- Onderwerp starter
- #2.326
Zo! Eerste update van 2024
Hopelijk dit jaar ook nog wat rijdende updates in plaats van dat eeuwige gesleutel.... Had vandaag nog eens ouderwets een hele middag de tijd om wat aan de blokkenverzameling te doen.
Uitgangspunt voor vandaag:
Links het laatst lopende blok (standaard) dat eronder heeft gezeten, rechts een BT1100 blok waar ik al een hoop goeie delen vanaf gehaald heb en nu nog de krukas uit moet.
Beetje sleutelen, beetje persen en na een tijdje heb ik zowaar een hele fraaie BT1100 krukas ter beschikking. Lagers voelen goed, big-ends voelen goed al ga ik die toch wel vervangen nu het zo los ligt. En ook de small ends zijn nog prima
Goed begin van de middag, volgende blok. Dat is het linker blok en dat is/was een standaard Tr1 blok dat al minimaal één keer heel ver open is gemaakt en vervolgens echt heel slecht weer in elkaar is gegaan. Kilo's vloeibare pakking, buitenkant geverfd. Allemaal heel lelijk. Had ik dus niet zoveel verwachtingen van. Ik had al een keer van alles aan dat blok gedaan voordat het onder de motor ging KLIK & KLIK
Hier moest het vliegwiel er ook nog vanaf, en dat was de kunst waarbij ik vorige keer een goeie BT1100 krukas om zeep geholpen had. Extra voorzichtig dus deze keer. Netjes een bus gedraaid die op de schouder van de kruktap drukt in plaats van op het tapeind. En toch wilde hij er niet vanaf springen.... Ook niet met 2 hele grote sleutels op de trekker
Klein beetje vuur erbij dan maar. Ik wil het vliegwiel nog kunnen gebruiken. Helaas pindakaas, er stond echt veel spanning op de trekker, zoveel dat ik echt niet harder durfde te draaien. Kleine brandertje deed helemaal niks.
Dus de grote broer tevoorschijn getoverd
Even flink wat vuur erop en met een serieuze knal sprong het hele blok van de tafel, 1-0 voor de grote brander. Vliegwiel is nog bruikbaar. Als dat er eenmaal af is gaat de rest vanzelf, dat perst er redelijk simpel uit. Een carterhelft zit met lager over de krukas geschoven, die pak je er zo vanaf. Dan het lager uit die ene helft. En daarna de krukas met het andere lager uit de 2e carterhelft.
Er zit toch behoorlijk wat verschil in de beide krukassen, de BT1100 is een stuk lichter maar heeft normaal gesproken een veel zwaarder vliegwiel. Ik wil nu de lichte krukas combineren met een lichter vliegwiel uit een Tr1 blok. Op de tr1 krukas zitten 2 dezelfde lagers Dat hoort eigenlijk niet. Een van beide lagers heeft normaal codering C3, dat zorgt voor de juiste speling in het lager zodat thermisch uitzetten van het blok geen problemen gaat geven. Het blok is dus al eens zo ver uit elkaar geweest.... Nouja op de BT1100 krukas zit netjes een lager met C3 codering.
Verder lijkt de krukas uit dit tr1 blok nog prima. Gaan uiteindelijk ook wel nieuwe big-ends in denk ik. Na een tijdje sleutelen het doel voor vandaag al in de pocket
1 set prima (maar heel smerige) carters
1 prima Tr1 krukas
1 hele goeie BT1100 krukas
De verzameling blokken, of delen daarvan is nog niet op. Dus het opgevoerde blok (waar ik zoveel werk in had gestoken) er nog maar eens bij gepakt, dat had ik tenslotte nooit meer helemaal uit elkaar gehaald. Deel 1 van de ravage is hier te lezen KLIK
En nu wilde ik wel eens zien hoe de rest eraan toe was
Zo was ik gestopt... snel de koppeling eraf en ook hier dat altijd lastige vliegwiel. Ging deze keer zonder fikkie te stoken, gewoon netjes met de trekker. Dan carterhelften van elkaar af en krukas eruit drukken.
En dan de plaatjes die we allemaal willen zien
Enorme zooi in het carter, met heel veel klontertjes metaal
Onderin het carter zijn dit de restanten van 2 big-end lagerschalen Die zijn dus op wonderbaarlijke wijze tussen de drijfstang van de achterste cilinder uitgekomen. het lijkt erop dat ze verder geen schade hebben gemaakt in de versnellingsbak of koppeling. Meevaller.
Dit zijn de plaatjes van een schoongemaakte krukas. Het verschil tussen de twee plekken waar de drijfstangen hebben gezeten is gigantisch. De plek van de achterste cilinder is echt ongelofelijk gesloopt, terwijl de plek van de voorste cilinder heel erg meevalt, Die was misschien wel gewoon heel gebleven als die ander niet zo ontzettend stuk was gelopen.
Nouja, deze krukas is heel erg stuk. Waar het om gaat is de rest van de onderdelen, goeie versnellingsbak, goeie koppeling en een set goeie carters.
Dus nu 2 sets Tr1 carters, een aangepast voor cilinders met grote boringen, een set standaard. Aan het eind van de middag dus een hoop goeie onderdelen bij elkaar
Volgende keer nog een Tr1 blok, gewoon standaard. Geen idee wat daar nou ook alweer precies mee aan de hand was. Volgens mij was dat het originele blok dat het heel lang goed gedaan heeft. En ook nog het BT1100 blok waarvan ik de krukas al had gesloopt.... daar het vliegwiel vanaf krijgen wordt een uitdaging....
Later,
Loek
Hopelijk dit jaar ook nog wat rijdende updates in plaats van dat eeuwige gesleutel.... Had vandaag nog eens ouderwets een hele middag de tijd om wat aan de blokkenverzameling te doen.
Uitgangspunt voor vandaag:
Links het laatst lopende blok (standaard) dat eronder heeft gezeten, rechts een BT1100 blok waar ik al een hoop goeie delen vanaf gehaald heb en nu nog de krukas uit moet.
Beetje sleutelen, beetje persen en na een tijdje heb ik zowaar een hele fraaie BT1100 krukas ter beschikking. Lagers voelen goed, big-ends voelen goed al ga ik die toch wel vervangen nu het zo los ligt. En ook de small ends zijn nog prima
Goed begin van de middag, volgende blok. Dat is het linker blok en dat is/was een standaard Tr1 blok dat al minimaal één keer heel ver open is gemaakt en vervolgens echt heel slecht weer in elkaar is gegaan. Kilo's vloeibare pakking, buitenkant geverfd. Allemaal heel lelijk. Had ik dus niet zoveel verwachtingen van. Ik had al een keer van alles aan dat blok gedaan voordat het onder de motor ging KLIK & KLIK
Hier moest het vliegwiel er ook nog vanaf, en dat was de kunst waarbij ik vorige keer een goeie BT1100 krukas om zeep geholpen had. Extra voorzichtig dus deze keer. Netjes een bus gedraaid die op de schouder van de kruktap drukt in plaats van op het tapeind. En toch wilde hij er niet vanaf springen.... Ook niet met 2 hele grote sleutels op de trekker
Klein beetje vuur erbij dan maar. Ik wil het vliegwiel nog kunnen gebruiken. Helaas pindakaas, er stond echt veel spanning op de trekker, zoveel dat ik echt niet harder durfde te draaien. Kleine brandertje deed helemaal niks.
Dus de grote broer tevoorschijn getoverd
Even flink wat vuur erop en met een serieuze knal sprong het hele blok van de tafel, 1-0 voor de grote brander. Vliegwiel is nog bruikbaar. Als dat er eenmaal af is gaat de rest vanzelf, dat perst er redelijk simpel uit. Een carterhelft zit met lager over de krukas geschoven, die pak je er zo vanaf. Dan het lager uit die ene helft. En daarna de krukas met het andere lager uit de 2e carterhelft.
Er zit toch behoorlijk wat verschil in de beide krukassen, de BT1100 is een stuk lichter maar heeft normaal gesproken een veel zwaarder vliegwiel. Ik wil nu de lichte krukas combineren met een lichter vliegwiel uit een Tr1 blok. Op de tr1 krukas zitten 2 dezelfde lagers Dat hoort eigenlijk niet. Een van beide lagers heeft normaal codering C3, dat zorgt voor de juiste speling in het lager zodat thermisch uitzetten van het blok geen problemen gaat geven. Het blok is dus al eens zo ver uit elkaar geweest.... Nouja op de BT1100 krukas zit netjes een lager met C3 codering.
Verder lijkt de krukas uit dit tr1 blok nog prima. Gaan uiteindelijk ook wel nieuwe big-ends in denk ik. Na een tijdje sleutelen het doel voor vandaag al in de pocket
1 set prima (maar heel smerige) carters
1 prima Tr1 krukas
1 hele goeie BT1100 krukas
De verzameling blokken, of delen daarvan is nog niet op. Dus het opgevoerde blok (waar ik zoveel werk in had gestoken) er nog maar eens bij gepakt, dat had ik tenslotte nooit meer helemaal uit elkaar gehaald. Deel 1 van de ravage is hier te lezen KLIK
En nu wilde ik wel eens zien hoe de rest eraan toe was
Zo was ik gestopt... snel de koppeling eraf en ook hier dat altijd lastige vliegwiel. Ging deze keer zonder fikkie te stoken, gewoon netjes met de trekker. Dan carterhelften van elkaar af en krukas eruit drukken.
En dan de plaatjes die we allemaal willen zien
Enorme zooi in het carter, met heel veel klontertjes metaal
Onderin het carter zijn dit de restanten van 2 big-end lagerschalen Die zijn dus op wonderbaarlijke wijze tussen de drijfstang van de achterste cilinder uitgekomen. het lijkt erop dat ze verder geen schade hebben gemaakt in de versnellingsbak of koppeling. Meevaller.
Dit zijn de plaatjes van een schoongemaakte krukas. Het verschil tussen de twee plekken waar de drijfstangen hebben gezeten is gigantisch. De plek van de achterste cilinder is echt ongelofelijk gesloopt, terwijl de plek van de voorste cilinder heel erg meevalt, Die was misschien wel gewoon heel gebleven als die ander niet zo ontzettend stuk was gelopen.
Nouja, deze krukas is heel erg stuk. Waar het om gaat is de rest van de onderdelen, goeie versnellingsbak, goeie koppeling en een set goeie carters.
Dus nu 2 sets Tr1 carters, een aangepast voor cilinders met grote boringen, een set standaard. Aan het eind van de middag dus een hoop goeie onderdelen bij elkaar
Volgende keer nog een Tr1 blok, gewoon standaard. Geen idee wat daar nou ook alweer precies mee aan de hand was. Volgens mij was dat het originele blok dat het heel lang goed gedaan heeft. En ook nog het BT1100 blok waarvan ik de krukas al had gesloopt.... daar het vliegwiel vanaf krijgen wordt een uitdaging....
Later,
Loek