BikerOfAmsterdam
MF veteraan
- 17 nov 2012
- 2.150
- 0
Jongens en Meisjes,
ik ben tot de ontdekking gekomen dat de regelgeving omtrent geluidsproductie van twee- en driewiellige motorvoertuigen die we van ouds kende(afhankelijk van cilinder inhoud etc etc) is vervallen per 01-01-2016.
En wat er in plaats is gekomen heeft me wel laten schrikken van de omvang van de wijziging. Dit alles is in september 2015 heel stilletjes ingevoerd door Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu en heeft impact voor iedereen die niet met een typekeuring uitlaat rondrijdt of zonder DB-killers(dus niet gekeurd).
Hieronder volgt de samenvatting van de betreffende artikel of gewoon scrollen naar beneden:
https/zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2015-30429.html
Dit staat in de stb-2015-321
en
en
RDW gaat controleren op EG keur ipv DB.
Nou wat ik hier begrijp is dat het controlesysteem is ingevoerd dat hetzelfde is net als bij onze buren(duitsland). Het ontbreken van een keurmerk icm een dbkiller op je uitlaat geeft de politie een hele makkelijke reden om een boete uit te delen ivm het niet voldoen aan de voertuig reglement. Dit zonder gebruik te maken van een geluidopname installatie op een parkeerterrein.
TIP: Neem je DB-killer ten alle tijden mee. Kan misschien helpen bij ome agent om onder je boete uit te komen!
TL;DR - DB-limiet motoruitlaat is komen vervallen, EG keurmerk is verplicht voor motorvoertuigen die ouder zijn dan 2000.
ik ben tot de ontdekking gekomen dat de regelgeving omtrent geluidsproductie van twee- en driewiellige motorvoertuigen die we van ouds kende(afhankelijk van cilinder inhoud etc etc) is vervallen per 01-01-2016.
En wat er in plaats is gekomen heeft me wel laten schrikken van de omvang van de wijziging. Dit alles is in september 2015 heel stilletjes ingevoerd door Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu en heeft impact voor iedereen die niet met een typekeuring uitlaat rondrijdt of zonder DB-killers(dus niet gekeurd).
Hieronder volgt de samenvatting van de betreffende artikel of gewoon scrollen naar beneden:
Regeling van de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, van 15 september 2015, nr. IENM/BSK-2015/12349, tot wijziging van de Regeling voertuigen en intrekking van een aantal milieugerelateerde voertuigregelingen
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,
Gelet op richtlijn 70/157/EEG van de Raad van de Europese Gemeenschappen van 6 februari 1970 inzake de onderlinge aanpassing van de wetgevingen van de Lid-Staten betreffende het toegestane geluidsniveau en de uitlaatinrichting van motorvoertuigen (PbEG 1970, L42), artikel 2, derde lid, van richtlijn 1999/101/EG van de Commissie van 15 december 1999 tot aanpassing aan de technische vooruitgang van Richtlijn 70/157/EEG van de Raad betreffende het toegestane geluidsniveau en de uitlaatinrichting van motorvoertuigen (PbEG 1999, L334), artikel 81 van verordening (EU) 168/2013 van het Europees Parlement en de Raad van 15 januari 2013 betreffende de goedkeuring van en het markttoezicht op twee- of driewielige voertuigen en vierwielers (PbEU 2013, L60), artikel 21 van de Wegenverkeerswet 1994, de artikelen 2, onder a, 3, onder a, 7, eerste lid en 14 van het Besluit geluidproduktie motorvoertuigen, de artikelen 2, onder a, 4, eerste lid, en 10 van het Besluit geluidproduktie bromfietsen, de artikelen 2, onder a, 4, eerste lid, en 9, van het Besluit typegoedkeuring bromfietsen luchtverontreiniging en de artikelen 2, onder a, 3, onder a, 5, 10, eerste lid, en 11 van het Besluit uitlaatsystemen motorvoertuigen en bromfietsen;
BESLUIT:
ARTIKEL I
In de Regeling voertuigen wordt na artikel 11.5 een artikel ingevoegd, luidende:
Artikel 11.6
Voor een uitlaatinrichting die is bestemd om te worden gemonteerd in een voertuig dat reeds op 1 april 2000 in gebruik was mag een EU-typegoedkeuring worden verleend, indien de uitlaatinrichting voldoet aan de eisen, bedoeld in richtlijn 2007/46/EG in samenhang met richtlijn 70/157/EEG van de Raad van de Europese Gemeenschappen van 6 februari 1970 inzake de onderlinge aanpassing van de wetgevingen van de Lid-Staten betreffende het toegestane geluidsniveau en de uitlaatinrichting van motorvoertuigen (PbEG 1970, L42), die van toepassing waren op het tijdstip waarop dat voertuig voor de eerste maal tot het verkeer is toegelaten.
ARTIKEL II
De volgende ministeriële regelingen worden ingetrokken:
• 1.de Regeling keuringsvoorschriften en EEG-documenten geluidproduktie motorvoertuigen;
• 2.het Besluit aanwijzing keuringsinstantie geluidproduktie motorvoertuigen;
• 3.de Regeling typekeuring geluidproduktie bromfietsen;
• 4.de Regeling typekeuring uitlaatsystemen motorvoertuigen en bromfietsen;
• 5.de regeling van de Ministers van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer en van Verkeer en Waterstaat van 21 december 1998 tot uitvoering van het Besluit typekeuring bromfietsen luchtverontreiniging (Stcrt. 1999, 4);
• 6.de regeling van de minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer, en de staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat van 3 september 1985 houdende het keuringsreglement voor typekeuring van bromfietsen voor wat betreft de luchtverontreiniging (Stcrt. 1985, 189), en
• 7.de regeling van de Minister van Verkeer en Waterstaat van 5 augustus 1975 houdende de aanwijzing van richtlijnen van de Raad of van de Commissie der Europese Gemeenschappen (Stcrt. 1979, 151).
ARTIKEL III
Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2016.
Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.
TOELICHTING
1. Inleiding
In het Besluit van 21 augustus 2015 tot intrekking van vijf algemene maatregelen van bestuur in verband met de uitvoering van artikel 81 van verordening (EU) 168/2013 van het Europees Parlement en de Raad van 15 januari 2013 betreffende de goedkeuring van en het markttoezicht op twee- of driewielige voertuigen en vierwielers (PbEU 2013, L 60) en in verband met de overheveling van voertuiggerelateerde milieuregelgeving naar voertuigregelgeving (Stb. 2015, 321) (hierna: het wijzigingsbesluit) is op het niveau van een algemene maatregel van bestuur op het terrein van het ministerie van Infrastructuur en Milieu uitvoering gegeven aan artikel 81 van verordening (EU) 168/2013 van het Europees Parlement en de Raad van 15 januari 2013 betreffende de goedkeuring van en het markttoezicht op twee- of driewielige voertuigen en vierwielers (PbEU 2013, L 60) (hierna: verordening 168/2013). Tegelijkertijd is een stap gezet in de overheveling van voertuiggerelateerde milieuregelgeving naar de voertuigregelgeving1. Met deze wijzigingsregeling is hetzelfde gedaan, maar dan op het niveau van een ministeriële regeling.
https/zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2015-30429.html
Dit staat in de stb-2015-321
Zoals hierboven al opgemerkt, is met de inwerkingtreding van dit wijzigingsbesluit de inhoudelijke kern van het bepaalde bij of krachtens het Besluit geluidproduktie motorvoertuigen, het Besluit geluidproduktie bromfietsen, het Besluit uitlaatsystemen motorvoertuigen en bromfietsen en het Besluit typekeuring bromfietsen luchtverontreiniging (enkel nog) geregeld bij of krachtens de Wegenverkeerswet 1994 of in verordening 168/2013 (zie tweede kolom van de in paragraaf 2 van deze toelichting opgenomen tabellen) en niet langer (tevens) krachtens de Wet milieubeheer.
Handhaving van het bepaalde inzake (type)goedkeuring van voertuigen op grond van regels bij of krachtens de Wegenverkeerswet 1994 of verordening 168/2013, geschiedt op grond van de artikelen 33, 34 en 35 van de Wegenverkeerswet 1994.
In artikel 33 van de Wegenverkeerswet 1994 is bepaald dat het niet is toegestaan om met een niet (type)goedgekeurd voertuig over de weg te rijden. Met de bestuurlijke en strafrechtelijke handhaving van artikel 33 van de Wegenverkeerswet 1994 zijn belast de in artikel 141 en 142 van het Wetboek van Strafvordering aangewezen personen.5 Dezelfde personen zijn belast met de strafrechtelijke handhaving van dat artikel.6 Overtreding van artikel 33 wordt gestraft met een hechtenis van ten hoogste twee maanden of geldboete van de tweede categorie.
De artikelen 34 en 35 van de Wegenverkeerswet 1994 betreffen het verbod op het vervaardigen, invoeren, in voorraad hebben, te koop aanbieden, afleveren of vervoeren van een aangewezen verkeersproduct zonder (type)goedkeuring en het verbod om een aangewezen verkeersproduct zonder (type)goedkeuring te laten doorgaan voor een verkeersproduct met (type)goedkeuring.
en
De sanctie op overtreding van de artikelen 34 en 35 van de Wegenverkeerswet 1994 is lager dan de sanctie die gold voor overtreding van het gestelde bij of krachtens onder de Wet milieubeheer.9 Hierover kan het volgende worden opgemerkt. Met het voorliggende besluit wordt een eerste stap gezet in uniformering van de sanctionering van overtredingen van milieugerelateerde voertuigbepalingen. Er worden momenteel de eerste stappen gezet met betrekking tot een ontwerpwetswijziging van de Wegenverkeerswet 1994, en eventueel, de Wet op de economische delicten. In verband met de wens tot uniformeren zal bij het opstellen van de ontwerpwetswijziging de hoogte van de sanctie op overtreding van artikel 34 of 35 van de Wegenverkeerswet 1994 nader worden bekeken. Dit doet niet af aan het feit dat de sanctie op overtreding van de artikelen 34 en 35 van de Wegenverkeerswet 1994 als doeltreffend, evenredig en afschrikwekkend beschouwd.
en
Besluit van 21 augustus 2015 tot intrekking van vijf algemene maatregelen van bestuur in verband met de uitvoering van artikel 81 van verordening (EU) 168/2013 van het Europees Parlement en de Raad van 15 januari 2013 betreffende de goedkeuring van en het markttoezicht op twee- of driewielige voertuigen en vierwielers (PbEU 2013, L60) en in verband met de overheveling van voertuiggerelateerde milieuregelgeving naar voertuigregelgeving4b. Gevolgen voor het milie
Voor zover de inhoud van de hierboven genoemde algemene maatregelen van bestuur onder verordening 168/2013 is komen te vallen, is het volgende relevant. Bromfietsen en motorfietsen bleven wat betreft de eisen aan de uitstoot van schadelijke stoffen sterk achter bij auto’s en vrachtwagens. Met verordening 168/2013 wordt die achterstand goeddeels ingelopen. Dat betekent dat de uitstoot met 80% tot 90% zal afnemen in vergelijking met de uitstoot van het gemiddelde voertuig in het huidige tweewielerpark.
Voor zover de inhoud van de genoemde algemene maatregelen van bestuur reeds is opgenomen in de Regeling voertuigen, is er geen sprake van milieugevolgen. Inhoudelijk worden immers geen wijzigingen doorgevoerd, het betreft primair een wettechnische aanpassing.
RDW gaat controleren op EG keur ipv DB.
Regeling van de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, van 15 september 2015, nr. IENM/BSK-2015/12349, tot wijziging van de Regeling voertuigen en intrekking van een aantal milieugerelateerde voertuigregelingenMet het Besluit aanwijzing keuringsinstantie geluidproduktie motorvoertuigen was de Dienst Wegverkeer (hierna: RDW) aangewezen als keuringsinstantie om de verplichte keuringen op grond van het Besluit geluidproduktie motorvoertuigen uit te voeren. Het Besluit geluidproduktie motorvoertuigen is met het wijzigingsbesluit vervallen. De inhoud van het Besluit geluidproduktie motorvoertuigen is nu geregeld bij of krachtens de Wegenverkeerswet 1994 (al dan niet in samenhang met verordening 168/2013)2. In de Wegenverkeerswet 1994 is de RDW al aangewezen als keuringsinstantie.
Nou wat ik hier begrijp is dat het controlesysteem is ingevoerd dat hetzelfde is net als bij onze buren(duitsland). Het ontbreken van een keurmerk icm een dbkiller op je uitlaat geeft de politie een hele makkelijke reden om een boete uit te delen ivm het niet voldoen aan de voertuig reglement. Dit zonder gebruik te maken van een geluidopname installatie op een parkeerterrein.
TIP: Neem je DB-killer ten alle tijden mee. Kan misschien helpen bij ome agent om onder je boete uit te komen!
TL;DR - DB-limiet motoruitlaat is komen vervallen, EG keurmerk is verplicht voor motorvoertuigen die ouder zijn dan 2000.