Eerste vakantie in de Haute Alpes. Tips erg welkom!

duc 750 ssex ie

MF veteraan
19 okt 2004
9.520
10
Zwijndrecht (Zuid Holland)
Volgend jaar gaan we (mijn vrouw en ik)voor het eerst op motor/mountainbike vakantie in de Franse alpen. De laatste week van 3 weken vakantie hebben we een soort van transalp weekje geboekt om te fietsen in de (champcella) queryas.

Dat betekend dat we de 2 weken ervoor lekker los kunnen met de motor in dit gebied of in de buurt. De Dolomieten kennen we inmiddels erg goed maar hier zijn we niet bekend. Anders dan de col d.Izoard heb ik niet heel veel gevonden in de buurt. Of misschien zijn we te verwent in de dolomieten dat kan ook. Maar ik kan me eigenlijk niet voor stellen dat dit alles is wat er te vinden is in de buurt.

Mocht dit wel zo zijn kunnen we ook ergens anders verblijven voor door te trekken naar Champcella. In dat geval hoor ik graag tips naar gebieden waar het een passen walhalla is :) We nemen dus een bus mee en onze motoren en fietsen er in, dus moeten vanuit 1 plek naar meerdere mooie passen kunnen rijden of dag etappes kunnen maken met hetzelfde start en eindpunt. Vaak maken we dan een dag van 4/5/6 uur rijden inclusief stops.

Ik hoor graag jullie ervaringen, en ben erg benieuwd naar jullie tips.
 
qua ervaring mag je zelf even lezen in het reisverslag waat ik gemaakt heb :

500 euro in 1 week challenge Franse passen RDGA

'd Izoard is een verbindings'pas' tussen meerdere passen.
Maar de afstanden zijn wat groter als bijv. de passen in de Dolomieten rechts van Bolzano.

ik heb de alpenpassen route van motoplus grotendeels aangehouden, de heen en terug 'route'kruisen elkaar 2 keer , op die kruispunten kan je het makkelijkst meerdere kanten op, de screenshots die ik gemaakt heb staan hier :

LePensZeur in "500 euro in 1 week challenge Franse pass..."

het is even uitzoeken en zeker lastig in het voren te plannen aangezien maps in de winter om bepaalde passen heen plant, maar daar zijn ook weer programma's voor.

succes :)
 
De Dolomieten kennen we inmiddels erg goed maar hier zijn we niet bekend. Anders dan de col d.Izoard heb ik niet heel veel gevonden in de buurt. Of misschien zijn we te verwent in de dolomieten dat kan ook. Maar ik kan me eigenlijk niet voor stellen dat dit alles is wat er te vinden is in de buurt.

Tja, de Dolomieten zijn mooi! Maar dit gebied in Frankrijk is ook mooi. Je struikelt er over de passen. Zoals Le PensZeur ook al schreef.

Je zit daar echt middenin de Alpen! Volgens de perceptie van veel mensen liggen de Alpen in Zwitserland en Oostenrijk. Deze mensen zien dus niet dat de Alpen in Frankrijk doorlopen tot aan de Middellandse-Zee. Iets ten zuiden van de Queras lig bijvoorbeeld de Bonnette, een van de hoogste wegen van Europa.
 
leuke site, vergeet die soort sites altijd, teveel favorieten denk ik :P

je zou als uitgangspunt bourg saint maurice kunnen nemen en daarvandaan kijken wat qua afstand te doen is.
(was ik nog vergeten te zeggen)
 
Als jullie offallroad rijden kun je mooi de Parpaillon doen.
En de Asietta kam ;)
 
Laatst bewerkt:
qua ervaring mag je zelf even lezen in het reisverslag waat ik gemaakt heb :

500 euro in 1 week challenge Franse passen RDGA

'd Izoard is een verbindings'pas' tussen meerdere passen.
Maar de afstanden zijn wat groter als bijv. de passen in de Dolomieten rechts van Bolzano.

ik heb de alpenpassen route van motoplus grotendeels aangehouden, de heen en terug 'route'kruisen elkaar 2 keer , op die kruispunten kan je het makkelijkst meerdere kanten op, de screenshots die ik gemaakt heb staan hier :

LePensZeur in "500 euro in 1 week challenge Franse pass..."

het is even uitzoeken en zeker lastig in het voren te plannen aangezien maps in de winter om bepaalde passen heen plant, maar daar zijn ook weer programma's voor.

succes :)
Ziet er uit als een mooie tocht zeg! Wat vind de gendarmerie eigenlijk van open pijpen waar knalharde desmoklappen uitkomen? Vinden ze dat daar leuk? In de Dolo's vinden ze het alleen maar leuk namelijk. Als je je gedraagd in de dorpjes kun je je ongeneerd misdragen in de bergen. en dat doen we dan ook
 
Ziet er uit als een mooie tocht zeg! Wat vind de gendarmerie eigenlijk van open pijpen waar knalharde desmoklappen uitkomen? Vinden ze dat daar leuk? In de Dolo's vinden ze het alleen maar leuk namelijk. Als je je gedraagd in de dorpjes kun je je ongeneerd misdragen in de bergen. en dat doen we dan ook

Ligt er maar net aan wat je tegenkomt.
Dolomieten is juist de enige plek waar ik een boete heb gekregen wegens rijden zonder dBkiller. In de bergen ver van dorpjes.
RDGA afgelopen zomer nergens problemen gehad (september)
 
leuke foto's en tekst, google chrome geeft nog wel eens spyware meldingen op belse afbeeldingen sites

of je moet even uitleggen wat je met heel raar bedoelt..
 
leuke foto's en tekst, google chrome geeft nog wel eens spyware meldingen op belse afbeeldingen sites

of je moet even uitleggen wat je met heel raar bedoelt..

Een pop-up die niet meer weg wilde voordat je op ja drukt,
weg gekregen via taakbeheer.
de volgende dag met opstarten moest er eerst een herstel-scan gemaakt worden(of zoiets) voordat ink verder kon.
het opstarten deed de comp. toen in de zg veilige modus.
 
Col de Vars is heel mooi, verder richting Italië os ook echt prachtig als je via Briancon rijdt. Verder is de col de la bonnette ook pure waanzin. Alles in die omgeving is puur genieten!

 
Kom al 10 jaar in z o Frankrijk en op de passen en verbindingswegen nog nooit een bon gehad.
Wel op de peage.
Zitten meestal in de buurt van het national parc mercantour.
Super sturen en wegen en hewoon vol open systeem.
 
Zo wat een mooie filmpjes, wij hebben al vaker motorvakanties gedaan, maar nu echt maar eens naar onder andere de Franse Alpen, dat laatste filmpje stond geen naam bij een pas....nou ja leek meer offerte road,welke pas was dat?
Gelukkig bij eerste filmpje wel de namen....
Ik zit nu op gsm maar zal keer op laptop onze globale route laten zien...

Heb voorlopig via booking.com overal twee nachten geboekt, willen nog in drome bij la moto en daarna naar la mouche....

Fijn topic, bedankt alvast voor fijne info...
Jammer dat we 15 augustus 2015 niet op foto bij stelvio staan wegens slecht weer en in 2012 en 2010 maakte ze nog helaas geen foto's...

Nou voor fijne hotels in leuke dorpjes willen we altijd tips...
Route is van zwarte woud naar bildstein Oostenrijk via Zwitserland naar cannobio in Italië lagio Di maggiore, dan via Zwitserland naar albertville, dan du verdonk,daarna drome en vogezen en naar huis...
Groetjes karin :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan