Effe de rekening gemaakt.. Willen maar miss niet kunnen!?

Supernaked

Rookie
20 dec 2013
21
0
Beste,


Door mijn vrienden ben ik sterke interesse beginnen tonen in moto's.
Na zelf wat onderzoek te hebben gedaan lijkt me dit toch wel een dure hobby, en weet ik niet of ik het rond krijg om deze hobby dan ook uit te voeren.

Om hier uitsluitsel over te krijgen heb ik de hulp nodig van kenners (ja jullie), omdat ik zelf niet voldoende kennis heb over alles wat er rond komt kijken.

Wat ik tot nu toe heb ontdekt:

-Ik ben 23jaar en belg (dat wist ik al natuurlijk) en heb enkel rijbewijs B
Dwz dat ik dus theorie en praktijk nog moet doen
Kostprijs: Praktijk 9u + examenbegeleiding: € 773,00*
Bron: Rijschool Topper A.M.

-Verzekering zal me 310euro kosten (+bestuurdersverzekering)

-Verkeersbelasting: 0 - 70kw = 61.50 euro
(aangezien ik maar met een 35kw MAG rijden val ik hier tussen).

Totaal: 1144.5 euro


Zijn er zaken die ik hier vergeet omtrent het in orde zijn met de wetgeving? Kledij kan ik eigenlijk van men vader gebruiken dus die kost valt weg.


Mijn grootste kost is natuurlijk de motor zelf. Nu is mijn smaak gericht op naker/supermoto's, wat me aanspreekt:
-ktm 690smc (onbetaalbaar en niet in tweedehands te vinden)
-ktm 690duke betaalbaar maar in tweedehands staan die toch wel erg hoog
-Kawasaki z750 dit is momenteel miss de beste keuze qua prijs
-Arprilia shiver 750 / dorsudoro, tweedehans moeilijk te vinden en dan is de prijs best hoog.

Mijn budget voor de motor is 3.5k - 4.5k maar voor dit bedrag moet je toch al verbazend goed zoeken om iets vinden wat je aanstaat!

Mijn vragen naar jullie toe:
1) Ben ik correct in mijn berekening bovenaan en vergeet ik niets?
2) Kunnen jullie tips geven waar ik moet zoeken om iets te vinden binnen mijn budget? Modellen, garage's, site's...
 
Qua fiets is de Triumph Speed Triple 955I wel interessant. Past ook binnen jouw budget (Mits de prijzen gelijk liggen aan die in Nederland).
 
Kun je beter wachten tot je 24 bent, en gelijk voor je onbeperkt A rijbewijs gaan, mag je in ieder geval alle motoren rijden, en heb je meer keus. Voor de rest kun je het natuurlijk zo duur maken als je zelf wil.
Misschien kun je beter met een wat goedkopere motor beginnen, om er een beetje in te komen / het goed te leren. Motor zou ik gewoon tweedehands kopen, maar dat moet je zelf weten ( wil je garantie, wil je wat meer zekerheid enz..)
 
Kostprijs: Praktijk 9u + examenbegeleiding: € 773,00*
9u klinkt als erg weinig maar ik weet niet wat je in Belgie allemaal moet kunnen en wat normaal is qua aantal uren.
Mijn budget voor de motor is 3.5k - 4.5k maar voor dit bedrag moet je toch al verbazend goed zoeken om iets vinden wat je aanstaat!
Heb je zulke hoge eisen? Als je er het geld niet voor hebt kies je toch gewoon een goedkopere motor?
Een Honda Hornet heb je al voor 2k bijvoorbeeld.
 
Als je een budget van 3,5 - 4,5 voor een motor heb, dan lijkt het me absoluut geen kwestie van niet kunnen.

Totaal maak je een opsomming met een budget van +-5000.
Als dit nou 1000 was zou ik zeggen, dat het een lastige kwestie kon worden, maar met je huidige budget kan je zelfs nog hoge eisen stellen.
 
Beste,


Door mijn vrienden ben ik sterke interesse beginnen tonen in moto's.
Na zelf wat onderzoek te hebben gedaan lijkt me dit toch wel een dure hobby, en weet ik niet of ik het rond krijg om deze hobby dan ook uit te voeren.

Om hier uitsluitsel over te krijgen heb ik de hulp nodig van kenners (ja jullie), omdat ik zelf niet voldoende kennis heb over alles wat er rond komt kijken.

Wat ik tot nu toe heb ontdekt:

-Ik ben 23jaar en belg (dat wist ik al natuurlijk) en heb enkel rijbewijs B
Dwz dat ik dus theorie en praktijk nog moet doen
Kostprijs: Praktijk 9u + examenbegeleiding: € 773,00*
Bron: Rijschool Topper A.M.

-Verzekering zal me 310euro kosten (+bestuurdersverzekering)

-Verkeersbelasting: 0 - 70kw = 61.50 euro
(aangezien ik maar met een 35kw MAG rijden val ik hier tussen).

Totaal: 1144.5 euro


Zijn er zaken die ik hier vergeet omtrent het in orde zijn met de wetgeving? Kledij kan ik eigenlijk van men vader gebruiken dus die kost valt weg.


Mijn grootste kost is natuurlijk de motor zelf. Nu is mijn smaak gericht op naker/supermoto's, wat me aanspreekt:
-ktm 690smc (onbetaalbaar en niet in tweedehands te vinden)
-ktm 690duke betaalbaar maar in tweedehands staan die toch wel erg hoog
-Kawasaki z750 dit is momenteel miss de beste keuze qua prijs
-Arprilia shiver 750 / dorsudoro, tweedehans moeilijk te vinden en dan is de prijs best hoog.

Mijn budget voor de motor is 3.5k - 4.5k maar voor dit bedrag moet je toch al verbazend goed zoeken om iets vinden wat je aanstaat!

Mijn vragen naar jullie toe:
1) Ben ik correct in mijn berekening bovenaan en vergeet ik niets?
2) Kunnen jullie tips geven waar ik moet zoeken om iets te vinden binnen mijn budget? Modellen, garage's, site's...


antwoord;



ik rijdt op 2 motoren van onder de 3.5K bij elkaar.

kan makkelijk, als je oldscool rijdt. 8-) 8-) ;)
 
antwoord;



ik rijdt op 2 motoren van onder de 3.5K bij elkaar.

kan makkelijk, als je oldscool rijdt. 8-) 8-) ;)

Ik heb voor m'n eerste 5 motoren in totaal minder betaald als 3.5k, toegegeven meestal niet de mooiste maar technische wel gewoon goed (reed er elke dag mee naar mijn werk).

Als ik kijk wat je tegenwoordig al voor een goeie 1000 euro aan nette fietsen kan vinden die ook nog sturen :}
 
Ik ben 23jaar

Mijn budget voor de motor is 3.5k - 4.5k

Met een 23 jaar en een budget va 3.5 - 4.5k heb je geen probleem.
Ik zou een jaar wachten, zorgen voor eigen kleding, en dan is er nog steeds genoeg ruimte voor een leuke motor.

Succes met zoeken naar het antwoord op je vragen maar met deze bedragen heb je het antwoord al zelf gegeven, ja het is te doen...... (voor dit geld makkelijk)
 
Zoals al aangehaald, wacht een jaartje, want als ik het goed voorheb, begin jij niet aan 35kW, maar aan 11kW/125CC! ben echter niet zeker, maar ik dacht dat als je onder de 24 bent, je echt ALLE DRIE de stappen moet passeren. Dus wacht tot je 24 bent, en je kan ineens onbeperkt.

En een belangrijk detail, aangezien je Belg bent ... hoezo motorrijden duur??? ... informeer maar eens of het niet mogelijk voor je is om je motor in te geven voor belasting aftrek wegens woon werk verkeer! 8-) Ik deed het ook (en zal het in de toekomst weer doen), van alle kosten, aankoop, verzekering, taksen, onderhoud, tankbeurten, en zelfs herstelling na ongeval, trok ik bijna 90% van al die onkosten integraal terug! België, zalig om hier motor te rijden ... (oké, afgezien van veel van de slechte wegen dan :+ )
 
je vergeet de post van onderhoud. er zijn maar weinig motoren die 2de hans te koop zijn die net een goede service beurt hebben gehad. dus moet je meestal rekening houden met onderhoudskosten. zowiezo kan elk stuk techniek kapot gaan dus je hebt altijd wat reserves nodig.
en banden en remmen slijten bij gebruik en die zullen dus regelmatig vervangen moeten worden net als ketting en kettingwielen.
ook zal je wat spullen moeten aanschaffen voor onderhoud zoals kettingvet en schoonmaakspullen. dat zijn geen spullen die de hoofdprijs kosten maar als je geld op is wordt het slecht onderhoud plegen.
de motoren die je op het oog hebt hebben vaak ook geen middenbok en dan is een paddockstand wel handig bij het ketting smeren en poetsen en olie pijlen. je kan het ook zonder doen maar dat worden de meesten snel beu.
verder zou ik altijd eigen motorkleding willen hebben anders wordt het lastig samen met je vader op pad gaan en dat vind hij vast leuk samen met zijn spruit eens een leuke tocht maken.
 
Laatst bewerkt:
Zoals al aangehaald, wacht een jaartje, want als ik het goed voorheb, begin jij niet aan 35kW, maar aan 11kW/125CC! ben echter niet zeker, maar ik dacht dat als je onder de 24 bent, je echt ALLE DRIE de stappen moet passeren. Dus wacht tot je 24 bent, en je kan ineens onbeperkt.~[/size]

De komende 10 dagen nog wel (in Nederland), daarna zijn er enkel minimum leeftijden om voor een bepaalde categorie examen te mogen doen (zonder daarvoor een rijbewijs te hoeven hebben in een lichtere categorie).

In geval van TS zou ik ook gewoon even wachten.
 
Laatst bewerkt:
Je bent in elk geval de kosten van een goede helm vergeten, die valt in 90% van de gevallen niet veilig te lenen. Verder is het ook wel zo fris om je eigen helm te hebben.
 
ik zou voorlopig alleen de lessen per maand budgeteren. Dan heb je die vast binnen. Daarna maak je ene begroting wat je kan/wil kopen. En het is geen schande een tijdje op een ouwe krekkemik te rijden moet je maar denken. Ik ben gestart met een oude ZZR 1100 c nu rij ik op een ZZR 1400 die compleet aangekleed is.
Oh, en begroot zeker, nog voor je gaat lessen een goede helm. Niet elk hoofd is hetzelfde en die gaat zich naar je eigen hofd zetten.

succes met lessen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan