Eerste rijles!

SuperKris

MF veteraan
17 okt 2002
23.158
19
Huizen
Vandaag was het dan zo ver... Na het behalen van mijn theorie certificaat had ik mijn 1e motor rijles! Nou dus zo snel mogelijk naar dat examen toe! Met 4 uur les per week schiet dat wel aardig op! En dan... omg ik kan niet wachten totdat ik op zo'n zxr 400 rijd! Hou was dat eigenlijk voor julie, je 1e rijles ,Ik zat in het begin best wel te poepen! Ik werdt op een er 5 gezet en ik mocht gaan rijden. Direct zonder even oefenen de openbaare weg op en zelfs nog even op een autoweg gereden! laater ging het wel lekker... Mar in het begin... '( Maar vertel eens... hoe beviel julie 1e rijles?
 
Stress de allereerste keer dat je deel neemt aan het verkeer.
Later voelt het een stuk zekerder vooral na je bijzondere verrichtingen.
Dan krijg je meer gevoel voor de motor.
 
>> Algemene motorpraat

Wat ik er nog van weet? Dat het schakelen enzo best wel meeviel (had nooit schakelbrommer oid gereden) en dat ik na 200 meter al te horen kreeg dat ik te hard reed. :9 En wat ik er ook nog van weet is dat die CB250 suckte :r , rammelbak en hij wou maar 110 ofzo. :z Gelukkig lessen erna een CB500, dat was beter.
 
Mijn eerste les was een komplete dag, je pikt het snel op. Maar wat was dat wennen zeg, nooit brommer gereden en in een keer op een 500 pruttelen.

Stef
 
Vond het wel spannend maar genoeg schakelbrommer gereden om nie bang te zijn oid.
Kreeg ff te horen wat der meestal 'mis' gaat, zoals eerste paar meter het idee hebben dat je op een schommelpaard zit en dat tie vaak ging zeggen dak m'n knipperlicht moest uitzetten.
Van da schommelpaard hak wel ff last, knipperlicht was ik meteen aan gewend en heeft tie maar heeel erg weinig gezegt tijdens het lessen :)

jij iig suc6 dermee :)
 
hai, dat jij meteen de weg op mocht zeg?
Ik moest de eerste 2 lessen die bijzondere verichtingen oefenen
en dat ging lekker, plus ff die rem proef.
En toen de 3de les de weg op.
Ik denk niet dat ze je hier bij de eerste les de A10 opgooien.
In het begin zeker wennen vooral schakelen heb nooit brommert gereden.
wel veel auto gereden ( nog steeds ben koerier).
maar ik ben nu 12 lessen verder en het gaat lekker.
14 November afrijden denk nog een les of 4.
en dan lekker :]

succes
 
Eerste les stelde eigenlijk niet veel voor. De eerste driekwart van de les uit leg gehad over de motor (nieuwe CB500's) en daarna 10 minuutjes gereden. Dat rijden was wqel spannend, maar viel erg mee, had ook nog nooit op een schakel brommer gereden...
 
Ik mocht de eerste les heerlijk toeren over landweggetjes en bij de meest rustige stukken mocht ik een remtestje (geen proef) doen en daarna leren fatsoenlijk weg te rijden (zonder wheely :+ ) .
 
Eerste les direct de weg op en al snel te horen krijgen dat ik eerder moest schakelen. Ja maar, ik zit nog lang niet in z'n rode gebied hoor! Je mag ook niks tijdens die rijlessen :( :P
 
Ik moet juist later schakelen bij 5 a 6 duizend toeren...
Moest meteen de weg op en tweede x dat ik reed meteen de snelweg op, das wel beetje eng in de stromende regen op de ring van Utrecht lekker "rustig" zeg maar... Maar had al 30.000 km ervaring scooter/brommer
 
Ik heb eigenlijk nooit ergens veel uitleg over gehad. Ik mocht gelijk de weg op en rijden maar. Schakelen en vermogen was geen probleem doordat ik vroeger altijd schakelbrommers heb gehad en ook een paar jaar gecrossed heb. Ben gewoon gaan rijden en na 8 uur les examen gedaan en ik was geslaagd :)
 
Eerst veel uitleg over de motor gehad en een stukje op een rustig industrieterrein gereden met de instructeur achterop. Vooral de gashandle was wennen zeg! Hobbel, hobbel, schok, schok... dat viel tegen, wat is dat fel in z'n 1! Daarna eerst alle bijzondere verrichtingen op het industrieterrein gehad voordat ik de weg op mocht. Ik had nooit echt brommer gereden, weleens een stukje op een automaat, maar niets meer.
De eerste les de weg op en de autoweg: levensgevaarlijk en onverantwoord, je hebt de motor nog niet onder controle, hebt nog nooit echt geremd dus de eerste keer een auto die geen voorrang geeft is of op de auto, of met een stoppie op de grond. Je weet nog niet eens netjes een bocht te maken.

Maar wel leuk dat je begonnen bent. Ik kon niet wachten tot de volgende les :)
 
de instructeur wist al dat ik op een motor door het dorp reed, dus het was van 'ga jij maar lekker een rondje toeren, kleed ik me even om, zie je zo'
eerste les gelijk al te racen met die man
later nog wel keurig geleerd voor wat betreft bediening, hoe te sturen, wanneer je gewicht verplaatsen, bijzondere verrichtingen, plaats op de weg etc
 
Eerst veel uitleg over de motor gehad en een stukje op een rustig industrieterrein gereden met de instructeur achterop. Vooral de gashandle was wennen zeg! Hobbel, hobbel, schok, schok... dat viel tegen, wat is dat fel in z'n 1! Daarna eerst alle bijzondere verrichtingen op het industrieterrein gehad voordat ik de weg op mocht. Ik had nooit echt brommer gereden, weleens een stukje op een automaat, maar niets meer.
De eerste les de weg op en de autoweg: levensgevaarlijk en onverantwoord, je hebt de motor nog niet onder controle, hebt nog nooit echt geremd dus de eerste keer een auto die geen voorrang geeft is of op de auto, of met een stoppie op de grond. Je weet nog niet eens netjes een bocht te maken.

Maar wel leuk dat je begonnen bent. Ik kon niet wachten tot de volgende les :)

I'm with stupid. (M.a.w. Waar haal ik dat icoontje vandaan? :? )

Heb eerst op een groot parkeerterrein verrichtingen geoefend, daarna in de bebouwde kom. Veel verkeer, lage snelheid en veel bochten / kruisingen dus goed leren kijken en sturen. Daarna buiten de bebouwde kom en verder.

Direct op de snelweg lijkt mij ook niet echt veilig, als ik kijk hoe ik de eerste paar uur op de motor zat. (Nu ben ik misschien geen natuurtalent, maar toch...)
 
Ik kwam daar aan op m'n Suzuki TS50X. Jas aan. Instructrice:"Je kan rijden neem ik aan? Hier zijn de sleutels." oortje in (wat een rotdingen zijn dat!!)helm op, opstappen op Honda CB-1. Instructrice:"Ga jij voorop?" Ik knikken en rijden naar terrein voor verrichtingen. Eitje!! Kreeg daar naar paar lessen te horen dat ik m te ver open trok. "Beetje rustig met m'n motortje." zei ze hahahahahahahaha!!!

Kreeg maar paar opmerkingen over het op de openbare weg rijden. Ik reed teveel rechts als een brommerrijder. Gek he?? ;)
 
Ik wil niet overdrijven maar mijn lessen gingen eigenlijk makkelijk. Ik kon bijna alle speciale verrichtingen al. Ik heb zoveel schakelbrommer (van zwaar gewicht) gereden. Het enige waar ik aan moest wennen was het zwaardere van de motor :)
Ik heb alleen examenvrees omdat ik nou al zo vaak examen moet doen en er steeds iets essentieels in zit dus vandaar nog wel faalangst bij examen. Mar dat blijkt altijd de vesrtoorder te zijn. veel succes met je lessen en slagen he?
 
Terug
Bovenaan Onderaan