Eerste rijlessen altijd zo lastig?

Mijn start was prima maar na een aantal lessen toch een dip gehad. En volgens mij heeft iedereen dat wel even. Dat het moeilijk gaat en je de moed even verliest...maar uiteindelijk is het zelfs mij gelukt, dus gewoon volhouden!
 
Hadden jullie ook zo'n gevoel bij de eerste paar lessen? (ps: geen ervaring met schakelbrommer en ondertussen 10 jaar mijn rijbewijs voor de auto)

Behoorlijk. Maar daar zijn het ook lessen voor. En die beugels zitten er niet voor de sier. Zelf heb ik nooit de lesmotor laten vallen. Maar geen grootspraak: dat heb ik later 'goedgemaakt' bij een opfrisdagje AVB met mijn eigen BMW :X

Ik heb nooit een brommer gehad: ooit een keer door stom toeval een ritje gemaakt op een raceplee en dat was het dan. Prima, zei mijn instructeur, dan hoef ik je ook niks af te leren.

Mijn eerste les was achterop bij de instructeur naar het industrieterrein. Uiteindelijk kwam ik met de instructeur achterop terug bij de rijschool.

Les twee: samen met een andere lesser weer naar dat industrieterrein, maar nu solo op de motor en nu via een provinciale weg. Viel dat even tegen: ik reed 50 en durfde niet harder. Toen had ik ook heel even een 'dit komt niet meer goed'-moment. Maar zo'n moment had ik ook minimaal één keer bij het lessen in de auto, op de bus, op de vrachtauto.

tl;dr - Komt wel goed :]
 
Ik heb eigenlijk met geen enkel rijbewijs moeite gehad. Ik reed dan op mijn 8ste ook al met de tractor, op mijn tiende reed ik bij ons op het erf met een oude auto en met twaalf had ik mijn eerste schakelbrommer. Vanaf mijn 16de reed ik dan ook "legaal"met de brommer. Op mijn 18de haalde in mijn autorijbewijs, vrachtwagenrijbewijs en met 19 had ik trekker-oplegger. Op mijn 40ste wel pas mijn motorrijbewijs gehaald, puur uit lijfsbehoud.
Ik heb eigenlijk van alle rijopleidingen genoten moet ik bekennen, en alleen het eerste auto examen was niet zo plezierig omdat ik te nerveus was. Ik ban dan ook die ene keer gezakt. De rest alles de eerste keer gehaald.
 
De GS700 is geen fijne motor om bijzondere verrichtingen mee te doen. De motor reageert bokkig op het gas en heeft sterk de neiging af te slaan met een klap. Het ligt niet aan jou dus. De meeste motoren zijn soepeler dan de BMW GS700.

Eigenlijk is het rot motor.
 
De GS700 is geen fijne motor om bijzondere verrichtingen mee te doen. De motor reageert bokkig op het gas en heeft sterk de neiging af te slaan met een klap. Het ligt niet aan jou dus. De meeste motoren zijn soepeler dan de BMW GS700.

Eigenlijk is het rot motor.

BMW is dan ook een kud(de) merk :) :+
 
Ook gelest op een GS700. En de bijzondere verrichtingen vielen mij ook best zwaar. De eerste weken ook echt last van mijn handen gehad vanwege het krampachtige schakelen/gas geven. Snelle slalom & uitwijk oefening zijn wel leuk op deze motor.
 
Ook gelest op een GS700. En de bijzondere verrichtingen vielen mij ook best zwaar. De eerste weken ook echt last van mijn handen gehad vanwege het krampachtige schakelen/gas geven. Snelle slalom & uitwijk oefening zijn wel leuk op deze motor.

Ja precies dit heb ik ook. Ineens weer last van mijn pees ontstekingen en noem maar op. Maar de 3e les ging helemaal prima. Lekker zelf terug gereden en op de weg is het zoveel leuker dan op terrein met pionnen. Ik lette ook veel minder op alle dingen (terugschakelen bijvoorbeeld) en die gingen op de openbare weg ook vanzelf.

Ik kan nu oprecht zeggen dat ik zin heb in morgen, de 4e en 5e les. Dat had ik na de eerste 2 lessen echt niet, ik zag er toen echt tegenop. Dus er is vooruitgang :D

Als je dat koppeling punt vind is het eigenlijk best leuk, maar het is heel krampachtig in het begin inderdaad. Verder rijdt de motor echt zalig, vind ik. (op de openbare weg :p)
 
Mijn start was prima maar na een aantal lessen toch een dip gehad. En volgens mij heeft iedereen dat wel even. Dat het moeilijk gaat en je de moed even verliest...maar uiteindelijk is het zelfs mij gelukt, dus gewoon volhouden!
Nee hoor, niet iedereen!
Mijn start was ook prima. Die dip heb ik echter nooit gehad/ kunnen krijgen.
Na 1 les ben ik opgegaan voor het examen. Ben nu al 35 jr een tevreden rijder........

Eeeeh, wel gewoon volhouden! :t
 
Laatst bewerkt:
Nee hoor, niet iedereen!
Mijn start was ook prima. Die dip heb ik echter nooit gehad/ kunnen krijgen.
Na 1 les ben ik opgegaan voor het examen. Ben nu al 35 jr een tevreden rijder........

Eeeeh, wel gewoon volhouden! :t

Was iedereen maar zo goed
 
Nooit rijlessen gehad, maar ik moest er wel even aan wennen dat mijn eerste motor in zijn 3 al 160 kon. Zo hard reed ik dan ook in de stad. O-)

160 in de stad, en dat ga je hier nog vermelden ook :?
Iedereen die meer dan 10 km te hard binnen de bebouwde kom rijd mogen ze van mij
ter plaatse standrechtelijk executeren. B|
 
Laatst bewerkt:
3/4 van Nederland heeft zijn of haar trekker rijbewijs gratis gekregen bij het autorijbewijs.
Gaat ook niet goed komen bij 98% daarvan ben ik bang |(

Als boerenzoon vind ik dat wel een punt. Veiligheid.
Traktoren (met aanhangsels) zijn zwaar en tegenwoordig retesnel (40+ km/h).
Niet iets waar je de gemiddelde A of B rijbewijzer zomaar op moet zetten denk ik.
ik houd soms mn hart vast als ik een traktor met bv mesttank van 15+ kuub zie aanzeilen over een dijkje.

(ik heb op 16e een trekkerrijbewijs gehaald.. Gaaf was dat, mocht ik zomaar de weg op en zelfs de stad door. Goede oefening ook)
 
Mijn eerste echte rijles (na de proefles) flikkerde ik al direct om nog voordat we de straat uit waren :')

Wist ik veel dat je bij een motor terugschakelt naar z'n 1 als je bijna stil staat, maar toch weer gaat rijden.

In de auto doe je dat namelijk niet tenzij je echt stil staat of letterlijk 1 km\h per uur gaat.

Ik wilde de bocht maken om de straat uit te rijden. Ik stond bijna stil om fietsers voor te laten gaan die rechtdoor gingen, stuur helemaal gedraaid, laat die koppeling los en geef gas..... baf, motor slaat af.

Daar lagen wij. _O- _O-

Toen kreeg ik de mededeling dat ik wel terug naar z'n 1 moet. Het is geen auto!

O.... :+

3 theorie examens en 2 praktijk examens verder inmiddels al aardig wat jaren lekker aan het :]
 
Laatst bewerkt:
160 in de stad, en dat ga je hier nog vermelden ook :?
Iedereen die meer dan 10 km te hard binnen de bebouwde kom rijd mogen ze van mij
ter plaatse standrechtelijk executeren. B|
Als ik niet op de toerenteller lette ging hij zelfs 170 in z'n 3!
En mijn L-plaat was er al vanaf gevallen. O-)
 
Nooit rijlessen gehad, maar ik moest er wel even aan wennen dat mijn eerste motor in zijn 3 al 160 kon. Zo hard reed ik dan ook in de stad. O-)


Ben inderdaad maar een kruising verder linksaf gegaan...
 
160 in de stad, en dat ga je hier nog vermelden ook :?
Iedereen die meer dan 10 km te hard binnen de bebouwde kom rijd mogen ze van mij
ter plaatse standrechtelijk executeren. B|

Nou nou nou.. Niet dat ik het goedpraat ofzo, maar vind je 't niet een beetje overdreven?

Ik reed vroeger ook rond met snelheden richting de 100km op mijn opgevoerde Honda MB. Tja, je bent jong en onbezonnen :+ Ben er trouwens ook een keer mee aangehouden hoor. Kostte geloof ik 250 gulden en een lading onderdelen. Als het aan jou lag, was ik natuurlijk ter plekke doodgeschoten _O-

Tegenwoordig gedraag ik me wel wat beter, al helemaal binnen bebouwde kom, maar ik ga echt niet liegen dat ik nooit meer dan 10km te hard rij. Dat ik dat zomaar durf te zeggen he? :W
 
Bij een van mijn eerste lessen was mijn linker hand zo moe geworden dat ik de koppeling los liet en de motor 5 meter van mij landde. Nu kan het zijn dat zelfs tijdens de hele dag trialen slaat de motor nooit vanzelf af.
 
Nou nou nou.. Niet dat ik het goedpraat ofzo, maar vind je 't niet een beetje overdreven?

Ik reed vroeger ook rond met snelheden richting de 100km op mijn opgevoerde Honda MB. Tja, je bent jong en onbezonnen :+ Ben er trouwens ook een keer mee aangehouden hoor. Kostte geloof ik 250 gulden en een lading onderdelen. Als het aan jou lag, was ik natuurlijk ter plekke doodgeschoten _O-

Tegenwoordig gedraag ik me wel wat beter, al helemaal binnen bebouwde kom, maar ik ga echt niet liegen dat ik nooit meer dan 10km te hard rij. Dat ik dat zomaar durf te zeggen he? :W

Jij heb zeker nog geen kind voor je neus de straat op zien rennen,ik heb dat
persoonlijk meegemaakt,het is dat ik op dat moment stapvoets reed en het jongetje
met de schrik vrijkwam anders was dat heel anders afgelopen.Je ben in mijn
ogen dan ook van God los als je harder dan de max snelheid,die vaak eigenlijk nog
te hard is door de bebouwde kom gaat rijden,laat staan met de dubbele of nog
hogere snelheden.Dat standrechtelijk executeren is dan ook een gepaste straf.
Je zal maar een kind kwijtraken door dat men zo nodig met zulke snelheden moet rijden.
 
Laatst bewerkt:
Jij heb zeker nog geen kind voor je neus de straat op zien rennen,ik heb dat
persoonlijk meegemaakt,het is dat ik op dat moment stapvoets reed en het jongetje
met de schrik vrijkwam anders was dat heel anders afgelopen.Je ben in mijn
ogen dan ook van God los als je harder dan de max snelheid,die vaak eigenlijk nog
te hard is door de bebouwde kom gaat rijden,laat staan met de dubbele of nog
hogere snelheden.Dat standrechtelijk executeren is dan ook een gepaste straf.
Je zal maar een kind kwijtraken door dat men zo nodig met zulke snelheden moet rijden.
Ik snap je standpunt maar het is ergens wel kortzichtig. Ik ken zo best wel een paar plaatsen binnen de bebouwde kom waar je onder bepaalde omstandigheden dik 100 kunt rijden zonder dat je daar iemand mee kwaad doet. Nee het mag niet, en ja als het fout gaat gaat het goed fout. Maar als ik 's nachts om 2 uur met 120 over een verlaten en goedverlichte stadslaan rijd, juist een stuk waar geen woningen staan, geen geparkeerde auto's, langs weerskanten een breed fietspad gescheiden van de rijbaan door bermen... Dan is de kans dat ik daar een kind dood rijd vele malen kleiner dan dat ik 's middags om vier uur met mijn maximaal toegestane snelheid over een weg rijdt geflankeerd door woonhuizen en waar overal auto's geparkeerd staan. Er is ook nog zoiets als omstandigheden.
 
T kan ook zo zijn doordat je te hard rijd ,dat je er net voorbij bent als t kind de straat op rent :+ :t
 
Jij heb zeker nog geen kind voor je neus de straat op zien rennen,ik heb dat
persoonlijk meegemaakt,het is dat ik op dat moment stapvoets reed en het jongetje
met de schrik vrijkwam anders was dat heel anders afgelopen.Je ben in mijn
ogen dan ook van God los als je harder dan de max snelheid,die vaak eigenlijk nog
te hard is door de bebouwde kom gaat rijden,laat staan met de dubbele of nog
hogere snelheden.Dat standrechtelijk executeren is dan ook een gepaste straf.
Je zal maar een kind kwijtraken door dat men zo nodig met zulke snelheden moet rijden.

De bebouwde kom is nogal breed. In Zaandam loopt de provinciale weg voor een groot deel door de bebouwde kom. Daar mag je dat stuk 50 met 2 banen en dat is overduidelijk een autoweg (voor enkel motorvoertuigen, geen scooters of iets).

Daar kan je makkelijker veilig sneller rijden en men rijdt er meestal dan ook sneller.

Ik heb het idee dat jij meer doelt op woonwijken met huizen. Vanuit dat opzicht ben ik het wel met je eens dat je daar gewoon voorzichtig moet doen (woon zelf in een 30 km\h zone).

Maar die "grote" wegen met 2 banen of meer waar je ook 50 mag omdat het binnen de bebouwde kom is terwijl er geen huis, school of iets anders dan verkeer in de buurt is.... pffffffff!!!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan