Eigen verklaring oogarts

ErwinW

Rookie
19 nov 2010
23
0
Alkmaar
Voor mn examen moet ik ook een eigen verklaring invullen.

Nu heb ik een paar jaar geleden een ongelukje gehad met mijn linker(?) oog waarvoor ik naar de oogarts ben geweest.
De oogarts heeft echter alleen maar ff naar m'n oog gekeken wat oogdruppels en rust voorgeschreven. Daarna was ik genezen verklaard.

Nu mijn vraag: Moet ik dan 'ja' in vullen bij het onderdeel behandeld door een oogarts? Heb namenlijk niet zoveel trek in om weer zo'n medische controle te krijgen :P

Greetz
 
Als je nergens last meer van hebt, 'nee'. Geeft een hoop heisa om niks. Als je er nog last van hebt en nog regelmatig voor controle langs moet, dan 'ja'.
 
Of overleg even met je instructeur/oogarts. Die kan je een legaal en zinnig antwoord geven lijkt me.

Ben toch voorzichtig met halve waarheden op dingen waar ze me misschien later op kunnen pakken.
 
Die Eigen Verklaring zie ik als een soort omgekeerde Catch 22. Je wil graag je examen aanvragen, dus dan acht je jezelf hoogstwaarschijnlijk capabel genoeg om een motorvoertuig te besturen en je instructeur ook......maar als je op een EV-formulier ergens ja invoert zeg je eigenlijk tegen het CBR dat je twijfelt aan je eigen geschiktheid. Dan moet je door een hele papiermolen om andere mensen te laten verklaren dat je WEL geschikt bent.....en kan het nog aardig lang duren voordat je je papiertje krijgt. Als je em al krijgt. Dus je moet eigenlijk gek zijn om ja in te vullen. En dus ongeschikt. Voila, de cirkel is rond :+

Mocht je ooit nog twijfelen over die EV, lees dit topic: Rij-ontzegging na flauwvallen

Iemand valt een keer flauw, licht op advies van z'n arts het CBR in en is z'n rijbewijs voor onbepaalde tijd kwijt. No way dat ik ooit iets aan die prutsers van het CBR laat weten over m'n gezondheid of geschiktheid om een motorvoertuig te besturen. Dat beoordeel ik graag zelf, dank u.
 
Ík weet de vragen die er op staan zo niet uiit het hoofd.
Wat staat er precies? Bent u ooit? enz
Hoe lang is het precies gelden dat je naar de ooogarts ging?
Heb je sindsdien in het geheel geen klachten meer? Kun je normaal zien, eventueel met behulp van een bril?
 
Als je het invult kan je het examen wel vergeten !
Dus niet invullen, je hebt wat druppels gehad en nu toch weer genezen ? Het lijkt me pas dat je onder behandeling bent als je meerdere keren er moet komen en het zicht niet goed is.
 
"Behandeld" is in jouw geval kennelijk een te zware omschrijving. Dat geldt meer voor langdurige klachten. Uit jouw omschrijving lees ik meer dat het ging om een "behandeling" op de spoedeisende hulp/EHBO van het ziekenhuis waar een oogarts is bij geroepen. Als er verder geen vervolgbehandelingen zijn geweest door de arts, kun je rustig "nee" invullen.

Dus onder "behandeling" zou ik rekenen "meer dan twee vervolgafspraken bij de oogarts". De eerste vervolgafspraak is immers om te kijken of er verbetering is opgetreden. Bij jou kennelijk voldoende aanleiding om niet verder behandeld te worden.
 
Ik zou verstandig zijn en bel even met de desbetreffende oogarts. Probleem is, je kunt altijd op alle vragen 'nee' invullen. Geen hond die dr naar kijkt.... Waarschijnlijk kun je nog je examen doen met 1 been terwijl je invult dat je alles nog hebt, geen enkel probleem hier...

...todat het een keer fout gaan. Krijg je een keer een ongeluk, en blijkt dat dat komt door slecht zicht, dan ben je gigantisch de sjaak als ze gaan onderzoeken of je tijdens je examen wel eerlijk dat formulier ingevuld hebt... Verzekering betaald dan gewoon niet.

Enige consequentie van ergens 'ja' invullen is volgens mij dat je ook een briefje van een arts moet bijvoegen die verklaard dat de 'behandeling' van toen, nu geen belemmering meer is voor je examen. Oogarts bellen en navragen is dan een kleine moeite natuurlijk, en kan je een hoop gezeik schelen...

*edit*
Waarschijnlijk zegt de oogarts/assistent toch dat het niet om een behandeling gaat, maar kan je dan naar eer en geweten 'nee' invullen. Noteer naam van de arts/assistent, mocht je ooit toch het gezeik krijgen met een onderzoek dan kan je refereren naar de arts/assistent die je gesproken hebt

*edit 2*
De enkelvoudige Eigen Verklaring is een vragenlijst met tien vragen over uw gezondheid. Als u één van de vragen met 'ja' moet beantwoorden, dan hebt u een medische aantekening nodig van een arts. De arts moet op de verklaring een aantekening maken over de ernst/aard van de afwijking/ziekte.

bron: http://www.winterswijk.nl/Digitale_...ring_en_verklaring_van_geschiktheid_rijbewijs

het stelt dus niks voor als je toch 'ja' moet invullen.
 
Laatst bewerkt:
Ík weet de vragen die er op staan zo niet uiit het hoofd.
Wat staat er precies? Bent u ooit? enz
Hoe lang is het precies gelden dat je naar de ooogarts ging?
Heb je sindsdien in het geheel geen klachten meer? Kun je normaal zien, eventueel met behulp van een bril?

8b
Bent u onder behandeling of onder behandeling geweest van een oogarts of hebt u een oogoperatie of een laserbehandeling van de ogen ondergaan?

weet niet echt meer hoelang geleden dat is... 4, 5 misschien al 6 jaar?

en ja kan nog gewoon alles zien :)
 
8b
Bent u onder behandeling of onder behandeling geweest van een oogarts of hebt u een oogoperatie of een laserbehandeling van de ogen ondergaan?

weet niet echt meer hoelang geleden dat is... 4, 5 misschien al 6 jaar?

en ja kan nog gewoon alles zien :)
Nee invullen en niet meer over nadenken. Je hebt al die tijd toch nergens last van gehad?

Er zijn vast genoeg mensen die eigelijk een bril nodig hadden maar nog net de kentekenproef konden doorstaan die gewoon hun papiertje hebben gekregen. Daar zouden ze wat aan moeten doen.
 
Nee invullen en niet meer over nadenken. Je hebt al die tijd toch nergens last van gehad?

Er zijn vast genoeg mensen die eigelijk een bril nodig hadden maar nog net de kentekenproef konden doorstaan die gewoon hun papiertje hebben gekregen. Daar zouden ze wat aan moeten doen.

ja idd snap dat ook niet helemaal.
oogtest is tegenwoordig gratis en lenzen zijn ook niet zo balachelijk duur tegenwoordig...
 
Kijk naar de letter moet je "ja"invullen. Echter wat bedoeld wordt, is natuurlijk of er een oogziekte is (geweest) of dat je echt wat mankeerd aan je ogen.
In jouw geval is dat niet zo en bovendien is het al weer erg lang geleden.
Het lijkt me niet van belang voor het rijbewijs en of je veilig aan het verkeer kan deelnemen.
Ik kan je met een gerust hart aanraden om "nee"in te vullen, onder het voorbehoud natuurlijk dat dit een internetforum is en jij correcte informatie hebt verschaft.
 
gewoon ja invullen,zodra ze je burgerservice nummer hebben weten ze alles van je. :Y

en uitleggen waar het om gaat en dat je "genezen verklaard "bent :Y

ben pas een paar maanden bezig om de toestemming die ik vanmiddag gehad hebt voor de aanvraag van een "nieuw "rijbewijs..( wat maar 3 jaar geldig is ivm de nieuwe wetgeving)
dus welkom in de rollercoaster die het CBR heet.
 
Laatst bewerkt:
kun jij voor de ts zeggen dat lenzen niet duur zijn voor hem? dat dus

een behandeling is wat anders dan onder behandeling staan he...

en denk je nu echt dat ze elke examen kandidaat helemaal natrekken? dat kost nog eens manuren -O- en dus belasting centen...
pas als er iets niet klopt kijken ze naar de rest
 
Ik heb het zelfde probleem gehad. Heb een half jaar bij een oogarts gelopen. Verder niks aan over gehouden. Moest alleen een verklaring van de oogarts opsturen. Daarna gewoon rijbewijs gekregen.
Duurt alleen iets langer.
 
Terug
Bovenaan Onderaan