Effecten andere accu (12/14 Ampère ipv 10)

holie2

Die hard MF'er
10 dec 2007
254
2
Na 10 jaar trouwe dienst ziet het er naar uit dat de accu van mijn zx9 aan vervanging toe is.
Nou zag ik bij de specificaties dattie maar 10 ampere is.
Wat zijn de effecten als ik er één van 12 of 14 Amp. inzet?
 
~[edit] aub niet bannen wilde gewoon ff reageren~[edit]
[edit2] kheb bij accu boer gewerkt dus ik denk dat ik er verstand vna heb [edit2]
[edit3] idd verse/nieuwe accu moet wel pasen idd[edit3]

Wil niet betweter zijn maar je verhaal gaat "bijna" op:

Ah van een accu is gespecificeerd (of hoe je dat ook schrijft) op 20 uurs basis.
Dit is verneukeratief ik weet het!

Dus 10 Ah / 20 is 0,5 Ampere!!
Dus een accu kan dan 20 uur lang 0,5 Amp leveren en dat levert dus 10 Ah op!

Hoe hoger de stroom hoe eerder leeg is logisch.
Een accu van 10Ah zou dus idd 1 uur lang 10 Amp kunnen leveren als je verhaal op zou gaan. Maar dat is niet zo. Hij kan dit een half uur! Een verse red 40 minuten maar hou ouder hoe korter natuurlijk!

Kijk maar naar grafiek:
full


1c betekent dat je hem ontlaad met 1X nominal capacity. (14Ah batt)
30/60 * 1 * 14 = 7 Ah

dus met 5c is hij in 4 minuten leeg:
4/60 *5 * 14A = 4,7Ah


maar verhaal blijft dat een accu met hoger Ah makkeijker hogere stromen levert en dit ook langer vol houdt!!





het verschil tss 10Ah en bv. 14Ah, wilt niet zeggen dat ze op verschillende spanningniveau's werken. ze zullen beiden op dezelfde spanning werken. U=I.R
U=spanning bv 12Volt Volt is de eenheid van spanning
I=stroom bv 5Ampère Ampère is de eenheid van stroom
R=weerstand bv 100Ohm Ohm is de eenheid van weerstand

Ah => stroom f. tijd
dwz dat een batterij van 14Ah een langere tijd dezelfde stroom kan leveren dan één van 10Ah

Dus bv als je alternator stuk zou zijn.
En een benzine motor heeft continu stroom nodig.
Geraak je met een batterij van 14Ah veel verder dan eentje van 10Ah
of
Als je motor lange tijd stilstaat kan het zijn dat hij wel start met een batterij van 14Ah en niet met die van 10Ah
Dus de ontlading van een batterij van 14Ah duurt veel langer.

Dus als je plaats hebt in je motor voor een grotere batterij met dezelfde spanning,
raad ik je aan om die grotere batterij te gebruiken. ik zeg niet dat die kleinere slecht is.
Maar in slechte omstandigheden kan je die grotere batterij goed van pas komen.
dwz 14Ah kan meer stroom opgeslagen worden dan een 10Ah
Maar de spanning zal het zelfde blijven.

Of bv Als je 2 lampjes hebt van 12v.
je hebt een batterij van 10Ah 12v,
en eentje van 14Ah 12v.
je hangt lamp 1 op die van 10Ah
je hangt lamp 2 op die van 14Ah
=>
lamp 1 zal 10h branden
lamp 2 zal 14h branden
dit als de lampen elk een stroom hebben van 1Ampere

(niet belangerijk. P=U.I.cos phi bij dit geval phi is 0 dus cos =1
?=12.1
P=12Watt) dit bij een lamp van 12Watt.
 
Laatst bewerkt:
Ah-referentie over 20 uren vernam ik wel bij accu's voor zonne-energie-installaties en ook sommig speelgoed, maar voor auto's/motors heb ik altijd gelezen/begrepen: 10-uren-lijn.

Het is trouwens maar een richtgetal, geldig voor puike nieuwe accu bij een vaste temperatuur (welke weet ik niet meer, misschien 15 of 18 GrC) en met een rendement van 80%.

Zodra je iets anders doet dan Ah gedeeld door het bedoelde aantal uren, zullen er (forse) afwijkingen in de resultaten ontstaan. Het zal meestal niet kloppen dat je bij twee maal de stroom tot helft van de uren komt en ook niet andersom.

Uit een 10Ah accu haal je heus niet 6 minuten lang 100 Ampères met behoud van ongeveer 12V klemspanning tijdens het slurpen en ook niet 100 uren lang 0,1A.
 
daarom zei ik ook een verse accu houdt het langer vol.
fabrieksspec is ong net meer dan 30 minuten.

kijk 10 uur ik zie het!! leer ik ook weer wat. maar de accu's die ik tot nu toe zie de onderhoudsvrije dacht toch echt dat die 20 uur waren!!



als je ook naar de kromme kijkt dan zie je dat bij zware belasting het voltage ver onder de 12 dipt.
dit kan de accu hebben omdat het kort is.
20 uur ontlading kun je beter niet diep doen.


Ah-referentie over 20 uren vernam ik wel bij accu's voor zonne-energie-installaties en ook sommig speelgoed, maar voor auto's/motors heb ik altijd gelezen/begrepen: 10-uren-lijn.

Het is trouwens maar een richtgetal, geldig voor puike nieuwe accu bij een vaste temperatuur (welke weet ik niet meer, misschien 15 of 18 GrC) en met een rendement van 80%.

Zodra je iets anders doet dan Ah gedeeld door het bedoelde aantal uren, zullen er (forse) afwijkingen in de resultaten ontstaan. Het zal meestal niet kloppen dat je bij twee maal de stroom tot helft van de uren komt en ook niet andersom.

Uit een 10Ah accu haal je heus niet 6 minuten lang 100 Ampères met behoud van ongeveer 12V klemspanning tijdens het slurpen en ook niet 100 uren lang 0,1A.
 
Dwarsligger of niet, je hebt gewoon gelijk.
Een grotere accu heeft een lagere inwendige weerstand.
Hierdoor zal de spanning bij belasting hoger blijven dan bij een lichtere accu met dus een hogere inwendige weerstand.
Het voordeel van de grotere accu is dat de sartmotorharder zal draaien omdat de spanning minder inzakt.
de zwaarder accu zal ook meer laadstroom vragen omdat de inwendige werstand van de accu een stroombegrenzer is. Hierdoor wordt dus ook de dynamo en regelaar meer belast.
Nu kan meneertje cbr600rrtri met moeilijke formules gaan gooien met cos phi maar dat is de faseveschuiving tussen de stroom en de spanning en daar heb je met gelijkspanning een ene donder mee te maken.

theoretisch gelul.
jullie hebben hartstikke gelijk hoor, maar helaas geld dat alleen in theorie.
als je een auto accu erin zet, klopt alles wat jullie zeggen.
helaas zit het verschil tussen een yuasa 10 Ah en een goedkoop ding van 14Ah toch meer in de kwaliteit van de yuasa dan in de 14Ah van de andere accu.
het zou zelfs ook nog kunnen dat de 10Ah en de 14Ah volgens andere methoden gemeten is (verkooptruuk) en dat de capaciteit eigenlijk hetzelfde is, als je ze op dezelfde manier zou meten.

Ik heb het in de praktijk uitgeprobeerd, en merkte gelijk dat de (Nieuwe) 14 Ah slechter of op zijn best even goed werkte als de (oude) 10Ah. in de winkel hadden ze me verteld dat dit door de lagere interne weerstand van de originele lag, waardoor de startstroom hoger kon worden, en dat hier bewust voor was gekozen.

hoe het zit met hogere laadstroom weet ik eerlijk gezegd niet, want het zou best kunnen zijn dat door de lagere interne weerstand van de 10Ah accu, de laadstroom bij deze dus nog steeds hoger zou kunnen zijn dan die van de 14Ah. mij boeide het toch niet. het was tenslotte geen auto accu die ik erin zette
 
Laatst bewerkt:
theoretisch gelul.
jullie hebben hartstikke gelijk hoor, maar helaas geld dat alleen in theorie.
als je een auto accu erin zet, klopt alles wat jullie zeggen.
helaas zit het verschil tussen een yuasa 10 Ah en een goedkoop ding van 14Ah toch meer in de kwaliteit van de yuasa dan in de 14Ah van de andere accu.
het zou zelfs ook nog kunnen dat de 10Ah en de 14Ah volgens andere methoden gemeten is (verkooptruuk) en dat de capaciteit eigenlijk hetzelfde is, als je ze op dezelfde manier zou meten.

Ik heb het in de praktijk uitgeprobeerd, en merkte gelijk dat de (Nieuwe) 14 Ah slechter of op zijn best even goed werkte als de (oude) 10Ah. in de winkel hadden ze me verteld dat dit door de lagere interne weerstand van de originele lag, waardoor de startstroom hoger kon worden, en dat hier bewust voor was gekozen.

hoe het zit met hogere laadstroom weet ik eerlijk gezegd niet, want het zou best kunnen zijn dat door de lagere interne weerstand van de 10Ah accu, de laadstroom bij deze dus nog steeds hoger zou kunnen zijn dan die van de 14Ah. mij boeide het toch niet. het was tenslotte geen auto accu die ik erin zette
Zou best kunnen, maar waar het eigenlijk om gaat is dat de accu met de laagste inwendige weerstand de hoogste laadstroom zal trekken en dus de zwaarste belasting zal zijn voor het laadcircuit.
En in principe is dat de accu met de hoogste capaciteit.
 
Ja, vroeger was ik ook gewend dat ik voor een diesel een ander type accu moest kopen dan voor een benzinemotor, platen grover ofzo dus meer ausdauer op grote startstroom; tegenwoordig hoor ik daar niet meer over maar de nieuwere accu's zijn allemaal, ook de onbekende merken, sowieso beter dan die van de 70-er jaren.
 
....Je accu moet in de regel 10 uur geladen worden, van 1/10 van zijn capaciteit.
BV, een 14AH accu moet 10 uur geladen worden met 1,4 A, een 20AH accu moet 10 uur geladen worden met 2 A....
Ik heb hier toch een vraag over...

Dat de inwendige weerstand van een grotere accu lager is kan ik me voorstellen, er zal daardoor een grotere stroom gaan lopen..... OK.

Maar is het niet zo dat de te laden hoeveelheid stroom bepaald wordt door wat er verbruikt is, en dat de spanning door dit verbruik bij een zwaardere accu minder snel zal zakken dan bij een lichte accu waardoor de laadstoom bij een zware accu toch beperkt blijft ?

Of heb ik dit helemaal mis...
 
Ik heb hier toch een vraag over...

Dat de inwendige weerstand van een grotere accu lager is kan ik me voorstellen, er zal daardoor een grotere stroom gaan lopen..... OK.

Maar is het niet zo dat de te laden hoeveelheid stroom bepaald wordt door wat er verbruikt is, en dat de spanning door dit verbruik bij een zwaardere accu minder snel zal zakken dan bij een lichte accu waardoor de laadstoom bij een zware accu toch beperkt blijft ?

Of heb ik dit helemaal mis...
Ja, tamelijk waar, zolang de accu niet erg diep ontladen raakt want dan slurpt-ie echt wel harder dan een lichtere.
 
Ik heb hier toch een vraag over...

Dat de inwendige weerstand van een grotere accu lager is kan ik me voorstellen, er zal daardoor een grotere stroom gaan lopen..... OK.

Maar is het niet zo dat de te laden hoeveelheid stroom bepaald wordt door wat er verbruikt is, en dat de spanning door dit verbruik bij een zwaardere accu minder snel zal zakken dan bij een lichte accu waardoor de laadstoom bij een zware accu toch beperkt blijft ?

Of heb ik dit helemaal mis...

Dat heb jij niet mis, zo is het (volgens mij) ook!
Maar een zwaardere accu blijft meer energie vragen dan een lichtere, ook als hij vol is.
Tevens kun je van een zwaardere accu veel meer energie vragen, die er toch weer terug in moet, en dat probeert je dynamo zo vlug mogelijk te doen, ook al issie daar niet tegen op gewassen.
 
Dan zijn we het aardig eens...

Zelf heb ik de 19 Ah accu van de BMW vervangen door eentje van 30 Ah... Die past gewoon onder de tank, gedeeltelijk op de plek waar bij een andere motor de ABS unit zit. Er zou zelfs nog wel een zwaardere in passen.
Hiermee start de motor eindelijk zoals het hoort, hij draait enthousiast rond en slaat snel aan. Voorheen was dat altijd maar afwachten... Ik had het eerder moeten doen.

Weinig is zo vervelend als wanneer de techniek niet betrouwbaar is.
 
Laatst bewerkt:
Dan zijn we het aardig eens...

Zelf heb ik de 19 Ah accu van de BMW vervangen door eentje van 30 Ah... Die past gewoon onder de tank, gedeeltelijk op de plek waar bij een andere motor de ABS unit zit. Er zou zelfs nog wel een zwaardere in passen.
Hiermee start de motor eindelijk zoals het hoort, hij draait enthousiast rond en slaat snel aan. Voorheen was dat altijd maar afwachten... Ik had het eerder moeten doen.

Weinig is zo vervelend als wanneer de techniek niet betrouwbaar is.




:} :} :} :} :}
 
Dynamo is meestal een gelijkstroom verhaal, een dynamo met twee koolborstels of sleepringen en een permanente magneet. Wanneer men praat over een wisselstroomdynamo, spreekt men over een alternator.

Bij een grote of kleine accu is de laadspanning identiek echter de laadstroom niet...
Je zult naar de laadstroomkarakteristiek van de accu moeten kijken en die verschilt per type.

Waarom zouden ze honderden verschillende accu's maken als het toch allemaal 1 pot nat zou zijn.

Neem de proef maar eéns op de som en probeer een lege autoaccu op te laden met je motorfiets.

Raymond
 
Laatst bewerkt:
Maar als je er nu een wat zwaardere accu in wilt zetten om dat er bijvoorbeeld een alarm aanwezig is. Dat kan toch?


Natuurlijk kan dat!
Als je een grotere accu erin plaatst zal die niet veel groter zijn dan de originele die erin zat wegens ruimte bij de meeste motoren!
En je moet dan geen autoaccu vergelijken met een motoraccu die 5 keer kleiner is!
als je een iets groter accu neemt kan dus totaal geen kwaad, wat ze ook maar vertellen!
En inderdaad met een alarm erop kan een grotere accu heel goed van pas komen!
grotere accu wilt dan niet zeggen 75Ah ipv 10AH!
 
Natuurlijk kan dat!
Als je een grotere accu erin plaatst zal die niet veel groter zijn dan de originele die erin zat wegens ruimte bij de meeste motoren!
En je moet dan geen autoaccu vergelijken met een motoraccu die 5 keer kleiner is!
als je een iets groter accu neemt kan dus totaal geen kwaad, wat ze ook maar vertellen!
En inderdaad met een alarm erop kan een grotere accu heel goed van pas komen!
grotere accu wilt dan niet zeggen 75Ah ipv 10AH!
Aangezien mijn motorfiets voorzien is van een fantastisch alarmsysteem was ik van plan om er dus een 10 AMP in te zetten in plaats van de standaard 8 AMP in de CBR 600. Accu is nu wel heel erg snel leeg. En tja het zal wel nooit een auto accu worden gezien de AMP. Maar alle beetje's helpen toch?
 
Terug
Bovenaan Onderaan