eerste versnelling met koppeling in = toch rijden?

Tensive

MF veteraan
14 okt 2001
5.754
0
Arnhem
Had gisteren me motor eens op de bok gezet om zo de ketting is in te sprayen, terwijl ie in de 1e versnelling loopt.

Kwam ik achter dat als ik mijn koppeling ingedrukt houd en me fiets in een versnelling zet, dat ie dan al contact maakt en het wiel begint te draaien. Dit hoort toch niet? :?

Er zit trouwens aan mijn koppelingshendel een soort schakelaartje; elke keer indrukken en die schakelaar wordt geactiveerd. Ik weet alleen niet wat ie doet :?

Iemand wel een idee?
 
Wanneer je achterwiel los van de grond is heeft het bijna geen weerstand en draait het lichtjes mee ook als je de koppeling ingeknepen hebt. Het heeft dan niet het volle vermogen en is met de hand tegen te houden.
Het schakelaartje zit er bij mijn motor (GSXR600) op om te starten. Dan moet ik de koppeling inknijpen.
:]
 
Had gisteren me motor eens op de bok gezet om zo de ketting is in te sprayen, terwijl ie in de 1e versnelling loopt.

Kwam ik achter dat als ik mijn koppeling ingedrukt houd en me fiets in een versnelling zet, dat ie dan al contact maakt en het wiel begint te draaien. Dit hoort toch niet? :?
jawel....
tenzij je liever hebt dat je achterwiellagers verrot zijn....
 
Dat meelopen van je achterwiel is normaal. Alsie op de middenbok staat en je zet hem in z\'n vrij en je geeft een keer goed gas dan begint je achterwiel ook mee te draaien. Dat schakelaartje is dat niet gewoon van je zijstandaard beveiliging? Dat als je die nog hebt uitstaan en je wil wegrijden.....
 
De beide schakelaars, dus die van je koppeling en zijstandaard, doen hetzelfde.
Ze onderbreken de ontsteking als je probeert te starten terwijl je standaard uit staat of koppeling niet is ingeknepen terwijl je motor in een versnelling staat.
Loopt je motor al, staat de standaard uit, staat die in een versnelling en laat je je ingeknepen koppeling los, ook dan slaat je motor af.
Beide schakelaars worden wel eens vies waardoor er startproblemen ontstaan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan