EHBO en motorrijden

MB19.

MF'er
7 nov 2019
55
201
Breda
Als motorrijder vallen de ongelukken waarbij motorrijders betrokken zijn, extra op. Nu ik sinds kort vaak mee rijd in een groep motorrijders, en ondanks dat er gelukkig nog niks is voorgevallen, ben ik benieuwd of er, voor het geval dat, cursussen gegeven worden specifiek gericht op motorrijders.
Ik ben zelf in het verleden gecertificeerd EHBOer geweest maar nooit specifieke lessen daarover gehad.
Wellicht dat er meerdere rijders van mijn groep of hier, geïnteresseerd zijn om deel te nemen.
kennen jullie organisaties die deze gerichte cursussen organiseren? Of hoe hebben jullie jezelf hierop voorbereidt?
En wat hebben jullie evt bij je qua ehbo spullen?
 
Niets bij me, maar wel ervaring als hulpverlener (brandweer) en reanimatie etc.
Zal ook zeker stoppen en direct helpen.

In Nederland is er vrij snel professionele hulp gearriveerd met alle nodige spullen...
Maar een snelverband en folie dekentje kan iedereen wel kwijt onder het zadel :t
 
Ik heb BHV en daarmee wat basis beginselen van de EHBO. Zal ook altijd stoppen, ik hoop dat anderen dat ook voor mij doen als er wat is. Heb sowieso in mijn topkoffer altijd een klein EHBO setje bij. Je weet nooit of het handig is..
 
Het 'nut' van eerste hulp is niet het behandelen van eventueel letsel, het is voorkomen dat het verergert. Ik houd het dus bij mijn EHBO/BHV trainingen voor een verbandje aanleggen en laat de rest aan de professionals over. Een EHBO setje heb ik wel mee, voornamelijk voor het dekentje. Met motorkleding heb ik toch het idee dat je een eventuele bloeding toch niet gaat zien en motorkleding uittrekken is negen van de tien keer niet slim daar waar je eventueel extra schade kunt veroorzaken. Open knippen met zo'n meegeleverd schaartje kun je denk ik wel vergeten. Als je een bloeding ziet dan kun je dat beter stoppen door druk uit te oefenen, daar heb je geen verbandje voor nodig.

Als er een eerste hulp cursus is / komt die daadwerkelijk waarde kan toevoegen tegenover reguliere eerste hulp trainingen dan ben ik wel geïnteresseerd, maar op dit moment kan ik het mij niet indenken.
 
Professionele hulp is vaak in Nederland snel aanwezig, maar stel dat het wel een keer lang duurt of zodanig ernstig is. Ik heb het dan over evt veelvoorkomende motorongeluk gerelateerde wonden en indien nodig helm af zetten en dat soort dingen. Ja ik weet dat je in principe niet veel mag/kan doen. Maar mocht de situatie erom vragen wil ik dat wel weten/doen.
Net zoals dat er ehbo cursussen zijn die zich richten op een andere gebieden zoals evenementen, watersport of scholen, verwacht ik dat ook voor motorrijders.
En anders tips zoals een paar bovenstaande zijn altijd meegenomen👍
 
voor noodgevallen mee: driehoek mitella, snelverbandje en zo'n zilver/gouden deken. en als ik het daarmee niet red samen met wat ik in de omgeving vind kan je beter wachten op een professional.
met die 3 dingen kan je heel wat levensreddende handelingen doen die normaal ontstaan door een crash en het is compact genoeg om mee te nemen op bijna elke motor.
zolang de persoon kan ademen/ademt blijf ik van de helm af als hij niet meer ademt en er hulp nodig is om hem in leven te houden dan gaat de helm ook bij het risico op nekletsel af. zeker sterven door ademnood lijkt mij erger als misschien permanente schade of dood door nekletsel. een systeem helm klap ik waarschijnlijk alleen open een jethelm is al helemaal geen probleem bij mond op mond een intergraal zal af moeten. en ja dat is best goed om een keer te oefenen bij een persoon waarvan je zeker weet dat er geen letsel onder de helm zit maar daar heb je niet speciaal een cursus voor nodig dat kan ook bij een bekende die een intergraal helm heeft. en ja het op de juiste manier doen met nekstabilisatie heb je 2 getrainde personen voor nodig maar als je daar op moet wachten kan de persoon al lang dood zijn door ademgebrek.
 
Een motorhelm mag je nooit afzetten. Dat is de makkelijkste manier om iemand blijvend invalide te helpen. Indien reanimatie nodig is dan heb ik geleerd om maar gewoon hartmassage te doen, de orale luchttoedracht is minder belangrijk. Let op de plaatsing van het hoofd voor wat betreft tongbeweging en eventueel overgeven.

Motorongeluk gerelateerde wonden dan kan ik denken aan gebroken ledematen, daar kun je niks aan doen. Bloedingen, de motorkleding krijg je niet zonder problemen uit dus dan is het gewoon druk toedienen en dat kan prima over de kleding heen. Desinfecteren doen ze in het ziekenhuis wel. Iemand in het water of in de sloot gevallen, zorgen dat het lichaam niet onderkoeld raakt. Als iemand zijn kleding is vergeten en de huid ligt open, proberen gerust te stellen (en niet op dat moment zeggen, 'zie je nou wel' :+) en onderkoeling/oververhitting voorkomen. Als de motor nog op de persoon ligt, probeer deze zonder extra schade aan de persoon te verwijderen, heel voorzichtig zijn met hete delen van de motor. Als ledematen vast zitten, zoals tussen het wiel op een of andere manier, motor uitzetten en niet proberen los te krijgen, tenzij je afstervende kenmerken ziet en de hulpdiensten per telefoon instructies geven.

Ten aller tijde, zorg dat zijn/haar rug en nek zoveel mogelijk niet beweegt, en zorg dat de persoon bij bewustzijn blijft. Blijven praten, en die persoon proberen te laten praten. Nog belangrijker, zorgen dat de omgeving veilig is, als dat op de weg is bij voorkeur dat deel veilig afzetten en de persoon ten aller tijde niet verplaatsen. Je weet namelijk niet of je iets kunt verergeren. Zorg wel voor je eigen veiligheid, die is het allerbelangrijkste (twee personen gewond op de grond heeft niemand iets aan). Vergeet ook niet dat Rijkswaterstaat veelal ook in de buurt is die gealarmeerd kunnen worden voor assistentie. Die kunnen de weg ook veilig afsluiten (op locatie, dan wel op afstand middels matrix borden). 112 regelt dit ook met Rijkswaterstaat.

Zoals ik zeg, als er iets heel specifieks is dan ben ik de eerste die iets wil bijleren dus als iemand iets kan bedenken wat essentieel is, roept u maar. :)
 
Het niet verplaatsen van een slachtoffer is een veelgehoorde opmerking maar op mijn EHBO cursussen leer ik vooral logisch na te denken.

Voorbeeld: iemand leeft nog maar alles wijst erop dat je diegene beter niet kunt verplaatsen. Echter, hij ligt onder een steiger die dreigt te vallen. Verplaatsen brengt mógelijk (extra) schade toe, maar laten liggen en de steiger valt daadwerkelijk, is slachtoffer sowieso dood en iedereen loopt risico. Dus creër je als EHBO'er een veilige omgeving totdat de professionals arriveren. Bedenk zelf maar wat voor situaties dat kunnen zijn bij een motorongeluk.

Zo'n cursus volgen kan sowieso niemand kwaad doen. Het geeft handige tips die je altijd kan toepassen indien nodig (en het zet je aan het nadenken)
 
En nog wat: degene die 112 belt moet bij het slachtoffer zitten. De 112-meldkamer AMBU maken gebruik van een protocol (ProQA) en gaan vragen stellen die alleen iemand kan beantwoorden die bij het slachtoffer zit. Maak je geen zorgen over alle vragen, meestal rijdt de ambu na vraag 3 al je kant op.

 
Bij mijn EHBO herhalingslessen nemen de instructeurs elk jaar een extra onderwerp om te behandelen. In die 20 jaar heb ik nu 2 keer wat uitgebreider geoefend met helm afzetten terwijl je nek stabiliseert. Uiteraard doe je dat alleen wanneer het echt niet anders kan. Maar iemand laten stikken in zijn tong, bloed of braaksel is ook vrij slecht voor zijn gezondheid. De beslissing om iemand dood te laten gaan is aan professionele hulpverleners (en voor sommigen alleen aan een hoger wezen), niet aan mij als EHBO-er.

Tegenwoordig zijn EHBO cursussen vaak toegespitst op de doelgroep. Zelf ben ik strandwacht, dus worden zaken als oververhitting en verdrinking uitgebreider behandeld. Bij een kinderdagverblijf bijvoorbeeld reanimatie voor kinderen en zuigelingen (bij ons doen we die ook, maar minder uitgebreid en niet per sé elk jaar). Zijn overigens vaak zaken die niet meer tot het EHBO diploma behoren, maar dat is tegenwoordig zo weinig dat het saai wordt om elk jaar alleen dat te behandelen. "Vroegâh" leerde je nog een knap verband aanleggen, nu is het alleen wikkelen, wikkelen, wikkelen, en klaar. Op het strand is het dan weer handig om het wel wat beter te kunnen, omdat we best weleens verbanden aanleggen om wat langer te laten zitten (filosofie bij EHBO is tegenwoordig verband erom en naar dokter sturen, dan gaat dat er toch gelijk weer af), omdat lang niet alles langs een dokter hoeft en men vaak graag nog op het strand wil blijven.

Ik heb op de motor doorgaans een klein verbandtasje, een beademingsmasker en een Rescue-tool bij me. 1 of 2 traumazwachtels kan je ook al een hoop mee, trouwens.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een EHBO setje bij me
omdat het verplicht is
als ik iemand zie liggen dan blijf ik van ’m af
er zijn altijd omstanders die het beter weten
prima dan rij ik door
 
Ik heb 112 uit mijn hoofd geleerd 👍

wie weet volg ik deze cursus nog eens

Ik heb die cursus gedaan, is echt een aanrader.
Het is puur op motorrijden gericht en heb er zoveel geleerd.
Zoals je rijd, in het buitengebied, polder of dijkweggetje... als je dan 112 belt is de eerste vraag, waar ben je?
Je zal dan geen straatnaam bordje zien, laat staan een huisnummer, waar je precies recht voor staat, kortom, bij elke seconde telt, zal dat al je eerste probleem zijn.
Als je met meerdere bent, kan je taken verdelen (hoe en welke).
Als je alleen bent, en direct het slachtoffer ondersteund, is het dan nog mogenlijk om te bellen/ hulp te halen / situatie veilig stellen voor hulp en slachtoffer, enz...
Welke materialen en mogelijkheden heb je om het slachtoffer te helpen.
Wat kan (moet) je wel en niet doen.
Lijkt het na een val mee te vallen, is dat dan wel zo (hoe check je het slachtoffer (echt))
Niet elke ongeluk, is dreigend of zal er een ambulance, nodig zijn, maar hoe kom je dan uit het veld?
enz enz.
natuurlijk komt ook de "gewone" EHBO aan bod, en als laatste is er nog een rit, waarbij je plots getuigen bent van motorongeluk met slachtoffer (de leukste test van de dag ;-)

Kortom, ik heb er veel van opgestoken, en nog belangrijker het is ook bij gebleven.
 
Sinds begin januari 2020 kan 112 'zien' waar je bent als je met je GSM belt.
 
Hier mijn bijdrage en reactie (als ambulance verpleegkundige) op deze vraag:
1: eigen veiligheid eerst. Heel heldhaftig de A10 op rennen om iemand te helpen is redelijk zinloos, als je ervolgens zelf geschept wordt door een "appende" niet oplettende muts
2: laat slachtoffer liggen. Tenzij kennis van anatomie/ letsels en dergelijke. Tevens gebruik hier gezond verstand. Zie ook voorbeeld hierboven (vallende steiger) houdt wel regel 1 in acht.
3 motorkleding: lekker laten zitten bloeding afdrukken middels snelverbandje. Als je de bloeding ziet is het pak stuk en kun je verbandje er tussen "proppen" geeft dan ook weer extra druk.
4: laarzen : lekker laten zitten. Zijn een fantastische spalk voor onderbeen en enkels.
5: helm. Ook hier gezond verstand. Maar in principe lekker laten zitten. Wel vizier/ kinstuk open doen. Als je niet weet wat je doet kun je onherstelbare schade doen aan de nekwervels. Ambulance bemanning wordt hierin speciaal getraind.
6: ehbo setje: paar snelverbandjes. Alu dekentje. Mitella. Is zo'n beetje wel het belangrijkste. Sterilon, drukverbandjes watten, gazen heeft niet echt toegevoegde waarde bij ongevallen op de weg.
7: zoals gezegd Ambu heeft in NL een redelijk korte aanrijtijd. Hoewel het, als je er op zit te wachten, het een eeuwigheid lijkt te duren. Als je 112 belt en om Ambu vraagt is de eerste vraag: wat is je locatie.
Wees zo specifiek mogelijk. Zodra dat namelijk bekend is gaat de bus rijden (DIA= directe inzet ambulance) tegen de tijd dat Je bent uitgekletst met de meldkamer zijn we er al. (in ideale omstandigheden) uiteraard is dit regio afhankelijk. In Friesland doen ze er iets langer over dan bijvoorbeeld in Haarlem waar ik werk.
8: blijf bij slachtoffer. Voor hem maar ook wordt eventuele "tilassistentie" door de Ambu bemanning ernstig gewaardeerd

En nu maar hopen dat je het nooit nodig hebt.
 
Paar maanden terug liep er exact een topic als dit, zoals @Deeffox ook al aanhaalde.
Misschien handig om daar verder te gaan, dan blijven de waardevolle tips een beetje overzichtelijk bij elkaar

https://www.motor-forum.nl/threads/...t-als-je-getuige-bent-van-een-ongeval.450254/

Ik had gezocht op EHBO maar kon daar niets over vinden. Mijn vraag was onder andere of er cursussen worden gegeven mbt motorrijden en EHBO. vandaar dit topic, naar mijn idee is dit een titel die ook makkelijker terug te vinden is in de zoekfunctie.
 
Terug
Bovenaan Onderaan