Eerste ongeluk gemaakt wat kan ik doen.

Als je met de verzekering voor deze motor begonnen bent met 0 schadevrije jaren, dan heb je per
de eerstkomende hoofdvervaldatum (februari 2021 denk ik) -5 schadevrije jaren.
Als je de schade voor eigen rekening neemt en verder geen schade veroorzaakt, zou je +1 schadevrij jaar hebben.
Normaal gesproken mag je een schade binnen een jaar alsnog voor eigen rekening nemen.

Wellicht dat je verder op in het jaar wel de financiele ruimte hebt om de schade alsnog voor eigen rekening te nemen.
Want met -5 schadevrije jaren ben je niet heel welkom bij een andere verzekeringsmaatschappij.
En juist omdat je jong bent(aanname van mij) is het lonend om ieder jaar even opnieuw rond te (laten) kijken naar de beste verzekering voor jou.

Succes en troost je je bent niet de eerste en niet de enige.
Ik had ook na 3 weken schade gereden. Dan heb je het maar gehad moet je maar denken. :+

Wat een gek systeem, ik heb nog maar één maand mijn motor en maak 1 schade en ga ik 5 jaren achteruit.
En heb even gekeken en inderdaad bijna geen enkel verzekerings maatschapij neemt je aan met -5 jaren of het is super duur.
Of het alsnog de 726 euro proberen te betalen of 5 jaar vastzitten met zelfde verzekering
 
Je hebt toch geen all risk dus moet je sowieso zelf betalen en gaan je schadevrije jaren ook niet achteruit
 
Je hebt toch geen all risk dus moet je sowieso zelf betalen en gaan je schadevrije jaren ook niet achteruit
Mijn verzekering heeft de schade aan de tegenpartij al vergoed. Alleen ik heb nu de optie om het alsnog voor eigen rekening te nemen. Als ik de kosten niet neem dan gaan mijn schadevrije jaren achteruit.
 
Dit staat in de mail. Alleen heb ik geen idee hoeveel effect het heeft op de schadevrije jaren. Ook als ik zo bekijk ziet het er voordeliger uit om het niet terugtebetalen. Natuurlijk heb ik slechte reputatie nu maar 376 verspreid over de jaren is aanzienlijk minder dan 725 euro nu direct. Ik moet nog even wachten tot de volgende premie dan zie ik alles nog duidelijker

Dat is natuurlijk wel gebaseerd op de motor die je nu hebt, zou je over een paar jaar overstappen naar een duurdere motor waarvoor je meer premie moet betalen, dan werkt het daar natuurlijk ook op door. En laten we het niet hopen, maar zou je binnen een aantal jaar nog een keer schade rijden, dan stort je nog verder naar beneden en kom je echt bij geen enkele verzekeraar meer binnen. Dus als je nog een optie hebt om wat te sparen, of misschien van een familielid iets lenen, zou ik het proberen. Maar ik kan jou financiële situatie natuurlijk niet beoordelen, als je de middelen niet hebt houdt het op.
 
Gevolgen bonus/malus
Deze schade heeft helaas gevolgen voor uw korting en uw schadevrije
jaren. Uw korting wijzigt van 15% (trede 4) naar 15% toeslag (trede 2).
Daardoor betaalt u verspreid over de komende jaren in totaal EUR 376,20
meer aan premie. Dit is dan uitgaande van de huidige situatie en
gegevens.

Dit staat in de mail. Alleen heb ik geen idee hoeveel effect het heeft op de schadevrije jaren. Ook als ik zo bekijk ziet het er voordeliger uit om het niet terugtebetalen. Natuurlijk heb ik slechte reputatie nu maar 376 verspreid over de jaren is aanzienlijk minder dan 725 euro nu direct. Ik moet nog even wachten tot de volgende premie dan zie ik alles nog duidelijker.
Dat scheelt nog behoorlijk, en als je het geld nu niet hebt liggen is het ook een makkelijke keuze.
 
Ik vond het nog niet duidelijk wat er precies met mijn schadevrije jaren zou gebeuren, dus heb ik het de verzekeringsmaatschapij gevraagd.
Ik kreeg als antwoord: "Door deze schade gaat u van 4 naar naar -1 schadevrije jaren per 16 januari 2021. Per die datum wordt de premie aangepast"

Nu komen er opeens een vraag:
-Hoe heb ik 4schade vrije jaren?, ik ben 18 en ben net begonnen met rijden.
Ik heb ook bij het afleggen van de verzekering gewoon 0 jaren meegegeven.
Kan dit kloppen?
 
Ik vond het nog niet duidelijk wat er precies met mijn schadevrije jaren zou gebeuren, dus heb ik het de verzekeringsmaatschapij gevraagd.
Ik kreeg als antwoord: "Door deze schade gaat u van 4 naar naar -1 schadevrije jaren per 16 januari 2021. Per die datum wordt de premie aangepast"

Nu komen er opeens een vraag:
-Hoe heb ik 4schade vrije jaren?, ik ben 18 en ben net begonnen met rijden.
Ik heb ook bij het afleggen van de verzekering gewoon 0 jaren meegegeven.
Kan dit kloppen?


Ik denk dat dit onjuist is, sommige maatschappijen nemen schadevrije jaren van een scooter mee naar bijvoorbeeld een auto als je bij dezelfde maatschappij blijft. (Ik heb hetzelfde gehad bij ZLM) Maar als dit bij jou het geval zou zijn zou je maximaal 2 schadevrije jaren moeten hebben en dus terugzakken naar -3. Staat hij niet op iemand anders zijn naam verzekerd? Dat zou nog iets kunnen verklaren.
 
Ik denk dat dit onjuist is, sommige maatschappijen nemen schadevrije jaren van een scooter mee naar bijvoorbeeld een auto als je bij dezelfde maatschappij blijft. (Ik heb hetzelfde gehad bij ZLM) Maar als dit bij jou het geval zou zijn zou je maximaal 2 schadevrije jaren moeten hebben en dus terugzakken naar -3. Staat hij niet op iemand anders zijn naam verzekerd? Dat zou nog iets kunnen verklaren.
nee staat op mijn naam
 
Bedoelen ze niet de kortingstredes?
dat hadden ze hiervoor apart vermeld, dat was trede 4 trede 2. denk niet dat ze dat bedoelen, aangezien ik specifiek vroeg naar schadevrije jaren.

Ik hoop eerlijk gezegd dat bovenstaande klopt van -1jaren. Ik dacht misschien een beginners korting gehad of iets dergelijk.
Ik zal het wel aan de maatschapij vragen dan.
 
Misschien een foutje. Ik zou geen slapende honden wakker maken. Zelf ging ik van 0 naar -5 toen ik schade claimde ondanks dat het niet mijn schuld was en de tegenpartij (bezorgfietser) helft van de schade betaalde. Nu op -3 maar wel met -65% korting omdat ik wijs genoeg een extra module heb waardoor 1 schade per jaar geen invloed op korting heeft *O*
 
Misschien een foutje. Ik zou geen slapende honden wakker maken. Zelf ging ik van 0 naar -5 toen ik schade claimde ondanks dat het niet mijn schuld was en de tegenpartij (bezorgfietser) helft van de schade betaalde. Nu op -3 maar wel met -65% korting omdat ik wijs genoeg een extra module heb waardoor 1 schade per jaar geen invloed op korting heeft *O*
Ja ik wil eigenlijk ook niet melden, maar het is beter dat ik er nu achterkom inplaats van over een jaar.
 
Je hebt de bonus malus treden en de schadevrije jaren, deze lopen langs elkaar. Zie ook deze link.

Je hebt dus 0 schadevrije jaren en staat op trede 4. Nu ga je naar -5 schade vrije jaren en trede -1.

Je kan dit het beste zelf betalen. Die 375 euro is wat je dit jaar extra betaald. Maar volgend jaar is ook duurder. En het jaar daarna ook. Alle jaren zijn duurder, totdat je de max van 80% korting hebt bereikt doordat je die altijd 5 jaar later bereikt door je schade. Vat je hem? Het gaat je dus over de haren heen rustig 1500 euro kosten. Als je het geld hebt, ALTIJD betalen. Verzekeringen zijn alleen nuttig voor dingen die je NIET kan betalen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan