Eerste sleutelproject gekocht: Honda CB 125 K5 1972

Als de originele gaskabel er nog op zit temeer reden deze er af te gooien..
Tonnetje solderen. Heb je vloeimiddel speciaal voor RVS nodig, e met een creme-brulee-brandertje van de action gaat het heel goed!
 
Als deze voor het juiste bouwjaar is moet hij zo passen zonder soldeerwerk.
 
Tonnetje solderen
1627674346255.png

Om doorvloeien van het hardsoldeerzilver te voorkomen en om de plek van het tonnetje te bepalen heb ik gebruik gemaakt van een mini griptang. Afknippen, schoonmaken en bruikbaar.
Het tonnetje heb ik gemaakt van messing. De draad is rvs 1,2 mm.

Gasbrander
 
Je bent wel lekker bezig zo met je eerste sleutelproject!

Als je een echt stevige verbinding wilt hebben moet je eigenlijk het uiteinde conisch maken en de draad uitrafelen of van die kant een "wigje" erin meppen zoals een conisch geslepen lasdraadje. Daarna de boel solderen en op maat maken. Dan heb je een betere en veel sterkere mechanische verbinding. Dit komt nog wel eens los en deze manier is in de racerij daarom trouwens ook verboden.
(Het doorvloeien schijn je ook tegen te kunnen gaan door op de kop te solderen, dit heb ik zelf ook nog nooit gedaan)
 
Je bent wel lekker bezig zo met je eerste sleutelproject!

Als je een echt stevige verbinding wilt hebben moet je eigenlijk het uiteinde conisch maken en de draad uitrafelen of van die kant een "wigje" erin meppen zoals een conisch geslepen lasdraadje. Daarna de boel solderen en op maat maken. Dan heb je een betere en veel sterkere mechanische verbinding. Dit komt nog wel eens los en deze manier is in de racerij daarom trouwens ook verboden.
(Het doorvloeien schijn je ook tegen te kunnen gaan door op de kop te solderen, dit heb ik zelf ook nog nooit gedaan)

Tonnetje hardsolderen
Kijk en lees hoe ik het gedaan heb.

De volle 5mm boring zit vol hardsoldeerzilver.
Voeien is gestopt bij de warmte afleiding, de griptang.
Door bij deze soldering de kop draad af te knippen
heb ik gezien dat de draad vol gezogen is.
Het solderen is gebeurd zoals op de foto, rechtop.

Het is een hardsoldering en geen zachtsoldering/tinsoldering.

Gasbrander
 
Toelichting,

Verschil tussen een zilverhardsoldering en een tin zachtsoldering,
zilverhardsoldering is enorm treksterk 40 kilo per mm1
tin zachtsoldering is minder treksterk 6 kilo per mm1

Gasbrander
 
En dat is voor een gaskabel niet relevant, maar goed.
As je zelf een remkabel wil/durft te maken is dat anders!
 
Een echt goede en verantwoorde soldering maken?
Dat moet je kunnen.

Maar,
dat is met veel zaken
op welk gebied dan ook.

Veel motorplezier,
Gasbrander
 
Terug
Bovenaan Onderaan