Eerste start na revisie crosser

Eric#17

MF'er
22 mei 2006
116
0
Na het demonteren van het blok (ktm 380) en weer monteren kwam er bij de eerste start een douche van zwarte olie uit de uitlaat. Kan iemand mij misschien uitleggen wat dit zou kunnen zijn en of dit de normale gang van zaken is. De motor loopt nu na 15 minuten draaien als een zonnetje.
 
Misschien door kantelen van het blok olie op ongewenste plek(ken) terechtgekomen.

Wellicht ook teveel olie bijgevuld, slecht want peil moet EXACT worden aangehouden.

Een kwartiertje stationair draaien is de pest voor iedere motor.
 
Blok is niet gekanteld, alleen cilinder,zuiger,cab en luchtfilter een onderhoudsbeurt cq vervangen. Niet stationair gedraaid maar met lage toeren rond gereden.
 
Wat denk je van de olie die gebruikt wordt bij het monteren, daarna het "rustig" warmrijden, dan zal een 2 takt ook niet alle olie uit de brandstof verbranden.
Heb je niet toevallig wat extra olie bij je brandstof gedaan om hem in te rijden? Wat overigens niet slim is, kans op zelfdetonatie ed.
Maar ik denk, dat het gewoon komt door het langzame gepruttel, je moet hem gewoon, normaal warmrijden en dan een stuk lekker normaal gaan rijden, met wisselende toerentallen. Nu en dan eens laten afkoelen, en weer doorgaan.
Niet te voorzichtig zijn met je gas, natuurlijk ook niet te onvoorzichtig, maar het klinkt gewoon alsof je een beetje als een miet aan het inrijden bent zeg maar, no offense ;)
 
Blijven de verschijnselen nu weg? Dan moet het toch haast een scheutje druipsel zijn geweest.

Overigens, het is een 2-takt en nog een beste dikke ook
:)

Tweetakt "spaart" altijd tamelijke neerslag/olie(mix) op in de uitlaat bij langdurig op laag toerental rijden, ook indien reeds volkomen warmgereden. Doe je dat vlak voor het stopzetten, zonder alsnog (met flinke aanvangs-pluim) het beest ff op flink toerental te laten tippelen, dan blijft het overschotje in je uitlaat liggen wachten op nieuwe start ...
Het lijkt me voor de hand te liggen (zou ik doen) om bij de hitte van de laatste tijd de motor niet na flink janken meteen heet af te zetten, maar eerst een poosje op gematigd tempo tot bedaren te laten komen en dan ligt er al gauw dat slokje in de uitlaat.

Voor alle zekerheid, wel een keertje extra je oliepeil controleren want je weet nooit zomaar of er toch niet iets anders aan de hand is, maar als-ie nu weer helemaal netjes loopt dan denk/hoop ik toch dat de boel wel gezond is.

Heeft dat model misschien ook een exup-klep / powervalve? Ook naar kijken, vooral als het verschijnsel zou terugkeren.

Lekker veel mooie plaatjes op Net (klikken om te vergroten)
www.downloads.nl/cgi-bin/meta/do/nph-zoek.cgi?qry=ktm+380&where=img
 
Na het demonteren van het blok (ktm 380) en weer monteren kwam er bij de eerste start een douche van zwarte olie uit de uitlaat. Kan iemand mij misschien uitleggen wat dit zou kunnen zijn en of dit de normale gang van zaken is. De motor loopt nu na 15 minuten draaien als een zonnetje.
Ooit iets eerder gereviseerd? Dan zou je het moeten weten,. Voor het eerst reviseren kan je nooit in je 1tje gedaan hebben, dan is het gewoon zelf prusten geweest, in dat geval is het normaal. Is het profesioneel gedaan door een bedrijf lijkt me dat niet normaal. Niet je uitlaat vol gegooit met olie? dan zou ik even trug gaan naar dat bedrijf. Want echt normaal is het volgens mij niet.
 
een 2T, oliepeil :? ja alleen voor de versnellingsbak, maar niet voor de smering, daar zorgt de olie in de brandstof voor

Ja, ik bedoelde de versnellingsbak. Meten is weten, er was veel rare rook dus dan check je zoiets om zeker te weten wat iets (hopelijk NIET) is, zoals een verrotte keerring op de krukas of een krankzinnige lekkage "ergens".

Die paar dingen die ik met brommertjes enzo heb meegemaakt onthoud ik verdraaid goed en wat bij mij geen herinneringen/associaties oproept daar zal ik mij òf niet mee bemoeien òf hooguit als ik denk dat het niet hinderlijk is, uit nieuwsgierigheid een vraag over stellen want ik kan er slecht tegen als iets niet doet waar het voor bedoeld was.
 
Terug
Bovenaan Onderaan