Eerste overtreding - rijbewijs 120 dagen kwijt

Jippie, plekje om de driftbak uit te laten! *O* *O* *O*

In krappe bochten is mijn koekblik toch echt veel sneller dan de motor, maar op de volledige rit wint de motor het toch wel! :P

Haha, en ik mijn geval moet ik uberhaupt nog leren hoe ik met een motor een beetje hard door de bocht kan. Ik zeg : oefenen, oefenen, oefenen. :+
 
:?
Het betreft een boete, als dit geen bijkomend ongemak voor de betrokkene zou inhouden, zouden er ook geen snelheidscontroles meer hoeven te zijn.
Het is vervelend, maar de overtreding was er ook naar. Ik begrijp werkelijk het probleem niet.
En ja, mijn rijbewijs is ook ooit ingenomen en dat was tamelijk pijnlijk, in meer dan 1 opzicht, want ik was destijds instructeur bij de motor-polite in Johannesburg :o _O-

:?

Daar ging het ook niet om, tuurlijk is het een boete, maar dan
om het motorrijden, niet om het autorijden, dat heeft er imo
niets mee te maken :?
 
Okee,

Bedankt voor de reacties allemaal. Ik moet inderdaad zeggen dat dit een flinke les voor mij is, en dat ik de volgende keren wanneer ik op de motor stap wel een paar maal zal nadenken voordat ik het gas opendraai.

Wat betreft mijn bezwaarschrift welk ik naar de OvJ wil versturen denk ik idd dat ik weinig kans, het was gewoon te hoge snelheid en ik kan ook niet hard maken dat ik mijn rijbewijzen percee nodig heb.
Echter ik denk dat ik gewoon uit principe een brief schrijf met de naar mijn mening te hoge straf, waarin ik beschrijf dat ik de situatie van overtreding (gevaar voor anderen of niet) belangrijker vind dat zonder na te denken regeltjes toe te passen; 74 te hard dus rijbewijs 4 maanden weg. En wat hij er dan mee doet moet ie maar zelf weten.


Nou, men zegt vaker dat je pas weet hoe belangrijk iets is wanneer je het verliest, dat kan ik nu duidelijk over het rijbewijs zeggen.


groeten!
 
komt tie.

Art 124.
1. Onverminderd de artikelen 132, tweede lid, en 134, derde lid, wordt een rijbewijs overeenkomstig bij algemene maatregel van bestuur vastgestelde regels voor een of meer categorieën van motorrijtuigen ongeldig verklaard indien:
a.weinig meetemaken.
b.ook weinig meetemaken.

c. de houder een schriftelijke verklaring overlegt, waarin hij afstand doet van de bevoegdheid tot het besturen van een of meer categorieën van motorrijtuigen waarvoor het rijbewijs is afgegeven;


zo.

als je je rijbewijs dan weer terug krijgt met alleen cat b, mag je misschien nog 7 dagen legaal rijden ook 8-)
 
Echter ik denk dat ik gewoon uit principe een brief schrijf met de naar mijn mening te hoge straf, waarin ik beschrijf dat ik de situatie van overtreding (gevaar voor anderen of niet) belangrijker vind dat zonder na te denken regeltjes toe te passen; 74 te hard dus rijbewijs 4 maanden weg. En wat hij er dan mee doet moet ie maar zelf weten.
paper_shredder_110305_lg.jpg


Spaar je de moeite :X ... of je schrijft een bezwaarschrift, of niet.. zo'n brief is zonde van je tijd...
 
dus met 70km te hard ben je per definitie een gevaar op de weg :? :z

Het vervelende is dat je daar pas achter komt op het moment dat het onomkeerbaar is en je onvoldoende invloed meer hebt op het veloop van het bewustwordingsproces....


70 is niet per definitie een gevaar op de weg, maar ook niet per definitie niet.....
 
komt tie.

Art 124.
1. Onverminderd de artikelen 132, tweede lid, en 134, derde lid, wordt een rijbewijs overeenkomstig bij algemene maatregel van bestuur vastgestelde regels voor een of meer categorieën van motorrijtuigen ongeldig verklaard indien:
a.weinig meetemaken.
b.ook weinig meetemaken.

c. de houder een schriftelijke verklaring overlegt, waarin hij afstand doet van de bevoegdheid tot het besturen van een of meer categorieën van motorrijtuigen waarvoor het rijbewijs is afgegeven;


zo.

als je je rijbewijs dan weer terug krijgt met alleen cat b, mag je misschien nog 7 dagen legaal rijden ook 8-)

Dit gaat over ongeldigverklaringen, niet over ontzeggingen van de rijbevoegdheid.

Het deel onder c. is puur iemand die vanwege handicap of ouderdom of iets dergelijks zelf naar het gemeentehuis gaat en zegt "hier, streep die categorie maar van m'n rijbewijs af" , bij verlenging ofzo....heeft echt helemaal niets met de casus in dit topic te maken.


Een zelfgenoegzaam "zo" onder een reply kun je dan dus beter weglaten.. O-)
 
Ja klopt. Advies snelheid mag met 10 km/u overtreden. Dus 40... Die tellers van spee staan op 7 te hard. Dat zou 47 maken.... Dan een tellerafwijking van laten we zeggen 3 km/u. Dan kom je op 50..... Ga je niet (althans volgens mij !) redden met die snelheid op de motor. :)

Edit : Bocht loopt bijna op 90 graden
op zo'n theemuts zou ik het niet durven....
 
Overigens ben ik het ermee eens dat je idd wel een rijontzegging voor 1 categorie kan krijgen terwijl je de andere categorie wel mag blijven rijden.

In uitzonderlijke gevallen zie je dat bij beroepchauffeurs, de vrije rijders, nog wel eens....

Of soms zelfs geld een ontzegging voor bepaalde dagen of tijdstippen en mag je daarbuiten wel rijden.


Maar dat heeft helemaal niets te maken met de artikelen die jij nu aanhaalt, dat is hetzelfde als tapdansende koeien met handwerkende ijsberen vergelijken.
(de appels en peren waren op hier thuis... :X O-) )





Die "zo" en die :( mogen dus echt gewoon op stal blijven.
 
welke bedoel je?

"komt ie" ? deze was voor iemand die art. nummer vroeg.

of

"op het gemeentehuis??"

gaat volgens mij via minister of rdw.
 
Overigens ben ik het ermee eens dat je idd wel een rijontzegging voor 1 categorie kan krijgen terwijl je de andere categorie wel mag blijven rijden.

In uitzonderlijke gevallen zie je dat bij beroepchauffeurs, de vrije rijders, nog wel eens....

Of soms zelfs geld een ontzegging voor bepaalde dagen of tijdstippen en mag je daarbuiten wel rijden.


Maar dat heeft helemaal niets te maken met de artikelen die jij nu aanhaalt, dat is hetzelfde als tapdansende koeien met handwerkende ijsberen vergelijken.
(de appels en peren waren op hier thuis... :X O-) )





Die "zo" en die :( mogen dus echt gewoon op stal blijven.

dancing_cow.gif
 
Overigens ben ik het ermee eens dat je idd wel een rijontzegging voor 1 categorie kan krijgen terwijl je de andere categorie wel mag blijven rijden.

In uitzonderlijke gevallen zie je dat bij beroepchauffeurs, de vrije rijders, nog wel eens....

Of soms zelfs geld een ontzegging voor bepaalde dagen of tijdstippen en mag je daarbuiten wel rijden.


Maar dat heeft helemaal niets te maken met de artikelen die jij nu aanhaalt, dat is hetzelfde als tapdansende koeien met handwerkende ijsberen vergelijken.
(de appels en peren waren op hier thuis... :X O-) )





Die "zo" en die :( mogen dus echt gewoon op stal blijven.


oke kan maar welk art. is het dan?

hierna stop ik.
:)
 
Heb je uberhaupt enig idee wat het verschil is tussen bv een "invordering van de rijbevoegdheid", "een ontzegging van de rijbevoegdheid", "inname op grond van Wet Mulder", en bv zo'n ongeldigverklaring als waar jij het over hebt :? :?
 
oke ga ik zelf weer de boeken in ;(
nu wil ik het weten ook.

was die vraag of ik er wel IETS van af wist serieus bedoeld. :+


maar goed een goede vakantie toegewenst,ik mag nog 8 weken w8ten :Y
 
Hoi allemaal,

Naast het andere topic van Minnie over haar vriend die het rijbewijs kwijt is, is hier weer een andere MF'er die zijn rijbewijs kwijt is. Echter omdat het in mijn geval iets anders ligt toch een nieuw topic:

De situatie:
Vorige week woendag werd ik op een weg buiten de bebouwde kom gelaserd en vervolgens staande gehouden met een gecorrigeerde snelheid van 154 km/uur, dit was dus 74 te hard. Het was een lange rechte weg die goed overzichtelijk was en er waren geen andere weggebruikers, volgens de agenten was er geen sprake van een gevaarlijke situatie, alleen veel te hoge snelheid en werd mijn rijbewijs ingenomen. Echter omdat dit mijn eerste overtreding was zou ik waarschijnlijk het rijbewijs wel na 10 dagen terug krijgen.

Vandaag:
Zojuist kreeg ik brief van Openbaar Ministerie dat mijn rijbewijs voor 120 dagen wordt ingehouden. Dit overtrof mijn ergste verwachtingen, want dit betekend dat ik de rest van dit motorseizoen zal missen plus in problemen kom met mijn autovakantie die ik in augustus wil maken en alle andere problemen bij het niet hebben van autorijbewijs.
Ik heb nu zojuist zitten zoeken in het beleid van het openbaar ministerie en kwam daar inderdaad tegen dat officier van justitie bij overtredingen van 70 km/uur en hoger, 4 maanden onvoorwaardelijk kan opleggen ook al is het je eerste overtreding.

Mijn vraag:
Als je naar alle feiten kijkt is volgens het beleid gewoon de regels gevolgt. Echter ik las hier op MF van personen die succesvol een bezwaarschrift hebben ingediend, hoe zou ik dit moeten aanpakken? Is het bijv. mogelijk om wel autorijbewijs terug te krijgen, of om te zeggen doordat ik net op die grens zat van 70 te hard, geen gevaarlijke situatie, allereerste overtreding niet zo ontzettend streng te reageren?

Alvast bedankt.


groeten een niet zo vrolijke Rogé

Je kan het proberen niet geschoten is nooit raak. begin alleen niet over dat jij het geen gevaarlijke situatie vond en dat het je aller eerste overtreding is, want bij de wet staat vast dat ze 4 maanden mogen inhouden met jouw overtreding dus ga de wet niet discutabel stellen.
Het enige wat je kan doen is een smeekbrief maken en vertel daar ook in dat je zeer veel respect heb voor het werk wat hun doen en dat je een grote sukkel bent.
Dan bedenk je een heel extreem verhaal waarbij je je rijbewijs nodig hebt, zeg bijv. dat je 2 kleine dochtertjes hebt die niet op vakantie kunnen, blijf je zelf ondertussen grote sukkel noemen en vertel dat je inmiddels je motor verkocht hebt.
Suc6.
 
Terug
Bovenaan Onderaan