EHBO cursus

poohbeer

MF veteraan
19 mei 2001
7.140
3
Was\'k hier ergens wat grapjes over tegengekomen, maar eigenlijk is\'t wel bloedserieus (letterlijk dan) :+

Iemand die zo\'n ding reeds heeft gedaan? Leer je\'r echt iets bij? Onthoudt je wat je geleerd hebt? Waar doe je\'t? Ervaringen...
 
Was\'k hier ergens wat grapjes over tegengekomen, maar eigenlijk is\'t wel bloedserieus (letterlijk dan) :+

Iemand die zo\'n ding reeds heeft gedaan? Leer je\'r echt iets bij? Onthoudt je wat je geleerd hebt? Waar doe je\'t? Ervaringen...

Ik heb wel iets moeten leren in Dienst toen in naar Bosnie ging, maar dat was meer in de trendt van : \"als iemand een maag wond heeft dan moet je z\'n helm over z\'n ingewanden leggen zodat hij er niet aan kan trekken\".

Telt dat ook :? })
 
Ik heb wel een reanimatiecursus gehad (mond-op-mondbeademing, hartmassage). Wel heel nuttig moet ik zeggen. Hopenlijk weet ik nog wat ik moet doen als iemand omkiept. Ik wordt nu wel jaarlijks opgeroepen voor een herhalingscursus.

Een volledige EHBO-cursus lijkt me zeker ook nuttig, maar volgens mij kost je dat dan een half jaar lang eens in de week een avond.
 
ik heb mijn laatste ehbo cursus in 1978 in militaire dienst gedaan, ik heb 12 jaar terug , met succes een reanimatie uitgevoerd, mijn ervaring is , dat als je met iets geconfronteerd wordt, wat je eigenlijk niet mee wilt maken, je dus danig veel kan, het gaat dan volledig automatisch, het is een \"drill\" die je uitvoert, je staat er van te kijken hoeveel je werkelijk kan. ( door chronish vrijetijd gebrek kon ik mijn ehbo niet op peil houden, maar \"primaire levensreddende handelingen\" verleer je nooit, net als zwemmen)
 
Ik heb 1,5 jaar geleden de volledige cursus gedaan. Maar je moet elk jaar op herhaling en dat heb ik niet gedaan.

Ik vind het persoonlijk heel goed wat je allemaal leert. Ik weet niet alle theorie meer, maar ik kan bijvoorbeeld nog wel hartmassage geven.

Je weet nooit in welke situatie je terecht komt en dan weet je tenminste wat je moet doen. Ik vind het een goed iets voor je algemene ontwikkeling. Kan nooit kwaad natuurlijk.
 
EHBO mbt motorongevallen?
Merendeel overlijden ter plekke maar anders is het vooral afblijven van die helm!!! Mond op mond beademen met een helm op lijkt me ook vrij lastig.
 
in jouw geval pooh, volstaat misschien een cursus \"hoe monteer ik steunwieltjes op mijn gsx?\" en heb je geen ehbo nodig! ;)

nu effe serieus, ik denk ook wel dat EHBO-lessen interessant zijn en misschien red je wel ooit iemand het leven en dan in het bijzonder misschien die van een mede-motorrijder/vriend. ik ben dan ook een voorstander!

zelf heb ik 2 jaar terug op middelbare school geleerd hoe je iemand moet reanimeren en dergelijke, maar of ik het in praktijk zou kunnen is zeer de vraag. al hoop ik het nooit te moeten ontdekken natuurlijk
 
Ik heb wel ooit eens EHBO en reanimatie gehad maar dat is al zeker 10 jaar geleden. Begin dit jaar heb ik een BHV cursus (bedrijfshulpverlener) gedaan. Daarbij zit een deel levensreddende handelingen en het verbaasde mij hoeveel ik nog wist *D .
Officieel mag je jezelf alleen EHBO-er noemen als je ieder jaar op herhaling gaat. Maar in mijn ogen is het beter iemand te hebben die ooit EHBO gehad heeft dan iemand die echt geen idee heeft wat hij/zij moet doen. Kortom: doen die cursus, je weet nooit of je er iemands leven mee kan redden!
 
ok, maar heeft iemand een idee wara je zulks volgt?
\'t Is niet dat het vedrijf ermee af komt ofzo he.
Op de website van het rode kruis vind\'k ook niks terug.
 
Maar als je je EHBO hebt en je bent nog \"gecertificeerd\", dan MOET je iemand in nood toch bijstaan? Anders ben je zelfs strafbaar heb ik begrepen. Ik bedoel wil best wel in het kanaal springen als er iemand verzuipt, maar ik heb een hekel aan bloed (van mezelf boeit niet, maar van anderen... brrr...). Heb verder ook niet echt het idee dat ik het ooit eens nodig zal hebben. Hoe vaak kom je nou in zo\'n situatie?
 
als iedereen zo denkt zit je wel in de problemen als je zelf eens iets voorhebt skoezie! de kans dat je het ooit nodig hebt is idd klein maar stel dat je iemand voor je ogen ziet sterven en je beseft dat je die door een simpele kursus had kunnen redden... maar ja, je hebt gelijk. het loont de moeite niet:

wat is een leven?
 
als iedereen zo denkt zit je wel in de problemen als je zelf eens iets voorhebt skoezie! de kans dat je het ooit nodig hebt is idd klein maar stel dat je iemand voor je ogen ziet sterven en je beseft dat je die door een simpele kursus had kunnen redden... maar ja, je hebt gelijk. het loont de moeite niet:

wat is een leven?

Maar daar zit nu ook het probleem. Ik ken in mijn directe omgeving maar 1 iemand die een EHBO-opleiding heeft gedaan. Denk dat dat voor veel mensen niet anders is. Tuurlijk heb je ook wel families waar opa/oma/pa/ma/kids allemaal hun EHBO hebben gedaan, maar toch. Denk gewoon dat dit door het rijk wat meer onder de aandacht van de mensen gebracht moet worden.
 
ok, maar heeft iemand een idee wara je zulks volgt?
\'t Is niet dat het bedrijf ermee af komt ofzo he.
Op de website van het rode kruis vind\'k ook niks terug.

Hebben ze bij jullie geen \'gemeentegids\' waar die info in staat? Anders zou je eens kunnen informeren bij een huisarts, die nemen vaak de ehbo-examens af dus die zou er meer over kunnen weten.
 
Maar als je je EHBO hebt en je bent nog \"gecertificeerd\", dan MOET je iemand in nood toch bijstaan? Anders ben je zelfs strafbaar heb ik begrepen.

Volgens mij is iedereen wettelijk verplicht om iemand in nood bij staan. Maakt niet uit of je nou wel of niet een EHBO papiertje hebt.
 
Hebben ze bij jullie geen \'gemeentegids\' waar die info in staat? Anders zou je eens kunnen informeren bij een huisarts, die nemen vaak de ehbo-examens af dus die zou er meer over kunnen weten.

Hehe, huisarts.. die\'s al 4 jaar dood. Sindsdien geen dokter meer gezien.. tandards uitgezonder btw.

Toch maar eens dat gemeentelijk blaadje doorneuzen.
 
Mja, ik via het almachtige google dus een linkje gevonden naar een lokale afdeling van het rode kruis. In het dorpje naast het onze zeg maar.
Was blijkbaar net te laat (laatste cursus was september 2001) maar je kon je wel inschrijven zodat je verwittigd werd bij de volgende. Heb\'k dus ook gelijk gedaan.

Wel raar dat ik op de algemene site van het rode kruis niks terugvind ivm ehbo trainingen.
 
en natuurlijk vind ik 2 minuten na m\'n post een linkje op de rode kruis site naar de redcross belgium site waar dan weer een linkje staat naar die site van het rode kruis in het buurdorpje. |(
 
Laatst bewerkt:
Bij de KiXstarttoer afgelopen mei vloog voor me een motor door de lucht, toen hij tegen een andere aanreed. Resultaat was dat er 1 persoon bewusteloos op de grond lag, ik wist in eerste instantie niet of hij dood of levend was, geen leuke ervaring. Ik voelde me verdomd machteloos omdat ik niet precies wist wat ik wel en niet kon doen. Uiteraard wel SOS gebeld, ambulance, verkeer geregeld e.d. Ik heb besloten dat me dat geen tweede keer zou overkomen dus ben nu begonnen met een EHBO-cursus bij het rode kruis. Elke redelijke grote stad heeft wel een Rode Kruis. Vraag daar eens na.
 
Terug
Bovenaan Onderaan