eerste vloeken, dan schreien

Wafelijzer

MF veteraan
7 jun 2001
1.669
0
Belgie
vandaag zou ik mijn suzuki weer in topconditie brengen:
nieuwe olie, nieuwe oliefilter, nieuwe luchtfilter, nieuwe remblokken vooraan,... :]

makkie dacht ik, niet dus!
de ene tegenslag na de ander. eerst vond ik de juiste sleutels niet, even later een vlek op mijn kleren die er waarschijnlijk nooit meer uitgaan,...

als ik dan uiteindelijk toch klaar ben start ik de motor.
na enkele seconden loopt de olie al vooraan weg aan de oliefilter. ik zet dus rustig het contact af en zet de boutjes wat vaster.
vaster, nog wat vaster, en dan KRAK! ... :(
bout die uit de motor komt afgebroken!!! :r

boys don\'t cry, maar deze jongen heeft er anders wel eens zin in ;(
hoe moet ik dit nu weer oplossen???
 
vandaag zou ik mijn suzuki weer in topconditie brengen:
nieuwe olie, nieuwe oliefilter, nieuwe luchtfilter, nieuwe remblokken vooraan,... :]

makkie dacht ik, niet dus!
de ene tegenslag na de ander. eerst vond ik de juiste sleutels niet, even later een vlek op mijn kleren die er waarschijnlijk nooit meer uitgaan,...

als ik dan uiteindelijk toch klaar ben start ik de motor.
na enkele seconden loopt de olie al vooraan weg aan de oliefilter. ik zet dus rustig het contact af en zet de boutjes wat vaster.
vaster, nog wat vaster, en dan KRAK! ... :(
bout die uit de motor komt afgebroken!!! :r

boys don\'t cry, maar deze jongen heeft er anders wel eens zin in ;(
hoe moet ik dit nu weer oplossen???

Euhm ik heb er niet veel kaas van gegeten, maar die ene bout dat kan wel eens heel wat problemen opleveren.
 
Ik ken dat type motorblok niet, maar is het een oliefilter vooraan onderaan het blok, dat vastzit met zo\'n grote centrale ( holle ) bout? Je spreekt van boutjes, misschien zit het oliefilter onderin je carter? Dan kun je in het afgebroken boutje - als het zo\'n klein boutje onderin je carter is - een klein gaatje boren en het afgebroken stukje er wellicht met een contatap uitdraaien.
Als het zo\'n grote centale holle bout is, is het misschien nog mogelijk om er een tang op te zetten, of er aan beide kanten aan de binnenkant een stuk staf op lassen en daar een tang op zetten om hem los te draaien.
Maximums oplossing is het verstandigst als je niet zo bar handig bent.
 
Laatst bewerkt:
ik had dat ook een keer met een m8 bout, hele dunne beitel (bijtel???) gepakt en die in de bout geslagen, en dan hopen dat deze niet te vast zit, en dat de bout zacht is, dan kun je hem losdraaien.
 
Ik ken dat type motorblok niet, maar is het een oliefilter vooraan onderaan het blok, dat vastzit met zo\'n grote centrale ( holle ) bout? Je spreekt van boutjes, misschien zit het oliefilter onderin je carter? Dan kun je in het afgebroken boutje - als het zo\'n klein boutje onderin je carter is - een klein gaatje boren en het afgebroken stukje er wellicht met een contatap uitdraaien.
Als het zo\'n grote centale holle bout is, is het misschien nog mogelijk om er een tang op te zetten, of er aan beide kanten aan de binnenkant een stuk staf op lassen en daar een tang op zetten om hem los te draaien.
Maximums oplossing is het verstandigst als je niet zo bar handig bent.

Bij de GS500e zit het inderdaad vooraan onderaan het blok. Zit vast met 3 schroeven geloof ik.

Ennuh Jonas, als ie lekt uit de oliefilter\'behuizing\', dan is het mogelijk dat je pakking verrot is, deze moet je normaal gesproken eigenlijk ook vervangen. Ok het is een rubberen ring, maar mogelijk dat ie wat minder is.

Bij oliefilter vervangen van m\'n XR heb ik ook de grote pakking vervangen. Bij een XR zit de filter aan de zijkant.. lekker handig, daar kan je pas goed bij :) Wordt alleen wel een kliederboel als je dus het \'dekseltje\' van de oliefilter af haalt..

In elk geval hoop ik Jonas, dat je hebt geleerd dat VAST=VAST en je niet verder aan gaat draaien, want dan gaat het gewoon stuk. (lekkere Nederlandse zin, maar je begrijpt wat ik bedoel).
 
heb met de garage gebeld,
ik citeer: (\"dat zal een moeilijk geval worden...)\" \ '(

en dan had ik nog niet verteld over het getik van de motor na mijn rijden-zonder-olie-avontuur
motor zal alleszind moeten worden nagekeken om erger te voorkomen
als het de nokkenas is -> 15.000 BEF kosten
de krukas -> 30.000 BEF

het grootste probleem is dat ik net nu zonder geld zit, dus het wordt enkele weekjes fietsen tot ik een job heb voor het weekend :r
 
Op Dinsdag 16 oktober 2001 18:20 schreef JK het volgende:.

Ennuh Jonas, als ie lekt uit de oliefilter\\\'behuizing\\\', dan is het mogelijk dat je pakking verrot is, deze moet je normaal gesproken eigenlijk ook vervangen. Ok het is een rubberen ring, maar mogelijk dat ie wat minder is.

En die rubber ring eerst een beetje vet maken met motorolie vvor je het filter weer vastzet.
 
En die rubber ring eerst een beetje vet maken met motorolie vvor je het filter weer vastzet.

Inderdaad :) ach op m\'n XR was alles zo\'n lekkere olieboel dat je \'m zo in een badje van olie kon leggen.. hop ring erom, ander kleiner ringetje erom (die was ik vergeten, dus hij lekte wat.. naja moest ie WEER open (dus nog meer troep), in elk geval zie je dus dat de KLEINSTE gaatjes gewoon lekkage kunnen geven.. of \'gaatjes\'.. gewoon een miniscuul gleufje. Maargoed 1x vergeten = nooit meer vergeten toch ?

Even wat anders, ik neem aan dat je bij een auto ook om de 12000km je oliefilter moet vervangen? (bij motor doe ik het bij elke olieverversing, een filtertje kost toch geen reet) anders moet dat binnenkort maar eens gebeuren hiero :)


Jonas : kan je geen geld van je ouders lenen dan ? Ik hoop dat je het ding weer in elkaar kan zetten, maar als je zonder olie hebt gereden, is het niet alleen je krukas of een ander iets, maar misschien is alles al een stuk meer versleten dan dat je er bijv. 10.000km mee zou rijden... ik zou \'m maar langsbrengen bij iemand die er flink veel verstand van heeft :)

Suc6!
 
Uitboren, nieuwe draad tappen, klaar. Of als je geld over hebt, uitboren, met een linkse tap de bout eruit draaien, maar deze zijn prijzig.
 
hoever steekt die bout er nog uit dan?
als er ver genoeg uit steekt ff 2 moeren er op draaien en tegen elkaar vast zetten en dan draai je met de achterste bout het zooitje er zo uit.
en anders idd uitbooren of zois niet zo heel moeilijk moet aleen wel goede gereedschap hebben.
 
ik hou je zeker op de hoogte:
morgen doe ik de motor binnen (of beter duw ik hem binnen)

en dan moet ik ook nog gaan smeken bij mijn ouders voor een lening om de kosten te betalen :(

ben vandaag ook gaan kijken voor een job maar voor de zaterdag spijtiggenoeg niets te vinden
 
mijn motor is gemaakt en morgen kan ik erom :)
uitgeboord en nieuwe draad in getrokken en weer zo goed als nieuw!

het tikkende motorgeluid is er nog steeds, maar niet echt om je zorgen over te maken zegt mijn dealer. valt af te wachten of er echt schade is of niet.
het belangerijkste is toch weer dat ik kan :] !!
 
mijn motor is gemaakt en morgen kan ik erom :)
uitgeboord en nieuwe draad in getrokken en weer zo goed als nieuw!

het tikkende motorgeluid is er nog steeds, maar niet echt om je zorgen over te maken zegt mijn dealer. valt af te wachten of er echt schade is of niet.
het belangerijkste is toch weer dat ik kan :] !!

Neuh, de dealer zegt altijd dat het niet zo erg is, hoe meer jij je blok aan stront helpt, hoe meer centjes hij aan je kan verdienen :}

Misschien is je nokkenasketting wel te slap en dat ie ergens tegenaanslaat ofzo... kan vanalles zijn. Maargoed. in elk geval kan je weer gassen, en heb je geleerd dat je een bout die vast zit niet vaster kan draaien dan vast.
 
ben dus mijn motor gaan ophalen. de dealer zei wel nog toch even de oude oliefilter (die nog bij mij thuis lag) na te kijken op koperdeeltjes. zoja dan zijn de krukaslagers eraan en dat betekent vééél centjes. (het komt dan zelfs voordeliger uit om een 2dehands blok te kopen)

heb dat dus gecontroleerd en er zit dus toch koper bij :( , het is niet veel dus ik blijf doorrijden en hoop dat de boel heel blijft
 
Terug
Bovenaan Onderaan