Effect EXUP klep verwijderen?

debrune

Rookie
9 aug 2011
10
0
urk
g m er zit een klep tussen de kat en uitlaatbochten die zit er om aan 96decb tekomen bij 6000 toeren,nu is mijn vraag de zaak waar ik hem gekocht hebt zegt als je die klep los maakt blijft hij open staan ,wat gebeurt er dat krijg je meer herrie of ook meer pk s en trek hij beter ? vraag 2 de handleiding van deze motorsuzuki gsxr 1000 2008 is in engels ,ben niet zo kei in engels .waar kan ik die in nederlands vinden ? gr meindert
 
g m er zit een klep tussen de kat en uitlaatbochten die zit er om aan 96decb tekomen bij 6000 toeren,nu is mijn vraag de zaak waar ik hem gekocht hebt zegt als je die klep los maakt blijft hij open staan ,wat gebeurt er dat krijg je meer herrie of ook meer pk s en trek hij beter ? vraag 2 de handleiding van deze motorsuzuki gsxr 1000 2008 is in engels ,ben niet zo kei in engels .waar kan ik die in nederlands vinden ? gr meindert
Waarom heb je onderstaande ook niet in 1 adem er achter aan gevraagd?

wat gebeurt er dat krijg je meer herrie of ook meer pk s en trek hij beter ?
 
Laatst bewerkt:
je krijgt alleen meer herrie (in het lage toeren gebied).

kortom klep eruit....als je toch al slecht met de buren kan opschieten :+

(valt trouwens wel mee qua geluid, nu ik hem er uit heb ;-) )
 
Laatst bewerkt:
Het zou ook nog mogelijk kunnen zijn dat de motor er slechter van gaat lopen.

Gebaseerd op de powervavle die honda voor de cr crossers gebruikt (dit is dan wel een 2 tact blok) Hierdoor heeft de uitlaat bij lagere toeren een andere flow.

Weet niet of het van toepassing is maar misschien dat iemand hier ook weer op kan reageren.
 
Je kan hem eruit halen, maar dan krijg je een foutmelding op je dashboard :+

Het motor management regelt deze klep. Als die er niet meer zit weet het mms niet meer wat er aan de hand is (hoe de klep af te regelen, aangezien er niets gebeurt) en zal in noodloop gaan.
 
Ik denk dat die klep meer doet dan het geluid reduceren. Hij verandert namelijk de doorstroming in de uitlaat en dat zal ook wat invloed hebben op het vermogen.
Die klep kun je missen want er zijn genoeg mensen die het complete uitlaatsysteem vervangen, waardoor de klep komt te vervallen. Ik weet niet of je foutmeldingen gaat krijgem. dat zou je bij een Suzukidealer na moeten vragen, want die hebben er vast en zeker ervaring mee.
 
Ik denk dat die klep meer doet dan het geluid reduceren. Hij verandert namelijk de doorstroming in de uitlaat en dat zal ook wat invloed hebben op het vermogen.
Die klep kun je missen want er zijn genoeg mensen die het complete uitlaatsysteem vervangen, waardoor de klep komt te vervallen. Ik weet niet of je foutmeldingen gaat krijgem. dat zou je bij een Suzukidealer na moeten vragen, want die hebben er vast en zeker ervaring mee.
Heb het al eens gezien bij een K5 GSX-R. Akrapovic heeft een vervangingsklep daarvoor (iig voor dat model). Die zorgt dat de servomotor die de klep aanstuurt niet eindeloos gaat regelen.

Die klep regelt trouwens inderdaad ook een deel tegendruk in het systeem en daarmee de motor prestaties :Y
 
de klep heet een Exup.
google zelf maar eens op Exup removal, Exup eliminator.
in de racerij worden de kleppen namelijk straffeloos verwijderd en de servo vervangen voor een eindplug (60euro) die de computer fopt... als er ook een racedraadboom ingaat dan zit het er uberhaupt niet meer op.
 
Exup = toch Yamaha :? . Suzuki heeft idd ook zoiets.

Bij mijn fzr1000 was de klep niet echt gangbaar, ik heb hem toen open gezet en losgekoppeld.
Resultaat was dattie in laag en middentoeren echt ruk liep.
Klep weer gereviseerd en aangesloten en 100% verbetering.

Nu weet ik niet of dit voor Suzuki ook geldt.

In de racerij gebruikt men voornamelijk het hoge toeren gedeelte dus dan kun je de klep wel missen maar je wil toch niet met 8000 toeren de garage uit.........?
 
Bij mijn Yamaha R6 kon ik gewoon de stalen kabels die tussen de Exup klep en de Servo lopen er tussenuit halen zonder last te hebben van foutmeldingen o.i.d.

Bij veel aftermarket uitlaten zit ook geen Exup klep en naar mijn weten zorgt deze ook alleen voor geluidsvermindering.
 
bij yamaha heet het EXUP klep, bij honda HTEV, maar blijft een klep in het uitlaatkanaal

dat is er niet alleen voor geluidsreductie. bij lage toeren (tot 3000 ofzo) staat de klep halfdicht om voor meer tegendruk te zorgen en dus wat meer trekkracht onderin. boven dit toerental gaat hij open en heeft vrij doorloop.
als je de klep verwijdert dan zal hij bovenin hetzelfde lopen maar in de lage toeren iets trager zijn.
en je kan hem verwijderen zonder fouten op je dashboard. je moet de servomotor die de klep aanstuurt laten hangen en alleen de klep verwijderen. ik zou het niet doen maar wie ben ik?
 
Er zijn meerdere versies van de Exup klep in omloop.
Bij de oudere Yamaha modellen maakte de klep wel degelijk verschil in de trekkracht bij lagere toeren, bij de meeste nieuwere fietsen zit de klep er veel meer op om te voldoen aan de geluidsnormen.

In hoeverre het verwijderen van de klep dus verschil geeft qua trekkracht is zo niet te zeggen.
 
Er zijn meerdere versies van de Exup klep in omloop.
Bij de oudere Yamaha modellen maakte de klep wel degelijk verschil in de trekkracht bij lagere toeren, bij de meeste nieuwere fietsen zit de klep er veel meer op om te voldoen aan de geluidsnormen.

In hoeverre het verwijderen van de klep dus verschil geeft qua trekkracht is zo niet te zeggen.
full

Misschien is het handig als TS eventjes melding maakt van het type en bouwjaar van de motor waar het om gaat.

Edit: nu pas de startpost goed gelezen (iets met spaties...), en zie dat het een Suzuki betreft. Dan heet die klep in ieder geval geen EXUP.
 
Laatst bewerkt:
Edit: nu pas de startpost goed gelezen (iets met spaties...), en zie dat het een Suzuki betreft. Dan heet die klep in ieder geval geen EXUP.

In dat geval is de kans groter dat het alleen een "anti lawaai" klep betreft.

De Exup is een uitvinding van Yamaha, pas de laatste jaren mogen de andere fabrikanten ook zo'n klep gebruiken.
 
Je merkt zo'n klep eigenlijk pas als die bij de hoge toeren dicht blijft zitten.
Ik spreek uit ervaring. _O- Dat was met een Kawasaki. Die hadden we hier nog niet gehad.
Exup. :+ :+
 
de klep heet een Exup.
google zelf maar eens op Exup removal, Exup eliminator.
in de racerij worden de kleppen namelijk straffeloos verwijderd en de servo vervangen voor een eindplug (60euro) die de computer fopt... als er ook een racedraadboom ingaat dan zit het er uberhaupt niet meer op.

Voor een Yamaha:

217m86.jpg


Zit welgeteld voor amper een Euro aan materiaal in zo'n EXUP Eliminator :)

TS heeft hier met z'n Suuz wss niks aan....

Effect van het verwijderen van de klep is in combinatie met een "open" uitlaat waarbij de katalysator gewoon blijft zitten overigens goed te merken. Tot 3000/3500Rpm loopt de fiets gewoon minder mooi rond...

Maar laat ik in dat toerengebied nou eigenlijk ook gewoon niks te zoeken hebben })
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan