Eerste ongeluk gemaakt wat kan ik doen.

Ik heb niet alle reacties gelezen maar heel simpel ben jij fout. 2s afstand is een richtlijn, je moet dusdanig afstand houden dat je op tijd stil kan staan. 2s was helaas niet genoeg in jouw geval.

Qua schade klopt het ook.
Jij hebt niet de verzekering afgesloten die je misschien wel wilde maar niet voor betaald. Dus zal het wederom helaas uit eigen zak moeten komen allemaal.
Dat je niet wist wat opzittende verzekering was is wel een beetje slecht, dan moet je dat vragen.
En wat Dennis zegt, je kan ook negatieve jaren krijgen. Word verzekering erg duur van dus vraag ze wat de schade is en hoeveel premie je zou gaan betalen.

Harde dure les helaas.


Qua motor 2e hands onderdelen van MP halen en zelf goedkoop fixen...
 
blijf ik niet op 0 ?

Nee, je gaat in de Min.

1581071102770.png


Bij KNMV (AON)kan je ook instap korting hebben gekregen afhankelijk van leeftijd etc etc.
de vraag is dus of je al 100% betaald of al korting hebt.
In Ieder geval ga je als je de schade van de tegenpartij claimt op je verzekering meer betalen.

1581071210406.png
 
Ik denk dat het meer dan 1000 euro schade is. Een taxateur rekent dealerprijzen en 1 kap kan zomaar rond de 500 eur kosten.
Tenzij je met 2ehands spul het zelf oplapt.

Ik zou rekening houden met ecomisch Total loss wat betekent dat je de dagwaarde krijgt en er afstand van moet doen( dus niet een aanschaf of (ver)koopwaarde) tenzij je specifiek een bepaalde verzekering hebt afgesloten waarbij dit anders geregeld is.

Economisch total loss betekent niet dat je er afstand van moet doen. Je kan alsnog een redelijk bedrag krijgen om met tweedehands spul de boel wel goed technisch in orde te krijgen maar een dealer / motorzaak kan dat waarschijnlijk niet voor jouw doen omdat je daarvoor te weinig terugkrijgt.

Heel veel succes. Gelukkig heb je zelf niks!
Als je moet gaan dan maar zo. Beter dan een gebroken poot.

Welkom bij de club van zij die al gevallen zijn.
Ik rij net weer voor de 2e week na een schuiver op de Nassaukade.

De A10 is vreselijk tijdens de spits. Helemaal bij oost/zuid.
Ook vanmorgen weer 5 op elkaar.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat het meer dan 1000 euro schade is. Een taxateur rekent dealerprijzen en 1 kap kan zomaar rond de 500 eur kosten.
Tenzij je met 2ehands spul het zelf oplapt.

Ik zou rekening houden met ecomisch Total loss wat betekent dat je de dagwaarde krijgt en er afstand van moet doen( dus niet een aanschaf of (ver)koopwaarde) tenzij je specifiek een bepaalde verzekering hebt afgesloten waarbij dit anders geregeld is.

Economisch total loss betekent niet dat je er afstand van moet doen. Je kan alsnog een redelijk bedrag krijgen om met tweedehands spul de boel wel goed technisch in orde te krijgen maar een dealer / motorzaak kan dat waarschijnlijk niet voor jouw doen omdat je daarvoor te weinig terugkrijgt.

Heel veel succes. Gelukkig heb je zelf niks!
Als je moet gaan dan maar zo. Beter dan een gebroken poot.

Welkom bij de club van zij die al gevallen zijn.
Ik rij net weer voor de 2e week na een schuiver op de Nassaukade.

De A10 is vreselijk tijdens de spits. Helemaal bij oost/zuid.
Ook vanmorgen weer 5 op elkaar.
Hoe is het gebeurd bij jou en hoe heb je verder afgehandeld?
 
Je zakt zoals gezegd in de min qua schadevrije jaren en dat blijft doortellen. Je premie kan wel eens verdubbelen, en over 5 jaar sta je dan pas weer op 0.

De verzekeraar gaat dit verder afhandelen en houdt jou op de hoogte. Als de schade aan de tegenpartij afgehandeld is wordt je geïnformeerd wat het uitgekeerde schadebedrag is en kun je ervoor kiezen om dat zelf te betalen. Een krasje op de bumper hoeft niet veel te kosten, maar reken toch maar op een paar honderd euro want hier leven schadebedrijven van.
 
Nog niet lang geleden heb ik mijn eerste motorfiets gekocht (ongeveer drie weken nu en gelijk al een ongeluk, schandalig....).
En ja daar is die dan, mijn eerste ongeluk........ ;(

Dinsdag 04-02 reed ik op de A10 richting school, ik zou er voor het eerst met de motor gaan.
De weer was mooi, zonnetje was op, wegdek was beetje glad en ik reed stabiel op de 2e rijstrook.
Ik reed met 100 kilometer per uur (max snelheid is ook 100km/h). Maar voor de afrit Amsterdam: -Oud-zuid remde de auto voor mij zo hard dat hij bijna stil stond.
En ik schrok hoe snel hij bijna stilstond waardoor ik met paniek hard ging remmen met gevolg dat ik van de motor viel en de motor weggleed.

Ten eerste: RUK dat dit je overkomt! (en dus sterkte). Het klinkt cliche maar wees blij dat je zelfs niks ernstig heb. Er zijn genoeg in een rolstoelen beland tgv mindere ongelukken.

Ten tweede: Kijk of eens een slipcursus op de motor kan doen. Ik had m toen via een aanbieding van social deal. Eerlijk gezegd had ik die cursus beter 20 jaar eerder kunnen doen.

Ten derde: De schade zal wel behoorlijk zijn. (plastic en koplampen van een japanse motorfiets zitten volgens mij op de kg prijs van zilver :(.)
Je kunt er alsnog een streetfighter van bouwen als ie technisch verder goed is. Dan heb je een motor waar het volgende krasje of butsje niet meer zo erg is. Je kunt dan beter sparen voor de volgende motor ipv opknappen van deze (just my 2cents)



Er zijn twee soorten motorrijders. Zij die nog moeten vallen, en zij die al gevallen zijn. Een oude grap, maar wel waar. Welkom bij de club. Ik zou bijna zeggen wees blij dat het nu gebeurt en dat het relatief goed is afgelopen. Je weet nou hoe het voelt, en hoe belangrijk het is dat je op je volgafstand let, vooruit denkt, goede kleding draagt en (nog een cliché) "expect the unexpected".

Over de volgafstand... Als je denkt "dit is wel genoeg" is het waarschijnlijk nog niet genoeg. Ik probeer altijd afstand te nemen tot ik begin te denken "ja maar dit is wel erg veel afstand" :) Wat trouwens op de A10 wel lastig is inderdaad.

Allemaal mosterd na de maaltijd en je koopt er niets voor, behalve een goede les. Succes met de afhandeling en hopelijk stap je snel weer lekker op!

Klopt helemaal!!

ik heb trouwens wel een (*&^@@%*&@#%%# hekel gekregen om in druk verkeer te rijden. Afstand houden is niet mogelijk, en als je dat wel doet zitten ze zo dicht achterop dat ze bijna op mijn buddysit klimmen.
 
Hoe is het gebeurd bij jou en hoe heb je verder afgehandeld?

Bij een ongeluk ga je eigenlijk hoe dan ook er op achteruit...

Bij mij:
1e keer, iemand bij mij achterop geklapt. All-Risk + Rechtsbijstand laten regelen
Had net een nieuwe C4 op van nog geen 2 weken oud...
veel minder voor vergoed gekregen ondanks dat je door tegenpartij schadeloos gesteld zou moeten worden, maar dat zou bij mij weer 2 a 3 weken langer wachten betekenen op contra-expertise etc etc... en ik wilde gewoon weer rijden.
Reparatie bedrag motor viel voordeliger uit omdat ik niet voor Honda Originele koffers ging maar zelf iets anders regelde, dus daarmee weer het gemis van de helm kunnen compenseren, + dat Schuberth een ongeluksregeling heeft als je je helm registreerd, een nieuwe voor 1/3e aanschaf nieuw.

2e keer, door doorrijder van de snelweg af geduwd, camera deed het toen niet, gelukkig getuigen aanwezig.
All-Risk + Rechtsbijstand met Waarborgfonds laten regelen, heeft uiteindelijk iets van een half jaar+ geduurd.
Dit ongeluk was binnen 3 maanden nadat ik weer kon rijden van vorig ongeluk, wederom met een C4 waar je op de nieuwprijs behoorlijk op in legt met wat je vergoed krijgt... echter heb ik weer van de Schuberth regeling gebruik kunnen maken en dan is het verschil niet zo veel meer.
Motorlaars was ook kapot maar ook zo goed als versleten dus weinig tot niks voor terug gekregen. En vervangen voor iets veel duurders.
Had ook een nieuwe (duurdere) motorjas aan, die was echt alleen vies geworden. (goedkope) Motorbroek dan weer wel stuk


Meest recentelijk, door tegenligger 's nachts in de regen verblind, op camera maar geen kenteken vast weten te leggen.
Veel geluk gehad door alleen maar over een midden-berm te vliegen met motor en al en verders niks te raken.
Motor door berger naar garage laten brengen en All-Risk verzekering ingeschakeld.
Nu ook "Negatieve jaren schadevrij".

Kreeg netjes een kosten beraming van de garage en vanuit verzekering bericht wat ik achteruit zou gaan in no-claim.
Gezien de schade meer was dan wat ik achteruit zou gaan in no-claim heb ik de verzekering OK gegeven om te betalen.
Achter-afgezien was de berekening die ik heb gezien niet helemaal correct....
De verzekering liet het bedrag zien wat ik meer betaal aan premie tot dat ik weer op de zelfde korting zou zitten....
Echter als ik zelf had betaald had ik over die periode ook meer korting opgebouwd, dat verschil zat echter niet in de berekening.
Voor en achter velg kapot, nieuwe bandjes en enkele bevestigings bouten moeten vervangen: ~€2500

Uiteindelijk boeit dat laatste verschil mij niet zo heel veel gezien ik met All-Risk het geregel uit handen kan/kon geven...
Als je alles zelf doet is alles goedkoper ;)

Edit: Toevoeging in cursief.
 
Laatst bewerkt:
Wat een onzin "zij die al gevallen zijn en zij die nog gaan vallen"... er zijn genoeg motorrijders die nooit onderuit zullen gaan maar de kans bestaat natuurlijk altijd, het hoeft niet eens je eigen schuld te zijn.

Maar goed, MrFarugo veel sterkte gewenst bij dit -gelukkig vooral financiele- onheil, hopelijk ben je snel weer mobiel. De volgende keer iets meer afstand houden, en misschien wat beter proberen te anticiperen op het overige verkeer. Is geen schande dat het mis ging, je begint net zo te lezen en daar heb je gewoon ervaring voor nodig. Misschien een keertje een VRO Risico traininkje pakken?

Qua schadeherstel: als het vooral kuipwerk is, kun je eens via AliExpress kijken naar wat kappen en lampjes uit China bijvoorbeeld. Pasvorm is vaak wat minder maar goed je kunt dan wel weer rijden. Voor de 'metalen' onderdelen zeg maar zou ik daar niet voor kiezen. Misschien eens informeren bij sloperijen in de buurt? Alleen zullen er weinig CBR125'jes zijn die al rijp voor de sloop zijn...

Het is een financiele keuze: je kunt hem ook als wrak verkopen en dan zelf geld bij leggen voor een nieuwe. Maar dat het flink geld gaat kosten is een feit.
 
Hoe is het gebeurd bij jou en hoe heb je verder afgehandeld?
De korte versie is dat ik mijzelf onderuit heb geremd of gestuurd (geen idee wat precies maar in ieder geval viel ik meteen) bij het ontwijken van een fietser die bellend door rood reed.
Lang verhaal kort, de fietser is aansprakelijk gesteld ondanks dat meneer meteen beweerde niet door rood te zijn gefietst. Er zijn gelukkig getuigen gestopt die ook nodig bleken achteraf, want meneer bleef volhouden niets verkeerd gedaan te hebben.

Ondanks de aansprakelijkheid hoeft een fietser maar 50% te vergoeden van het schadebedrag. Zijn verzekering stelde zelf voor 80% te vergoeden. Geen idee waarom, dat hebben wij ook maar niet gevraagd. Waarschijnlijk omdat een fatsoenlijk persoon daar een conclusie heeft getrokken :)


Ik heb een GSX-R 750 uit 2008. De kont heeft een kras (niet vervangen), de Yoshimura demper is bekrast (ook niet vervangen), de zijkuip was enorm beschadigt en die heb ik wel vervangen door een tweedehands variant met wat kleine krasjes. Deze kostte 70 euro terwijl een nieuwe voor mijn motor (welke de taxateur heeft gerekend) bijna €600 kost en dan zat de sticker er nog niet eens op.

Het rempedaal is nog defect maar ik heb een tweedehandse vervanger gekocht voor 50 euro (met voetstepje e.d. er bij) terwijl een nieuwe alleen 100 kost voor enkel het pedaal. Deze gaat er morgen onder.
Mijn kleppendeksel was stuk en die heb ik ook voor 50 euro gevonden tweedehands in topstaat terwijl een nieuwe 300 was.

Stuurgewicht was bekrast en die heb ik vervangen door een nieuwe.

Voor mijn uitlaat rekende ze alleen al 1300 euro (nieuwprijs). Dat betaalt niemand voor dat ding dus echt belachelijk. Voor mijn pak kreeg ik in totaal 400 euro. Vond ik ook wat mager. Deze was 2 jaar oud en de helm is niet eens meegerekend omdat die nog ouder was.

De fiets is uit 2008 dus de dagwaarde is niet heel hoog. Wanneer het schadebedrag hoger is dan de helft van de dagwaarde wordt het ecomonisch total loss verklaard (bij mij ook het geval).
In dat geval wordt de fiets per veiling aangeboden en mogen schade opkopers er op bieden. Besluit je de fiets te houden (zoals ik) dan moet de taxateur op een bedrag uitkomen welke lager is dan de helft van de dagwaarde. Hij \ zij gaat dan een rekensommetje met jou maken met hetgeen wat er ingevuld moet worden en wat niet. Pure formaliteit, want jij bepaald uiteindelijk zelf wat je wel en niet gaat vervangen eenmaal je het geld hebt,.



Ik heb uiteindelijk vervangen wat naar mijn inziens nodig was om:
1. de motor weer technisch 100% te maken
2. de optische schade weg te werken welke ervoor zorgen dat de motor er niet "netjes \ fatsoenlijk" uitziet. Een paar onopvallende krassen vind ik niet erg, maar de zijkuip was helemaal wit (de motor is zwart) van de krassen en de sticker was half weg. Dat moest dus netter.

Ik ben op 31-10 gevallen en vorige week kon ik weer naar mijn werk. Dat duurde zo lang omdat ik zelf meteen groot onderhoud ging doen en ik geen expert ben en daar wat meer tijd voor nodig had dan een geschoold persoon. Ik heb alles zelf gefixt (doe eigenlijk bijna alles zelf altijd, dan wel met hulp).

Mijn fiets is er dus niet beter op geworden. Met het geld wat ik heb gekregen heb ik niet alles kunnen doen wat ik wilde, maar goed. Beter dan niets....!!!!!

Ik kon de motor niet laten maken door MotoPort (waar die stond voor taxatie). Voor de (nieuwe) onderdelen samen met het uurloon zou een bedrag nodig zijn geweest van 2x zo hoog als wat ik kreeg.
 
Laatst bewerkt:
8<
Ik zou rekening houden met ecomisch Total loss wat betekent dat je de dagwaarde krijgt en er afstand van moet doen( dus niet een aanschaf of (ver)koopwaarde) tenzij je specifiek een bepaalde verzekering hebt afgesloten waarbij dit anders geregeld is.
TS gaf aan dat ie alleen WA verzekerd was dus dan krijg ie niks, laat staan dagwaarde. :X
8<
mijn verzekeraar wilt de schade niet dekken omdat ik WA Beperkt verzekerd ben (KNMV) ook had ik geen inzittende verkering omdat ik niet wist waar het voor was maar blijkbaar waar telefoon,kleding en dergelijke.
 
8<
Qua schadeherstel: als het vooral kuipwerk is, kun je eens via AliExpress kijken naar wat kappen en lampjes uit China bijvoorbeeld. Pasvorm is vaak wat minder maar goed je kunt dan wel weer rijden. Voor de 'metalen' onderdelen zeg maar zou ik daar niet voor kiezen. Misschien eens informeren bij sloperijen in de buurt? Alleen zullen er weinig CBR125'jes zijn die al rijp voor de sloop zijn...
Complete kuipset op Ali kost rond de €400.
De kwaliteit is inderdaad afwachten dan. Het is een overweging waard.
 
Complete kuipset op Ali kost rond de €400.
De kwaliteit is inderdaad afwachten dan. Het is een overweging waard.
Originele kuipdelen kosten vrij weinig,zo,n 512,- euro.dat is topkuip en zijpanelen l+R.
Koplamp is nog het duurste met 360,-.
 
Laatst bewerkt:
Dankjewel voor de links!, ONDER KAP voor Honda CBR 125 BLACK 2016 # HONDA MOTORFIETSEN - Elektronische Onderdelen Catalogus hier begrijp ik bijvoorbeeld vrij weinig van, ik weet niet wat ik precies moet bestellen. Ik heb het overgelaten aan de monteur. hopelijk komt hij niet meer een te grote rekening. Maar deze tweedehandse linkjes zijn wel handig zou de kosten erg kunnen verlagen. En als jullie meer van zulke vinden laat het me aub weten.

De kappen rondom de koplamp moeten ook worden vervangen waar zou ik die kunnen vinden bijvoorbeel.
 
Klote man. Zeker ruk dat 't ook echt op je eerste echte rit gebeurd. -O-

Auto's remmen soms nogal plotseling en hard. Een auto kan gewoon harder remmen dan een motorfiets... dus wat je had kunnen helpen is naast de afstand (die je op de A10 gewoon niet vol kunt houden want zodra jij ruimte hebt gemaakt zijn er weer 2 koekblikkers die 'm er tussen hebben gedrukt) is het zaak om te zorgen dat je je vluchtwegen in de gaten houdt. Ga zo rijden dat je snel uit kunt wijken als de auto voor je plotseling harder afremt dan jij voor mogelijk had gehouden. Heeft mij al menig maal gered.

Heb je voor nu geen ruk aan. Hopelijk kun je snel weer opstappen. De financiële schade kom je wel overheen.
 
Als het een troost is: ik rij al 23 jaar motor, maar mijn drie eerste motorongelukken waren allemaal de eerste twee jaar...

Learn by doing.

En inderdaad beginnen op een oud hok, die raap je op, je buigt wat recht, en door!
 
Succes met de afhandeling! balen dat het zo snel al fout gaat. Om je wat gerust te stellen, een echte noodstop/schrikreactie valt bijna niet te trainen. Kwestie van op de verkeerde plaats op het verkeerde moment. Mijn remskills zijn na jaren ervaring echt wel goed, maar vorig jaar in een soortgelijke situatie onderuit geremd. Elke training (bv VRO) weet je wat er komen gaat, en daar speel je op in. In een echt noodsituatie heb je die luxe niet, en dus moet je als motorrijder die proberen te voorkomen:
- de 2 secondenregel is er meer een voor auto's onderling. Een auto zal in veel gevallen een snellere vertraging hebben dan jij op je motor. Probeer daar op te anticiperen door meer dan voldoende afstand te bewaren.
- Ben op je hoede bij verkeerspunten waarvan je weet dat er veel van baan word gewisseld, lees op -en afritten. Kijk goed voor je ipv enkel naar de auto voor je.
- Pas je aan aan de weersomstandigheden. Het is koud, banden warmen niet echt op, remweg is langer. Zoals je al aangaf was het glad, laat de motor lekker thuis staan of pas je rijstijl aan.

Hopelijk kan je snel weer opstappen. Doe dit zo snel mogelijk, anders word de drempel steeds groter.
 
Terug
Bovenaan Onderaan