"effe" olie verversen

vannelle

MF veteraan
23 nov 2007
3.491
2
where ever I lay my hat.....
Ik wou dus wat onderhoud plegen aan de motor.
Bougies, olie, oliefilter, balhoofdlagers en kogellagervet gekocht.

Bougies waren redelijk snel gedaan, maar toen begon het gedonder.
Ik had de olie afgetapt en wou het oliefilter losdraaien.
Door de uitlaatbochten kon ik er niet echt prettig bij, ik kreeg er iig geen tang op zodanig dat ik ook nog een slag kon maken.

Dan maar proberen los te slaan, maar verdomme! wat zat dat ding vast zeg!
Ben gisteravond maar gestopt met proberen, ik stond echt op het punt om gereedschap vliegles te geven.

Vandaag maar weer verder, nu met hulp van iemand anders.
Met een zware ijzeren strip tegen het filter en een moker zijn we langs de zijkant aan het hameren gegaan.
Het heeft echt een kwartier geduurt voor er eindelijk een klein beetje beweging in kwam, en daarna nog zeker 20 minuten voor het filter er af was.
Ongelooflijk hoe vast dat ding zat! 8O

Dit is het resultaat van die mepperij:

oliefilter.jpg


Nu staat mijn motor weer helemaal in elkaar, heb zelfs mijn voorpoten er nog uit gehad om ruimte te maken.

Ik kan morgen dus gelukkig op de motor naar het werk, hoef niet te fietsen! :)

Die balhoofdlagers doe ik een andere keer wel.....
 
Ik was ook niet van plan een poelietrekker te gebruiken, die kracht bouwt maar langzaam op.
Beter is om het ding te laten schrikken of afslijpen zoals jij zegt.
Dit stond in het wph maar is natuurlijk niet zaligmakend.

Ik snap allen niet wat je hier mee bedoelt: "Zorg eerst dat je een ijzeren buis hebt die precies op je nieuwe lagerschaal past die je vast zet op je 3 poot beneden."
 
Ik was ook niet van plan een poelietrekker te gebruiken, die kracht bouwt maar langzaam op.
Beter is om het ding te laten schrikken of afslijpen zoals jij zegt.
Dit stond in het wph maar is natuurlijk niet zaligmakend.

Ik snap allen niet wat je hier mee bedoelt: "Zorg eerst dat je een ijzeren buis hebt die precies op je nieuwe lagerschaal past die je vast zet op je 3 poot beneden."

om de onderste balhoofdlager er zonder problemen op te zetten pak je een dikwandige buis die precies net enkele mm's groter is als de binnendiameter van je lager.....
je kan dan de lager er netjes optikken zonder "brute krachten" te gebruiken,
tik NOOIT tegen de buitenkant van je lager.

TIP1: daar waar de lager op moet, schuur je een beetje schoon met een fijn schuurpapiertje.
TIP2: verwarm de lager, dan kan je hem er gewoon overheen schuiven,
hoef je hem er ook niet op te tikken, kan je niets beschadigen
(na afkoelen van de lager zit ie weer muurvast)


Succes
 
Laatst bewerkt:
Een te vast zittende filter tik ik los langs de dikke rand bij de schroefdraad (die bij jou nog heerlijk recht is).

Een dikke geslepen steenbeitel ertegen in de richting hoe die los moet en dan met een paar tikjes beweging in slaan.
 
om de onderste balhoofdlager er zonder problemen op te zetten pak je een dikwandige buis die precies net enkele mm's groter is als de binnendiameter van je lager.....
je kan dan de lager er netjes optikken zonder "brute krachten" te gebruiken,
tik NOOIT tegen de buitenkant van je lager.

TIP1: daar waar de lager op moet, schuur je een beetje schoon met een fijn schuurpapiertje.
TIP2: verwarm de lager, dan kan je hem er gewoon overheen schuiven,
hoef je hem er ook niet op te tikken, kan je niets beschadigen
(na afkoelen van de lager zit ie weer muurvast)


Succes

Ah, zó bedoel je!
Thanks!
 
ben waarschijnlijk van de afdeling doe niet moeilijk en laat zitten als het nog goed is:


Waarom ga je je balhoofdlager vervangen voor onderhoud????? (of heb ik gemist dat het lager verrot is?) 8-)

Valt idd eigenlijk niet onder onderhoud, er zit speling op het lager.
Niet veel, maar toch.........
Ik heb em gekocht als opknapper, dit hoort dus meer bij opknappen dan bij onderhoud. ;)
 
Dit was zeker niet normaal, degene die gedaan heeft verdient een draai om z'n oren. :X

Sja, aldoende leert men. Ik vroeg me af wat coolant outlet union bolts waren. Dacht dat dat de schroefjes zijn om de de koelvloeistof mee af te tappen dus heb die vrolijk op 18Nm gezet. |(
Bleek toch schroeven van de alu buizen naar het blok te zijn...
Gelukkig geen schroefdraad kapot :]
 
binneste schaal voorzichtig inzagen (idd niet te diep) en dan in laatste stukje schroevendraaier erin en twisten hoef je ook niet te slaan. Breekt tie zo open.

Met een poelietrekker gaat niet werken. Allemaal boekengeneuzel.

Ik slijp die onderste lagerschaal er met een slijptol in 5 minuten eraf. (niet te diep beter een paar keer stoppen. Dan als je er bijna bent ram je met beitel en hamer de schaal er met 1 klap af.

Zorg eerst dat je een ijzeren buis hebt die precies op je nieuwe lagerschaal past die je vast zet op je 3 poot beneden.
 
Nooit meer met gereedschap aandraaien... olie op de o-ring en dan handvast. Bij twijfel liever iets aan de losse kant, en bijdraaien als hij ooit iets zou lekken bij het proefdraaien. Heb ik nooit meer problemen mee gehad (na de 1e oliefilter die door de vorige eigenaar gemonteerd was |( ). Draai ze ook weer met de hand los, wel met iets meer moeite (ze gaan altijd wat vaster zitten).

Succes!
 
Laatst bewerkt:
ben ook benieuwd hoe je de balhoofdlagers gaat vervangen......
de mijne moest je eruit persen })

Zo dus ;) :

Vandaag de balhoofdlagers gedaan.

Eerst het oude spul verwijderen natuurlijk.
Oude lager op de stuurpen kapot gemaakt zodat ik met de Dremel bij de binnenring kon.
Snee in gemaakt zodat ie "open" kon. Zoiets zit er namelijk op geperst en krijg je er alleen met gepast geweld af.

dremel.jpg


Ook de oude lagerschalen in het balhoofd ingesneden, ook dat zit geperst en kan dus wel wat ruimte gebruiken als het er weer uit moet.
Hier heb ik alleen geen foto's van. Mijn ruzie met de onderste lagerschaal vergde al mijn aandacht.
Sjonge, wát een klereding om er uit te krijgen!!
Het inslijpen ging uiteraard wel, maar er was geen randje om em naar buiten te tikken zeg maar....
Hoe dan ook, het is gelukt.
Nieuwe lagerschalen:

schaalboven.jpg



schaalonder.jpg


Omdat ze dus geperst zitten normaal is het handiger om ze bij montage zo klein mogelijk te hebben dus hop! de vriezer in.
Samen met de stuurpen waar een lager overheen moet.
Stuurpen zit in een plastic zak, was nog een bietje vettig.....

vriezer.jpg


Het lager moest dus over de stuurpen heen en het zou handig zijn als ie wat groter zou zijn, dus hop! de oven in.
Uurtje op 200 graden doet wonderen.

stuurpennieuw.jpg


Boel weer gemonteerd en morgen ga ik met de voorvorkkeerringen aan de gang.
1 van die poten heeft een bout met een dolgedraaide inbuskop. Wordt nog lachen...... :(

Maar goed, toch weer wat gedaan vandaag en zeer blij met mijn Dremel!
 
goed gereedschap ...
laat je niet vangen door zo'n oliefiltersleutel van facom (zoeen met metalen strip die je erom heen klemt) die dingen kosten 45€ , ik heb 3 jaar terug een gekocht van 2.5€ en werkt nog steeds.
Sommige goede gereedschappen hoef je idd niet duur te kopen, en dat kan ook voor een bepaalde pils op gaan O-)
 
Zie je sleutelen is een vak apart en moet je ff kijken naar hoeveel uurtjes je bezig bent geweest en kijken wat je hebt bespaard en dan misschien ook begrijpen waarom ook een dealer wel eens duur is, dit probleem hebben wij ook en wordt dan wel sneller opgelost maar als het tegenzit kan je zomaar 2a3 uur langer bezig zijn, maaruh wal leuk om te doen .
 
Terug
Bovenaan Onderaan