EHBO ,,, wie durft of doet ???

koga

Die hard MF'er
16 sep 2001
676
0
Breda
Naar aanleiding van de crashfoto, door BZN geplaats, vraag ik me af hoe zit het hier met de EHBO kennis en bereidheid van de motorrijders, niet dat ik ervoor ben dat iedereen een EHBO diploma heeft, maar wel de kennis machtig is een ander te helpen en ook de bereidheid heeft?? Ik heb zelf ook geen ehbo diploma, maar wel parate kennis,( enige malen met succes toegepast.)
Vertel eens hoe zit dat bij jullie??
( ik wordt meestal boos , in dit soort situaties, en kan dan heeeeel veel, veelal omdat ik iets "ongewenst"voor mijn ogen zie )
 
Tsja.. Op de basisschool heb ik jeugd EHBO gehad maar dat is inmiddels meer dan 10 jaar geleden.

Eigenlijk is het een must. Je zult maar in een situatie komen dat je iemand moet reanimeren en je weet niet hoe het moet.
Er is ook niet altijd iemand in de buurt die wel weet hoe het moet.

Maar ik vrees dat de meeste mensen (net als ik) er niet aan beginnen omdat je het bijna nooit nodig bent of enige afkeer van hebben (niet aan willen denken etc.)
 
Ik heb EHBO en EHBK (k van Kinderen)

Helaas heb ik er meerdere keren wat aan gehad.
Waarbij geen reanimaties. Hoop ik ook nooit te hoeven doen trouwens. Maar dat spreekt voor zich...
Op het moment dat ik wat zie gebeuren gaat er een knop om in mijn hoofd en handel ik. Als alles achter de rug is zit mijn hart in mun strot, om maar ff zo te zeggen.

Ik help dus waar mogelijk.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb het niet. Geloof ook niet dat mijn baas het noodzakelijk vindt dat ik een cursus volg. Misschien toch maar eens een op eigen kosten volgen.
 
Heeeeeee Cb, daar ken ik een hoop van terug, ik heb er wel een ( geslaagde) reanimatie bijzitten.
het gaat je niet in je kouwe kleren zitten, en idd, met kids handel ik bijna machinaal ( misschien dat daar de grens nog verder bij ligt)
 
Heb EHBO en mag ook reanimeren.

Voordeel van een EHBO-diploma is dat je niet aansprakelijk gesteld kunt worden voor je handelen. Tenzij je echt grove fouten maakt natuurlijk. Maar in de meeste gevallen mag je je achter je EHBO-diploma verschuilen.
 
Via de scouting ooit een cursus gevolgd, maar da's al weer een hele tijd geleden. Wordt eigenlijk wel weer tijd voor een opfriscursus + reanimatie.

Ik zou me wel erg lullig voelen als ik iemmand die het heel hard nodig heeft niet zou kunnen helpen, omdat ik de tijd nooit heb vrijgemaakt om een cursus te volgen.
 
ik heb me een tijdje terug (na rico's tuimeling) ingeschreven bij het rode kruis in de buurt zodat zij mij zouden verwittigen wanneer er nog eens een cursus werd gegeven ('k was toen net te laat).
Tot op heden nog steeds niks van gehoord :(
 
Ooit jeugd-EHBO gehad, op m'n 18e een reanimatiecursus gehad en sinds een 1,5 jaar ben ik BHV-er (BedrijfsHulpVerlener) waar je dus o.a. levensreddende handelingen krijgt.
EHBO nog wel eens nodig gehad, gelukkig tot nu toe nog nooit de reanimatie of mond-op-mond-beademing nodig gehad.
 
Ik heb het niet. Geloof ook niet dat mijn baas het noodzakelijk vindt dat ik een cursus volg. Misschien toch maar eens een op eigen kosten volgen.

Die dingen zijn GRATIS bij je lokale Rode Kruis afdeling normaal hoor!
 
Ik heb te lang geleden een cursu gedaan, moet eigenlijk weer eens op herhaling. Mijn moeder (verpleegkundige) overhoort me wel eens om te kijken wat ik nog weet.

Meestal handel ik wel, vnl in de sporthal(enkels knieen e.d., laatst toen een gozer met een bus in aanvaring gekomen en stonden er al 30 a 40 man omheen, dan heb ik zoiets van als ik nu ga kijken ben ik alleen sensatie zoeker.

[mental note]
Binnenkort maar eens gaan kijken waar en wanneer zo'n cursus gegeven wordt.
En ff de boekjes doorlezen, die heb ik thuis lioggen als het goed is.
[/mental note]
 
sorry...ikkuh niet..ik kan niet ehbo'en en hoop het ook nooit te hoeven doen...of anders..dat iemand anders het MOET doen...

want dan betekend het dat het niet goed zit.
 
Heeeeeee Cb, daar ken ik een hoop van terug, ik heb er wel een ( geslaagde) reanimatie bijzitten.
het gaat je niet in je kouwe kleren zitten, en idd, met kids handel ik bijna machinaal ( misschien dat daar de grens nog verder bij ligt)

Ik heb nog maar 1 keer kennis nodig gehad bij een volwassene.
Verder TE vaak bij kk. En dat is echt heel vreselijk. Ik moet ook zeggen dat al die beelden me bijblijven as ik eraan denk. Gelukkig ook weleens onschuldige dingen gehad, maar een kind zien stikken in iets....Ik stop ermee, heb kippenvel weer op de rug
 
Heb ook een paar jaar geleden m'n EHBO gedaan, samen met een clubgenoot. Net toen we halfwege de cursus waren was m'n clubgenoot in de buurt van een verschrikkelijk motorongeluk en heeft toen met de net geleerde kennis een meisje uit een shock toestand moeten zien te houden. Er waren toen 3 gewonden, waarvan 1 ter plekke is overleden en van een man of 15 slechts 1 EHBO-er!!! Dit gebeurde in Duitsland en daar is het verplicht dat je voor je rijexamen je EHBO hebt gedaan. Gelukkig dus dat er Duitsers bij waren die konden helpen. De Nederlanders konden op 1 na dus alleen maar toekijken. Dat geeft toch wel te denken, niet?
 
Op maandag 18 maart 2002 10:25 schreef happy het volgende:
...Meestal handel ik wel, vnl in de sporthal(enkels knieen e.d., laatst toen een gozer met een bus in aanvaring gekomen en stonden er al 30 a 40 man omheen, dan heb ik zoiets van als ik nu ga kijken ben ik alleen sensatie zoeker...
En vaak blijkt dan dat van die 30 man er niet een weet wat 'ie moet doen! Ik ga dus meestal wel kijken of ik eventueel kan helpen.

Voige zomer nog: er staat een lange rij te wachten voor een stoplicht en wij komen aanrijden en zien een aantal auto's om 2 andere auto's heenrijden. Wij het fietspad op en ja hoor: 2 auto's op elkaar geklapt met een flinke vaart. En wat zie je dan: een roedel fietsers die staat te kijken maar niks doet :j en auto's die eromheen rijden :j . Wij afstappen en helpen: bijrijder van de voorste auto aangesproken en gevraagd of hij ergens last van had, bestuurder aangesproken en gerust gesteld etc. etc. en vervolgens het verkeer geregeld. Er was verder 1 fietser die geholpen heeft en 1 iemand die z'n tuin uit kwam rennen, beide :} .
 
Ik heb EHBO gedaan jaren geleden op school en is dus niet meer geldig.
Dit jaar krijg ik Bedrijfs Hulp Verlenings opleiding (met kinder EHBO) Ik hoop het nooit op kinderen te hoeven toepassen, maar wel een goed gevoel dat ik IETS kan doen mocht er iets heel erg fout gaan.
Ik heb een keer iemand geholpen die EHBO behoefde: Een jongen tegen overdosis aan en straal bezopen -totaal niet aanspreekbaar- op straat liggend en 'kots'misselijk. In de stabiele zijligging gelegt en bij hem gebleven tot de ambulance kwam. Ik moet zeggen dat, ondanks het minimale wat ik kon doen, het een ontzettend goed gevoel gaf dat ik iets heb kunnen betekenen, en niet dacht -zoals de mensen die langsliepen- 'ach tis maar een junk'
 
Sinds ik m'n motorrijbewijs heb (september 2001) heb ik me voorgenomen om m'n EHBO diploma te halen. Ik had wel wat kennis (basisschool.... ;) ), maar die is zo stoffig dat ik nog geen splinter kan verwijderen.

Helaas wordt de cursus hier in Eindhoven op dinsdagavond gegeven, en dat is net een avond in de week dat ik niet kan. Ik moet dus wachten tot die avond weer vrijkomt, maar dat duurt nog ruim een jaar. Of weet iemand een cursus in de omgeving van Eindhoven die op een andere dag wordt gegeven??

Ik vind het een verantwoordelijkheid die elke motorrijder heeft, om zijn of haar diploma te halen. De kans dat je ooit met een ongeval met letsel te maken krijgt is gewoon veel groter dan met de auto. Maar ook los van het motorrijden is het de moeite waard om te hebben zodat je te hulp kunt schieten wanneer dat nodig is.
 
Mijn werk brengt een EHBO-basis cursus met zich mee. Dat is geen compleet EHBO diploma, maar een certificaat voor alle elementaire vaardigheden. Ik ben er in ieder geval blij mee. Met een beetje geluk kan ik ook nog Bedrijfshulpverlener worden voor het einde van het jaar. Ik vind dat EHBO eigenlijk een must is. Denk dat iedereen die een keer een situatie meemaakt waarin ze het nodig hadden maar niet konden het hier mee eens zal zijn.
 
EHBO (verloopt wel binnenkort), BHV, Vrijwillige brandweer...

Ik durf wel geloof ik. Heb tegenwoordig rechtbijstandverzekering ;)
 
ach het is altijd makkelijk om te weten hoe en waar je de belangrijkste slagaders kan dichtdrukken evenals reanimatie.

je kan nooit weten toch
 
Op maandag 18 maart 2002 12:45 schreef nognietingebruik het volgende:
ach het is altijd makkelijk om te weten hoe en waar je de belangrijkste slagaders kan dichtdrukken.

je kan nooit weten toch

Idd,moest 'n vriend van mij 5 jaar geleden ook doen.Bij z'n eigen notabene!!De omstanders (2man)liepen weg,konden er niet tegen :j
 
Kheb wel es een EHBO-cursus gedaan maar daar hoorde geen diploma bij ofzo... maakte deel uit van een andere training.

(500e post)
 
Terug
Bovenaan Onderaan