Eerste supermotard (KTM 525 EXC)

KMAR

MF veteraan
23 jun 2009
1.430
0
Ik ben eruit, na/in de zomervakantie (als het goed is) doe ik mijn 180cc 2taktje weg en komt er een KTM 525 EXC supermotard.

Ik hoorde dat deze vrij goedkoop in onderhoud is. De onderdelen zijn ook makkelijk te verkrijgen en zijn ook niet overpriced. Dus een redelijke motor voor een 18 jarige zoals ik.
Ik dacht in eerste instantie aan een KTM 690 SMC, hoorde dat het blok betrouwbaar is maar mocht er wat gebeuren, dat je dan je portemonnee mag opentrekken.

Alleeeeeeeeeeeeeeeeeeeen.......






...voor welk bedrag kan je een goed onderhouden 525 exc kopen?
Rond welk km stand het liefst?

En het belangrijkste, wat zijn de dingen waaraan je moet letten tijdens het aanschaffen van zo een ding?

Ik zie namelijk ook veel ombouw KTM's maar die vertrouw ik niet echt?
Contactslot?

Op Marktplaats zie je ook niet echt leuke 525ers..

En natuurlijk het liefst een met Akra's :9~


Alvast bedankt voor jullie reacties!
 
Altijd als een motor kapot loopt, dan mag je portomonnee trekken.


Al 3 keer mogen doen,
1 x KTM LC4 = 1200 eu
2 x Honda = 2 x rond de 900.

En alle 525 zijn omgebouwd, contactslot op een SM/Enduro is zeldzaam.

KM stand zegt niks, het gaat om de uren.

En neem iemand mee met kennis van zaken, gaat een stuk makkelijker als je er zelf geen verstand van hebt.
 
Ik ben eruit, na/in de zomervakantie (als het goed is) doe ik mijn 180cc 2taktje weg en komt er een KTM 525 EXC supermotard.

Ik hoorde dat deze vrij goedkoop in onderhoud is. De onderdelen zijn ook makkelijk te verkrijgen en zijn ook niet overpriced. Dus een redelijke motor voor een 18 jarige zoals ik.
Ik dacht in eerste instantie aan een KTM 690 SMC, hoorde dat het blok betrouwbaar is maar mocht er wat gebeuren, dat je dan je portemonnee mag opentrekken.

Alleeeeeeeeeeeeeeeeeeeen.......






...voor welk bedrag kan je een goed onderhouden 525 exc kopen?
Rond welk km stand het liefst?

En het belangrijkste, wat zijn de dingen waaraan je moet letten tijdens het aanschaffen van zo een ding?

Ik zie namelijk ook veel ombouw KTM's maar die vertrouw ik niet echt?
Contactslot?

Op Marktplaats zie je ook niet echt leuke 525ers..

En natuurlijk het liefst een met Akra's :9~


Alvast bedankt voor jullie reacties!

Wat wil je ermee gaan doen? Puur op een circuit raggen, of juist gewoon op straat?

Voor 't 2de zou ik toch eerder gaan kijken naar een DR-z 400.. Ook een leuke motor, weinig onderhoud, en naar wat je overal hoort ook echt een heeele hoge funfactor.!
 
Altijd als een motor kapot loopt, dan mag je portomonnee trekken.


Al 3 keer mogen doen,
1 x KTM LC4 = 1200 eu
2 x Honda = 2 x rond de 900.

En alle 525 zijn omgebouwd, contactslot op een SM/Enduro is zeldzaam.

KM stand zegt niks, het gaat om de uren.

En neem iemand mee met kennis van zaken, gaat een stuk makkelijker als je er zelf geen verstand van hebt.

Het wordt namelijk een straatfiets, voor in de stad.
Zonder contactslot ga ik er niet mee rijden.

Wat ik met omgebouwd bedoelde is dat de fiets bijvoorbeeld een 400sx op papier is en er een ander blok op zit etc etc

Ik heb het dus niet over een originele 525 exc met sm banden, verlichting etc en die gewoon gekeurd is.

En hoezo zegt KM stand niks? Dat ding zegt toch hoeveel er mee is gereden, zoals bij elk andere motor.
 
Ik ben eruit, na/in de zomervakantie (als het goed is) doe ik mijn 180cc 2taktje weg en komt er een KTM 525 EXC supermotard.

Ik hoorde dat deze vrij goedkoop in onderhoud is. De onderdelen zijn ook makkelijk te verkrijgen en zijn ook niet overpriced. Dus een redelijke motor voor een 18 jarige zoals ik.
Ik dacht in eerste instantie aan een KTM 690 SMC, hoorde dat het blok betrouwbaar is maar mocht er wat gebeuren, dat je dan je portemonnee mag opentrekken.

Alleeeeeeeeeeeeeeeeeeeen.......





...voor welk bedrag kan je een goed onderhouden 525 exc kopen?
Rond welk km stand het liefst?

En het belangrijkste, wat zijn de dingen waaraan je moet letten tijdens het aanschaffen van zo een ding?

Ik zie namelijk ook veel ombouw KTM's maar die vertrouw ik niet echt?
Contactslot?

Op Marktplaats zie je ook niet echt leuke 525ers..

En natuurlijk het liefst een met Akra's :9~


Alvast bedankt voor jullie reacties!

Canon01 hier van MF heeft er eentje te koop staan voor een hele nette prijs.
 
Wat wil je ermee gaan doen? Puur op een circuit raggen, of juist gewoon op straat?

Voor 't 2de zou ik toch eerder gaan kijken naar een DR-z 400.. Ook een leuke motor, weinig onderhoud, en naar wat je overal hoort ook echt een heeele hoge funfactor.!

Straat :)

Ik hoorde ook goeie dingen over Honda CRF 450. Alleen spreekt KTM mij veel meer aan..
 
Maar ook net zo betrouwbaar als een KTM?
ja heb zelf ook 1 gehad, vanaf 2004 zijn ze reuze betrouwbaar..
Op het husaberg forum staan best wel veel mensen die al 150 uur zonder groot onderhoud rondrijden..

Maar eerlijk is eerlijk, onderdelen zijn wel lastiger te krijgen dan die van een KTM/etc

Heb ook een keer gereden op zon Husaberg FS 650..
Wel een monster hoor *D
en 13kw op papier ;)
 
ow en nieuw kosten ze meer dan KTM's
Maar 2de hands kan je ze vaak veeeel voordeliger kopen dan KTM's..
 
Hmmm oke.

Maar, wat is nou een voordelige betrouwbare weinig in onderhoud supermotard voor een 18 jarige voor op straat?

De KTM 525 exc werd mij dus sterk aangeraden, ook de Honda CRF 450.
 
ja heb zelf ook 1 gehad, vanaf 2004 zijn ze reuze betrouwbaar..
Op het husaberg forum staan best wel veel mensen die al 150 uur zonder groot onderhoud rondrijden..

Maar eerlijk is eerlijk, onderdelen zijn wel lastiger te krijgen dan die van een KTM/etc

Heb ook een keer gereden op zon Husaberg FS 650..
Wel een monster hoor *D
en 13kw op papier ;)

HAHAHAHAH, zie ook husaberg leedvermaak....... (is mijn oude husaberg). Een normale husaberg is ECHT wel aardig versleten na 150 uur!
Een husaberg is niet een fiets voor een beginnende rijder zonder verstand van motoren (lees sleutelen) het is een circuitfiets die zeer nauw met onderhoud is!
is geen dagelijks gebruik fiets voor lange afstanden (een ktm 525 ook niet).

En een Husaberg vanaf 2004 bestaat deels uit onderdelen van KTM (maar het blijft een husaberg) vanaf 2008 o.i.d is er ook een goede samenwerking met de ingenieurs van KTM daarvoor volgens mij niet! Ik begreep zelfs dat KTm het nieuwe husaberg blok ontwikkeld heeft, maar om de naam KTM geen schade aan te toen het blok "test" in een husaberg...... zegt al wel een beetje iets.

Ga voor een tammere supermotard (LC4, DRZ) zijn niet zo mooi maar wel gemaakt voor normaal gebruik en onderhoud.
 
HAHAHAHAH, zie ook husaberg leedvermaak....... (is mijn oude husaberg). Een normale husaberg is ECHT wel aardig versleten na 150 uur!
Een husaberg is niet een fiets voor een beginnende rijder zonder verstand van motoren (lees sleutelen) het is een circuitfiets die zeer nauw met onderhoud is!
is geen dagelijks gebruik fiets voor lange afstanden (een ktm 525 ook niet).

En een Husaberg vanaf 2004 bestaat deels uit onderdelen van KTM (maar het blijft een husaberg) vanaf 2008 o.i.d is er ook een goede samenwerking met de ingenieurs van KTM daarvoor volgens mij niet! Ik begreep zelfs dat KTm het nieuwe husaberg blok ontwikkeld heeft, maar om de naam KTM geen schade aan te toen het blok "test" in een husaberg...... zegt al wel een beetje iets.

Ga voor een tammere supermotard (LC4, DRZ) zijn niet zo mooi maar wel gemaakt voor normaal gebruik en onderhoud.

jij had er ook 1 vooooor 2004 ;)
en kijk maar eens op www.husaberg.org het valt echt wel mee hoor ;)
 
maar je hebt een punt :P
ik denk de enige SM waar je gewoon ongestoord mee kan rijden, zonder steeds te denken van SHIT weer een uur erop.. Is de:

DR-z
 
Hmmm oke.

Maar, wat is nou een voordelige betrouwbare weinig in onderhoud supermotard voor een 18 jarige voor op straat?

De KTM 525 exc werd mij dus sterk aangeraden, ook de Honda CRF 450.

Beide motoren die je noemt hebben wél vaak onderhoud nodig omdat het competitie gerichte fietsen zijn. Ook is het vermogen van een 525, en waarschijnlijk ook een crf, te veel voor je 25kw rijbewijs.
Beide zijn in ierdergeval niet geschikt voor dagelijks stadsverkeer, dan kan je beter een softere sm kopen zoals een suzuki drz of een honda fmx.
 
Beide motoren die je noemt hebben wél vaak onderhoud nodig omdat het competitie gerichte fietsen zijn. Ook is het vermogen van een 525, en waarschijnlijk ook een crf, te veel voor je 25kw rijbewijs.
Beide zijn in ierdergeval niet geschikt voor dagelijks stadsverkeer, dan kan je beter een softere sm kopen zoals een suzuki drz of een honda fmx.

Hoezo niet geschikt voor stadsverkeer?

Ze zijn licht en hebben best wat power..

Er kan toch altijd een gashendelbegrenzing op incl bankuitdraai :+
 
Hoezo niet geschikt voor stadsverkeer?
Veel onderhoud (om de 15 uur)
Snel jatbaar
Geen koel-fan
Politiemagneet
Niet geschikt om buiten te stallen ivm veel blank alu
Geen transmissiedemper in het wiel

Een competitie enduro als de 525 of CRF is altijd vrij duur in het onderhoud en niet geschikt om langdurig mee op de weg te rijden. Ik geloof trouwens niet dat een 690 veel duurder in de onderdelen is. Ik zou gewoon een 690 kopen als je toch alleen maar aan het normale verkeer deelneemt.
 
Veel onderhoud (om de 15 uur)
Snel jatbaar
Geen koel-fan
Politiemagneet
Niet geschikt om buiten te stallen ivm veel blank alu
Geen transmissiedemper in het wiel

Een competitie enduro als de 525 of CRF is altijd vrij duur in het onderhoud en niet geschikt om langdurig mee op de weg te rijden. Ik geloof trouwens niet dat een 690 veel duurder in de onderdelen is. Ik zou gewoon een 690 kopen als je toch alleen maar aan het normale verkeer deelneemt.


Een 690 smc is duurder in aanschaf dan de andere supermotards ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan