EG gekeurde uitlaat verplicht in NL

BikerOfAmsterdam

MF veteraan
17 nov 2012
2.150
0
Jongens en Meisjes,

ik ben tot de ontdekking gekomen dat de regelgeving omtrent geluidsproductie van twee- en driewiellige motorvoertuigen die we van ouds kende(afhankelijk van cilinder inhoud etc etc) is vervallen per 01-01-2016.

En wat er in plaats is gekomen heeft me wel laten schrikken van de omvang van de wijziging. Dit alles is in september 2015 heel stilletjes ingevoerd door Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu en heeft impact voor iedereen die niet met een typekeuring uitlaat rondrijdt of zonder DB-killers(dus niet gekeurd).

Hieronder volgt de samenvatting van de betreffende artikel of gewoon scrollen naar beneden:
Regeling van de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, van 15 september 2015, nr. IENM/BSK-2015/12349, tot wijziging van de Regeling voertuigen en intrekking van een aantal milieugerelateerde voertuigregelingen

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,
Gelet op richtlijn 70/157/EEG van de Raad van de Europese Gemeenschappen van 6 februari 1970 inzake de onderlinge aanpassing van de wetgevingen van de Lid-Staten betreffende het toegestane geluidsniveau en de uitlaatinrichting van motorvoertuigen (PbEG 1970, L42), artikel 2, derde lid, van richtlijn 1999/101/EG van de Commissie van 15 december 1999 tot aanpassing aan de technische vooruitgang van Richtlijn 70/157/EEG van de Raad betreffende het toegestane geluidsniveau en de uitlaatinrichting van motorvoertuigen (PbEG 1999, L334), artikel 81 van verordening (EU) 168/2013 van het Europees Parlement en de Raad van 15 januari 2013 betreffende de goedkeuring van en het markttoezicht op twee- of driewielige voertuigen en vierwielers (PbEU 2013, L60), artikel 21 van de Wegenverkeerswet 1994, de artikelen 2, onder a, 3, onder a, 7, eerste lid en 14 van het Besluit geluidproduktie motorvoertuigen, de artikelen 2, onder a, 4, eerste lid, en 10 van het Besluit geluidproduktie bromfietsen, de artikelen 2, onder a, 4, eerste lid, en 9, van het Besluit typegoedkeuring bromfietsen luchtverontreiniging en de artikelen 2, onder a, 3, onder a, 5, 10, eerste lid, en 11 van het Besluit uitlaatsystemen motorvoertuigen en bromfietsen;

BESLUIT:

ARTIKEL I
In de Regeling voertuigen wordt na artikel 11.5 een artikel ingevoegd, luidende:

Artikel 11.6
Voor een uitlaatinrichting die is bestemd om te worden gemonteerd in een voertuig dat reeds op 1 april 2000 in gebruik was mag een EU-typegoedkeuring worden verleend, indien de uitlaatinrichting voldoet aan de eisen, bedoeld in richtlijn 2007/46/EG in samenhang met richtlijn 70/157/EEG van de Raad van de Europese Gemeenschappen van 6 februari 1970 inzake de onderlinge aanpassing van de wetgevingen van de Lid-Staten betreffende het toegestane geluidsniveau en de uitlaatinrichting van motorvoertuigen (PbEG 1970, L42), die van toepassing waren op het tijdstip waarop dat voertuig voor de eerste maal tot het verkeer is toegelaten.

ARTIKEL II
De volgende ministeriële regelingen worden ingetrokken:
• 1.de Regeling keuringsvoorschriften en EEG-documenten geluidproduktie motorvoertuigen;
• 2.het Besluit aanwijzing keuringsinstantie geluidproduktie motorvoertuigen;
• 3.de Regeling typekeuring geluidproduktie bromfietsen;
• 4.de Regeling typekeuring uitlaatsystemen motorvoertuigen en bromfietsen;
• 5.de regeling van de Ministers van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer en van Verkeer en Waterstaat van 21 december 1998 tot uitvoering van het Besluit typekeuring bromfietsen luchtverontreiniging (Stcrt. 1999, 4);
• 6.de regeling van de minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer, en de staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat van 3 september 1985 houdende het keuringsreglement voor typekeuring van bromfietsen voor wat betreft de luchtverontreiniging (Stcrt. 1985, 189), en
• 7.de regeling van de Minister van Verkeer en Waterstaat van 5 augustus 1975 houdende de aanwijzing van richtlijnen van de Raad of van de Commissie der Europese Gemeenschappen (Stcrt. 1979, 151).

ARTIKEL III
Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2016.
Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.




TOELICHTING

1. Inleiding

In het Besluit van 21 augustus 2015 tot intrekking van vijf algemene maatregelen van bestuur in verband met de uitvoering van artikel 81 van verordening (EU) 168/2013 van het Europees Parlement en de Raad van 15 januari 2013 betreffende de goedkeuring van en het markttoezicht op twee- of driewielige voertuigen en vierwielers (PbEU 2013, L 60) en in verband met de overheveling van voertuiggerelateerde milieuregelgeving naar voertuigregelgeving (Stb. 2015, 321) (hierna: het wijzigingsbesluit) is op het niveau van een algemene maatregel van bestuur op het terrein van het ministerie van Infrastructuur en Milieu uitvoering gegeven aan artikel 81 van verordening (EU) 168/2013 van het Europees Parlement en de Raad van 15 januari 2013 betreffende de goedkeuring van en het markttoezicht op twee- of driewielige voertuigen en vierwielers (PbEU 2013, L 60) (hierna: verordening 168/2013). Tegelijkertijd is een stap gezet in de overheveling van voertuiggerelateerde milieuregelgeving naar de voertuigregelgeving1. Met deze wijzigingsregeling is hetzelfde gedaan, maar dan op het niveau van een ministeriële regeling.


https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2015-30429.html


Dit staat in de stb-2015-321
Zoals hierboven al opgemerkt, is met de inwerkingtreding van dit wijzigingsbesluit de inhoudelijke kern van het bepaalde bij of krachtens het Besluit geluidproduktie motorvoertuigen, het Besluit geluidproduktie bromfietsen, het Besluit uitlaatsystemen motorvoertuigen en bromfietsen en het Besluit typekeuring bromfietsen luchtverontreiniging (enkel nog) geregeld bij of krachtens de Wegenverkeerswet 1994 of in verordening 168/2013 (zie tweede kolom van de in paragraaf 2 van deze toelichting opgenomen tabellen) en niet langer (tevens) krachtens de Wet milieubeheer.

Handhaving van het bepaalde inzake (type)goedkeuring van voertuigen op grond van regels bij of krachtens de Wegenverkeerswet 1994 of verordening 168/2013, geschiedt op grond van de artikelen 33, 34 en 35 van de Wegenverkeerswet 1994.

In artikel 33 van de Wegenverkeerswet 1994 is bepaald dat het niet is toegestaan om met een niet (type)goedgekeurd voertuig over de weg te rijden. Met de bestuurlijke en strafrechtelijke handhaving van artikel 33 van de Wegenverkeerswet 1994 zijn belast de in artikel 141 en 142 van het Wetboek van Strafvordering aangewezen personen.5 Dezelfde personen zijn belast met de strafrechtelijke handhaving van dat artikel.6 Overtreding van artikel 33 wordt gestraft met een hechtenis van ten hoogste twee maanden of geldboete van de tweede categorie.

De artikelen 34 en 35 van de Wegenverkeerswet 1994 betreffen het verbod op het vervaardigen, invoeren, in voorraad hebben, te koop aanbieden, afleveren of vervoeren van een aangewezen verkeersproduct zonder (type)goedkeuring en het verbod om een aangewezen verkeersproduct zonder (type)goedkeuring te laten doorgaan voor een verkeersproduct met (type)goedkeuring.

en

De sanctie op overtreding van de artikelen 34 en 35 van de Wegenverkeerswet 1994 is lager dan de sanctie die gold voor overtreding van het gestelde bij of krachtens onder de Wet milieubeheer.9 Hierover kan het volgende worden opgemerkt. Met het voorliggende besluit wordt een eerste stap gezet in uniformering van de sanctionering van overtredingen van milieugerelateerde voertuigbepalingen. Er worden momenteel de eerste stappen gezet met betrekking tot een ontwerpwetswijziging van de Wegenverkeerswet 1994, en eventueel, de Wet op de economische delicten. In verband met de wens tot uniformeren zal bij het opstellen van de ontwerpwetswijziging de hoogte van de sanctie op overtreding van artikel 34 of 35 van de Wegenverkeerswet 1994 nader worden bekeken. Dit doet niet af aan het feit dat de sanctie op overtreding van de artikelen 34 en 35 van de Wegenverkeerswet 1994 als doeltreffend, evenredig en afschrikwekkend beschouwd.

en

4b. Gevolgen voor het milie

Voor zover de inhoud van de hierboven genoemde algemene maatregelen van bestuur onder verordening 168/2013 is komen te vallen, is het volgende relevant. Bromfietsen en motorfietsen bleven wat betreft de eisen aan de uitstoot van schadelijke stoffen sterk achter bij auto’s en vrachtwagens. Met verordening 168/2013 wordt die achterstand goeddeels ingelopen. Dat betekent dat de uitstoot met 80% tot 90% zal afnemen in vergelijking met de uitstoot van het gemiddelde voertuig in het huidige tweewielerpark.
Voor zover de inhoud van de genoemde algemene maatregelen van bestuur reeds is opgenomen in de Regeling voertuigen, is er geen sprake van milieugevolgen. Inhoudelijk worden immers geen wijzigingen doorgevoerd, het betreft primair een wettechnische aanpassing.
Besluit van 21 augustus 2015 tot intrekking van vijf algemene maatregelen van bestuur in verband met de uitvoering van artikel 81 van verordening (EU) 168/2013 van het Europees Parlement en de Raad van 15 januari 2013 betreffende de goedkeuring van en het markttoezicht op twee- of driewielige voertuigen en vierwielers (PbEU 2013, L60) en in verband met de overheveling van voertuiggerelateerde milieuregelgeving naar voertuigregelgeving

RDW gaat controleren op EG keur ipv DB.
Met het Besluit aanwijzing keuringsinstantie geluidproduktie motorvoertuigen was de Dienst Wegverkeer (hierna: RDW) aangewezen als keuringsinstantie om de verplichte keuringen op grond van het Besluit geluidproduktie motorvoertuigen uit te voeren. Het Besluit geluidproduktie motorvoertuigen is met het wijzigingsbesluit vervallen. De inhoud van het Besluit geluidproduktie motorvoertuigen is nu geregeld bij of krachtens de Wegenverkeerswet 1994 (al dan niet in samenhang met verordening 168/2013)2. In de Wegenverkeerswet 1994 is de RDW al aangewezen als keuringsinstantie.
Regeling van de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, van 15 september 2015, nr. IENM/BSK-2015/12349, tot wijziging van de Regeling voertuigen en intrekking van een aantal milieugerelateerde voertuigregelingen


Nou wat ik hier begrijp is dat het controlesysteem is ingevoerd dat hetzelfde is net als bij onze buren(duitsland). Het ontbreken van een keurmerk icm een dbkiller op je uitlaat geeft de politie een hele makkelijke reden om een boete uit te delen ivm het niet voldoen aan de voertuig reglement. Dit zonder gebruik te maken van een geluidopname installatie op een parkeerterrein.

TIP: Neem je DB-killer ten alle tijden mee. Kan misschien helpen bij ome agent om onder je boete uit te komen!


TL;DR - DB-limiet motoruitlaat is komen vervallen, EG keurmerk is verplicht voor motorvoertuigen die ouder zijn dan 2000.
 
Oftewel, wat vanaf 1994 al verplicht was, staat nu in een ander hoofdstukje.
 
Oftewel, wat vanaf 1994 al verplicht was, staat nu in een ander hoofdstukje.

oftewel, ze kunnen het nu pas toepassen, omdat het werd overruled door een ander wet.

want de ene wet kon de andere wet tegenspreken. bijv: geen keurmerk, maar wel binnen de geluidsgrenzen.
 
Laatst bewerkt:
Dit is voor nu niet zo'n probleem. Er is wel meer verboden/verplicht maar de politie heeft wel andere prioriteiten. De echte asociale herriemakers worden nu toch ook al aangepakt? Wat dat betreft veranderd er dus weinig.

Het probleem wordt groter als de motor-APK ingevoerd er een keer komt. Als er dan viergastesten worden gedaan en er gelet wordt op de de e-keur zullen er heel wat motoren met aftermarketpijp niet door de keuring komen.
 
oftewel, ze kunnen het nu pas toepassen, omdat het werd overruled door een ander wet.

want de ene wet kon de andere wet tegenspreken. bijv: geen keurmerk, maar wel binnen de geluidsgrenzen.
Dat is niet tegenspreken, dat is complementair.
Oftewel: het gold allebei al.
En een e-keur hebben, en binnen geluidsnorm blijven.
Zo is het geweest, en zo is het nu nog steeds.

Maar wel in een andere vorm, andere tekst, ander hoofdstuk.
Kan best zijn dat er op detail nivo wijzigingen zijn.
 
Dit is voor nu niet zo'n probleem. Er is wel meer verboden/verplicht maar de politie heeft wel andere prioriteiten. De echte asociale herriemakers worden nu toch ook al aangepakt? Wat dat betreft veranderd er dus weinig.

Het probleem wordt groter als de motor-APK ingevoerd er een keer komt. Als er dan viergastesten worden gedaan en er gelet wordt op de de e-keur zullen er heel wat motoren met aftermarketpijp niet door de keuring komen.

Laten we toch hopen van niet.
Gelukkig zijn er wel partijen die zich hiertegen hard maken.
Het zou toch erg spijtig zijn als motoren ook daaraan moeten gaan voldoen.
 
'Vanaf 01-01-2016 is een EG gekeurde uitlaat verplicht in NED' > 'EG gekeurde uitlaat verplicht in NL'
 
Dit is voor nu niet zo'n probleem. Er is wel meer verboden/verplicht maar de politie heeft wel andere prioriteiten. De echte asociale herriemakers worden nu toch ook al aangepakt? Wat dat betreft veranderd er dus weinig.

Het probleem wordt groter als de motor-APK ingevoerd er een keer komt. Als er dan viergastesten worden gedaan en er gelet wordt op de de e-keur zullen er heel wat motoren met aftermarketpijp niet door de keuring komen.

Ik verbouwde mijn auto's vroegah altijd terug naar origineel (althans, de APK punten) voor de keuring en nadat ik thuis was begon ik meteen weer met de boel ombouwen naar hoe ik er de rest van het jaar mee rond reed.

Lijkt mij niet anders bij motoren als er APK komt.

Heel storend ja, want het kost tijd maar ook weer niet het einde van de wereld.


Voor de rest kan ik hier niet zo wakker van liggen. Zolang agenten nog tegen mij zeggen dat er 1 koplamp stuk is en ik die na moet kijken geloof ik het wel. Ze weten het zelf niet eens. Laat staan dat ze het jou gaan vertellen :)
 
Laatst bewerkt:
"ouder dan 2000"

Moet je maar niet met een oud hok gaan rijden :+

Maar zonder gein, vanaf 2000 hoef je dan alleen e-keur te hebben?
In de praktijk valt het allemaal vaak wel mee. Tenzij je een controle tegen komt, zomaar van de weg plukken gebeurd zelden.
 
nJHli.gif
 
Ik verbouwde mijn auto's vroegah altijd terug naar origineel (althans, de APK punten) voor de keuring en nadat ik thuis was begon ik meteen weer met de boel ombouwen naar hoe ik er de rest van het jaar mee rond reed.

Lijkt mij niet anders bij motoren als er APK komt.

Heel storend ja, want het kost tijd maar ook weer niet het einde van de wereld.


Voor de rest kan ik hier niet zo wakker van liggen. Zolang agenten nog tegen mij zeggen dat er 1 koplamp stuk is en ik die na moet kijken geloof ik het wel. Ze weten het zelf niet eens. Laat staan dat ze het jou gaan vertellen :)
In DLD is er handel in TuV kits.
Om je motor keuringsklaar te hebben.
 
Mooi! Werd tijd dat de politie zich gaat bezighouden met echt belangrijke zaken.

Zou me er verder niet druk om maken. Volgens mij weten de meeste agenten niet eens wat een e-keur is laat staan waar je die kan vinden.
 
Net mijn oude kawa (originele spulletjes) verkocht en nu een nieuwe mt-09 met officier yamaha optie akra en in de schuur hangt de originele demper....


Het is al gezegd...maar de regels bestonden al.....

Persoonlijk ben ik niet perse tegen een periodieke keuring maaaaaar alleen als het zinnig is...en het klinkt nu redelijk onZinnig.

Het penisverlengende gedrag om met mega luide dempers zoveel mogelijk te compenseren of gewoon geen demper... well...veel succes!

Ik pak even de cola en chips...
 
Ik heb een Italiaanse goedgekeurde demper (SC Project) op mijn Street Triple R compleet met certificaat, en die maakt echt een pleurisherrie, zelfs met dB killer.
Mag ik nu legaal herrie maken? 8-)
 
In de "regeling voertuigen" staan de eisen waar voertuigen aan moeten voldoen, maar een e-keur wordt daar niet genoemd.In die hele brei van wettekst wordt wel een typegoedkeuring genoemd, maar dat heeft niets met een e-keurmerk in je uitlaat te maken.

Dus officieel mag je alleen een uitlaat monteren die goedgekeurd is voor jou type motor. Maar e-keur is geen eis.
 
Ik heb een Italiaanse goedgekeurde demper (SC Project) op mijn Street Triple R compleet met certificaat, en die maakt echt een pleurisherrie, zelfs met dB killer.
Mag ik nu legaal herrie maken? 8-)

Nee ! Brave huisvaders doen zoiets niet. :P
 
Volgens mij moest je sowieso al een EG goedgekeurde uitlaat hebben.

Toen op mijn brommer heb ik aantal jaren met een uitlaat gereden zonder EG keurmerk ( met db killer ) en nooit gezeik gehad bij controles.

Lijkt mij dat ze niet zo heel snel daar een prent voor geven mits je de db killer in hebt.
 
Nee, je mag rondrijden met een uitlaat met een typegoedkeuring voor je motor. Maar dat heeft niets met een EG keurmerk te maken.
 
Het probleem wordt groter als de motor-APK ingevoerd er een keer komt. Als er dan viergastesten worden gedaan en er gelet wordt op de de e-keur zullen er heel wat motoren met aftermarketpijp niet door de keuring komen.

Voor de APK originele pijp er op schroeven en erna je luide kachelpijp er weer op. :+
 
Laatst bewerkt:
Voor de APK originele pijp er op schroeven en erna je luide kachelpijp er weer op. :+

En een risico lopen op een dikke prent wegens geluidoverlast ?
Nee dank je, voor dat geld tank ik liever als je het niet erg vindt. :+
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan Onderaan