Eerste supermotard (KTM 525 EXC)

Same :)


Zoals ik al zei, het maakt me niks uit welke er komt te staan, of het nou een Duke 2 is, DRZ of een 690 smc, de KTM's komen sowieso ooit te staan, het gaat er nu om welk fiets het best praktische is voor mij als 18 jarige die eindelijk van zijn motorscooter af wilt.
 
Hmm, maar ja, aanschafprijs he, was ik ff vergeten..

staat een leuke op marktplaats voor een vraagprijs van 7500,-

Die 690 blokken zijn een stuk betrouwbaarder dan de voorgaande 625/640/660 blokken. De nieuwe 690 blokken hebben namelijk een balansas gekregen die trillingen tegen gaat. Maar deze blokken zijn alsnog heeeel betrouwbaar.

Als je zelf geen kleppen kan stellen enz zou ik toch kijken naar een Husqvarna 610 (vanaf 2004)

Dit model dus:
big_Husqvarna_SM610_Supermotard.jpg



Of een ktm 640 SM of Duke 2, maken gebruik van hetzelfde blok.
Zelf een Husaberg 650(na 2004 zijn ze betrouwbaarder geworden) gehad, 6kw op kenteken maar wel dik 60pk op het achterwiel, ding ging overal en wanneer je maar wou op het achterwiel. Nadeel, om de 1000km kleppen stellen, gelukkig had ik een vader die handig is en kon het zo samen met hem doen.

Heb je het budget, haal dan gewoon zo'n 690 SM, 690 Duke of 690 SMC. Anders lekker voor Husqvarna 610 of een KTM 640 gaan.

DR-Z heb ik geen ervaring mee maar schijnt wel leuk te zijn, zelf vind ik 34 pk op het achterwiel iets te weinig.
 
die 640 heeft afaik ook een balansas, 625 en 660 niet.

sja, op papier heeft een ktm ook maar een paar pk op het achterwiel, na een eenvoudige mod en dynojetkit heeft die drz ook al wat vermogenswinst, tel er een uitlaatje, nokkenasjes en carburateur (a +/- 750eu) bij op en je hebt een hele andere motor. nog steeds minder vermogen dan een ktm natuurlijk, maar ook bakken minder onderhoud en een stuk betrouwbaarder.

het is idd de afweging die je moet maken, bij elke motor zijn genoeg argumenten te bedenken om 'm te nemen, welke argumenten het meest van toepassing zijn op jou moet je zelf uitvogelen ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik ben eruit.

Het wordt een KTM 640 LC4 Prestige:

bikepics-1205721-full.jpg




Nu ff flink doorsparen :W
 
Goed, dan zal ik mijn plasje er ook nog even over doen...

Ik heb eerst een LC4 gehad en heb nu een 525 (2003).
De 525 is totaal anders, veel lichter en wendbaarder, hogere onderhoudsintervallen, meer fun maar (in enduro uitvoering) totaal niet fijn op de weg.

Een scooter en een 525, de enige overeenkomst is misschien het gewicht?

Ik heb gehoord dat iemand bij mij op de club ook een 525 heeft gehad waar hij 24.000 KM mee heeft gereden (deels op de weg, deels offtheroad en deels op crossbaan) voordat het blok open moest. Dit natuurlijk los van standaard onderhoud.
Ja dat is heel veel maar een 525 schijnt voor enduro motoren behoorlijk bulletproof te zijn. Maar ook dat is maar weer afhankelijk van hoe er mee gereden is en hoe men het onderhoud heeft gedaan.

Persoonlijk moet ik er niet aan denken om met zo'n stuntfiets (enduro / SM) regelmatig langere afstanden te rijden . Het nerveuse gedrag is echt niet comfortabel, en daar is zo'n motor gewoon niet voor bedacht.

Mijn EXC heeft nu +- 5500 km gereden en ik geloof iets van 160 uur. Doet het nog prima en hoop nog het dubbele te kunnen maken. Nou weet ik ook de historie van de motor en de vorige berijders zijn net zulke oma's als ik ben... "nooit mee gestunt, altijd binnen gestaan"... ;)
 
Alleen vraag ik mezelf wel af, wat nou precies het verschil is tussen de 625 smc, 640 lc4 (prestige), 660 smc.

Ze lijken allemaal zoveel op elkaar, ik zie geen verschillen, behalve cilinder?
 
690 ligt wel wat boven mijn budget en een 950 is te zwaar nog voor mij.

Heb nog licht rijbewijs. En wil toch met een 1 pitter beginnen.
 
lol ik heb je nu volgens mij al 3 keer zien switchen van motor,ga zo door en help je zelf even over de zeik maatje.
ik wil ook een sm,ik heb hem nog niet maar ik lees hier zowat alles,kijk op youtube en ik google wat af,aan de hand daarvan ga ik proefrijden en dan niet 15 min maar een uurtje of zo
en ook ga ik niet bij de eerste zitten kwijlen ooooooooh gaaaaaaf hebbuh hebbuh hebbuh maar ik ga verschillende af en bepaal dan naar een korte briefing met mezelf wat het gaat worden zodat ik niet snel spijt ga krijgen van me keuze

tip ga eerst lekker proefrijden,kost niets en je krijgt zo meer info over de machines en baseer daar je keuzes op,de mensen hier kunnen je een stukje sturen maar de keuze maak jij
 
Ik heb een lichtrijbewijs, en stel de motor die ik wil proefrijden valt onder zwaar, zien ze dit meestal dan door de vingers?

Het is niet dat ik zwaar niet gewend ben, ik heb zelfs met ~45kw gelest.
 
die 640 heeft afaik ook een balansas, 625 en 660 niet.

sja, op papier heeft een ktm ook maar een paar pk op het achterwiel, na een eenvoudige mod en dynojetkit heeft die drz ook al wat vermogenswinst, tel er een uitlaatje, nokkenasjes en carburateur (a +/- 750eu) bij op en je hebt een hele andere motor. nog steeds minder vermogen dan een ktm natuurlijk, maar ook bakken minder onderhoud en een stuk betrouwbaarder.

het is idd de afweging die je moet maken, bij elke motor zijn genoeg argumenten te bedenken om 'm te nemen, welke argumenten het meest van toepassing zijn op jou moet je zelf uitvogelen ;)
Voor zover ik weet hebben alle lc4's vanaf 97 been balansas.
Ik kan me niet voorstellen dat ze die er bij de 625 niet meer in hebben gedaan.
 
Valt zo een 1 pitter wel te rijden zonder een balansas eigenlijk?
 
Valt zo een 1 pitter wel te rijden zonder een balansas eigenlijk?
Ja, het is wel even wennen.
De meeste halen zelfs de balansas eruit omdat hij dan minder rammeld en sneller op toeren komt. Met de balansas erin trilt hij nog meer dan voldoende.
Koop een 520/525 dan heb je geen last van trillingen.
 
Mij maakt het ook niet uit hoe dat ding trilt. Tenzij het echt onberijdbaar wordt :P

Lijkt me echt heerlijk dat koppel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan