Eerste sleutelproject gekocht: Honda CB 125 K5 1972

Pas op met revisiesetjes voor carburateurs. Vlotternaalden en zittingen zijn vaak wel okay maar (stationair)sproeiers en vooral gasnaalden / sproeierbuisjes willen qua vorm nog wel eens afwijken van het origineel. Met als gevolg dat je de CB net niet lekker aan het lopen krijgt.
 
veel plezier in je sleutelhok zou ik zeggen , altijd leuk om te doen , lekker even je blik op wat anders , voor mij is het een soort verslaving en het rijden begint bijzaak te worden :-) :-)
 
We zijn weer paar dagen verder. Met contactspray beiden carburateurs weer fris gemaakt en daarna alle openingen met de compressor onder handen genomen. Bij CMSNL 2 x revisie setjes voor de carburateur besteld, die nu binnen zijn. Voorzichtig begonnen met de oude onderdelen naast de nieuwe te leggen en nu houd ik 1 onderdeeltje over...

Snip20210704_1.png


Kan iemand mij vertellen waar dit voor dient? Op de afbeelding uit het Haynes boek van de carburateur kan ik het iniedergeval niet vinden.

Screenshot 2021-07-04 at 16.17.53.png
 
Never mind, ik heb het al gevonden; bleek de needle jet te zijn. Onderdeeltje 3 boven de 13 in de tekening. Die is vastgeklemd in het carbarateurhuis en moest ik uiteindelijk met de houten steel van een dun kwastje uit het huis drukken. Allemaal weer gelukt dus we kunnen nu weer verder met het opbouwen :)
IMG_2998.jpeg
IMG_2999.jpeg
 
En dan zitten de carburateurs ineens weer in elkaar :). Alles onderdeeltjes en de vlotterkamer etc schoongemaakt met remreiniger en een oude tandenborstel. Alle gaatjes schoon geblazen met de compressor. Vervolgens de kleine onderdeeltjes vervangen met nieuwe uit de Keyster revisie kit.

IMG_3045.jpeg

Nu bezig met het zelf knippen/snijden van de pakkingen voor de carburateur naar het blok. Ook erg leuk om zelf te doen :)

IMG_3047.jpeg

Ook heb ik de tank losgemaakt en ga die eens onderzoeken op roest van binnen en mogelijk schoonmaken. Weer genoeg te doen van het weekend!
 
Ik ben gisteren tegen de eerste problemen aangelopen, dus bear with me...

Na alles schoongemaakt te hebben zoals beschreven heb ik de carburateurs weer opnieuw gemonteerd, slangen aangesloten, benzinetank teruggezet etc. Ik was aardig verras dat na 4 a 5 keer kicken de motor alweer starte :) Toch een teken dat een en ander goed lijkt aangesloten.

Alleen schoot de CB direct door naar de 5000 toeren. Zelfs zo'n licht motortje geeft een hels kabaal in mijn kleine garage! Van de schrik de motor snel afgezet en eens wat gaan bekijken.

1) Allereerst het 'verdeel' kastje van de gaskabel losgemaakt. Die hoort onder de tank te zitten (volgens mij) maar ik wilde er zeker van zijn dat de gaskabel niet bleef hangen.

IMG_3085.jpeg

2.) Daarna heb ik gekeken of de gasschuif wel mooi naar beneden valt, maar ook zonder dat ik gas geef schiet de motor door naar de 5000 toeren. Als ik aan de gashendel draai als de motor afstaat zie ik wel mooi dat de ze de carburateur afsluiten.

IMG_3084.jpeg


3.) Tot slot heb ik de luchtstel schroef en de stationair schroef verder uitgedraaid. Dit bood wel enige verbetering, maar als ik vervolgens aan het gas draai begint ie te boeren en te stotteren.

Zoals eerder beschreven heb ik bijna alles aan de carburateur vervangen qua schroefjes en onderdelen, maar ik heb wel alle instellingen overgenomen zoals ze waren, omdat de CB opzich prima liep. Dus naald instellingen etc en vlotterbak niveau bijvoorbeeld zijn ongewijzigd gebleven.

Wat zou ik nog bekijken/aanpakken om dit te verbeteren? Ben benieuwd naar jullie diagnose. Zal zo de motor nog eens starten en een filmpje maken van het geheel.
 
De vraag is is alles wel de zelfde maat ,sproeiers en naald,naaldbuis,goedkope setjes en zelfs ook de duurdere
vertrouw ik niet,er kan verschil in maatvoering zitten vergeleken met het origineel,ik zelf monteer altijd
origineel als het nog te krijgen is ,maakt me dan niet uit wat het kost,je weet zo zeker dat het goed is.Daarnaast alles goed controleren op
valse lucht en of alles goed vrijloopt en bijvoorbeeld niet tegen een klem aanloopt waarmee de carbs vastzitten ,ook moeten
de carbs goed synchroon staan.
 
De vraag is is alles wel de zelfde maat ,sproeiers en naald,naaldbuis,goedkope setjes en zelfs ook de duurdere
vertrouw ik niet,er kan verschil in maatvoering zitten vergeleken met het origineel,ik zelf monteer altijd
origineel als het nog te krijgen is ,maakt me dan niet uit wat het kost,je weet zo zeker dat het goed is.Daarnaast alles goed controleren op
valse lucht en of alles goed vrijloopt en bijvoorbeeld niet tegen een klem aanloopt waarmee de carbs vastzitten ,ook moeten
de carbs goed synchroon staan.
Over de kwaliteit van die setjes heb ik op dit forum vaker zien langskomen. In mijn geval een Keyster setje besteld specifiek voor deze Keihin carburateur. Ik heb zo goed als ik kan beoordelen e.e.a. met mijn digitale schuifmaat vergeleken en lijkt allemaal 1:1 te kloppen.

Wat bedoel je specifiek met 'alles goed vrijloopt en bijvoorbeeld niet tegen een klem aanloopt waarmee de carbs vastzitten'. Wat zou dan waar tegen aan kunnen lopen?
 
Waar zou de motor valste lucht kunnen aantrekken? is dat rondom de pakkingen?
Bijvoorbeeld, ergens tussen carburateur en spruitstuk. dus tussen de aansluitingen van deze. Zit de carburateur vast met een rubber? Zeker als deze oud is kunnen hier scheurtjes in zitten.
Nadat je gecontroleerd hebt of je de stationair-regelschroef (niet verwarren met de mensgelregelschroef) niet te ver hebt ingedraaid kun je op valse lucht controleren met remreiniger; Dit spuit je op de verdachte plekken terwijl de motor loopt. Indien lek schiet het toerental omhoog.

EDIT; Ik zie nu dat je aluminium spuitstukken hebt, de flenzen aan beide zijden, ook die van de carb kunnen in de loop der tijd krom trekken.
Je kan dit zien als je vb de rug van een schuifmaat er over legt.
Je kan ze dan vlakken vb. op een glasplaat met schuurpapier.
 
Laatst bewerkt:
Over de kwaliteit van die setjes heb ik op dit forum vaker zien langskomen. In mijn geval een Keyster setje besteld specifiek voor deze Keihin carburateur. Ik heb zo goed als ik kan beoordelen e.e.a. met mijn digitale schuifmaat vergeleken en lijkt allemaal 1:1 te kloppen.

Wat bedoel je specifiek met 'alles goed vrijloopt en bijvoorbeeld niet tegen een klem aanloopt waarmee de carbs vastzitten'. Wat zou dan waar tegen aan kunnen lopen?
Bij sommige motoren kan het gedeelte waar de gaskabel aan vast zit bij de carbs aanlopen tegen de klemmen
waar de carbs mee vastzitten aan het luchtfilterhuis als je die klemmen niet in de juiste positie monteert.
 
Gisterenavond alles weer uit elkaar gehaald en ik sta echt voor een raadsel. Als ik logisch nadenk wat de verklaring is voor het feit dat ie direct naar de 5000/6000 toeren schiet zonder ik het gas aanraak (en ik kan zien dat beiden gasschuiven correct de boel afsluiten) hij dus ofwel teveel lucht ofwel te veel benzine krijgt (of beiden).

Zover ik nu kan beoordelen, na alles nagelopen te hebben, denk ik dat de nieuwe naald icm de nieuwe needle jet mogelijk niet goed afsluit en er daardoor teveel mengel binnenkomt. Aan de gashendel/gasschuif lijkt het niet te liggen. Ik ga nu de carburateurs weer opbouwen met alle oude spulletjes en kijken of dat verbetering biedt. Hij heeft gelopen, dus het moet goedkomen!
 
  • Leuk
Waarderingen: RWB
Waarom niet eerst alleen je oude naald en bus terug plaatsen.. als je alles in 1x vervangt kan je niks uitsluiten
 
Waarom niet eerst alleen je oude naald en bus terug plaatsen.. als je alles in 1x vervangt kan je niks uitsluiten
Helemaal eens, alles uit elkaar gehaald en alleen de naald plus zitting weer terug geplaatst. Nu ook de luchfilters weer aangesloten om eens te kijken wat ie nu doet. Dadelijk eerste keer proberen. Fingers crossed!
 
Heb je valse lucht al getest/uitgesloten?
Wat ik nu heb gedaan is wellicht een beetje knullig, maar heb zowel tussen het blok en de insulator (die dikke zwarte plastic 'pakking') en de insulator en de carburator een pakking gedaan en goed aangedraaid.
 
Prachtige motor met een perfecte hoeveelheid patina! Hoop dat je hem snel technisch tip top krijgt.
Buitenkant eens goed detailen en gaan! Succes! :]
 
Wat ik nu heb gedaan is wellicht een beetje knullig, maar heb zowel tussen het blok en de insulator (die dikke zwarte plastic 'pakking') en de insulator en de carburator een pakking gedaan en goed aangedraaid.
Dit is geen oplossing en kun je de flenzen nog krommer trekken. Doe nou controle want zo kom je geen spat verder.. Alleen met geluk heb je 't nu opgelost.
 
Terug
Bovenaan Onderaan