Eerste ongeluk gemaakt wat kan ik doen.

Houd je rekening ermee dat dit soort koplampen links schijnen qua lichtpatronen......... (dus de engelse versie)
Soms kun je m open maken en een schotje andersom zetten. wel even iets om op te letten (ook als zeggen ze dat het goedgekeurde lampen zijn)

Dat hoeft niet, ligt aan je motor.
De meeste moderne motoren hebben tegenwoordig een zgn 'flat' beam en dan is het uitwisselbaar zonder schotjes en stikkers.
Mijn VFR heeft dat bv.
Laat het even controleren bij een motorzaak kunnen ze je waarschijnlijk zo vertellen.
 
Dat hoeft niet, ligt aan je motor.
De meeste moderne motoren hebben tegenwoordig een zgn 'flat' beam en dan is het uitwisselbaar zonder schotjes en stikkers.
Mijn VFR heeft dat bv.
Laat het even controleren bij een motorzaak kunnen ze je waarschijnlijk zo vertellen.
OK dat wist ik niet. Mijn "modernste" motor is uit 2008 ;-)
 
ABS is mooi, maar ABS is geen wondermiddel. Als je in een klap hard je rem inknijpt zodat het ABS meteen ingrijpt, is je remweg langer dan wanneer je de remdruk opbouwt zodat de motor in zijn voorvering duikt en zo steeds meer grip op het voorwiel krijgt. Op het moment dat de ABS ingrijpt heb je gewoon niet goed geremd, maar je ligt gelukkig niet op je muil.
Maar het is zeker geen excuus om geen tijd meer te investeren in het regelmatig oefenen van een noodstop.
 
Laatst bewerkt:
Als je jezelf op je muil remt dan doe je dat toch zelf?

In Italië kwam ik van een camping met heel slecht zicht op de rijweg ivm een hoge heg. Op deze rijweg was vrijwel nooit verkeer.
Maar je raadt het al, toen ik eruit wilde, en maar half het idee had dat er mogelijk TOCH een auto voorbij kon komen, toen kwam die ook werkelijk.
VOLLE noodstop, wat natuurlijk direct het voorwiel deed blokkeren. Terwijl ik dat bemerkte toch mijn remhendel direct wat losser gelaten, en daarmee hield ik het spul wel overeind. Precies genoeg geremd om de auto NIET te raken. Ai-ai.....met de schrik vrijgekomen!
 
Klopt, je ligt niet direct op je muil als je voorwiel blokkeert zonder ABS, maar het vereist wel enige skills/ervaring.

Ik heb ooit een remtraining gedaan op motoren voorzien van extra zijwieltjes en een uitschakelbaar ABS. Op een extreem glad wegdek was het verschil tussen remmen met of zonder ABS heel goed merkbaar. Zonder ABS stond je aanmerkelijk sneller stil. De truc was de achterrem volledig in te trappen en niet meer aan te denken en vervolgens de voorrem progressief in te knijpen totdat het voorwiel blokkeerde en dan even te lossen.

Het blokkerende achterwiel was geen enkel probleem zolang je maar ver vooruit bleef kijken, dan corrigeer je het uitbrekende achterwiel vanzelf. Het blokkerende voorwiel was wel een uitdaging op zich. Van de 10 stops die ik probeerde heb ik 2 keer de zijwieltjes nodig gehad. En dan is op de openbare weg op een motor zonder zijwieltjes toch wel handig om ABS te hebben.
 
Zelf heb ik ooit wel eens een slipcursus gedaan met de auto.

Verschil is wel dat je op de slipbaan verwacht dat je gaat slippen/ glijden.
Op de openbare weg komt zo'n situatie uit het NIETS, zoals ik hierboven heb geschreven.
Dan denk je niet (althans je hebt de tijd niet om te denken) maar je moet DIRECT doen!
 
De enige keer dat ik last had van ABS was met een Triumph Tiger 1050 (ABS niet uitschakelbaar) tijdens een afdaling van een natte, steile onverharde bergweg met hele krappe haarspeldbochten. Mijn vrouw zat achterop en de motor wilde niet remmen. Met de kiezen op elkaar naar beneden. Alles ging net goed, en mijn vrouw had niks gemerkt.:P
 
Je zakt zoals gezegd in de min qua schadevrije jaren en dat blijft doortellen. Je premie kan wel eens verdubbelen, en over 5 jaar sta je dan pas weer op 0.

De verzekeraar gaat dit verder afhandelen en houdt jou op de hoogte. Als de schade aan de tegenpartij afgehandeld is wordt je geïnformeerd wat het uitgekeerde schadebedrag is en kun je ervoor kiezen om dat zelf te betalen. Een krasje op de bumper hoeft niet veel te kosten, maar reken toch maar op een paar honderd euro want hier leven schadebedrijven van.
De schade aan tegenpartij was echt alleen aan de achterkant kleine deuk en paar krasjes. En heb paar dagen geleden een mail ontvangen van mijn verzekering.
En raad eens wat ze ervoor rekenden....725 euro. ik denk echt dat ze meer in rekening hebben gebracht dan nodig.
Maarja ik laat het gewoon zo staan, kan dat echt niet terugbetalen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb deze topic aangemaakt en vindt het toch zo netjes om een update te geven over alles.

Ten eerste had ik de motor afgegeven aan een garage maar hij kon er niet na kijken dus heb ik hem meegenomen naar huis en bepaald alles zelf te doen.
Ik ben toen gaan inventariseren voor mezelf wat ik allemaal nodig had zonder hulp te vragen aan een monteur of iemand. En ben alles gaan bestellen.
Zo vond ik via ebay goedkoop veel orginele onderdelen vanuit Thailand.
Het heeft 3 weken geduurd voordat de onderdelen aankwamen.

Maar toen moest ik bij het ophalen van het pakket 93 euro invoerkosten betalen, wat ik helemaal niet had verwacht. Dat is een hele boel geld, ongeveer %25 van het totaal bedrag dat ik had besteld.

Eenmaal toen de pakketen aankwamen ben ik 29 feb begonnen met alles proberen te monteren.
Ik dacht alles wat nodig was besteld te hebben en vond het demonteren heel soepel verlopen. Maar bij het monteren kwam ik allerlei problemen tegen. Ik merkte vele gebroken vastmaakpunten wat ik eerder niet kon zien en ik miste ook een aantal clips en bouten. Dat was natuurlijk zeer vervelend omdat ik hele dag bezig was en ook gewoon vele dingen wel kon monteren. Maar dan staat die dan incompleet en weet ik niet wat ik moet doen.

Ik dacht zelf wel de missende onderdelen te kunnen vinden en zocht een paar dagen naar dat. Ondertussen kon ik echt niet meer wachten en ging ik gewoon met een losse koplamp die niet vast zat rijden. Ook ging ik er gewoon naar school ermee.
Dit was natuurlijk niet handig want ik merkte steeds dat bouten losser gingen omdat het nog niet helemaal was afgebouwd en niet alles stond strak.

Na lang zoeken en wachten besloot ik dit gewoon even goed op te pakken en bracht de motor naar de garage, waar ik wist dat ze het gewoon in elkaar konden zetten.
9 maart bracht ik mijn cbr naar de garage. Daar werd er nog meer missende bouten en vastmaakpunten ondekt. Dus ze zouden het niet gemakkelijk in elkaar kunnen zetten. En zouden ze alternative methodes moeten gebruiken.
Ik ging daarmee akkoord want ik wilde alles weer gewoon even vast. Uiteindelijk zijn er op allerlei punten zoals de kappen schroeven geplaats en geboord waar het niet hoort. Maar is de motor toch in elkaar gezet.

En sinds die dag kan ik weer normaal rijden met alleen een paar schaafwonden en barsten op de motor.

Ik heb €545,32 besteed aan onderdelen inclusief de €93 invoerkosten.
Daarna heb ik €120 betaald aan de monteur.
Totaal heeft het met dus €665 gekost. Dat is wel onder de 1000 euro die werd verwacht.

Alleen ik heb ook nog voor ~€400 telefoon €100+ handschoen/broek gekocht. Als je dat erbij rekend heeft deze ongeluk me toch wel ruim over de €1000 gekost helaas. Wat me wel financieel zwaar heeft geraakt.

Hieruit heb ik weer eens een paar dingen geleerd en is weer een paar domheden van mij te zien. Ten eerstte dat ik veel precieser moest kijken wat ik allemaal nodig had en niet even algemeen wat ik van verte zie. Ten tweede zou het veel slimmer geweest zijn om direct advies te krijgen van een monteur van wat ik allemaal moet bestellen omdat zei dat beter kunnen zien en bedenken. En als laatst zou het veel slimmer en voordeliger geweest zijn om een compleet kappenset te kopen. Het zou ongeveer €200 meer gekost hebben maar dan zou ik wel de motor als nieuw hebben. Nu heb ik nog de krasjes op de kappen, breuken en zit alles op een rare wijze gemonteerd.

Dat was even de update wat er allemaal in de tussentijd is gebeurd. Nu hoop ik met plezier vele kilometers te rijden en nooit meer een ongeluk te maken.
 
Paar dingen heb je niet zo handig aangepakt, maar zo leer je. Altijd hulp vragen als je dingen zelf niet goed weet, al is het maar op een internet forum. Goed dat je het hier gewoon eerlijk neerzet.
 
Ik heb deze topic aangemaakt en vindt het toch zo netjes om een update te geven over alles.

Zo vond ik via ebay goedkoop veel originele onderdelen vanuit Thailand.
Maar toen moest ik bij het ophalen van het pakket 93 euro invoerkosten betalen, wat ik helemaal niet had verwacht.

Hieruit heb ik weer eens een paar dingen geleerd en is weer een paar domheden van mij te zien.
Dat was even de update wat er allemaal in de tussentijd is gebeurd. Nu hoop ik met plezier vele kilometers te rijden en nooit meer een ongeluk te maken.
Sportief dat je nog even meldt hoe alles is afgelopen!

Ik denk dat je pech hebt gehad met de onderdelen uit Thailand. Ik heb daar ook wel eens spulletjes besteld, maar nooit last van tax gehad.
Wellicht is dat op te lossen door het via meerdere pakketten te bestellen. Vlgs mij is onder de €60 (?) €22/ €150 tax-free. Maar dan mss weer extra verzendkosten?
Dat de reparatie erger blijkt dan eerder verwacht moet je dan maar zien als een wijze les voor de toekomst!

Verder nu er niet meer over mokken, maar lekker je km's gaan maken...................... :]

Edit: Blijkt dus €22/150 te zijn. Thnx F Pannenkoek!
 
Laatst bewerkt:
De schade aan tegenpartij was echt alleen aan de achterkant kleine deuk en paar krasjes. En heb paar dagen geleden een mail ontvangen van mijn verzekering.
En raad eens wat ze ervoor rekenden....725 euro. Vuile geldwolven, ik denk echt dat ze meer in rekening hebben gebracht dan nodig.

Dat denk ik niet. Je bent waarschijnlijk tegen de achterbumper van die auto geklapt. Dat is vaak optisch heel weinig schade, maar achter de sierbumper is er wel degelijk schade aan de daadwerkelijke bumper. Met die reparatie, spuiten van de sierbumper en taxatiekosten zit je al snel aan dat bedrag.
 
Dat denk ik niet. Je bent waarschijnlijk tegen de achterbumper van die auto geklapt. Dat is vaak optisch heel weinig schade, maar achter de sierbumper is er wel degelijk schade aan de daadwerkelijke bumper. Met die reparatie, spuiten van de sierbumper en taxatiekosten zit je al snel aan dat bedrag.

Daar komt nog eens bij dat er in de achterbumper van een moderne auto veel meer schuilgaat dan alleen dat stukje dat je kunt zien. Parkeersensoren, camera, verlichtingswerk, doorwerking naar de ophanging... Als je zo'n rijdende computer treft ga je al gauw voor duizenden euro's het schip in.

Afijn, duur leergeld, en dat is sneu. Fijn dat je in ieder geval weer op weg bent! :]
 
Nou, garages vragen al snel de hoofdprijs bij verzekeringswerk. Auto van mijn moeder was aangereden terwijl geparkeerd stond, briefje tussen de ruitenwisser heel sympathiek. Ook alleen wat lakschade aan sierbumper achter. Ding moest opnieuw gespoten worden. 400€ vroegen ze daarvoor! Aangezien de beste man het zelf wilde betalen vanwege de no-claim heeft mijn moeder op mijn aanraden een prijsaanvraag gedaan bij een ander zonder te melden dat het verzekeringswerk is. Uiteindelijk heeft de man 170€ moeten betalen!
 
De schade aan tegenpartij was echt alleen aan de achterkant kleine deuk en paar krasjes. En heb paar dagen geleden een mail ontvangen van mijn verzekering.
En raad eens wat ze ervoor rekenden....725 euro. Vuile geldwolven, ik denk echt dat ze meer in rekening hebben gebracht dan nodig.
Maarja ik laat het gewoon zo staan, kan dat echt niet terugbetalen.


Ach bij mijn Volvo V70 reed iemand mijn rechterspiegel kapot. Kostte in totaal 670euro.
Complete nieuwe spiegel elektrisch verstelbaar verwarmd glas buitenkant moest gespoten. Nieuwe zijruit want daar zat het spiegelglas vast in. De en montage.
Praat je alleen over een kleine schade.
 
Nu hoop ik met plezier vele kilometers te rijden en nooit meer een ongeluk te maken.

Hoop ik ook voor je!
Het is altijd balen, zeker zo vroeg in je carrière. Goed je de motor weer hebt opgeknapt en weer lekker bent gaan rijden, dat is de enige manier om de ervaring op te doen waarmee je dit soort situaties in de toekomst hopelijk kan vermijden.

Hoop ook voor je dat de kosten op de lange termijn ook meevallen. Ik heb in het eerste jaar dat ik mijn autorijbewijs had een aanrijding gehad. Was niet mijn schuld, maar ik was alleen en in het busje wat mij raakte zaten 3 personen. Dus 3 tegen 1, geen getuigen en de schuld werd mij in de schoenen geschoven. Maar buiten dat, ging ik gelijk terug naar - 4 schadevrije jaren. Dat heeft me bakken met geld gekost, vele malen meer dan wanneer ik de schade aan de tegenpartij zelf betaald zou hebben. En los van de kosten wil geen enkele verzekeringsmaatschappij jou nog hebben als je negatief staat. Dus ik hoop niet dat er een volgende keer komt, maar mocht het onverhoopt toch gebeuren dan kan het soms beter zijn om het buiten de verzekering om te regelen en de schade van de tegenpartij zelf te betalen.
 
De schade aan tegenpartij was echt alleen aan de achterkant kleine deuk en paar krasjes. En heb paar dagen geleden een mail ontvangen van mijn verzekering.
En raad eens wat ze ervoor rekenden....725 euro. Vuile geldwolven, ik denk echt dat ze meer in rekening hebben gebracht dan nodig.
Maarja ik laat het gewoon zo staan, kan dat echt niet terugbetalen.
Jammer dat je dat niet zelf kunt betalen, zal op termijn voordeliger zijn dan nu terugvallen in schadevrije jaren.
 
Jammer dat je dat niet zelf kunt betalen, zal op termijn voordeliger zijn dan nu terugvallen in schadevrije jaren.

Gevolgen bonus/malus
Deze schade heeft helaas gevolgen voor uw korting en uw schadevrije
jaren. Uw korting wijzigt van 15% (trede 4) naar 15% toeslag (trede 2).
Daardoor betaalt u verspreid over de komende jaren in totaal EUR 376,20
meer aan premie. Dit is dan uitgaande van de huidige situatie en
gegevens.

Dit staat in de mail. Alleen heb ik geen idee hoeveel effect het heeft op de schadevrije jaren. Ook als ik zo bekijk ziet het er voordeliger uit om het niet terugtebetalen. Natuurlijk heb ik slechte reputatie nu maar 376 verspreid over de jaren is aanzienlijk minder dan 725 euro nu direct. Ik moet nog even wachten tot de volgende premie dan zie ik alles nog duidelijker.
 
Ik had ze allemaal los besteld in principe en er was geen verzend kosten.
Alleen de verkoper heeft het allemaal in één doos gezet waardoor ik btw en invoerkosten heb moeten betalen.
Maarja bedankt nu weet ik het.
Volgende keer langer wachten voor je meerdere dingen besteld bij de zelfde verkoper zou kunnen helpen
 
Gevolgen bonus/malus
Deze schade heeft helaas gevolgen voor uw korting en uw schadevrije
jaren. Uw korting wijzigt van 15% (trede 4) naar 15% toeslag (trede 2).
Daardoor betaalt u verspreid over de komende jaren in totaal EUR 376,20
meer aan premie. Dit is dan uitgaande van de huidige situatie en
gegevens.

Dit staat in de mail. Alleen heb ik geen idee hoeveel effect het heeft op de schadevrije jaren. Ook als ik zo bekijk ziet het er voordeliger uit om het niet terugtebetalen. Natuurlijk heb ik slechte reputatie nu maar 376 verspreid over de jaren is aanzienlijk minder dan 725 euro nu direct. Ik moet nog even wachten tot de volgende premie dan zie ik alles nog duidelijker.

Als je met de verzekering voor deze motor begonnen bent met 0 schadevrije jaren, dan heb je per
de eerstkomende hoofdvervaldatum (februari 2021 denk ik) -5 schadevrije jaren.
Als je de schade voor eigen rekening neemt en verder geen schade veroorzaakt, zou je +1 schadevrij jaar hebben.
Normaal gesproken mag je een schade binnen een jaar alsnog voor eigen rekening nemen.

Wellicht dat je verder op in het jaar wel de financiele ruimte hebt om de schade alsnog voor eigen rekening te nemen.
Want met -5 schadevrije jaren ben je niet heel welkom bij een andere verzekeringsmaatschappij.
En juist omdat je jong bent(aanname van mij) is het lonend om ieder jaar even opnieuw rond te (laten) kijken naar de beste verzekering voor jou.

Succes en troost je je bent niet de eerste en niet de enige.
Ik had ook na 3 weken schade gereden. Dan heb je het maar gehad moet je maar denken. :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan