Eerste ongeluk gemaakt wat kan ik doen.

Succes met de afhandeling! balen dat het zo snel al fout gaat. Om je wat gerust te stellen, een echte noodstop/schrikreactie valt bijna niet te trainen. Kwestie van op de verkeerde plaats op het verkeerde moment. Mijn remskills zijn na jaren ervaring echt wel goed, maar vorig jaar in een soortgelijke situatie onderuit geremd. Elke training (bv VRO) weet je wat er komen gaat, en daar speel je op in. In een echt noodsituatie heb je die luxe niet, en dus moet je als motorrijder die proberen te voorkomen:
- de 2 secondenregel is er meer een voor auto's onderling. Een auto zal in veel gevallen een snellere vertraging hebben dan jij op je motor. Probeer daar op te anticiperen door meer dan voldoende afstand te bewaren.
- Ben op je hoede bij verkeerspunten waarvan je weet dat er veel van baan word gewisseld, lees op -en afritten. Kijk goed voor je ipv enkel naar de auto voor je.
- Pas je aan aan de weersomstandigheden. Het is koud, banden warmen niet echt op, remweg is langer. Zoals je al aangaf was het glad, laat de motor lekker thuis staan of pas je rijstijl aan.

Hopelijk kan je snel weer opstappen. Doe dit zo snel mogelijk, anders word de drempel steeds groter.
Bedankt voor je reactie, het meest klote is dat ik alles zelf moet betalen ;(
 
Nadat hierboven linkjes werd gestuurd van ebay etc. werd ik enthousiast. Zo heb ik alles opgezocht en ik weet niet of ik verkeerd kijk naar de schade en verkeerd bereken maar de schade is wel degelijk te fixen onder €1000 (hoop ik echt)

De linker paneel heb ik niet opgezocht omdat het alleen is geschrapen en ik kan er wel mee leven en dan later misschien toch vervangen maar voor nu niet.

Headlight ~€140 *NEW
https://www.ebay.co.uk/itm/Honda-CB...890390&hash=item287fdad1bc:g:0~AAAOSwmcZbW5DB
Headlight frame ofso ~€70 *NEW
https://www.ebay.ie/itm/Honda-CBR12...538581?hash=item2880ad6315:g:KeYAAOSwf6pbZaD3
Headlight panels ~€79 *NEW
https://www.ebay.ie/itm/HONDA-CBR12...016690?hash=item2ccf273eb2:g:EAUAAOSwXEdagRul
Buddypaneel Rechts ~€20
Om eerlijk te zijn weet ik niet welke onderdeel er precies mist aan de rechterzijde. Hier twijfel ik erg over. De paneel zit duidelijk niet vast maar welk onderdeel er voor nodig is weet ik niet %100 zeker, enig idee is dit de juiste onderdeel?
RightSide.jpg

https://www.ebay.ie/itm/Honda-CBR12...793311?hash=item3b2f1236df:g:5WEAAOSwcLxYJI91https://www.boonstraparts.com/nl/on...paneel-rechts-2016-83510-pp-t000/000000507776
Dashboard kapje (NIET noodzakelijk, zit een kleine barst op) (~€50)
https://www.ebay.ie/itm/Honda-CBR12...356180?hash=item2610f6a294:g:XssAAOSwV0NcQcBJ
Voetsteun links bestuurder ~€20, zo iets, hij zal er vast wel eentje hebben.
https://www.boonstraparts.com/nl/on...c50-voetsteun-rechts-achter-2016/000000507737

Als dit (ongeveer) klopt kom ik uit op een bedrag van ~€400 aan onderdelen, en dan zal de monteur ~€100 monteergeld nemen denk ik en dat maakt een bedrag van ~€500. Trouwens motorisch is het helemaal prima (Het is een Honda duh..) ik kan er gewoon mee rijden zonder probleem. (Versnellings pook was wel gebogen maar is weer recht)

Als dit allemaal (ongeveer) klopt zal ik dit morgen met mijn garage bespreken. ik ontvang graag meningen hierover.
 
Meningen hierover, waarvoor?
Kopen dat spul :t
Eventueel zelf doen scheelt kosten monteur. Dat is gewoon uurtarief uiteraard, zit je vlot boven de €100 die je noemt denk ik.
Hoewel, een monteur kan wel beter beoordelen wat er nog meer krom of verbogen o.i.d. is.🤔
 
wat klote zeg! ;( Ik heb zelf ook net mijn rijbewijs gehaald en mijn eerste motorfiets aangeschaft, en heb er toch maar voor gekozen om me helemaal 'klem' te verzekeren. JA je betaald hooguit een paar tientjes meer maar als ik voor mijzelf mag spreken geeft dit wel een veel fijner gevoel. Een opzittende is verstandig om sowieso te doen, je wilt er niet aan denken maar als zoiets slechter afloopt heb je in ieder geval nog een uitkering waar je iets mee kunt doen.
 
Het is zuur, maar welkom bij de club.

Alleen maar materiaal en ego schade , dus het valt erg mee.

( en daarom mensen... als eerste motor ... doe nou geen dure .. )
 
Wat een onzin "zij die al gevallen zijn en zij die nog gaan vallen"... er zijn genoeg motorrijders die nooit onderuit zullen gaan maar de kans bestaat natuurlijk altijd, het hoeft niet eens je eigen schuld te zijn.

Maar goed, MrFarugo veel sterkte gewenst bij dit -gelukkig vooral financiele- onheil, hopelijk ben je snel weer mobiel. De volgende keer iets meer afstand houden, en misschien wat beter proberen te anticiperen op het overige verkeer. Is geen schande dat het mis ging, je begint net zo te lezen en daar heb je gewoon ervaring voor nodig. Misschien een keertje een VRO Risico traininkje pakken?

Qua schadeherstel: als het vooral kuipwerk is, kun je eens via AliExpress kijken naar wat kappen en lampjes uit China bijvoorbeeld. Pasvorm is vaak wat minder maar goed je kunt dan wel weer rijden. Voor de 'metalen' onderdelen zeg maar zou ik daar niet voor kiezen. Misschien eens informeren bij sloperijen in de buurt? Alleen zullen er weinig CBR125'jes zijn die al rijp voor de sloop zijn...

Het is een financiele keuze: je kunt hem ook als wrak verkopen en dan zelf geld bij leggen voor een nieuwe. Maar dat het flink geld gaat kosten is een feit.

Dat zou ik niet te snel roepen ;)
 
Zwaar klote gewoon, laat het een dure nare les zijn... Veel succes in de afhandeling. Had een eventueel abs remsysteem dit kunnen verhelpen? Dit is namelijk wel een van de redenen dat ik op mijn 1e motor een abs systeem wilde en daar ook extra geld voor over had.
 
heb je geen handige maat die je kan helpen met het monteren van de nieuwe/vervangende onderdelen. is puur boutje/moertje/schroefje werk , leer je meteen ook je motor goed kennen
 
Nadat hierboven linkjes werd gestuurd van ebay etc. werd ik enthousiast. Zo heb ik alles opgezocht en ik weet niet of ik verkeerd kijk naar de schade en verkeerd bereken maar de schade is wel degelijk te fixen onder €1000 (hoop ik echt)

De linker paneel heb ik niet opgezocht omdat het alleen is geschrapen en ik kan er wel mee leven en dan later misschien toch vervangen maar voor nu niet.

Headlight ~€140 *NEW
https://www.ebay.co.uk/itm/Honda-CB...890390&hash=item287fdad1bc:g:0~AAAOSwmcZbW5DB
Headlight frame ofso ~€70 *NEW
https://www.ebay.ie/itm/Honda-CBR12...538581?hash=item2880ad6315:g:KeYAAOSwf6pbZaD3
Headlight panels ~€79 *NEW
https://www.ebay.ie/itm/HONDA-CBR12...016690?hash=item2ccf273eb2:g:EAUAAOSwXEdagRul
Buddypaneel Rechts ~€20
Om eerlijk te zijn weet ik niet welke onderdeel er precies mist aan de rechterzijde. Hier twijfel ik erg over. De paneel zit duidelijk niet vast maar welk onderdeel er voor nodig is weet ik niet %100 zeker, enig idee is dit de juiste onderdeel?
Bekijk bijlage 1464071

https://www.ebay.ie/itm/Honda-CBR12...793311?hash=item3b2f1236df:g:5WEAAOSwcLxYJI91https://www.boonstraparts.com/nl/on...paneel-rechts-2016-83510-pp-t000/000000507776
Dashboard kapje (NIET noodzakelijk, zit een kleine barst op) (~€50)
https://www.ebay.ie/itm/Honda-CBR12...356180?hash=item2610f6a294:g:XssAAOSwV0NcQcBJ
Voetsteun links bestuurder ~€20, zo iets, hij zal er vast wel eentje hebben.
https://www.boonstraparts.com/nl/on...c50-voetsteun-rechts-achter-2016/000000507737

Als dit (ongeveer) klopt kom ik uit op een bedrag van ~€400 aan onderdelen, en dan zal de monteur ~€100 monteergeld nemen denk ik en dat maakt een bedrag van ~€500. Trouwens motorisch is het helemaal prima (Het is een Honda duh..) ik kan er gewoon mee rijden zonder probleem. (Versnellings pook was wel gebogen maar is weer recht)

Als dit allemaal (ongeveer) klopt zal ik dit morgen met mijn garage bespreken. ik ontvang graag meningen hierover.

Tweewielers Noord?
 
Nadat hierboven linkjes werd gestuurd van ebay etc. werd ik enthousiast. Zo heb ik alles opgezocht en ik weet niet of ik verkeerd kijk naar de schade en verkeerd bereken maar de schade is wel degelijk te fixen onder €1000 (hoop ik echt)

De linker paneel heb ik niet opgezocht omdat het alleen is geschrapen en ik kan er wel mee leven en dan later misschien toch vervangen maar voor nu niet.

Headlight ~€140 *NEW
https://www.ebay.co.uk/itm/Honda-CB...890390&hash=item287fdad1bc:g:0~AAAOSwmcZbW5DB
Headlight frame ofso ~€70 *NEW
https://www.ebay.ie/itm/Honda-CBR12...538581?hash=item2880ad6315:g:KeYAAOSwf6pbZaD3
Headlight panels ~€79 *NEW
https://www.ebay.ie/itm/HONDA-CBR12...016690?hash=item2ccf273eb2:g:EAUAAOSwXEdagRul
Buddypaneel Rechts ~€20
Om eerlijk te zijn weet ik niet welke onderdeel er precies mist aan de rechterzijde. Hier twijfel ik erg over. De paneel zit duidelijk niet vast maar welk onderdeel er voor nodig is weet ik niet %100 zeker, enig idee is dit de juiste onderdeel?
Bekijk bijlage 1464071

https://www.ebay.ie/itm/Honda-CBR12...793311?hash=item3b2f1236df:g:5WEAAOSwcLxYJI91https://www.boonstraparts.com/nl/on...paneel-rechts-2016-83510-pp-t000/000000507776
Dashboard kapje (NIET noodzakelijk, zit een kleine barst op) (~€50)
https://www.ebay.ie/itm/Honda-CBR12...356180?hash=item2610f6a294:g:XssAAOSwV0NcQcBJ
Voetsteun links bestuurder ~€20, zo iets, hij zal er vast wel eentje hebben.
https://www.boonstraparts.com/nl/on...c50-voetsteun-rechts-achter-2016/000000507737

Als dit (ongeveer) klopt kom ik uit op een bedrag van ~€400 aan onderdelen, en dan zal de monteur ~€100 monteergeld nemen denk ik en dat maakt een bedrag van ~€500. Trouwens motorisch is het helemaal prima (Het is een Honda duh..) ik kan er gewoon mee rijden zonder probleem. (Versnellings pook was wel gebogen maar is weer recht)

Als dit allemaal (ongeveer) klopt zal ik dit morgen met mijn garage bespreken. ik ontvang graag meningen hierover.
Op mijn link kan je zien welke delen en montage spullen er op zitten,
https://www.google.nl/url?sa=t&rct=...ts-honda.be/&usg=AOvVaw0kVVMAXfdUqkDXSORDwj9D
 
Op mijn link kan je zien welke delen en montage spullen er op zitten,
https://www.google.nl/url?sa=t&rct=...ts-honda.be/&usg=AOvVaw0kVVMAXfdUqkDXSORDwj9D

https://www.bike-parts-honda.be/hon...6/CBR125RF/Frame/ONDER-KAP/79800/F_46/2/22403Hier staan de onderdelen van de linker en rechter kappen. Alleen ik begrijp nu niet welke onderdeel er mist aan de rechterkant. Kan dat niet goed inzien. Zou iemand kunnen bevestigen of het de onderdeel is die ik hierboven heb vermeld of zeggen wat het wel is.
RightSide.jpg
 
https://www.bike-parts-honda.be/hon...6/CBR125RF/Frame/ONDER-KAP/79800/F_46/2/22403Hier staan de onderdelen van de linker en rechter kappen. Alleen ik begrijp nu niet welke onderdeel er mist aan de rechterkant. Kan dat niet goed inzien. Zou iemand kunnen bevestigen of het de onderdeel is die ik hierboven heb vermeld of zeggen wat het wel is.
Bekijk bijlage 1464166
Op die tekening zie je de 2 zijdelen nr 1 en 8,de binnenkuipdelen nr 4 en 8 die aan de zijdelen 2 en 1 vast zitten en zitten naast je radiateur,nrs 7 en 6 zitten ook aan de zijdelen maar dan aan de bovenkant,nrs 2 en 3 zijn de puntbak delen die helemaal onder je blok komen.
Dit zijn de zijkappen waar de pijl naar wijst,
https://www.bike-parts-honda.be/hon.../LUCHTFILTER-ZIJ-AFDEKKING/79800/F_24/2/22403Hier nog een foto van een complete,
5ade10d02105ab51bb633923.jpg
 
Laatst bewerkt:
Klote man. Zeker ruk dat 't ook echt op je eerste echte rit gebeurd. -O-

Auto's remmen soms nogal plotseling en hard. Een auto kan gewoon harder remmen dan een motorfiets... dus wat je had kunnen helpen is naast de afstand (die je op de A10 gewoon niet vol kunt houden want zodra jij ruimte hebt gemaakt zijn er weer 2 koekblikkers die 'm er tussen hebben gedrukt) is het zaak om te zorgen dat je je vluchtwegen in de gaten houdt. Ga zo rijden dat je snel uit kunt wijken als de auto voor je plotseling harder afremt dan jij voor mogelijk had gehouden. Heeft mij al menig maal gered.

Heb je voor nu geen ruk aan. Hopelijk kun je snel weer opstappen. De financiële schade kom je wel overheen.
Effe een mythe uit de lucht halen.
Een auto en motor remmen over het algemeen even hard. (afhankelijk van het model van auto en motor en banden,...)
Bewijs:
 
En nu met regen de zelfde test doen ????
Ik gok dat de auto verder door slipt vanwege gewicht...
en de motor rijder behoedzamer remt en dus ook een langere afstand heeft...

Ik was zelf onder de veronderstelling dat je met de motor een (minimale) kortere rem-afstand (kan) bereiken omdat je uiteindelijk ook gewoon minder gewicht mee zeult. Maar ik denk ook dat de type motor een bepalende factor is... (sport bike eerder, cruiser later stoppen)

Bij motor rijden is het remmen natuurlijk een belangrijkere vaardigheid die je dan moet beheersen om in een noodsituatie op een kortere afstand te remmen.
Maar goed, daar is bij het motor-rijlessen natuurlijk de vertraging+uitwijk oefening voor.... een oefening die bij het autorijden dus niet gedaan word.
 
Die oefening is bij mij 30 jaar geleden haha

En zelf rij ik zonder abs dus we gaan afstand houden en relaxt toeren .En verder ben ik een mooi weer rijder dus hoop geen regendruppels tegen te komen *O*
 
Interessant. I stand corrected.
Blijft natuurlijk wel dat remmen in een auto minder kunde van de berijder vereist.
 
Interessant. I stand corrected.
Blijft natuurlijk wel dat remmen in een auto minder kunde van de berijder vereist.

Dat, en dat de gemiddelde motorrijder zich übermachtig voelt en nog minder afstand houdt dan de gemiddelde gestresste A10-automobilist...
 
Daarbij rijdt de gemiddelde motorrijder minder dan 3 k km per jaar. Dus de kans op onvoldoende voertuigbeheersing is aanzienlijk bij de gemiddelde motorrijder.
 
Ik gok dat de auto verder door slipt vanwege gewicht...
en de motor rijder behoedzamer remt en dus ook een langere afstand heeft...

Ik was zelf onder de veronderstelling dat je met de motor een (minimale) kortere rem-afstand (kan) bereiken omdat je uiteindelijk ook gewoon minder gewicht mee zeult. Maar ik denk ook dat de type motor een bepalende factor is... (sport bike eerder, cruiser later stoppen)

Bij motor rijden is het remmen natuurlijk een belangrijkere vaardigheid die je dan moet beheersen om in een noodsituatie op een kortere afstand te remmen.
Maar goed, daar is bij het motor-rijlessen natuurlijk de vertraging+uitwijk oefening voor.... een oefening die bij het autorijden dus niet gedaan word.
Als de motorrijder niet deftig kan remmen in de regen moet hij beter naar een motor met ABS kijken.
Gewicht is nauwelijks een criterium in hoe snel je stilstaat.
Grip van de banden, kracht (en dosering) van de remmen en vering zijn de belangrijkste factoren.
Een vrachtwagen staat even snel stil als een personenwagen. ( als je me niet geloofd, Google het eens)


Interessant. I stand corrected.
Blijft natuurlijk wel dat remmen in een auto minder kunde van de berijder vereist.
Niet als de motor ABS heeft net als de auto.
Als je niet kan remmen zoals in de filmpjes (motor met ABS) dan raad ik een motor met ABS ten sterkste aan.
Ik heb 2 motoren met ABS. (1 met toevallig ABS)
Toch oefen ik nog maandelijks de noodstop in wisselende omstandigheden en snelheden.
 
Gelukkig ben je er zelf goed vanaf gekomen.
Er zijn slapers op de weg. TIP: Pas je hieraan aan. Anticipeer.
 
Nadat hierboven linkjes werd gestuurd van ebay etc. werd ik enthousiast. Zo heb ik alles opgezocht en ik weet niet of ik verkeerd kijk naar de schade en verkeerd bereken maar de schade is wel degelijk te fixen onder €1000 (hoop ik echt)

De linker paneel heb ik niet opgezocht omdat het alleen is geschrapen en ik kan er wel mee leven en dan later misschien toch vervangen maar voor nu niet.

Headlight ~€140 *NEW
https://www.ebay.co.uk/itm/Honda-CB...890390&hash=item287fdad1bc:g:0~AAAOSwmcZbW5DB


Houd je rekening ermee dat dit soort koplampen links schijnen qua lichtpatronen......... (dus de engelse versie)
Soms kun je m open maken en een schotje andersom zetten. wel even iets om op te letten (ook als zeggen ze dat het goedgekeurde lampen zijn)
 
Terug
Bovenaan Onderaan