Eigenbouw EGLI TR1

Zo! Eerste update van 2024 :t

Hopelijk dit jaar ook nog wat rijdende updates in plaats van dat eeuwige gesleutel.... Had vandaag nog eens ouderwets een hele middag de tijd om wat aan de blokkenverzameling te doen.

Uitgangspunt voor vandaag:
Links het laatst lopende blok (standaard) dat eronder heeft gezeten, rechts een BT1100 blok waar ik al een hoop goeie delen vanaf gehaald heb en nu nog de krukas uit moet.

Beetje sleutelen, beetje persen en na een tijdje heb ik zowaar een hele fraaie BT1100 krukas ter beschikking. Lagers voelen goed, big-ends voelen goed al ga ik die toch wel vervangen nu het zo los ligt. En ook de small ends zijn nog prima:t






Goed begin van de middag, volgende blok. Dat is het linker blok en dat is/was een standaard Tr1 blok dat al minimaal één keer heel ver open is gemaakt en vervolgens echt heel slecht weer in elkaar is gegaan. Kilo's vloeibare pakking, buitenkant geverfd. Allemaal heel lelijk. Had ik dus niet zoveel verwachtingen van. Ik had al een keer van alles aan dat blok gedaan voordat het onder de motor ging KLIK & KLIK

Hier moest het vliegwiel er ook nog vanaf, en dat was de kunst waarbij ik vorige keer een goeie BT1100 krukas om zeep geholpen had. Extra voorzichtig dus deze keer. Netjes een bus gedraaid die op de schouder van de kruktap drukt in plaats van op het tapeind. En toch wilde hij er niet vanaf springen.... Ook niet met 2 hele grote sleutels op de trekkerB|

Klein beetje vuur erbij dan maar. Ik wil het vliegwiel nog kunnen gebruiken. Helaas pindakaas, er stond echt veel spanning op de trekker, zoveel dat ik echt niet harder durfde te draaien. Kleine brandertje deed helemaal niks.
Dus de grote broer tevoorschijn getoverd

Even flink wat vuur erop en met een serieuze knal sprong het hele blok van de tafel, 1-0 voor de grote brander. Vliegwiel is nog bruikbaar. Als dat er eenmaal af is gaat de rest vanzelf, dat perst er redelijk simpel uit. Een carterhelft zit met lager over de krukas geschoven, die pak je er zo vanaf. Dan het lager uit die ene helft. En daarna de krukas met het andere lager uit de 2e carterhelft.



Er zit toch behoorlijk wat verschil in de beide krukassen, de BT1100 is een stuk lichter maar heeft normaal gesproken een veel zwaarder vliegwiel. Ik wil nu de lichte krukas combineren met een lichter vliegwiel uit een Tr1 blok. Op de tr1 krukas zitten 2 dezelfde lagers:? Dat hoort eigenlijk niet. Een van beide lagers heeft normaal codering C3, dat zorgt voor de juiste speling in het lager zodat thermisch uitzetten van het blok geen problemen gaat geven. Het blok is dus al eens zo ver uit elkaar geweest.... Nouja op de BT1100 krukas zit netjes een lager met C3 codering.
Verder lijkt de krukas uit dit tr1 blok nog prima. Gaan uiteindelijk ook wel nieuwe big-ends in denk ik. Na een tijdje sleutelen het doel voor vandaag al in de pocket*O*

1 set prima (maar heel smerige) carters
1 prima Tr1 krukas
1 hele goeie BT1100 krukas

De verzameling blokken, of delen daarvan is nog niet op. Dus het opgevoerde blok (waar ik zoveel werk in had gestoken'() er nog maar eens bij gepakt, dat had ik tenslotte nooit meer helemaal uit elkaar gehaald. Deel 1 van de ravage is hier te lezen KLIK
En nu wilde ik wel eens zien hoe de rest eraan toe was:9

Zo was ik gestopt... snel de koppeling eraf en ook hier dat altijd lastige vliegwiel. Ging deze keer zonder fikkie te stoken, gewoon netjes met de trekker. Dan carterhelften van elkaar af en krukas eruit drukken.



En dan de plaatjes die we allemaal willen zien_O-

Enorme zooi in het carter, met heel veel klontertjes metaal

Onderin het carter zijn dit de restanten van 2 big-end lagerschalen:X Die zijn dus op wonderbaarlijke wijze tussen de drijfstang van de achterste cilinder uitgekomen. het lijkt erop dat ze verder geen schade hebben gemaakt in de versnellingsbak of koppeling. Meevaller.





Dit zijn de plaatjes van een schoongemaakte krukas. Het verschil tussen de twee plekken waar de drijfstangen hebben gezeten is gigantisch. De plek van de achterste cilinder is echt ongelofelijk gesloopt, terwijl de plek van de voorste cilinder heel erg meevalt, Die was misschien wel gewoon heel gebleven als die ander niet zo ontzettend stuk was gelopen.

Nouja, deze krukas is heel erg stuk. Waar het om gaat is de rest van de onderdelen, goeie versnellingsbak, goeie koppeling en een set goeie carters.
Dus nu 2 sets Tr1 carters, een aangepast voor cilinders met grote boringen, een set standaard. Aan het eind van de middag dus een hoop goeie onderdelen bij elkaar:t



Volgende keer nog een Tr1 blok, gewoon standaard. Geen idee wat daar nou ook alweer precies mee aan de hand was. Volgens mij was dat het originele blok dat het heel lang goed gedaan heeft. En ook nog het BT1100 blok waarvan ik de krukas al had gesloopt.... daar het vliegwiel vanaf krijgen wordt een uitdaging....

Later,

Loek
 
Komt de krukasschade door detonatie ?
Zoals het mij is uitgelegd kan dat indirect inderdaad het geval zijn ja. Door de te vroege ontsteking ontstaat er te veel druk in de verbrandingskamer, die kracht zorgt ervoor dat de zuiger en drijfstang met te veel kracht weggedrukt worden tegen het big-end. Daar gaat de oliefilm het dan verliezen en dat gaat niet lang goed.
Nog een belangrijke indicatie voor te vroege ontsteking of zelfontbranding is dat het blok niet boven een bepaald toerental wilde draaien. En mensen waarvan ik inschat dat ze er verstand van hebben, hebben op de zuigers ook sporen van te vroege ontsteking gezien🤷‍♂️ met die kennis en inzichten zal ik het moeten doen.

Gebrek aan oliedruk geloof ik zelf niet, er zijn geen nokkenassen stukgelopen (die gaan normaal het eerst) en ook het big-end van de voorste cilinder heeft niet dezelfde of ook maar vergelijkbare schade. Er is wel schade en de lagerschalen uit die drijfstang zijn ook serieus stuk. Maar dat is ook wel te verklaren als je ziet wat voor schade er 20mm verderop is ontstaan.

Ik denk dus dat het zo gegaan is.... Maar zeker weten doe ik dat nooit en maakt eigenlijk ook niet meer uit. Het is wel zeker dat ik het blok niet meer op exact dezelfde manier ga opbouwen. Dat zou een beetje naïef zijn, 2x hetzelfde proberen en een andere uitkomst verwachten komt niet zo heel snugger over ;)
 
Ontsteking was als altijd. Weet het aantal graden niet uit mijn hoofd. Zou voor deze setup misschien wat te vroeg kunnen zijn maar denk het niet. Zijn geen extreme waardes.
Brandstof was euro 98. Geen idee of 102 octaan geholpen had. Wil wel graag een blok dat gewoon heel blijft op euro 98 de volgende keer;)
En ja dit was het blok met dat dubbelzwevende busje om de pistonpen. En dat is echt heel gebleven. Ongelofelijk, had ik ook niet verwacht toen de schade ontstond. Dus dat zou ik rustig nog een keer zo durven maken.

Waar ik afgelopen week wel nog over heb nagedacht is de lagerschalen in de big-ends.
De maat (kleur = maat) bepaal je aan de hand van coderingen op de krukas en drijfstangen. Dat zal wel meer zo gaan bij andere blokken neem ik aan. Maar ik had op aanraden van het Duitse Tr1 forum een maat kleinere lagerschalen gemonteerd.... daar was de algemene ervaring dat opgevoerde blokken daar langer mee heel bleven. En daar twijfel ik nu aan zoals je wel zult snappen. Maar dat is niet zomaar.

Iets ruimere lagerschalen houden meer olie tussen de krukas en de lagerschalen, maar daardoor kan die dus wel makkelijker worden weggedrukt volgens mij.... krappere lagerschalen houden dus iets minder olie op hun plek maar in principe wel beter dan de ruimere. Door de ontstane krachten was de dunnere oliefilm misschien net niet voldoende en is het bij de achterste cilinder (nummer 1) misgegaan. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat de 2e cilinder zoveel minder kracht leverde en daar is het big-end wel soort van heel gebleven. Nouja. Ik geloof niet dat ik nog een keer deze keuze zou overnemen.

Dat het blok nu is stukgelopen is op zich heel jammer van al het werk dat erin is gegaan. Maar zoals het in elkaar zat had het nooit echt 100% kunnen gaan werken. De combinatie van deze zuigers met de vorm van de verbrandingskamers klopte niet. Te veel compressie, vorm die er wellicht voor zorgde dat er een klein deel van de verbrandingskamer werd "afgesloten". Dat soort dingen. Allemaal net wat teveel van het goede en daardoor foute boel. Alleen jammer dat bijvoorbeeld de aangepaste krukas stuk is.

Ik heb mijn leergeld nu betaald en er een en ander van opgestoken zullen we maar zeggen. Het was de eerste keer dat ik zoveel aanpassingen aan een blok deed. Dus ervaring had ik niet.... volgende keer wat minder tegelijk aanpassen en het geleerde toepassen. Kijken wat er dan gebeurd :9

Excuses op voorhand voor mijn prietpraat_O-
 
Die krappere lagerschalen heb ik wel ernstig mijn vraagtekens bij, met getunede blokken ga je eerder de andere kant op, moderne motoren hebben soms zelfs enigzins ovale lagerschalen die in het midden dus een dikkere oliefilm hebben, juist om beter tegen hogere zuigerdruk te kunnen, dat het ene lager stuk gaat en de ander niet komt vaker voor als dat ze beide perfect synchroon stuk lopen.
 
Wow. Dat ovale wist ik niet. Maar je twijfels over die krappere lagerschalen deel ik dus wel. Ik had het geredeneerd zoals jij het omschrijft. Dus de volgende keer ga ik het ook weer gewoon zo in elkaar zetten als meneer Yamaha het bedacht heeft.
 
Afgelopen week het hele topic doorgelezen. Prachtig verhaal en mooi verteld. Ik ben heel verbaasd dat je zomaar even een frame ontwerpt en in elkaar knutselt en dat dat dan nog goed gaat ook! Petje af. Interessant ook al je wederwaardigheden met de motorblokken.
_O-respect, jij leest even een verhaal van 12,5 jaar terug in een week. Maar dank voor het compliment!!

Dat zomaar even een frame ontwerpen moet ik natuurlijk wel even nuanceren. Ik heb dat principe met die dikke buis en een dragend blok niet ontworpen of verzonnen. Heb het "slechts" toegepast. En juist gekozen omdat dit een relatief eenvoudig te construeren frame is. Allemaal rechte stukken buis en het kan gewoon gelast worden omdat het van standaard constructiestaal is.
Het (ver)bouwen van dat blok was voor mijn doen wel behoorlijk gevorderd en helaas jammerlijk mislukt, maar daar ga ik het niet bij laten zitten. Komt zeker nog een vervolg op.
 
Goedenavond,

Had nog even een beetje tijd op de zondagavond ;)

3e set carters er nog maar eens bij gepakt. Kijken of die een beetje uit elkaar willen.



Sowheej, dat viel even mee, alle schroefjes waren al los maar de helften zaten nog op elkaar. En het is eigenlijk de bedoeling dat je ze zo van elkaar afpakt. En aangezien dat nog niet gedaan was maakte ik mij een beetje zorgen.
Maar dat was dus nergens voor nodig, alles ging heel makkelijk los en uit elkaar, Wijzertje van de drukmeter van de werkplaatspers is niet van zijn plek gekomen*O*


En nou weet ik ook zeker dat dit het blok is dat in de Tr1 zat toen ik hem kocht, ik herken de details die ik er lang geleden aan heb aangepast. Andere keerring op de uitgaande as en een stukje weggeslepen waar de ketting met een bepaalde vertanding tegenaan liep.

Nou de hele verzameling maar eens goed schoonmaken en kijken welke onderdelen in welk carter gaan verdwijnen. Wordt nog een fijne puzzel.

Later,

Loek
 
Ontsteking was als altijd. Weet het aantal graden niet uit mijn hoofd. Zou voor deze setup misschien wat te vroeg kunnen zijn maar denk het niet. Zijn geen extreme waardes.
Brandstof was euro 98. Geen idee of 102 octaan geholpen had. Wil wel graag een blok dat gewoon heel blijft op euro 98 de volgende keer;)
En ja dit was het blok met dat dubbelzwevende busje om de pistonpen. En dat is echt heel gebleven. Ongelofelijk, had ik ook niet verwacht toen de schade ontstond. Dus dat zou ik rustig nog een keer zo durven maken.

Waar ik afgelopen week wel nog over heb nagedacht is de lagerschalen in de big-ends.
De maat (kleur = maat) bepaal je aan de hand van coderingen op de krukas en drijfstangen. Dat zal wel meer zo gaan bij andere blokken neem ik aan. Maar ik had op aanraden van het Duitse Tr1 forum een maat kleinere lagerschalen gemonteerd.... daar was de algemene ervaring dat opgevoerde blokken daar langer mee heel bleven. En daar twijfel ik nu aan zoals je wel zult snappen. Maar dat is niet zomaar.

Iets ruimere lagerschalen houden meer olie tussen de krukas en de lagerschalen, maar daardoor kan die dus wel makkelijker worden weggedrukt volgens mij.... krappere lagerschalen houden dus iets minder olie op hun plek maar in principe wel beter dan de ruimere. Door de ontstane krachten was de dunnere oliefilm misschien net niet voldoende en is het bij de achterste cilinder (nummer 1) misgegaan. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat de 2e cilinder zoveel minder kracht leverde en daar is het big-end wel soort van heel gebleven. Nouja. Ik geloof niet dat ik nog een keer deze keuze zou overnemen.

Dat het blok nu is stukgelopen is op zich heel jammer van al het werk dat erin is gegaan. Maar zoals het in elkaar zat had het nooit echt 100% kunnen gaan werken. De combinatie van deze zuigers met de vorm van de verbrandingskamers klopte niet. Te veel compressie, vorm die er wellicht voor zorgde dat er een klein deel van de verbrandingskamer werd "afgesloten". Dat soort dingen. Allemaal net wat teveel van het goede en daardoor foute boel. Alleen jammer dat bijvoorbeeld de aangepaste krukas stuk is.

Ik heb mijn leergeld nu betaald en er een en ander van opgestoken zullen we maar zeggen. Het was de eerste keer dat ik zoveel aanpassingen aan een blok deed. Dus ervaring had ik niet.... volgende keer wat minder tegelijk aanpassen en het geleerde toepassen. Kijken wat er dan gebeurd :9

Excuses op voorhand voor mijn prietpraat_O-
Ontsteking is over het algemeen vrij standaard; 10 graden bij stationair, 34 graden boven 3000 toeren.
En als je detonatie hebt, dat hoor je gelijk!
 
Die ontstekingswaardes zouden wel eens heel erg kunnen kloppen inderdaad. En dat je die detonatie gelijk hoort.... dat weet ik dus niet. Ik ga er in ieder geval voor om de volgende keer een blok in elkaar te schroeven dat gewoon weer lekker 7500rpm draait zonder gezeur :9
 
Pingelen heb je in (minstens) twee vormen. Het pingelen bij accelereren. Dat is vaak heel goed te horen. En pingelen bij hoge toeren, dat geluid verdwijnt meestal in alle motorherrie en windgeruis.
 
Ja, en dan heb je nog het pingelen bij de kassa of op de rommelmarkt.

Nee gekheid, heel interessant om hier mee te lezen. Moet af en toe wel even nadenken om alles te blijven volgen en waarom je bepaalde dingen doet zoals je ze doet, maar dat is mijn gebrek aan ervaring hierin.
 
Ja, en dan heb je nog het pingelen bij de kassa of op de rommelmarkt.

Nee gekheid, heel interessant om hier mee te lezen. Moet af en toe wel even nadenken om alles te blijven volgen en waarom je bepaalde dingen doet zoals je ze doet, maar dat is mijn gebrek aan ervaring hierin.
en je mag het altijd vragen ;) mijn logica is misschien niet altijd de juiste.... of meest voor de hand liggende....
 
  • Leuk
Waarderingen: RISL
Mooi werk Supervet.
Het is wel zeker dat ik het blok niet meer op exact dezelfde manier ga opbouwen. Dat zou een beetje naïef zijn, 2x hetzelfde proberen en een andere uitkomst verwachten komt niet zo heel snugger over ;)
Doet mij aan Einstein denken.
 
Mooi werk Supervet.
Het is wel zeker dat ik het blok niet meer op exact dezelfde manier ga opbouwen. Dat zou een beetje naïef zijn, 2x hetzelfde proberen en een andere uitkomst verwachten komt niet zo heel snugger over ;)
Doet mij aan Einstein denken.
Heej:) een oude bekende die zijn Einstein klassiekers kent:t Leuk dat je hier weer een kijkje neemt!
 
Kon het niet laten.
Fijn dat je er nog ben.
Dit is een poging om aardig gevonden te worden.
Er volgen er mee maar daar moet ik even over nadenken.
Over dat olie gedoe weet ik een heel mooi en interessant verhaal, zo uit het leven gegrepen.
Moet alleen nog de goede woorden vinden.
Ik heb eigenlijk een ander karakter nodig.
Ik wil graag zoals anderen zijn, raar hé.
 

Bijlagen

  • DSC03639.JPG
    DSC03639.JPG
    412,8 KB · Weergaven: 0
  • DSC03640.JPG
    DSC03640.JPG
    427,6 KB · Weergaven: 0
Over dat olie gedoe weet ik een heel mooi en interessant verhaal, zo uit het leven gegrepen.
Stond de ontsteking te vroeg ? Hoeveel octaan benzine gebruikte je toen ? Is dit het blok met de aangepaste zuigerpen ophanging ?

En ja dit was het blok met dat dubbelzwevende busje om de pistonpen. En dat is echt heel gebleven. Ongelofelijk, had ik ook niet verwacht toen de schade ontstond. Dus dat zou ik rustig nog een keer zo durven maken.
Supervet; Maak ook foto's van die zwevende busjes/ophanging.
Ter leering enzo.
 
Het schiet niet op, met jouw big-end probleem.
Kijk bijna iedere dag maar geen berichten, om je te helpen.
Krijg op een ander adres regelmatig techno berichten binnen.
Waarschijnlijk door mijn kijk gedrag.
Deze keer, gisteren, een man die met plastigage bezig is.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------​

Using “Plastigage”​

So, most auto parts stores have it available. Also, it comes in, various different crush dimensions. Consequently, to coincide with, the engine bearing clearance figures for your engine. Start with loosening the bolts of, bearing cap number one. Remove the bolts along with the cap (and bearing). Finally, wipe all traces of oil, from the crankshaft and the bearing surfaces.
De meeste auto-onderdelenwinkels hebben het dus beschikbaar. Het komt ook in verschillende crush-afmetingen. Daarom moeten de cijfers voor de speling van de motorlagers voor uw motor overeenkomen. Begin met het losdraaien van de bouten van lagerkap nummer één. Verwijder de bouten samen met de dop (en lager). Veeg ten slotte alle sporen van olie van de krukas en de lageroppervlakken.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Je zal er wel van weten maar misschien nooit gebruikt om de werkelijke speling te controleren.
De man heet, Danny Bender. Engine Bottom End Archives
Misschien kan je hem bereiken, of brengt zijn link je op de goede weg.
Je moet wel eerst aan de andere leden vragen wat hun er van denken.
Een soort toestemming, dan weten ze ervan.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ik vindt dit toch weer een erg aardig bericht van mij.
Maar het zal waarschijnlijk niet helpen om aardig gevonden te worden.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
In het HD systeem van lagers passend maken wordt elk lager apart passend gemaakt.
Zowel huis als as worden gemeten en dan de meest/best passend rolmaat gebruikt, of nog verder met slijpen en honen.
Ook het big-end lager wordt zo gemeten en de juiste rol gekozen.
Daar zijn geen vraagtekens bij, en soms wordt er zelfs een spelingvrije passing gebruikt.
Speling speelt dan geen rol.
WAT WEL ERG VERVELEND IS, ZIJN DE MASSA KRACHTEN DIE OP DE ROLLEN EN KOOIEN WERKEN.
Daar heb ik erg mooie beelden van.
Zal ze opzoeken, moet ik er natuurlijk wel zin hebben.
 

Bijlagen

  • DSC00313.JPG
    DSC00313.JPG
    380,5 KB · Weergaven: 0
  • DSC00334.JPG
    DSC00334.JPG
    302,9 KB · Weergaven: 0
Laatst bewerkt:
Het schiet niet op, met jouw big-end probleem.
Kijk bijna iedere dag maar geen berichten, om je te helpen.
Krijg op een ander adres regelmatig techno berichten binnen.
Waarschijnlijk door mijn kijk gedrag.
Deze keer, gisteren, een man die met plastigage bezig is.
Je zal er wel van weten maar misschien nooit gebruikt om de werkelijke speling te controleren.
De man heet, Danny Bender. Engine Bottom End Archives
Misschien kan je hem bereiken, of brengt zijn link je op de goede weg.

Ik vindt dit toch weer een erg aardig bericht van mij.
Maar het zal waarschijnlijk niet helpen om aardig gevonden te worden.
Ik ben er nu even niet heel erg mee bezig inderdaad. Er staat nog een fiets in de garage die gewoon inzetbaar is op circuit en aangezien het nu circuitseizoen is.... Dat sommetje kan je vast zelf maken ;)
Wel heel cool dat je dit soort info hier deelt:} Ik ga het bestuderen!
 
Terug
Bovenaan Onderaan