen waar jij zelf geen invloed over hebt / niet kan anticiperen (iemand die jou van achteren aantikt en er misschien zelfs vandoor gaat)

P.S.
Wat betreft je schade schatting, alleen je motor? of ook je helm + kleding +telefoon in dat bedrag?
Honda onderdelen schijnen nogal duur te zijn (niet zo duur als BMW, maar wel "gemiddeld duur")


Hier heb ik helaas ervaring mee, de auto voor mij vond het leuk om aan de handrem te trekken midden op de weg. (Hij gooide ‘m voor mij de weg op ik reed op een voorrangsweg, ik remde optijd, we trokken beide weer op en toen ineens stond ‘ie stil zonder remlichten)
Beide heren in de auto hadden flink gezopen maar 3x raden wie de sjaak was.. :X

on topic: balen dat dit meteen zo vroeg gebeurd, gelukkig weinig lichamelijke schade maar zoals meer gezegd hier, zo snel mogelijk weer opstappen en rijden, en oefenen met remmen op bijv een lege parkeerplaats of industrieterrein :Y

Helaas is het in Nederland ook steeds handiger om gewoon met Dashcam te rijden.
Laatst voor mij in de (lease) auto ook handig gebruik van moeten maken omdat tegenpartij doorreed.
 
1. Als eerst vraag ik me af wie is hier schuldig, de volgafstand die ik had was ruim 2 seconde. En Ja misschien moest ik beter remmen......
Maar op een snelweg waar de rest van het verkeer gewoon doorstroomt plotseling remmen is ook niet bepaald oke vindt ik. Dit ongeluk gebeurde vlak voor een afrit en de bestuurder van de auto vertelde me ook dat hij moest remmen voor de auto voor hem die bepaalde vanuit de meest linker rijstrook naar de afrit te gaan.

2. Vervolgens vraag ik me af wat ik nu kan doen, mijn verzekeraar wilt de schade niet dekken omdat ik WA Beperkt verzekerd ben (KNMV) ook had ik geen inzittende verkering omdat ik niet wist waar het voor was maar blijkbaar waar telefoon,kleding en dergelijke. Ik heb 112schade benaderd en zij zeggen dat er geen aansprakelijkheid gedaan kan worden omdat 'Volgens de verkeerswetgeving moet u in staat zijn uw voertuig tot stilstand te brengen binnen de afstand waarbinnen de weg voor u te overzien is.'

Antwoord op vraag 1: Jij bent schuldig, jij rijdt achterop. Ook met dashcams enzo komt je daar niet onderuit. Je moest remmen, dat lukte niet op tijd, dus had je te weinig afstand.
Antwoord op vraag 2: Je kunt nu het beste gaan kijken hoe je het kan repareren. Niemand gaat hier de schuld voor dragen voor je. Tweedehands sites hebben vaak goede onderdelen, ik zou daar zoeken.

Bonus:
Zorg dat je altijd een uitweg hebt. Als ik "ingeboxt" wordt en nergens heen kan, ga ik ruimte maken, zorgen dat ik weg kan als er wat gebeurd.
Ik heb jouw situatie ook gehad in de eerste 2 weken van het motorrijden; ineens stond het stil. Ik ben tussen de rijen door gegaan. en toen tussen de auto's in stil gaan staan. Is ook veel veiliger dan in zo'n situatie achter een auto stil komen te staan. Als jouw achterligger zit te appen of facebooken, wordt jij geplet tussen 2 auto's.
 
Dankjewel allemaal voor jullie berichten, dit is inderdaad een dure les voor mij.
ik ga proberen de motor op te knappen. Gaat me wel al mijn spaargeld kosten denk ik.
Heb niet veel te zeggen meer is gewoon super kut allemaal.
 
Ik schat toch aanzienlijk meer.

Ligt er aan. Als de schade is zoals vermeld dan is het alleen een nieuwe koplamp, spiegels, voetensteuntje en ik vermoed koppelpedaal om de motor rijdend te krijgen, dat zal rond de 500-600€ materiaal zijn.
 
Dankjewel allemaal voor jullie berichten, dit is inderdaad een dure les voor mij.
ik ga proberen de motor op te knappen. Gaat me wel al mijn spaargeld kosten denk ik.
Heb niet veel te zeggen meer is gewoon super kut allemaal.
Dat is ook precies waarom hier veel mensen zeggen; begin op een goedkoop brik. Dan heb je dat niet zo.


Maar kijk vooral ook even wat je nodig hebt om de motor weer fatsoenlijk te laten rijden en wat je nodig hebt om hem in nieuwstaat te krijgen. Zorg eerst dat je weer fatsoenlijk kan rijden en kijk daarna wat het je waard is om krassen etc. weg te krijgen.
 
been there, done that

als de schade bij de tegenpartij beperkt is, overweeg dan om deze zelf te betalen. dan ga je er niet meteen in schadevrije jaren op achteruit en is het op de lange termijn voordeliger.
 
Een tijdje geleden reed ik bij utrecht. Een paar auto’s voor mij reed er een auto met aanhanger waar een grote IBC container opstond. Deze schoot van de aanhanger en auto’s voor mij weken opeens alle kanten op waardoor ik zo die container voor mij had.
Ik weet nog steeds niet hoe, maar ik ben al remmend en met een slippende achterband richting de vluchtstrook uitgeweken. Geluk? Misschien, maar het scheelde niet veel.
 
Schade is kut, zelf iets mankeren is veel erger.
De kleding zou verzekerd moeten zijn bij beperkt casco, althans bij anwb en univé.
Of je voordeliger uit bent na het claimen is een tweede.
Succes met de reparatie en de eerste x weer opstappen.
 
Alle wijze woorden zijn reeds gesproken... ik oefen remmen, en kijk onbewust steeds waar ik als escape heen kan als het uit de hand loopt.
Vaak werkt dat (zoals toen ik bij het filefilteren plotseling een onoplettende automobilist voor / naast me kreeg (uitwijken op vluchtstrook)
En soms gebeurt het zo abrupt dat de reflexen het onstuitbaar overnemen. Dan red ABS je.
Veel over geschreven - maar ik koopt nooit meer een motor zonder. Heeft mij al een paar keer gered.
Kortom, een antwoord waar je niet veel aan hebt op het moment, misschien voor later.
Sterkte met de afhandeling!
 
been there, done that

als de schade bij de tegenpartij beperkt is, overweeg dan om deze zelf te betalen. dan ga je er niet meteen in schadevrije jaren op achteruit en is het op de lange termijn voordeliger.

Heb de verzekering pas 2 weken geleden afgesloten schadevrije jaren heb ik toch niet
 
Terug
Bovenaan Onderaan