EG gekeurde uitlaat verplicht in NL

Ik heb vandaag bericht gehad van het RDW:
Vraag: Is in Nederland een uitlaat met e-keur verplicht?
Antwoord: Nee, zodra de motor een typegoedkeuring heeft, is voor de berijder alleen nog van belang dat hij voldoet aan de permanente eisen.

Permanente eisen motorfiets (vlgs Regeling voertuigen, art 5.4.11).
1.Motorfietsen moeten zijn voorzien van een uitlaatsysteem dat over de gehele lengte gasdicht is, met uitzondering van de afwateringsgaatjes.
2.Het uitlaatsysteem moet deugdelijk zijn bevestigd.
3.Motorfietsen mogen in de nabijheid van de uitmonding van het uitlaatsysteem geen hoger geluidsniveau produceren dan de waarde die voor het voertuig is vermeld in het kentekenregister, vermeerderd met 2 dB(A).
4.Motorfietsen waarvoor geen waarde als bedoeld in het derde lid is vermeld, mogen in de nabijheid van de uitmonding van het uitlaatsysteem geen te hoog geluidsniveau produceren.

Het volgende goede nieuws komt uit Duitsland. Het TüV antwoordt op de vraag: Ben ik als nederlander, op een nederlandse motor, verplicht een uitlaat met e-keur te hebben als ik in Duitsland rij?
Antwoord: Nee, de voorschriften gelden alleen voor duitse motoren met kenteken afgegeven in een duitse deelstaat. Voor nederlandse motoren gelden hier de regels die ook in nederland gelden (zie boven)

Zulassungsvorschriften richten sich primär an den jeweiligen Zulassungsstaat, d. h. die Fahrzeuge müssen die Vorschriften des jeweiligen Staates erfüllen, in dem sie zugelassen sind.

Je moet natuurlijk wel voldoen aan de geluidsnormen die voor je motor gelden (zie kenteken of frame).
 
Ik heb vandaag bericht gehad van het RDW:
Vraag: Is in Nederland een uitlaat met e-keur verplicht?
Antwoord: Nee, zodra de motor een typegoedkeuring heeft, is voor de berijder alleen nog van belang dat hij voldoet aan de permanente eisen.Het volgende goede nieuws komt uit Duitsland. Het TüV antwoordt op de vraag: Ben ik als nederlander, op een nederlandse motor, verplicht een uitlaat met e-keur te hebben als ik in Duitsland rij?
Antwoord: Nee, de voorschriften gelden alleen voor duitse motoren met kenteken afgegeven in een duitse deelstaat. Voor nederlandse motoren gelden hier de regels die ook in nederland gelden (zie boven)Je moet natuurlijk wel voldoen aan de geluidsnormen die voor je motor gelden (zie kenteken of frame).

Is er een regel die zegt dat producten voor de consumentenmarkt in nl, een e keur moeten hebben? Ongeacht welk product, of waarvoor.

Daar zou het nog vanaf kunnen hangen.


En waar komt dan het verhaal op de op naar voren? Daar staat toch echt iets in mbt keuringseisen in europees veband. Hoe zie jij de wet tov wat rdw zegt?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bwha.. zodra ik een prent krijg voor een uitlaat , gaat die ene prent
wel m'n laatste probleem zijn.

Maak me dan eerder druk om de reden waarvoor ze me nu echt aan de kant hebben gezet :)
 
Dat is niet tegenspreken, dat is complementair.
Oftewel: het gold allebei al.
En een e-keur hebben, en binnen geluidsnorm blijven.
Zo is het geweest, en zo is het nu nog steeds.

Maar wel in een andere vorm, andere tekst, ander hoofdstuk.
Kan best zijn dat er op detail nivo wijzigingen zijn.
Nou is dit net niet helemaal waar, want ik heb een oem uitlaat, zonder e keur.
Die overigens bij rdw controle afgekeurd zou worden, ook langs de kant van de weg.

Toch zou ik dezelfde uitlaat los kunnen nabestellen bij de dealer van het merk. Dan zit er wel een ekeur in. Waarmee de motor ook afgekeurd zou worden.

Zie topic in techniek " hoe doet ducati dat toch" oid.

Tis soms onduidelijk, krom en raar.
 
[

En waar komt dan het verhaal op de op naar voren? Daar staat toch echt iets in mbt keuringseisen in europees veband. Hoe zie jij de wet tov wat rdw zegt?

Keuringseisen gaan alleen over een initiele keuring van een type motor, of een invoer vanuit een niet EU land. Zodra de motor een nederlands kenteken heeft gelden alleen nog de permanente eisen.

VERORDENING (EU) Nr. 168/2013 VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD
van 15 januari 2013
betreffende de goedkeuring van en het markttoezicht op twee- of driewielige voertuigen en vierwielers

(24) Hoewel niets in deze verordening de lidstaten belet om hun respectieve individuele goedkeuringssystemen te blijven toepassen, .....
Dus in deze verordening staat ook aangegeven dat de lidstaten zelf een bepaalde vrijheid hebben mbt keuringen

Wat er verder ook staat in die verordening:

In deze verordening worden milieuvoorschriften voor twee fasen vastgesteld, waarvan de tweede (Euro 5) verplicht is voor nieuwe voertuigtypes vanaf 1 januari 2020, ....

Dus maak je je nu al lekker druk om de euro4 norm, want euro5 komt er ook al aan '( (of was dat weer een ander topic)
 
~
Nou is dit net niet helemaal waar, want ik heb een oem uitlaat, zonder e keur.
Die overigens bij rdw controle afgekeurd zou worden, ook langs de kant van de weg.

...
Tis soms onduidelijk, krom en raar.


Waarop wordt die uitlaat dan afgekeurd?? Geluidseisen? Of omdat 'ie lelijk is :+

EDIT: sorry O-)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan