Ehhh pardon €800 voor een 12000km beurt???

Stepper

Rookie
4 aug 2021
13
6
Dat is even schrikken, toen ik vroeg wat een 12000km beurt kost.
Ik mag ongeveer €850 aftikken voor een 12000km beurt voor mijn kawasaki ninja 300. Die had ik even niet zien aankomen. De kleppen moeten gesteld worden, dat schijnt een kostbaar klusje te zijn. Zelf heb ik twee linker handen, dus heb ik weinig keus.
 
Dat is even schrikken, toen ik vroeg wat een 12000km beurt kost.
Ik mag ongeveer €850 aftikken voor een 12000km beurt voor mijn kawasaki ninja 300. Die had ik even niet zien aankomen. De kleppen moeten gesteld worden, dat schijnt een kostbaar klusje te zijn. Zelf heb ik twee linker handen, dus heb ik weinig keus.
Ik denk dat een motor leasen wel wat voor jou is. :)
Vaste kosten, geen verrassingen.
 
Had je toen je hem weg bracht niet ff gevraagd wat de kosten ongeveer zouden zijn ? Ze kunnen het niet vertellen op de laatste euro nauwkeurig, maar wel ongeveer waar je ongeveer kan verwachten. Dan is de schrik in ieder geval minder groot.
En wat hebben ze precies gedaan, kleppenstellen of alleen controleren?, en wat nog meer ? Ketting/tandwielen ? Banden ? Remblokken?
 
tis wel een beetje overdreven , olie/klepstelen/koelvloeistof ? / kettings / tandwielen / banden ?
wat hebben ze allemaal gedaan
 
als ik een motor weg breng (wat ik overigs alleen bij banden doe , de rest kan ik zelf wel) wil ik graag wel weten waar ik aan toe ben .
als je hem wegbrengt voor een standaard beurt lijkt mijn 250 euro voldoende , en dan opeens 850 euro te horen snap ik TS wel dat het even schrikken is . wellicht heb jij teveel geld ? maar ik ben altijd nog redelijk zuinig
 
Volgens mij is het uurtarief rond de 80 euro, kleppen stellen kost mogelijk wel twee uur, dan nog wat materiaal en olie en dan ben je al een heel eind volgens mij. En bij 12000 kilometer kan er best een band verwisseld zijn.
 
als ik een motor weg breng (wat ik overigs alleen bij banden doe , de rest kan ik zelf wel) wil ik graag wel weten waar ik aan toe ben .
als je hem wegbrengt voor een standaard beurt lijkt mijn 250 euro voldoende , en dan opeens 850 euro te horen snap ik TS wel dat het even schrikken is . wellicht heb jij teveel geld ? maar ik ben altijd nog redelijk zuinig
Wat heeft wat jij zelf wel of niet doet met het bedrag in dit topic te maken ??
Zoals je aangeeft vraag jij je ook af wat er gedaan is. Het bedrag dus zonder dat je dat weet als overdreven te bestempelen is dus ongefundeerd.
En een 12000km beurt, dat kan ook de beurt bij km stand van 24000 of 36000km zijn. Er kan dus van alles nodig geweest zijn.
 
Excuses, ik was niet helemaal duidelijk. Dit was een vooraf prijsopgave. Welke werkzaamheden er met een 12000km beurt uitgevoerd moeten worden, weet ik niet. Deze vooraf prijsopgave was zonder extra werkzaamheden, zoals tandwielen, ketting oid. Alleen arbeidsloon en materiaal om deze beurt uit te laten voeren.

Mvg.
 
Waarom neem je geen contact op met de desbetreffende garage en vraag ze wat ze voor die 850 allemaal doen?

Excuses, ik was niet helemaal duidelijk. Dit was een vooraf prijsopgave. Welke werkzaamheden er met een 12000km beurt uitgevoerd moeten worden, weet ik niet. Deze vooraf prijsopgave was zonder extra werkzaamheden, zoals tandwielen, ketting oid. Alleen arbeidsloon en materiaal om deze beurt uit te laten voeren.

Mvg.
 
Welke werkzaamheden er met een 12000km beurt uitgevoerd moeten worden, weet ik niet.
Dus dan is het evengoed veel geld, maar je weet niet of het duur is, omdat je niet weet wat er allemaal voor dat geld aan zal gebeuren :+

Je kan denk ik even doorvragen of ze een wat gedetailleerder kunnen voorleggen wat de beurt omvat voor het geld.

Je kan ook een andere zaak mailen met dezelfde vraag en wat het kan gaan kosten.
 
Excuses, ik was niet helemaal duidelijk. Dit was een vooraf prijsopgave. Welke werkzaamheden er met een 12000km beurt uitgevoerd moeten worden, weet ik niet. Deze vooraf prijsopgave was zonder extra werkzaamheden, zoals tandwielen, ketting oid. Alleen arbeidsloon en materiaal om deze beurt uit te laten voeren.

Mvg.
Nee hoor, je was wel duidelijk,in je eerst regel stond al dat je alleen maar informeerde naar de prijs.
 
Is de km stand bij deze beurt dan ook 12 k km of een veelvoud daarvan?
Want bij de zwaardere Kawa 's is kleppen stellen bij ca 40 k km.
En dan is bij een complete beurt € 850 wel gangbaar.
Voor een kleine beurt met alleen een oliewissel is het fors.
Een klein hoogtoerig blok zal vast ook meer onderhoud vragen dan een laagtoerige motor.
 
Image1.jpg
Image2.jpg
Image3.jpg
Image4.jpg
 
Het is flink wat geld en erg sneu maar je had het kunnen zien aankomen: De Ninja 300 is een gekuipte fiets met een sportief karakter wat bijna al het onderhoud duurder zal maken. De klepstelinterval staat ook gewoon in het boekje (Bedankt @Zot !) Ik zie ook dat je over een paar jaar (36000km) preventief alle koelslangen mag vervangen als het aan Kawasaki ligt. En het jaar daarop je remleidingen! Bijzonder, gezien rem/koelslangen nou niet bepaald vaak stukgaan bij mijn weten.

Maar als onderhoudskosten een issue zijn dan kun je daar vanaf nu (en met je volgende fietsen) op letten :). Ik kijk vaak naar het aantal oliewissels/kleppen stellen per gereden ton. Ook kijk ik wat ik eventueel zelf kan (en wil) doen.

Daar moet ik wel aan toevoegen dat veel fabrikanten hun motorfietsen de afgelopen jaren erg onvriendelijk maken qua onderhoud. Vroeger vier schroefjes? Nu acht plastic snelsluiters die een overlevingskans van 50% hebben. Vroeger een H4 lampje wat je er zonder gereedschap in kon frotten? Nu een gesloten LED koplamp die als geheel vervangen moet worden. De Transalp is daar een goed voorbeeld van. Bij de Alp 600 kon je alle bougies vervangen zonder één kuipdeel los te halen. Kleppen stellen? Paar luikjes open en meten maar. Na tientallen jaren doorontwikkeling mag bij de Transalp 700 zelfs de uitlaat eraf als je daar in de buurt wilt zijn.
 
Excuses, ik was niet helemaal duidelijk. Dit was een vooraf prijsopgave. Welke werkzaamheden er met een 12000km beurt uitgevoerd moeten worden, weet ik niet. Deze vooraf prijsopgave was zonder extra werkzaamheden, zoals tandwielen, ketting oid. Alleen arbeidsloon en materiaal om deze beurt uit te laten voeren.

Mvg.
Je vroeg staat er toch in de OP. :t
Dat ze het niet goed lezen is weer wat anders. :+
 
Het is flink wat geld en erg sneu maar je had het kunnen zien aankomen: De Ninja 300 is een gekuipte fiets met een sportief karakter wat bijna al het onderhoud duurder zal maken.
Ik ben blij dat mijn R3 pas bij 40k kleppen stellen heeft.
Nog 38.600 te gaan. :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan