EHBO ,,, wie durft of doet ???

Ga dat lekker zelf navragen! ;) Via http://www.ehbo.nl vindt je genoeg telefoonnummers/adressen om te kunnen bellen of te mailen.

Ik zal het wel eens op het opleidingscentrum van mijn werk navragen. Trouwens, als ik bij EHBO Nederland zou werken, zou ik ook zeggen dat het zonder diploma strafbaar is, al is het alleen maar om meer mensen aan te sporen toch zo'n diploma te halen.
 
Wat een bullshit!

Iemand reanimeren zonder EHBO-diploma strafbaar of in ieder geval een overtreding? Lijkt mij echt heel sterk. Het feit dat iemand strafbaar is als ie iemand NIET reanimeert terwijl ie wel de mogelijkheid heeft lijkt mij aannemelijker. Volgens mij kan ik zoek in m;n wettenbundels wat ik wil, maar vinden zal ik dat artikel niet.

Vanwege de medische risico's? Welke medische risico's. Volgens mij zijn er pas medische risico's als de persoon in kwestie weer adem haalt en dus weer leeft. Zonder reanimatie had dit niet het geval geweest. Is 'medisch risico' dan het feit dat de artsen of verpleegsters de handen uit de mouwen moeten steken om iemand te helpen herstellen?
 
Laatst bewerkt:
Je kan er toch niet naast gaan staan en dan niets doen...
Ik zou ook helpen! :J de wet

Helpen is het probleem niet. Maar als je het letsel verergd dan zit je wel diep in de problemen.
In het geval van reanimatie is het erg zwart-wit. Maar in het geval van bv een gebroken been, kun je door aan het been te trekken of door het been te bewegen een slagaderlijke bloeding veroorzaken. Of door het verkeerd verbinden van een wond een lichaamsdeel afknellen of stuwing veroorzaken. Met alle gevolgen van dien.
In weer andere gevallen kun je een totaal verkeerd advies geven.

Van een EHBO-er wordt verwacht dat hij/zij volgens het boekje werkt.
 
Ik ben zeker dat (in België) de PLICHT om iemand tehelpen in nood geld. Zal in Nederland zo ook wel zijn hoop ik. Diploma of geen diploma.. PLEASE probeer me te redden als'k pijnlijk aan't doodgaan ben.. als'k vredig aan't inslapen ben.. LAAT ME DAN SLAPEN GVD!!!

:) Dank dat de meeste mensen er zo ongeveer over denken. Als ik in nood ben (adem niet meer, of hart is gestopt) probeer mij te helpen!!! Of je nou bevoegd bent of niet.

En over dat vredig inslapen, maak mij ook dan maar wakker, ben nog veel te jong om vredig in te slapen!!!
 
:) Dank dat de meeste mensen er zo ongeveer over denken. Als ik in nood ben (adem niet meer, of hart is gestopt) probeer mij te helpen!!! Of je nou bevoegd bent of niet.

En over dat vredig inslapen, maak mij ook dan maar wakker, ben nog veel te jong om vredig in te slapen!!!

Al heb je een snor !!! het maakt mij op zo'n moment nix uit !!! dan ga ik ervoor !!!
 
Helpen is het probleem niet. Maar als je het letsel verergd dan zit je wel diep in de problemen.
In het geval van reanimatie is het erg zwart-wit. Maar in het geval van bv een gebroken been, kun je door aan het been te trekken of door het been te bewegen een slagaderlijke bloeding veroorzaken. Of door het verkeerd verbinden van een wond een lichaamsdeel afknellen of stuwing veroorzaken. Met alle gevolgen van dien.
In weer andere gevallen kun je een totaal verkeerd advies geven.

Van een EHBO-er wordt verwacht dat hij/zij volgens het boekje werkt.

Ok, bij alle niet levensbedeigende dingen is het heel anders! Ik bedoel, belangrijkste is controleren of het slachtoffer ademt en een harslag heeft. Dan blijft hij wel even leven totdat de ambulance er is. En voor de rest het slachtoffer laten liggen, is belangrijk zeggen ze.

Maar in geval van levensbedreiging, helpen met of zonder diploma. Zelfde als iemand na een ongeluk in een brandende auto zit. Laten liggen is belangrijk, maar uit de brandende auto halen belangrijker. Dus moet je dat doen zo voorzichtig mogelijk.

Maar had inderdaad iets gehoord dat zo'n wet bestaat. Maar zeg nou eerlijk wie is het daar mee eens?

[edit]Zo'n cursus zou gratis moeten zijn, en kan makkelijk in de voortgezette opleiding zitten (vbo, mavo, havo, vwo, etcetera). En toegeven, herhalen is best belangrijk, zeker voor personen die er mee in aanraking komen. Maar voor alle andere mensen niet haalbaar denk ik.[/edit]
 
Laatst bewerkt:
het is bij hartmassage de bedoeling dat het hart, tussen het borstbeen, en de doornuitsteksels op de ruggengraat geklemd word, door deze (pijn) prikkel gaat het hart spontaan weer kloppen !
Niet helemaal, uit de encyclopedie:
Bij hartstilstand of lage hartfrequentie (minder dan 20 slagen per minuut) het ritmisch ca.80-100 maal per minuut samendrukken van de borstkas, waardoor het hart leeggedrukt wordt en de pompfunctie gedeeltelijk blijft bestaan. Hierbij wordt het onderste gedeelte van het borstbeen met een snelle stevige stoot van beide handpalmen ongeveer 5 cm ingedrukt. Gelijktijdig wordt beademing toegepast, hetzij in de vorm van mond-op-mond-beademing (zie beademing), ca. 20 maal per minuut, hetzij door toediening van zuurstof door een anesthesist na intubatie.
 
Mijn mams is niet echt een voorstander van EHBO. Was eerder hoofd verpleging in het ziekenhuis. Sommigen denken meteen dat ze alles weten na zo'n cursus.
Ze heeft dus de nodige mensen zien binnenkomen met breuken waarbij het bot door het vel stak.

OK, in geval van hartmassage enzo vind ik het wel goed, maar ze moeten niet aan mij beginnen te scheuren als ik nog half onder een auto lig.
Laat me dan ff lekker liggen en wacht maar op de profs.
 
Op maandag 18 maart 2002 15:01 schreef Joris het volgende:Helpen is het probleem niet. Maar als je het letsel verergd dan zit je wel diep in de problemen.
In het geval van reanimatie is het erg zwart-wit.
Dat wou ik net zeggen

dood = dood
maakt het wat uit als je tijdens het reanimeren een rib(ben) breekt als je kan zorgen dat z'n hard weer op gang komt maken die ribben niet zoveel meer uit(tenzij je ze door de longen heen drukt)
 
Op maandag 18 maart 2002 15:08 schreef Daemon het volgende:

Maar had inderdaad iets gehoord dat zo'n wet bestaat. Maar zeg nou eerlijk wie is het daar mee eens?

Denk dat wij het wel met elkaar eens kunnen zijn.
Die wet is er om te voorkomen dat een niet-levensbedreigende overgaat in een levensbedreigende situatie (dood door schuld?).

Laten we het eens omdraaien. Wanneer je door foutief handelen altijd strafbaar bent, zou geen enkele EHBO-er nog een slachtoffer gaan helpen.
 
Ik heb het net nagevraagd bij de EHBO-NL en die zeggen dat je wel degelijk (volgens de wet althans) in overtreding bent als je iemand reanimeerd zonder diploma. Dit idd vanwege de medische risico's. Daarbij is slecht te bewijzen dat iemand daadwerkelijk dood was gegaan zonder de poging tot reanimatie.
Daarbij ben je in Nederland strafbaar op het moment dat je iemand NIET reanimeerd en je WEL een diploma hebt.
In America (waar anders) heeft een vrouw iemand aangeklaagd, die haar gereanimeerd had, maar wel 2 ribben gebroken tijdens het reanimeren.

Deze vrouw heeft de rechtzaak gewonnen en een heel hoge schade vergoeding gehad.

Snap echt niet dat de rechter zoiets heeft van :j
Ik zou denk ik de reanimatie weer ongedaan maken, bij het uitlopen van de rechtzaal *D
 
Mijn mams is niet echt een voorstander van EHBO. Was eerder hoofd verpleging in het ziekenhuis. Sommigen denken meteen dat ze alles weten na zo'n cursus.
Ze heeft dus de nodige mensen zien binnenkomen met breuken waarbij het bot door het vel stak.

OK, in geval van hartmassage enzo vind ik het wel goed, maar ze moeten niet aan mij beginnen te scheuren als ik nog half onder een auto lig.
Laat me dan ff lekker liggen en wacht maar op de profs.


Tuurlijk het is heel erg situatie afhankelijk. En altijd heel erg voorzichtig zijn, en probeer het een prof te laten doen of laat je helpen door bijvoorbeeld 112 mensen.

Maar het is niet geheel ondenkbaar dat er iets aan de hand is waar jij echt de enige ben die hulp kan bieden. En nagenoeg iedereen is in staat om te voelen of het hart klopt. Ik denk dat het op dat moment echt wel zinvol is om amateuristisch een hartmassage toe te passen? Of heb jij dan liever dat ik je niet probeer te helpen?
 
zodra je zeker weet dat je geen hartslag hebt en het is geen drenkeling... dan is het wel na 3 min echt afgelopen...

maar vooral eerst alleen beginnen met beademen na 1 min geen ademhaling en hartslag nou dan weet je wel hoe laat het is...
 
Tuurlijk het is heel erg situatie afhankelijk. En altijd heel erg voorzichtig zijn, en probeer het een prof te laten doen of laat je helpen door bijvoorbeeld 112 mensen.

Maar het is niet geheel ondenkbaar dat er iets aan de hand is waar jij echt de enige ben die hulp kan bieden. En nagenoeg iedereen is in staat om te voelen of het hart klopt. Ik denk dat het op dat moment echt wel zinvol is om amateuristisch een hartmassage toe te passen? Of heb jij dan liever dat ik je niet probeer te helpen?

Daarom staat er ook: bij hartmassage vind ik het wel goed :)
Het ging meer om breuken en verbrandingen enzo.
 
Daarom staat er ook: bij hartmassage vind ik het wel goed :)
Het ging meer om breuken en verbrandingen enzo.

Het allerbelangrijkste van EHBO vindt ik misschien wel dat je in bepaalde situaties weet wat je niet moet doen. En wat de risico's zijn als je iets wel doet.
 
Laten we het eens omdraaien. Wanneer je door foutief handelen altijd strafbaar bent, zou geen enkele EHBO-er nog een slachtoffer gaan helpen.

Idd, dat zou helemaal idioot zijn. Net zoals dat verhaal hierboven in Amerika |( .
 
Het allerbelangrijkste van EHBO vindt ik misschien wel dat je in bepaalde situaties weet wat je niet moet doen. En wat de risico's zijn als je iets wel doet.

Als ik dus over de motorkap van een auto stuiter. En niet zelf op kan staan, laat me dan aub liggen en maak het niet erger. Zoals nogal eens gebeurd.
Ik heb namelijk niet de behoefte aan een open vleeswond door een botbreuk.
 
OK, in geval van hartmassage enzo vind ik het wel goed, maar ze moeten niet aan mij beginnen te scheuren als ik nog half onder een auto lig.
Laat me dan ff lekker liggen en wacht maar op de profs.

Tijdens een goede EHBO-opleiding leer je dus precies dit soort dingen.

Je leert namelijk niet alleen wat je kan doen, maar vooral ook wat je juist NIET moet doen. Wat dat verhaal van Amerika betreft, denk ik dat we er niet eens serieus over moeten discuseren want daar zijn ze toch al niet goed wijs en dit is dus daarvan een goed voorbeeld.
 
Laatst bewerkt:
Op maandag 18 maart 2002 15:51 schreef Moosman het volgende:Tijdens een goede EHBO-opleiding leer je dus precies dit soort dingen.

Dan moet je eens in een ziekenhuis gaan kijken wat er allemaal verknoeid is.
Sommige mensen met EHBO denken meteen dat ze alles weten
 
Dan moet je eens in een ziekenhuis gaan kijken wat er allemaal verknoeid is.
Sommige mensen met EHBO denken meteen dat ze alles weten

Geloof ik direct, maar dat ligt helaas niet zo zeer aan de EHBO-opleiding maar meer aan de persoon zelf. Helaas zou ik er zo niet echt een oplossing voor weten. Ik heb in ieder geval geleerd, dat je alleen moet ingrijpen als het perse nodig is. Zie het voorbeeld met de brandende auto.
 
Ook ik ben in het bezit van een officeus EHBO Diploma
verbandleer en reanimatie
we konde dat op het werk baas betaalde dat dan omdat hij enkele mensen in dienst moest hebben die dat hadden en ik had zoiets van ach iedere diploma ( hoe klein dan ook ) is er een :D

heb er nog nooit gebruik van hoeven maken maar wel handig dat als ik het nodig is ik hulp kan bieden !
 
heb ook ehbo
moet op het werk wel eens in actie komen(ook bhver)
is wel minder als er iemand ergens tussen gezeten heeft.zijn immers mensen waar je 8 uur per dag mee doorbrengt en dus goed kent.
kan goed tegen al dat bloed maar gelukkig nog geen arm of been eraf gehad.


wie houd er btw rekening met bv aids(ivm bloedingen)
ik vergeet meestal de handschoenen in de haast iemand te helpen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het vanavond even nagevraagd. Als EHBO-er heb je via de bond een aansprakelijkheidsverzekering. Mochten er naar aanleiding van je handelen schadeclaims komen, dan ben je daar tegen verzekerd. Tenzij er natuurlijk sprake is van grove nalatigheid, dan zal ook die verzekering niet uitkeren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan