eerste toermotor voor vrouw

Toch is ieder advies ook gegevens vanuit persoonlijke voorkeur.

Ook het mijne, natuurlijk.

500cc is lekker rijdbaar, maar met veel km of met z'n 2'en erop zou ik verwachten dat je er snel klaar mee bent en graag wat meet cc/pk/Nm zou willen hebben. Je hebt ook nogal wat eisen die niet echt lekker bij elkaar komen. Beginner aan de ene kant, geschikt voor vakantie met z'n 2en erop aan de andere kant.

Zwaarder als beginner hoeft ook geen probleem te zijn, maar ligt er wel heel erg aan hoe je er zelf in staat.

Het enige waarmee je echt zelf kunt beoordelen wat bij je past is zelf (proef)rijden.
Voor je budget moet er zeker wel wat te vinden zijn !!
 
:+ Dat is waar. Het is verbazingwekkend hoe sommige "zware"motoren toch heel soepel rijden. De blackbird van MBM is een zwaar ding, en toch rijdt het vreselijk soepel. Ik verbaasde mij er over.

Dik boven de 200 kg, 165 pk...zwaar snelheidsmonster. Op mijn lijf 'geschreven' terwijl MGG toch niet boven de getallen van vraagsteller heen komt. Ze reed ermee alsof ze al maanden stiekem had geoefend :+

full
 
Laatst bewerkt:
die cycle-ergo.com ga ik vanavond maar es opzoeken! Ben heel benieuwd! En ik wil eind februari ook naar de motorbeurs in Utrecht om me verder te oriënteren. Ik bedenk me dat ik me ook niet moet blindstaren op 1 motor die geschikt is voor ons allebeide. Mogelijk kunnen we nog beter 2 'goedkopere' tweedehandse kopen, zodat we er veel samen op uit kunnen gaan. Voordeel zou dan wel zijn dat we ook specifieker kunnen kijken wat geschikt is voor ons individueel. Cardanaandrijving heeft iig wel voorkeur als ik het zo lees. En proefrijden na het behalen van het papiertje dus!!!
 
Laatst bewerkt:
Ik bedenk me dat ik me ook niet moet blindstaren op 1 motor die geschikt is voor ons allebeide.

Mogelijk kunnen we nog beter 2 'goedkopere' tweedehandse kopen, zodat we er veel samen op uit kunnen gaan.

Voordeel zou dan wel zijn dat we ook specifieker kunnen kijken wat geschikt is voor ons individueel. Cardanaandrijving heeft iig wel voorkeur als ik het zo lees.

:}

Ook :}, vakantie en dan achterop zitten...zijn weinig mensen die dat ok den duur grappig vinden, zeker als je weet hoe het is om zelf te rijden. Achterop zitten is saai...mentaal maar ook fysiek.

Cardan heeft z'n voordelen en nadelen.
Minder vaak onderhoud plegen is het voornaamste voordeel. Eens op de 2 tankbeurten 2 minuten even kettingspray aanbrengen is aan de andere kant ook niet echt een schandalige aanslag op je tijd ?
Als er dan toch wat kapot gaat... vergt het wel meer financiële inbreng bij Cardan en het kost iets meer vermogen van de motor.
Zoals gewoonlijk hebben beiden hun voor en nadeel.

Heel kort door de bocht: er zijn vrij bulletproof modellen. Wellicht niet fashy ... maar best aardig om op te rijden, zeker voor iemand die net zijn rijbewijs heeft en die na een paar maanden/jaren en 10.000 km meer nauwelijks afschrijven zoals bv Te koop: Yamaha XJ 600 1988 €450,- / Te koop: Yamaha XJ 600S Diversion - Winterkoopje
Rij er 3 maand op, doe ervaring op en je zet m voor 150 euro minder te koop en bent m binnen 3 dagen weer kwijt en de ervaring is onbetaalbaar.
 
Laatst bewerkt:
Als je voor 2 motoren gaat zou je de GSXF nog kunnen proberen:
1999_GSX600F_red_560.jpg


2 jaar lang heb ik de 600 gereden op 25kw, prima motor, qua onderhoud vergt het bijna niks. Zit heel comfortabel, goede windbescherming, heb 4 uur non-stop gereden zonder problemen.

Zithoogte valt nog mee, als je een fiets zoekt voor woon-werk en langere ritten die ook sportief kan rijden is dit 'm.

Plaatje is van de 1998-2005 versie, de oudere is optisch wel heel achterhaald. (vind ik)
Voor 1500 heb je een mooi exemplaar, voor meer vermogen is er ook een 750cc versie verkrijgbaar.
 
Laatst bewerkt:
goeie tip meanblueman! Die gsxf ziet er voor mij iets te sporty uit. 😳 Ik droomde eerlijk gezegd altijd van een chopper, zoals kawasaki vn classic of yamaha dragstar, maar na heel wat leeswerk begreep ik dat dit niet de beste motoren zijn om mee te beginnen. Bovendien weet ik nu al door de lessen dat ik geen racer-lefgozerin ben😜. (Grrrr.. dat afschuinen van de motor en iets met gewoon doen.... )Een tourder of naked bike vind ik dan ook nog wel okay, zeker met het doel ervaring opdoen. Het zou leuk zijn om in de zomer te rijden naar duitsland of frankrijk. Dus het moet wel comfortabel zitten, handelbaar en betrouwbaar zijn. ABS zou wel fijn zijn denk ik. Kom ik wel terug bij mijn eerder gestelde vraag; hoe zit het met motoren uit oudere bouwjaren? Ik zie veel motoren uit 1990-1998 op MP. Maar hoe weet ik nu of dit goede motoren zijn?
 
Alles wat hierboven genoemd word
Geld niet voor een honda cb600f hornet hier kun je met je 1.69 en korte benen met gemak op
Gewicht van de motor is 175 kilo
Een echte beginners motor
En binnen jou budget

Misschien dat de hoogte wel past, alhoewel ik 78,5 cm best hoog vind voor iemand van nog geen 1,70 m, maar goed dat is persoonlijk.
De CBF600 weegt overigens droog ongeveer 197 kg. Met olie en brandstof is dat toch vlug 220 kg, en dat is gewoon zwaar voor iemand met een klein postuur. En tuurlijk verdwijnt dit gewicht zodra je 'rolt' maar je moet je ook bij een plotselinge stop of manoeuvre wel veilig voelen en controle hebben over de fiets. De ervaring leert nu eenmaal dat het dan fijn is als je met je voeten goed aan de grond kunt. Manoeuvreer maar eens een fiets van 200 kg met de puntjes van je tenen naar de juiste positie.....
Dat je partner thuis het ding wel uit de garage haalt is natuurlijk nonsens.....daar gaat het niet om.
 
ABS zou wel fijn zijn denk ik. Kom ik wel terug bij mijn eerder gestelde vraag; hoe zit het met motoren uit oudere bouwjaren? Ik zie veel motoren uit 1990-1998 op MP. Maar hoe weet ik nu of dit goede motoren zijn?

ABS komt echt pas in de wat duurdere modellen en dan vooral de grote tourmodellen. Niet veel fabrikanten zijn daarmee al langer bezig in de lichtere motoren.

Hoe je dat weet ?

Alleen door te gaan kijken en laten bekijken door iemand die er zicht op heeft !!
Onderhoud en rijstijl zijn beslissend over de levensduur.

Ik zou in staat zijn een nieuwe motor in 5.000 km compleet 'verrot' te rijden.

Zo kan een bulletproof model exemplarisch gewoon schroot zijn en een normaal gesproken 'moeilijk' model in prima technische staat. Zeker bij een motor van 10 of meer jaar oud met meerdere eigenaren kun je niet zomaar ergens vanuit gaan.
 
Zo kan een bulletproof model exemplarisch gewoon schroot zijn en een normaal gesproken 'moeilijk' model in prima technische staat. Zeker bij een motor van 10 of meer jaar oud met meerdere eigenaren kun je niet zomaar ergens vanuit gaan.

:^

Bike reviews, New & Used motorcycle reviews & ratings | MCN

Deze site heeft vrij goede (beknopte) reviews van motorfietsen, inclusief bouwkwaliteit, betrouwbaarheid, zithoogte e.d. Een van de weinige sites die ik ken die met reviews terug gaat tot de jaren '90.
Betrouwbaarheid van een model hoeft niks te zeggen over een tweedehands motor, maar mechanische zwakten van een type zijn handig te weten.
 
Hmmz.. Dan moet ik die zeker maar eens in de gaten houden. En andere vraag: toch een chopper vanwege zn lage zithouding? Of mis je dan weer teveel een kuip voor dagelijks verkeer?
 
Je hebt al een Yamaha XVS650A DragStar genoemd in een eerdere post, mooie fiets. Die is weliswaar ca. 235 kg, maar door zijn lage zit van ca. 69 cm heb je er toch veel controle over. Een dergelijke fiets is natuurlijk iets minder wendbaar en vlot als een CB650 o.i.d. maar met scherm heb je toch redelijke bescherming. Voor echt woonwerk, (dus ook als het minder goed weer is) zou ik toch gaan voor een lichte(re) fiets met een topkuipje of ruitje. Zeker als je spullen mee moet nemen is op zo'n fiets makkelijk een topkoffer te monteren, en dat is weer handig in de files. Kawasaki Z300 ? (170 kg, en nu voor 5500,- een 2014 model, GLOEDNIEUW dus...... boven budget, ik weet het.......)
 
Ja dat is inderdaad boven mn budget! Bovendien heeft het ook wel wat om te starten op een tweedehandsje :)
 
De zithoogte van een XJ600, zowel de oude als de iets nieuwere XJ600 Diversion, is ook erg laag. Ik ben zelf bijna 1,80, en heb relatief korte benen. Met de voeten plat op de grond kom ik ruim los van het zadel. Het zijn probleemloze motoren, en je kunt er een hele dag op rijden zonder pijn in je rug etc. En nog een voordeel wat MBM al noemde : ze kosten een drol, rij er 3 maanden op, en verkoop m weer voor 150 euro minder. De opgedane ervaring is inderdaad onbetaalbaar.

Oja, mijn dochter reed ook op een XJ600, (toen ze 13 was :) :) )
 
en ga geen kwartiertje rijden op een motor die je wilt aanschaffen maar minimaal een uur,dan weet je eigenlijk nog niets ,maar misschien iets meer.zelf heb ik een motor een halve dag meegekregen en dan weet je wat ie zoal doet in diverse omstandigheden.
 
Top! Dank je wel voor alle adviezen!! Ik ga eens verder rondspeuren. xj600 is misschien ook nog een idee voor de eerste paar maanden.
 
Als je zoals je zegt "het motorrijden echt goed onder de knie gaan krijgen" dan begin je op een lichte fiets (vermogen en gewicht), om in je eentje vele vele kms op te rijden/oefenen/uitproberen, kleine weggetjes, binnendoor, een stuk snelweg, opnieuw en opnieuw en opnieuw. Doe je regelmatig remoefeningen op bv een parkeerterrein, beetje slalommen, regen rijden, in de regen bochten oefenen. Je laat m ns vallen omdat je de jiffy vergeet uit te klappen, je gaat ns onderuit bij te hard te snel remmen met je voorrem bij nat/vochtig weer of nog koude banden.

En pas daarna (een jaar, of twee?), ga je kijken voor een vakantie en 2 personen fiets. Naar mijn niet zo bescheiden ervaring. (en iedereen mag t lekker eens of oneens zijn)

Ik had al een CB550F (zwaar, te vlot, brakke remmen), een CB900F (zwaar, te vlot, brakke remmen) en een GS1000GT (zwaar, te vlot, brakke remmen) achter mn kiezen toen ik leerde rijden op een Suzuki DR500S (klereding, met spaghetti frame), en toen erna kwam een XT600 (en nog 1), en erna een XT350 (hebbik er wel 6 van gehad), een XTZ750, R65GS, R1100GS, XTZ660 en rij nu een R1100RS en wil nu een TDM850

Onderhand kan ik wel een beetje rijden ja (zonder talent overigens), maar oefenen stopt eigenlijk nooit, andere banden, ander stuur, ander wegdek, ander weer, alleen of met zn 2-en en bagage, een dijkje, een spitsfile, een stadsbus die me even was ontgaan terwijl ik stoer door de bocht aankwam zeilen.

Overigens mijn R1100RS is te koop, een -ideale- motor voor vakantie en 2 personen, sport-touring, hier:
Motorshopper: BMW R1100RS uit 1993 135.000km die lijkt bijzonder aan te sluiten op al je wensen na het leren rijden.

Ik zou voor of een lichte allroad gaan (XTZ660, en dan dus de oude 3YF of 4MD, maar die is wellicht te hoog voor je lengte) of eerder door iemand aangehaalde CB500 (twin), gewoon een lichte twin voor op de binnendoor weg (en dus geen snelweg viercylinder voor nu), en dan lekker spelen, tanken en spelen, tanken en spelen. Maar uiteindelijk is t jouw beslissing, en dat geeft ook een ervaring. En sommige mensen kopen 1 motor en blijven merk en type trouw voor de rest van hun leven, met logo's op de jas en tatoos op de arm, anderen kopen elk jaar ns een andere fiets om te proeven/proberen. Vindt jouw ding, wat werkt voor jou.
 
Laatst bewerkt:
Kijk ook eens naar de oude BMW K-modellen. Zeer betrouwbaar met cardan voor de helft van je budget. Het zijn zeer vriendelijke motoren, die je nog goed zelf kunt onderhouden. Vaak zijn ze verlaagd en zeer geschikt voor woon-werkverkeer en vakantie met z'n tweeën. Met of zonder kuip en koffers te koop.

Ik had zelf een K100, maar heb gezien hoe in de Ardennen een K75 met twee mensen erop zeer goed kon meekomen met een stel laagvliegers. :)

Als je daar dan twee jaar op rijdt, verkoop je hem idd voor 200 minder en koop je wat anders. :)
 
Ts is niet heel erg groot en weegt ook niet al te veel, dan lijkt een BMW K me niet ideaal, het ding moet nl ook de schuur of garage ingeduwd worden.

Ik zag dat Ts inmiddels al op die 600 Diversion gereageerd heeft, dat lijkt me een goede keuze. Goed onderhouden, rvs uitlaat etc.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan