Eerste oriëntatie motorscooter

Hier, net over over de grens in België, is het wisselend. Het ene moment is het asfalt als een biljartlaken, het volgende moment worden je banden gefreesd en stuiter je alle kanten op.
Nou ik reed een tijdje geleden de grens over en de hele 50 km kreeg ik om de paar minuten een waarschuwing van FM “slecht wegdek “

Vervolgens is belangrijk dat je er een beetje fatsoenlijk op zit. Op de meeste scooters houd je het minder lang vol dan op een motorfiets, omdat de houding nogal passief is en daarmee belastend voor de rug. Dat zou ik zeker uitproberen. Mocht dat het niet zijn, dan kun je ook voor een lagere motorfiets gaan. En gaat het om de automaat dan zou ik me zeker eens verdiepen in het programma van Honda. Veel succes met je keuze!

Daar ben ik inderdaad ook nog niet van overtuigd. Om dat te kunnen ervaren moet je eigenlijk een volle dag zo'n machine rijden .... gaat niet lukken met een testrit (hooguit een uurtje?)
Tot nu toe erg gecharmeerd van de Kymco 550 (MY2024 dus de nieuwe versie). Erg lastig om hier in Zuid Holland een exemplaar te vinden, meeste dealers doen voornamelijk de scootertjes en "kunnen 'm wel bestellen" voor je ...

De mijne komt van Pels Motoren in de Meern. Die zijn Kymco dealer. Voorzover ik weet hebben ze nieuw alleen een CV 550 in de showroom staan. Zelfde als de AK alleen een voorwiel teveel. Ik dacht dat ze ook nog een tweedehands AK hebben staan. Kun je in ieder geval een proefrit maken. Zoveel verschil is er niet tussen de nieuwe en de oude. En de Meern is niet zover van Zuid-Holland.

En het klopt dat je onderrug meer belast gaat worden op een maxiscooter. Net als op een chopper. Bij een bigwheel scooter als de Beverly of de SH300 is de zithouding wat actiever en heb je er minder last van.

Even op de site van Pels gekeken; ze hebben weer een verse voorraad. Er is ook een 2022 AK 550 binnen. Overigens zie ik dat ze allemaal de originele uitlaat nog hebben. De mijne heeft een Mivv Storm en dat voegt toch wat beleving toe. Wel netjes met dB killer. De originele heb ik er ook bijgekregen. Je weet maar nooit.

FNaRK, als je in Delft woont, in den Hoorn heb je Sunder scooters die mogelijk ook kymco 550 verkoopt ook Naaldwijk scooters, en ook Tensen tweewielers in S-Gravenzande, die verkoopt heel veel motor scooters Kymko, vespa aprilia piaggio. Daar staat ook nog een piaggio 400 demo.

Wat me een beetje tegenhoud is dat ik er weinig over kan vinden. Kwaliteit, ervaringen etc. En als je er een beetje bijlapt heb je een jong gebruikte Forza of Tmax

Hier een T-max 530 jong gebruikt gekocht
geweldigge woon werk machiene ,doet het gewoon altijd
niet zuinig ,maar een van de beter sturende scoots
ondertussen al ruim de 100.000 km gepaseert

Terug
Bovenaan Onderaan