Eerste sleutelproject gekocht: Honda CB 125 K5 1972

Wat een leuk ding !
Niet gewoon de stationair schroef te ver in gedraaid ?
 
Dit is geen oplossing en kun je de flenzen nog krommer trekken. Doe nou controle want zo kom je geen spat verder.. Alleen met geluk heb je 't nu opgelost.
Daar heb je ook gelijk in: dit is geen oplossing. Net nog een keer proberen tr starten en hij loopt direct richting de 6000 toeren met een oorverdovende herrie ten gevolg.

Alleen, en nu ben ik even stront eigenwijs, betwijfel ik of het aantrekken van valse lucht bij de flenzen tot gevolg kan hebben dat die motor direct zo verschrikkelijk van gang gaat?!? Ik geloof absoluut dat dat grote impact heeft op de prestatie, maar kan toch niet dit tot gevolg hebben? Nogmaals ik ben eigenwijs, maar ga jouw advies wel opvolgen door alles weer los te maken en de flenzen na te kijken.
 
Dat zou ik zeker doen als ik jou was. Zelf met enkele BSA's last gehad van kromgetrokken flenzen.
Je kunt ze vrij makkelijk recht krijgen hoor, gewoon vlakken op een glasplaat met wat schuurpapier erop.
Bij mij werkte dat goed. Je kunt op die glasplaat, of in ieder geval iets wat echt vlak is, kijken of ze daadwerkelijk krom zijn.
 
Onbelast is het zeer goed mogelijk dat een motor op arm mengsel zo in toeren schiet.
Controleren en testen!!(met deo of remreiniger).
 
Onbelast is het zeer goed mogelijk dat een motor op arm mengsel zo in toeren schiet.
Controleren en testen!!(met deo of remreiniger).
Dit ga ik zo direct even testen met een bus remreiniger.

Vwb het eventueel weer recht maken als ze krom mochten zijn. Hoe moet ik de combinatie glasplaat + schuurpapier voor me zien?
 
Glasplaatje nemen, fijnkorrelig schuurpapier erop vast tapen, wel strak, en dan de flens eroverheen halen. Goed vlak erop houden, en zeer fijne schuurpapier gebruiken. Zo werkte het bij mij goed. Als je hele flens egaal glimt is ie glad (vlak). Je ziet dan de kromheid ervan eerst niet meer.
 
Je kan kromheid ook zien als je de rug van een multimeter (of iets anders wat recht is) van oor tot oor over de flens houdt.
Ik neem aan dat je een schuifmaat bedoelt. Mijn multimeters zijn allemaal niet recht. ;)
Een zijkant van een schuifmaat werkt inderdaad wel erg goed om rechte vlakken te bekijken.
 
Nou MF vrienden, dat heeft even geduurd, maar we zijn inmiddels weer heel veel verder en dat deel ik natuurlijk graag met jullie!

Naar aanleiding van alle adviezen bij de basis begonnen. Eerst de test gedaan of er valse lucht wordt aangezogen bij het inlaat spruitstuk en/of de flenzen. Het spuiten met remreniger op en om de flenzen zorgde op geen enkele manier voor een verhoging van het toerental. Dit heb ik een aantal keer (met de nodige tussenpozen) getest, maar leek het niet te zijn. Het opnieuw vlakken van de flenzen heb ik dus ook (nog) niet hoeven ondernemen.

Na lang zoeken op 'toerental' 'hoog' 'stationair' kwam op een thread waarbij een Triumph hetzelfde euvel leek te hebben. Daar was de boosdoener geen valse lucht maar een gaskabel die de gasschuif/gasklep niet goed afsloot bij het niet belasten van de gashendel aan het stuur en dus bij stationair draaiende motor veel te veel benzine de motor in stuurde. Zou het dan......?

Afgelopen weekend de barrels aan het stuur maximaal ingedraaid zodat de kabel op zijn langst is, het veermechanisme inclusief het carburateurhuis van een spray WD40 voorzien om te zorgen dat alles maximaal afsluit en toen de motor gestart. Opnieuw een hels kabaal en 8000 toeren. Ten einde raad mijn vader gebeld en met hem de hele lijst nog eens doorgelopen. Zijn advies was om de gasschuiven eens los te maken van de kabels om te kijken wanneer ze dus echt 'op de bodem' liggen dit wel effect zou hebben....

En zie hieronder het resultaat :) : motortje loopt weer enigsins fatsoenlijk (nog niet synchroon, niet afgesteld en eigenlijk nog te hoog), maar in ieder geval geen hoog toerental meer. Hierna de kabels weer vastgemaakt, maar toen hadden we opnieuw een hoog toerental. Ergens blijft dus de gaskabel 'steken' dus dat ga ik nu verder uitzoeken.
Conclusie: ondanks dat ik dus dacht dat ik door middel van de waarneming (kijken in de carburateur via de mond van de luchtfilters) wist dat de gasschuif de boel goed afsloot, scheelde dit dus toch een paar milimiter door de aanlopende kabel.
 

Bijlagen

  • IMG_3240.MOV
    36,6 MB
En een kabel never nooit met iets inspuiten. Een nieuwe gaskabel + tonnetje is makkelijk op maat te maken en kost 3x niks (brommerzaak)
 
Goed idee van je vader.. had ik niet snel bedacht.. ipv nieuwe kabels is een beetje afslijpen nu ook een optie?
 
Teflon gevoerde kabels hoeven niet gesmeerd te worden. Stalen binnenkabel en stalen buitenkabel smeren met olie of als ze uit elkaar te halen zijn met vet.

Mijn opmerking was inderdaad voor teflon gevoerde kabels. :t
 
Ja, in ieder geval wel op BMW's
Ja dat zal wel,maar dit is geen BMW,wat ik mij herinner hadden Honda,s dat pas veel later,maar
weet het niet zeker,is al ff geleden ;),meestal is het wel te zien,gecoate kabels zijn dikker dan gewone kabels.
 
Terug
Bovenaan Onderaan