egu-motoren of avracing of megacycle nokkenassen?

longjohn

MF veteraan
1 sep 2004
1.756
9
's-Hertogenbosch
Oftewel wie van de drie.

Alle drie hebben ze mijn motor in de standaard lijsten zitten.
Ze zeggen allemaal dat ze er goede ervaring en goede resultaten mee hebben.
Ze geven een beetje meer kleplift en vooral betere timing.
En het resultaat is ongeveer 3 a4 pk erbij (12% bij mijn NX250)
Ze verslijpen allemaal de bestaande assen en beloven/doen dus ongeveer hetzelfde.

Nu ken ik persoonlijk geen van de drie.
Wie weet wat slim is Duits - Belgies - Amerikaans.....

Wie heeft ervaring?


Okee er zijn er meer die nokkenassen verslijpen, maar die willen de complete fiets hebben en proef ondervinderlijk aan de gang.
Deze hebben er echter al meerdere gemaakt, maar welke is echt kundig en heeft er zogezegd kijk op ?
 
ik heb megacycles in mijn Hawk, maar ze zeggen 10 pk en 10nm, maar daarvoor heb ik ook echt ALLES moeten doen om dat te halen en dus zeker niet alleen de nokkenassen.

Met de nokkenassen verleg je in hoofdzaak het vermogen. je maakt er niet veel meer mee. Doro ze goed af te stellen win je de pk's.

Maar tunen van een NX250.... zou ik niet NOOIT doen. Dat geld ga je weg gooien en de winst is niet merkbaar. De meeste snelle scooters zullen nogsteeds sneller zijn (no hard feelings). Bewaar je centen voor een snellere originele motor
 
Ik heb dus een open filter direct op de carburateur, en een open uitlaat.
Voor die uitlaat heb ik in totaal 8 verschillende uitlaat bochten gelast.
Dit in de speurtocht naar vermogen.
Oftewel telkens andere diameters en op andere plaatsen van dun naar dik.
Ik heb er dus al een aantal keer mee op de bank gestaan.
Nu kwam ik dus eerst die gasten van megacycle tegen en die beloven een sterker midden en een betere gasrespons, en ook nog 4PK erbij.
Egu en AV zeggen eigenlijk hetzelfde maar dan 3PK erbij.
En nee niet een piekje maar vanaf het midden gebied tot het eind aan toe.
Dit dus alleen door effe verslijpen en verder geen aanpassingen.

Ik had overigens in de in- en uitlaatkannalen wat gietnaden gevonden die ik er dan ook maar uit zal dremellen, lijkt me niet zinvol van die dikke ribbels daar.

Oftewel ik wil zonder al te veel te wijzigen eruit halen wat erin zit.
Ik zoek dus de verborgen Pk's, maar hij moet wel lekker betrouwbaar blijven.
O ja ik heb er ook een programeerbare ontsteking in zitten (waar je niets mee verdient).
 
misschien voor jou een nutteloze reactie aangezien ik er geen ervaring mee heb, maar ik zie zelf echt totaal het nut niet van een nx250 blokkie sneller te maken, je steekt een berg geld in een fiets dat waarschijnlijk buiten proportie is met de prijs van de motor zelf, en dan nog...dan ga je van ik geloof standaard 26 pk misschien naar 29 pk, waarbij het maar de vraag is of hij onderin en in het middengebied ook nog en beetje fatsoenlijk wil lopen.

ik zou dan zeggen, verkoop hem, leg het geld wat je in je 250 wou steken er bij en koop een nx650 of iets anders (waar trouwens ook niet al te veel pit in zit, heb er zelf ook 1 gehad)
 
There's no substitute for cubic inches, toch ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik wil gewoon dat ik met slecht weer en en flinke tegenwind het viaduct op ook gewoon 135 door kan blijven rijden.
Meer niet.
Nu valt hij terug naar de 120-125 en moet ik terugschakelen.
Oftewel ik wil het brommergevoel kwijt, dat is al.

En nee, verkopen doe ik niet zomaar.
Als ik 5 euro per sleutel uur zou krijgen, dan hoef ik dit jaar niet meer te werken.
Oftewel dit blok zit in een Cagiva Mito en dat is mijn woon werk verkeer / hobby project.

O ja en van 26 naar 29 achterwiel Pk's is natuurlijk niks, maar vertel het in procenten, dan is het toch weer leuk.
 
Laatst bewerkt:
Intussen al imand ideen wie van de drie de slimme verslijper is.
De kosten en de beloofde resultaten komen ongeveer overeen.
Okee ze doen leuke dingen met andere motoren dat klopt.
Maar met deze?

Wie heeft ervaring.
 
Een HC zuiger of HC bigbore zuiger in combinatie met een goede nokkenas is "the way to go" als je de centen hebt en wil spenderen.Een Keihin FCR met iets grotere keeldiameter gaat in alle rpm's winst geven.Ws past een FCR mx 37 van een 250 4t cross er wel onder.Dan ga je het volledige inlaat traject (Airbox ed) moeten aanpakken zodat je genoeg flow hebt.
 
Dat klopt, het beste is een totaalpakket, maar er is al het een en ander aangepast.
Er licht een open uitlaat onder, ja hiervoor zijn meerderde modellen gemaakt en uitgeprobeerd op de rollenbank.
De gietribbels en naden zijn uit de in en uitlaat trajecten van de kop gehaald.
Er zit een programeerbare ontsteking in en ik ben nu aan het klooien om de standaard 32mm carburateur te vervangen door een 34mm verzie met K&N filter.
De nokkenassen zitten al in een doosje voor Amerika, maar ik dacht ik vraag nog een keer voor ik de boel verzend.
Alleen dat big bore gedoe zie ik niet zo zitten, het blijft een eencylinder die nogal op toeren gejaagd word, en ik wil de boel wel heel houden.
 
Met enkel een hetere nokkenas en een grotere carb ga je enkel winst maken op hoge toeren en ga je koppel (koppel bij een 250cc...? :+ ;) ) verliezen. Een beetje meer compressie helpt je overal verder.Een Honda kan daar tegen.Ik ben tot 660cc gegaan zonder probs op een xr600 (standaard 591cc), bijna 15 jaar terug...Jaren mee gereden.

Er zit ws een CV carb op nu?Ga naar een FCR MX met ac pomp ed .Ik denk dat een FCR van een CRF150R in de buurt zal komen.Een 37mm van een 250mx-er zal te groot uitvallen als er standaard maar een 32 op zit.
 
Egu staat heel slecht bekend als je het mij vraagt. Ze doen ook veel Xt500 spul maar dat is vaak bar slecht.
 
Okee, compressie verhogen....

Op de MTS zetten we de cylinder of cylinderkop gewoon in de draaibank en klaar.
Nu met een viertakt gaat dat effe moeilijker.
Dit is een fiets met aluminium cylinder en nicasielwand, dus een overmaatse of andere zuiger is der gewoonweg niet.
De standaard zuiger gasten kennen deze fiets niet.
Als ik de zuiger eruit haal, dan zie je dat er geen merk tekens op staan om een type te zoeken.
Ik heb daarvoor al diverse leveranciers gemailed, en niemand weet raad.
Ook op buitenlandse forums weten ze het niet.
De kop vlakken of de cylinder afdraaien zal met die nokkenasketting naar boven wel geen succes zijn.

Dan is daardoor nog maar 1 optie en dat is wegbrengen naar bijvoorbeeld avracing en dan voor 800 euro een andere zuiger laten plaatsen..

Of weten jullie een andere optie?

Dit vind ik persoonlijk Niet echt creatief.
 
Okee, mijn pakkingen zijn nog geen mm dus daar kan ik weinig halen.
De kop zinloos laten vlakken is een optie maar een linke.
Ik zal mijn rezerve blok weer eens uit elkaar halen en nameten hoeveel ruimte er tussen de zuigen en pet zit.

Ik ben nogeens bij een tuner op de koffie geweest, en die onderschreef jou text.
Ze beloven een sterker midden en hoger top vermogen maar veelal vallen die beloften tegen en word de boel piekerigger.
Oftewel voor zo een kleine fiets levert het bar weinig bruikbaar vermogen op.

Balen, het leek een gemakkelijke optie om wat meer pit te krijgen.
 
Okee, mijn pakkingen zijn nog geen mm dus daar kan ik weinig halen.

hoeveel dacht je te moeten weghalen mss om van 11:1 naar bv 12.5:1 compressie te gaan.Of ga je er een diesel van maken? een pakking is normaal een 0.5mm dik ,als je pakkingpapier gebruikt van 0.2 of 0.25mm ga je al stijgen .Als je het exact wil weten ,moet je de kop ed uitliteren... :) ;)
 
Beetje piekerig is niet erg toch ?? lijkt mij dat je met een nx niet vaak onderin toeren rijdt, dikkere uitlaatbocht heb je zeker al.. grotere carb ook, en de compressie van zo'n ding lijkt me aardig o.k. (11:1 zag ik staan). Wat je ook nog kan doen is je kop eens met een dremel bewerken, zag dat je een reserveblokje hebt haal je daar de kleppen even uit dan kun je de boel aardig gepolijst krijgen (of had je dat ook al gedaan?)
 
Kun je de grondplaat nog wat verstellen ? geef je hem een graadje meer voor-ontsteking })

Keb even gerekend (yes it did hurt) als je 20% na-sluiting hebt (gewoon even aangenomen) dan komt je compressie-kamer op 19,95cc. Doe je er eem 0.2 mm dunnere voetpakking tussen komt je nieuwe compressie ratio op 11,4:1 ;)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan