Eerste reis/tour met de motor, advies gevraagd.

Hufmanius

Rookie
13 jul 2020
10
2
Amsterdam
Goedemorgen MF'ers,

24 Juni ben ik de gelukkige eigenaar geworden van mijn eerste motor, een Yamaha Tracer 700 (35kw). Inmiddels anderhalve maand en 4k kilometers verder is het idee van een buitendlandse toerrit niet uit het hoofd te krijgen.

Na het lezen van vele topics begint het als maar meer te kriebelen. Vrije dagen heb ik nog liggen en is het nu enkel een kwestie van plannen.

Voor mijn eerste toerrit wil ik een aantal punten in acht nemen bij het plannen van de rit;
- Totale rit tussen de 2-3 dagen
- Voorkeur gaat uit naar overnacthen in een Hotel.
- Ik ben gek op meren en bergen
- Landkeuze: Oostenrijk/ Frankrijk/ Zwitserland/ Noord-Italië
- Woonachtig in regio Amsterdam

Gezien mijn afwezige ervaring met ritten in en naar het buitenland wil ik om advies vragen, waar kan ik het best heen?

Mocht ik iets toe moeten lichten of meer informatie delen, dan hoor ik dit graag!

Groetjes,
Hufmanius
 

Bijlagen

  • IMG_2358.JPG
    IMG_2358.JPG
    2,6 MB · Weergaven: 13
Gezien je maar 2 a 3 dagen hebt zijn de opties grofweg eifel, ardennen, luxemburg, omgeving cochem. Dat zijn wel de mooiste regio's voor een korte trip. Vraagje, hoe denk je oostenrijk/frankrijk/zwitserland en/of noord italie in zo'n korte tijd te kunnen doen? daar heb je echt meer tijd voor nodig wil je niet enkel de snelweg zien.
 
De landen die je noemt zijn voor 2 tot 3 dagen niet realistisch, hoewel N-Frankrijk of Vogezen wel haalbaar is, maar zelfs dan is de vraag hoe leuk het allemaal nog is.

Als ik jou was zou ik lekker naar Luxemburg of de Eifel gaan, dan kan je het gewoon rustig aan doen en toch leuk rijden.

Meest gemaakte beginnersfout is te grote afstanden willen rijden. Verkijk je niet op hoeveel tijd binnendoor rijden kost, je haalt max 50km/u gemiddeld, exclusief je stops. Het is zonde als je de lat te hoog legt en een wedstrijd tegen de klok aan het rijden bent, daarvoor ga je niet op pad.
 
Mocht je toch iets te ver weg gepland hebben achteraf: Life is not about the destination, it's about the journey. Ofwel: Geniet vooral onderweg en heb je iets te hoog gegokt, heb je toch lekker gereden hopelijk. Maar door blijven rijden terwijl je moe bent, een houten reet hebt en je volledig natgeregend bent verhoogt het plezier meestal niet.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Goedemorgen MF'ers,

24 Juni ben ik de gelukkige eigenaar geworden van mijn eerste motor, een Yamaha Tracer 700 (35kw). Inmiddels anderhalve maand en 4k kilometers verder is het idee van een buitendlandse toerrit niet uit het hoofd te krijgen.

Na het lezen van vele topics begint het als maar meer te kriebelen. Vrije dagen heb ik nog liggen en is het nu enkel een kwestie van plannen.

Voor mijn eerste toerrit wil ik een aantal punten in acht nemen bij het plannen van de rit;
- Totale rit tussen de 2-3 dagen
- Voorkeur gaat uit naar overnacthen in een Hotel.
- Ik ben gek op meren en bergen
- Landkeuze: Oostenrijk/ Frankrijk/ Zwitserland/ Noord-Italië
- Woonachtig in regio Amsterdam

Gezien mijn afwezige ervaring met ritten in en naar het buitenland wil ik om advies vragen, waar kan ik het best heen?

Mocht ik iets toe moeten lichten of meer informatie delen, dan hoor ik dit graag!

Groetjes,
Hufmanius
Ga lekker Duitsland in, naar de Moezel/Eiffel of Harz regio bijvoorbeeld, de landen die jij opschrijft zijn in 2
-3 dagen alleen via de snelweg te doen; en dan blijft er nog weinig tijd over..
Rijd op je gemakje binnendoor en zoek om een uur of 15:00/16:00 een hotel op Booking
 
Ik wil jullie allemaal bedanken voor de tips!

Met mijn landenkeuze heb ik niet echt een realistische trip geschetst waarbij ik ook daadwerkelijk geniet van de reis, ik ga al jullie bestemmingen en gebieden eens goed bestuderen en uitwerken. Bedankt!
 
Ik ben net terug van 3 dagen Ardennen. Het sturen was een feest, maar wel heet. Ik had 2 nachten een hotelletje in de buurt van Houffalize. Op de eerste dag vanaf Luik binnendoor gereden, op de laatste dag binnendoor naar Maastricht. De 2e dag zo ongeveer alle bochten in Luxemburg gezien (zo voelt het iig). Nu moe maar voldaan weer thuis (die snelweg naar huis vanaf Maastricht was heet!)
 
Laatst bewerkt:
Ik ben net terug van 3 dagen Ardennen. Het sturen was een feest, maar wel heet. Ik had 2 nachten een hotelletje in de buurt van Houffalize. Op de eerste dag vanaf Luik binnendoor gereden, op de laatste dag binnendoor naar Maastricht. De 2e dag zo ongeveer alle bochten in Luxemburg gezien (zo voelt het iig). Nu moet maar voldaan weer thuis (die snelweg naar huis vanaf Maastricht was heet!)
Bedankt voor je reactie Herman, petje af met deze hitte!
Als ik het zo lees klinkt het als een hele leuke rit.
Groetjes,
Hufmanius
 
Ik wil jullie allemaal bedanken voor de tips!

Met mijn landenkeuze heb ik niet echt een realistische trip geschetst waarbij ik ook daadwerkelijk geniet van de reis, ik ga al jullie bestemmingen en gebieden eens goed bestuderen en uitwerken. Bedankt!
Opgelost, zie PB ;)

Sowieso met deze warmte voldoende water meenemen voor onderweg (en drinken natuurlijk), al kun je dat bij elk tankstation wel kopen, en mondkapje(s) mee, want die moet je in deze coronatijd dragen als je gaat tanken, en meestal ook bij betreden van lunch locatie/restaurant/hotel.

En verder een paar open deuren: zorg dat je motor in orde is (bandenspanning enzo), en dat je de spullen bij je hebt voor onderhoud, in jouw geval kettingspray, eventueel een bandenreparatiesetje (al heb ik nog nooit een band lek gereden in heuvels of bergen, wel in de Randstad). In Duitsland is het bij je hebben van een EHBO-kit trouwens verplicht. Kost om en nabij een tientje, dus even ergens halen.

Als je nog weinig ervaring hebt met rijden in heuvels of bergen: kalm aan, kijk en plan ver vooruit, lees het landschap (bomen en lantaarnpalen staan nooit midden op een weg), en rij in bochten niet teveel op de rijstrook voor tegenliggers (vooral: veel motorrijders nemen linkerbochten veel te krap, sturen te vroeg naar binnen, en komen daardoor in de problemen zodra er tegenliggers zijn).

Veel plezier!
 
Laatst bewerkt:
Bij het kiezen van je bestemming kun je mee laten weg: wil je echt alleen bochten rijden of vind je het niet erg als sommige wegen minder spannend zijn maar de omgeving wel heel mooi?
 
Bij het kiezen van je bestemming kun je mee laten weg: wil je echt alleen bochten rijden of vind je het niet erg als sommige wegen minder spannend zijn maar de omgeving wel heel mooi?
Op zich mee eens, maar een Tracer - zoals die van TS - is nou juist bij uitstek een fiets om mee te sturen ... :+
 
Eens met bovenstaande, voor de Alpen met je minimaal een midweek uittrekken, liefst twee volle weken. De Ardennen zijn prachtig, ik kom er graag, maar houd er rekening mee dat het wegdek in het Belgische gedeelte vaak ronduit slecht is. Soms kom je een mooi opgelapt stuk tegen, om na 6 bochten weer in de gaten te rijden. Voor een beginnend rijder wel iets om rekening mee te houden. In Duitsland (Eiffel en Sauerland) en met name Luxemburg kun je zorgeloos alle kleine/mooie weggetjes inrijden. Het wegdek is er perfect!
 
Bij het kiezen van je bestemming kun je mee laten weg: wil je echt alleen bochten rijden of vind je het niet erg als sommige wegen minder spannend zijn maar de omgeving wel heel mooi?

Mijn voorkeur gaat uit naar een mix van beidde, sturen hou ik van maar bergen ook :)
 
Eens met bovenstaande, voor de Alpen met je minimaal een midweek uittrekken, liefst twee volle weken. De Ardennen zijn prachtig, ik kom er graag, maar houd er rekening mee dat het wegdek in het Belgische gedeelte vaak ronduit slecht is. Soms kom je een mooi opgelapt stuk tegen, om na 6 bochten weer in de gaten te rijden. Voor een beginnend rijder wel iets om rekening mee te houden. In Duitsland (Eiffel en Sauerland) en met name Luxemburg kun je zorgeloos alle kleine/mooie weggetjes inrijden. Het wegdek is er perfect!
Hier zal ik zeker rekening mee houden en gaat mijn voorkeur(voor mijn eerste toerrit) uit naar Duitsland en Luxemburg.
 
Ik zou vwb de afstand niet té veel hooi op m'n vork nemen, maar idd Eifel, Ardennen, Sauerland of de buurt rond Cochem zijn prima te doen.
Waarschijnlijk heb je nog niet lang je rijbewijs (??), daarom ook niet overmoedig worden. Pas verder goed op voor haarspeldbochten. Daar moet je met een bepaalde techniek doorheen. Als je dat fout doet heb je de kans dat je op de linker weghelft belandt.
 
Ik zou vwb de afstand niet té veel hooi op m'n vork nemen, maar idd Eifel, Ardennen, Sauerland of de buurt rond Cochem zijn prima te doen.
Waarschijnlijk heb je nog niet lang je rijbewijs (??), daarom ook niet overmoedig worden. Pas verder goed op voor haarspeldbochten. Daar moet je met een bepaalde techniek doorheen. Als je dat fout doet heb je de kans dat je op de linker weghelft belandt.

Ik heb inderdaad nog niet zo lang mijn rijbewijs en wil niet te veel hooi op mijn vork nemen. Ik kom wel uit een motor familie en ben ook enigsins bewust gemaakt van de rijtechnische aspecten die zulke wegen met zich meebrengen, echter is het nu aan mij om er verantwoordelijk mee om te gaan en onder te knie te krijgen.
 
Ik ben zelf onlangs vier dagen op pad geweest naar Luxemburg en de Eiffel. Ik heb al best lang mijn rijbewijs en heb met mijn huidige TRK nu ongeveer 10.000km in 1,5 jaar gereden. Toch merkte ik (ook i.v.m. het hete weer toen) dat, zoals al gezegd, het aantal kilometers wat je in het buitenland op binnenwegen rijdt, drastisch lager ligt dan normaal (woon-werk) verkeer. Ik kwam op zulke dagen, ook rekeninghoudend met regelmatig een korte stop, niet verder dan max 250 km per dag!

Daarnaast geloof ik er ook niet altijd realistisch in hoe er door sommigen over wordt gesproken: "dagen van 12 uur in het zadel" zijn volgens mij totaal niet realistisch! En al helemaal niet veilig! Lekker genieten en flexibel blijven in waar je uiteindelijk wil uitkomen, meer rijden kan altijd nog!
 
Mijn voorkeur gaat uit naar een mix van beidde, sturen hou ik van maar bergen ook :)

Bergen en sturen is hetzelfde 8-)

Als je nog niet zo ervaren bent, is rijden in de bergen toch best wel een uitdaging. Ik raad je aan om een extra berg- of bochtencursus te doen voordat je die kant op gaat. 70-80% van goed in de bergen rijden is techniek, ervaring is de rest. Welke motor je hebt, maakt eigenlijk niet zoveel uit.
 
Eens met bovenstaande, voor de Alpen met je minimaal een midweek uittrekken, liefst twee volle weken. De Ardennen zijn prachtig, ik kom er graag, maar houd er rekening mee dat het wegdek in het Belgische gedeelte vaak ronduit slecht is. Soms kom je een mooi opgelapt stuk tegen, om na 6 bochten weer in de gaten te rijden. Voor een beginnend rijder wel iets om rekening mee te houden. In Duitsland (Eiffel en Sauerland) en met name Luxemburg kun je zorgeloos alle kleine/mooie weggetjes inrijden. Het wegdek is er perfect!

Dat valt de laatste jaren heel erg mee hoor! Beter een iets mindere weg dan de bakken gravillon in Frankrijk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan