Eerste sleutelproject gekocht: Honda CB 125 K5 1972

Robrunner

Rookie
14 jun 2021
26
55
Den Bosch
Hallo allemaal,

Na lang wikken, wegen, zoeken op MP, Motor-Forum lezen een leuke Honda CB 125 K5 (komt oorspronkelijk uit Duitsland) gekocht. Ik heb als klein jongetje vaak 'moeten' helpen bij mijn vader in de garage die graag aan oldtimer auto's sleutelde (remmen ontluchten; "pompen Rob, pompen!). Is toch ergens blijven hangen en nu ik met mijn gezin verhuisd ben van Amsterdam naar Den Bosch heb ik eindelijke de beschikking over een kleine garage waar het nodige in gesleuteld kan worden.

Wat ik vooral wil bereiken is het bekwaam worden met het sleutelen en de motor weer goed lopend krijgen. Het is mijns inziens niet de moeite om de CB 125 volledig te gaan restaureren omdat dat té kostbaar is qua geld en tijd; dit is niet mijn droommotor dus dan vind ik dat persoonlijk niet waard. Wel is de CB 125 een prima platform om te leren sleutelen omdat de techniek voor een complete leek (maar wel een met interesse en enige affiniteit met techniek) goed te begrijpen is.

Doel is om het motortje weer goed lopend te krijgen en er lekker mee te toeren hier in het brabantse land. In deze thread ga ik mijn avonturen met betrekking tot het voor het eerst zelf sleutelen aan een oldtimertje posten. Ik zal zeker niet schromen om ook alle fouten en blunders te vermelden ter ieders leesplezier ;) Anders leek je ook niks!
 

Bijlagen

  • Screenshot 2021-06-14 at 12.22.29.png
    Screenshot 2021-06-14 at 12.22.29.png
    578,7 KB · Weergaven: 143
Heeft die al een Nederlands kenteken of moet hij na restauratie nog gekeurd worden?

Zo te zien had ik zo'n Honda ook bijna gekocht, een 2 cilinder 125 cc. Maar het hoge toerental schrok mij af.
 
Wat een leuk fietsje zeg! Ziet er ook nog vrijwel origineel uit.
Ze zijn redelijk makkelijk om aan te sleutelen hoor, zeker als je wil leren een goede keuze. 👍
 
Heeft die al een Nederlands kenteken of moet hij na restauratie nog gekeurd worden?

Zo te zien had ik zo'n Honda ook bijna gekocht, een 2 cilinder 125 cc. Maar het hoge toerental schrok mij af.
Ja hij stond bij de aankoop al op NL kenteken. Scheelde weer een rit (en wat knaken) voor een bezoek aan de RDW.

De motor stond inderdaad geadverteerd als zijnde 'hoogtoerig' blok. Ik heb daar niet al te veel achter gezocht. Waarom schrok jou dat af?
 
En we zijn los... :)

Vorige week dus de motor opgehaald en hier thuis voor de garage opnieuw geprobeerd te starten. Bij de verkoper rondje op het terrein gereden voor ik hem kocht, maar toen was de motor niet vooruit te branden. Heeft lang stilgestaan, oude benzine, luchtfiltertjes etc kon volgens hem van alles zijn.

Na een aantal keer kicken, gefriemel met het benzinekraantje en de choke hem uiteindelijk gestart gekregen. Zie onderstaande (hilarische) filmpje. Nu weegt mijn vader nog net een kilootje of 20 meer dan ik en het is slechts 125cc, maar hij zou na een flinke aanloop toch boven de 50 uit moeten komen. Dat moeten we nader onderzoeken...
 
Lijkt er op dat hij op 1 cilinder loopt.

Mijn k5 die ik vroeger had liep op de teller gewoon 120km/u terwijl ik ook geen vlieggewicht en een kleintje was toen
 
Welkom op M-F.
Leuk projectje zo'n CB125. :t

Zelf ooit begonnen met een CB200. Man, wat een beest was me dat.


Als je van een Puch maxi komt. ;)
Dankjewel! Ik heb nu net het omgekeerde had hiervoor een zwaardere motor qua vermogen en gewicht en vind het heerlijk hoe deze voelt als een grote brommer :)
 
Leuk! Doet mij denken aan mijn 1e motor(tje), CB125T. Was ondanks wat technische problemen best een erg grappig ding!
 

Bijlagen

  • IMG_20140509_171714.jpg
    IMG_20140509_171714.jpg
    410,2 KB · Weergaven: 23
Gisterenavond het nodige kunnen doen. Allereerst even getest of allebei de cilinders lopen en ik kwam er vrij snel achter dat dit niet het geval is. De linkerkant wordt niet warm en er komt ook niks uit de uitlaat. Dat was zo bekeken dus :)

Vervolgens met een hevelpomp de oude benzine uit de tank geprobeerd te halen, omdat ik wat huiverig was om allerlei slangetjes los te maken. Uiteindelijk heb ik een fles onder benzinekraan gehouden en met een ratel dat 'kontje' eronder uitgedraaid. Toen was ie zo leeg! Verse benzine erin gedaan want ondanks zijn leeftijd lijkt de tank vanbinnen nog redelijk roestvrij. Ik moet kijken hoe het zich verder ontwikkeld, anders moet de tank er natuurlijk wel af en schoongemaakt worden.
IMG_2780.jpeg



Na de benzine ook de bougies eens bekeken. Ik had al een setje nieuwe besteld (wat nog helemaal niet zo gemakkelijk was). Eerst de linkerkant losgedraaid en hier een verse bougie ingedraaid. Toen natuurlijk nieuwsgierig of dit voor een werkende cilinder zou zorgen en jawel! de cilinder doet nu mee en de motor loopt zelfs redelijk stationair als ik hem aan de gang hou.

Tot slot ook nog de luchtfilters los gemaakt en bekeken. Lijken van de binnenkant er nog goed uit te zien, maar ik kan niet beoordelen of deze te vuil zijn of nog wel even meekunnen. Ik had gehoopt dat er een manier was om het filtergedeelte te vervangen, maar dit lijkt een filter uit 1 stuk te zijn dus dan moet dat hele apparaat vernieuwd worden. Al eens een rondje gedaan op internet, maar zijn niet de gemakkelijkste onderdelen om aan te komen. Kan iemand hier beoordelen op basis van de foto's of het nut heeft deze te vervangen?

IMG_2786.jpeg
IMG_2789.jpeg


Zonder luchtfilters gemonteerd, met de choke erop en de benzinekraan op reserve loopt het motortje nu best netjes stationair. Maar zo gauw je dan gas geeft valt ie stil. Volgende hoofdstuk is dus het onderzoeken en nakijken van de carburateurs. Wel spanned, want nog nooit zoiets gedaan en geen idee waar ik moet beginnen, maar het Haynes werkplaatshandboek is onderweg dus moet goedkomen.

Het is in ieder geval heerlijk om zo in mijn garage te sleutelen en iedere keer weer een stapje verder te komen :)


 
Luchtfilter ziet er niet al te best uit, wat je wel kan doen is ze met luchtdruk van binnenuit schoon spuiten. Dat zal allicht iets helpen maar vernieuwen lijkt me wel de beste optie.
Gisterenavond het nodige kunnen doen. Allereerst even getest of allebei de cilinders lopen en ik kwam er vrij snel achter dat dit niet het geval is. De linkerkant wordt niet warm en er komt ook niks uit de uitlaat. Dat was zo bekeken dus :)

Vervolgens met een hevelpomp de oude benzine uit de tank geprobeerd te halen, omdat ik wat huiverig was om allerlei slangetjes los te maken. Uiteindelijk heb ik een fles onder benzinekraan gehouden en met een ratel dat 'kontje' eronder uitgedraaid. Toen was ie zo leeg! Verse benzine erin gedaan want ondanks zijn leeftijd lijkt de tank vanbinnen nog redelijk roestvrij. Ik moet kijken hoe het zich verder ontwikkeld, anders moet de tank er natuurlijk wel af en schoongemaakt worden.
Bekijk bijlage 1644983


Na de benzine ook de bougies eens bekeken. Ik had al een setje nieuwe besteld (wat nog helemaal niet zo gemakkelijk was). Eerst de linkerkant losgedraaid en hier een verse bougie ingedraaid. Toen natuurlijk nieuwsgierig of dit voor een werkende cilinder zou zorgen en jawel! de cilinder doet nu mee en de motor loopt zelfs redelijk stationair als ik hem aan de gang hou.

Tot slot ook nog de luchtfilters los gemaakt en bekeken. Lijken van de binnenkant er nog goed uit te zien, maar ik kan niet beoordelen of deze te vuil zijn of nog wel even meekunnen. Ik had gehoopt dat er een manier was om het filtergedeelte te vervangen, maar dit lijkt een filter uit 1 stuk te zijn dus dan moet dat hele apparaat vernieuwd worden. Al eens een rondje gedaan op internet, maar zijn niet de gemakkelijkste onderdelen om aan te komen. Kan iemand hier beoordelen op basis van de foto's of het nut heeft deze te vervangen?

Bekijk bijlage 1644984Bekijk bijlage 1644986

Zonder luchtfilters gemonteerd, met de choke erop en de benzinekraan op reserve loopt het motortje nu best netjes stationair. Maar zo gauw je dan gas geeft valt ie stil. Volgende hoofdstuk is dus het onderzoeken en nakijken van de carburateurs. Wel spanned, want nog nooit zoiets gedaan en geen idee waar ik moet beginnen, maar het Haynes werkplaatshandboek is onderweg dus moet goedkomen.

Het is in ieder geval heerlijk om zo in mijn garage te sleutelen en iedere keer weer een stapje verder te komen :)


Bekijk bijlage 1644987
 
Tempo zit er zo goed in, nice! Mooi ook dat met zoiets relatief eenvoudigs als een bougie het beestje een stuk beter loopt, dat soort dingen geeft altijd veel voldoening :t:t
 
35 jaar geleden was het al lastig om aan onderdelen te komen voor mijn cb125k5.
 
Tof topic, volgen staat aan! Maar euh, wat meer foto's van deze schoonheid mogen zeker hoor, zowel overzichtelijk van ver als details! En dat je niet teveel geld wilt uitgeven aan een restauratie snap ik, maar met een dagje flink poetsen en wat pollijsten knapt zo'n CB'tje vast al een heel stuk op. En verbruiksartikelen zoals filters, kabels, leidingen, banden en dergelijke zou ik meteen vervangen. Beter nu in je garage dan volgende week bij 35°C op 25km van je huis.

Zelf heb ik ook een klein projectje lopen maar was helaas niet zo slim als jij om met een relatief simpele één- of tweecilinder te beginnen.
 
Tof topic, volgen staat aan! Maar euh, wat meer foto's van deze schoonheid mogen zeker hoor, zowel overzichtelijk van ver als details! En dat je niet teveel geld wilt uitgeven aan een restauratie snap ik, maar met een dagje flink poetsen en wat pollijsten knapt zo'n CB'tje vast al een heel stuk op. En verbruiksartikelen zoals filters, kabels, leidingen, banden en dergelijke zou ik meteen vervangen. Beter nu in je garage dan volgende week bij 35°C op 25km van je huis.

Zelf heb ik ook een klein projectje lopen maar was helaas niet zo slim als jij om met een relatief simpele één- of tweecilinder te beginnen.
Meer foto's gaan zeker komen! Poetsen etc gaat ook gebeuren als het apparaatje beetje stabiel is. En inderdaad alle zaken zoals kabels, leidingen etc wil ik vervangen want is nog origineel zo te zien. Alleen non-generic artikelen maar specifiek CB 125 K5 zijn lastig aan te komen zoals zo'n luchtfilter. Staan wel death-stock artikelen op eBay maar van die bedragen kan je bijna een nieuwe CB 125 kopen ;)
 
De carburateur stelt niet veel voor. Voordat je begint gewoon overal even foto's van maken.
Als hij uit elkaar ligt even alle kanaaltjes doorblazen om te kijken of ze niet verstopt zitten.
 
Duurde even, maar ik heb afgelopen dagen weer wat kunnen doen. Ik kwam vorige week vrijdag de garage binnen en ging bijna over mijn nek van de indringende benzine lucht. Bleek er nogal een plens benzine uit de motor te zijn gelopen na mijn laatste ritje in de buurt. Mijn mooie groene klus tapijt heb ik direct bij het grofvuil kunnen leggen helaas.

Ik zag al vrij snel dat er uit allebei de 'overflow' slangen benzine liep wat volgens mij duidt op een probleempje met de vlotters in de carburateur. Die dus beiden losgemaakt en uit elkaar gehaald. Zien er op het oog nog best netjes uit en ik had meer vuil verwacht. Ook lijken de pilots niet echt verstopt, maar ben van plan om alles sowieso te gaan vervangen met behulp van een revisiesetje.

IMG_2861.jpeg


Nu wel een vraagje. Als ik de vlotternaalden bekijk zijn deze van koper en ook de kop is van koper. Als ik op Google zoek naar vlotternaalden zie ik eigenlijk altijd exemplaren met een rubberen kop, wat mij beter lijkt voor de afsluiting van de vlotterkamer. Hoe is dat zo bij die CB 125 K5's? Bij een revisie ook wederom een koperen nemen of is daar iets slimmers voor te bedenken wat het eindresultaat kan helpen? Hoor graag!

Afbeelding.jpeg
 
Zit er ook roest of andere rommel in de benzinetank?
Volledig koperen vlotternaalden waren vroeger heel normaal.
Na het rijden altijd de benzinekraan dicht zetten.
 
Controleer ook of die vlotters nog dicht zijn,soms raken ze lek en komt er benzine in,dat kun je horen door ze te
schudden,door die lekkage worden ze te zwaar en dichten niet meer af,wat de vlotternaalden betreft die moeten superschoon zijn,
metaal of rubber maakt niks uit,de punt van de vlotternaald mag geen beschadigingen hebben of sporen van inslag.
en natuurlijk zoals daddy al schrijft moet ook de tank goed schoon zijn,zelfs kleine roestdeeltjes kunnen er voor
zorgen dat de vlotternaalden niet goed afdichten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan