Eigenbouw EGLI TR1

nee, plek zat
dacht wel dat er wat los zat aan de achterkant van je zadel, er wapperde wat?

Mooi. Maar geen idee of er iets wapperde? Ben wel 2 boutjes kwijtgeraakt onderweg. En in de laatste sessie het clipje van mn schakelstang..... dus dat was einde sessie.

Tot de volgende keer dan maar!
 
Tip, circuit van Mettet, erg leuk technisch baantje, vind ik persoonlijk leuker dan Zolder (wat net als Zandvoort meer een auto dan motor circuit is). Ook goed aan te rijden vanuit NL, niet duur (115 Euro), prima organisatie en je kunt tot 3 dagen van te voren boeken (kun je het weer aan kijken). Nee ik heb hier geen persoonlijk belangen bij.
 
Tip, circuit van Mettet, erg leuk technisch baantje, vind ik persoonlijk leuker dan Zolder (wat net als Zandvoort meer een auto dan motor circuit is). Ook goed aan te rijden vanuit NL, niet duur (115 Euro), prima organisatie en je kunt tot 3 dagen van te voren boeken (kun je het weer aan kijken). Nee ik heb hier geen persoonlijk belangen bij.

Ben er een keertje geweest. Maar dat was de eerste keer na een valpartij... dus dat was weer even wennen. Maar ga het zeker nog eens proberen:t
 
ben hier ook een aantal keren geweest, is leuk baantje. ga ik ook nog wel een keer heen
één keer dat ik daar was, reed er een jong talent op een 300cc alle dikke motoren volledig zoek, de bochten snelheid van die jongen was super
 
Zo.... ben ik weer,

Motor heeft even in de hoek gestaan maar nu weer tijd gehad om wat te klussen. Na een dagje circuit is er altijd wel wat te poetsen en te checken, er rammelt wel eens wat los.... en er komt wel eens wat olie tevoorschijn. Dus gewoon even alles nagelopen en een beetje gepoetst. Ik wil wat boutjes die ik regelmatig los en weer vastdraai bij dit soort klusjes vervangen voor draadeindjes die ik vastzet met loctite, en dat kan er een borgmoer op. Zo gaat er geen schroefdraad aan de motor kapot en een borgmoer gaat ook niet zo snel los en kan snel vervangen worden, met boutjes die een specifieke lengte hebben is dat toch onhandiger.

Maar daar ging het nu even niet om, de olie die tevoorschijn komt heeft wat extra aandacht nodig. De motor heeft zelf een soort automatisch "ketting smeersysteem" ontwikkelt via de keerring achter de uitgaande as..... :(
Er liep dus wat olie uit deze keerring, dat komt op de ketting terecht en dat spettert dan weer op plekken waar ik het niet wil hebben. Tijd voor actie!!

Daarachter zit dus het "kettingsmeersysteem"

Zaakje maar eens demonteren, was de eerste keer sinds de motor in gebruik is. Alles ging netjes los en ben nu heel blij dat ik destijds dat deelbare stukje frame heb gemaakt :). Al zou ik het nu wellicht iets ruimer gemaakt hebben. Ketting zit gemonteerd met een schakel met zo'n visje erop, dus die is zo weg. Tandwiel ging ook makkelijk los.

Het bewuste "smeersysteem" in beeld

Kettingwiel en ketting zijn nog dik in orde, en ook het montageplaatje is nog als nieuw. Dus dat is mooi.
Dan de keerring.... Die is als los onderdeel niet meer te krijgen via de gangbare kanalen. Wel nog in een setje met meer keerringen lijkt het. Maar dat kon de betreffende webshop niet bevestigen op voorhand. Eerst maar eens demonteren. en dan kijken wat er verkrijgbaar is.

Maatje van de keerring moet zijn 30x52x7mm en dat is gelukkig een goed verkrijgbare maat. Maar er staat een draairichting op de keerring, en dat is even een dingetje.....

Gedemonteerde keerring.

In de afdichtingslip zitten schuine "groefjes" die er nog beter voor moeten zorgen dat de olie binnen blijft denk ik. En ik heb Bij SKF niet zo snel zoiets gevonden. Dus maar een viton keerring besteld met dezelfde bouwvorm die het toerental en de temperatuur aankan. Alleen die groefjes ontbreken dus. In de specs van de keerring staat wel nog dat tussen de afdichtende lip en de stoflip VET moet worden gesmeerd. Even kijken wat ik daarvoor ga gebruiken ?!? Iemand een idee??

Alles gedenonteerd

Keering kwam er overigens heel netjes uit met de vaak beschreven houtschroeftruuk, gaatje boren, houtschroef erin en trekken maar. Wat me wel opviel is dat de zitting van de keerring geen aanslag heeft, het is gewoon een cilindrisch gat. Heel goed opletten bij de montage dus dat hij niet te diep komt te zitten. Voor de zekerheid maar 2 keerringen besteld _O-.
Even wachten tot de keerring er is, en dan kan het zaakje weer in elkaar. Dan is er in ieder geval één plek waar olie uit het blok komt gefixt. Tussen de twee carterhelften komt ook elke sessie wel wat olie gedruppeld, al blijft dat bij slechts enkele druppels per dag. Acceptabel voor een blok uit '84 met ongeveer 60K km's op de teller. Ik ga het er in ieder geval niet voor open maken.

Verder heb ik de onderdelen voor het monteren van een oliekoeler ook weer eens bij elkaar gezocht. radiator, slangen, koppelingen, en een extra oliefilterdop die moet worden aangepast om de olie buiten het blok te krijgen. Deze modificatie werd toen de motor nog verkocht werd vaker gedaan, en is dus beschreven op diverse sites.

Kortom, binnenkort meer.

Later,

Loek
 
Heej ik ga al jaren naar de bikers classic, maar dan als monteur bij een team dat de 4-uurs rijd. Op welke fiets rij je in SPA? En koppel is heel fijn ;) Heb een keer op een CBR600F2 een sessie gereden en dacht dat een bocht ook wel in 3 ging lukken _O-_O-_O- jammerdepammer. Wel heel leuk om te doen of eigenlijk om het te kunnen afwisselen. Maarja.... 2 circuitfietsen is wat optimistisch.

Later,

Loek

Mooi evenement, ik rij met m'n eigen #13 Slabby circuitmotor, als je hem ziet staan zeg dan gerust gedag tegen de rijder!

Succes met je antikettingsmeersysteem, maar dat komt wel goed.
 
Mooi evenement, ik rij met m'n eigen #13 Slabby circuitmotor, als je hem ziet staan zeg dan gerust gedag tegen de rijder!

Succes met je antikettingsmeersysteem, maar dat komt wel goed.

Change of plans.... wat betreft bikersclassic dan. Een van beide coureurs breekt zn sleutelbeen op mettet. Helaas geen Spa met een team. Kom ik misschien zo kijken, is eens wat anders.

Acties tegen kettingsmeersysteem zullen wel lukken ja :-)
 
Reserve coureur inzetten......oftewel jij?! 😇😜

Mwoah.... Dat is nog wat optimistisch. Spa gaat hard hè ;).
Nog niet gereden op Spa, fiets met dubbel zoveel vermogen en dan gelijk 4 uurs race... leek me niet verstandig.
En als ik moet rijden is er geen techneut meer beschikbaar ;)
 
Volgend jaar dan ;)
Spa is gaaf om te rijden, gaat inderdaad hard, maar ik vind de baan veiliger als Zolder.
 
Laatst bewerkt:
Misschien maar eens een dagje boeken. Kijken hoe het bevalt. Vrees dat het snelheidsverschil op de rechte stukken nogal groot gaat zijn.... welke organisatie laat nog dit soort ouwe meuk toe?
 
Zo, in het prille begin van het nieuwe jaar (de beste wensen voor allen uiteraard) het grote EGLI verhaal maar weer eens onder het stof vandaan trekken :)

Ik heb het afgelopen najaar helemaal niet meer gereden en dus ook nauwelijks tijd besteed aan de EGLI. Enige dat ik in de zomer gedaan heb was die keerring van de uitgaande as vervangen door een nieuwe. Maar dat is dus nog niet eens getest.... tenminste niet rijdend.

Geen tijd besteed aan de EGLI in praktische zin betekent niet dat ik er helemaal niet mee bezig ben, ik hou een soort lijste bij op mn telefoon waarop ik allerlei plannen, opties en ideeën gewoon in willekeurige volgorde neerkwak, aanpas of weer wegstreep.
Als ik dan tijd heb om te sleutelen maak ik een selectie uit dat lijstje en begin ik daaraan. En het lijstje begon nu wel lang en uitgebreid te worden, en dat betekent dat de fiets meestal niet in topvorm is.... Dus WERK aan de winkel voor het nieuwe seizoen.

Dingen van mn lijstje:
Keerring achter voorste kettingwiel monteren. Het demonteren staat in de vorige uitgebreide post, en een foto van de gemonteerde keerring heb ik niet maar dit is de keerring die erin gegaan is, zou moeten voldoen volgens de specs. We gaan het zien. Niew vs. oud


Zo, eerste klusje gedaan! Volgende. Ik had afgelopen seizoen af en toe het idee dat de accu niet helemaal lekker werd bijgeladen tijdens gebruik. Dus dat moest worden onderzocht en opgelost. Er zat nog steeds een kroonsteen in mn kabelboom tussen de 3 draden die uit het blok komen en naar de spanningsregelaar gaan :X:X
Dus die moest sowieso wieberen. Dus daar een fijne stekker gemonteerd. Maar daar was het laadprobleem niet mee opgelost. Dynamodeksel moest er toch af voor een ander klusje dus inspectie.... En toen was het geleijk duidelijk gelukkig :)

Motor-forum plaatje001 .jpg

De bekabeling heeft klemgezeten tussen het deksel en het blok..... Dat dat nog gewerkt heeft vond ik wel bijzonder. Nou simpele reparatie en verder

Motor-forum plaatje008 .jpg


Alleen goed opletten bij montage van het deksel dus.

Volgende klus was de oliepomp. Ik had al heel lang plannen om de oliepomp een kleine upgrade te geven, is in principe eenvoudig door een pomp van een XV1100 te plaatsen. Deze heeft een iets betere opbrengst en een veel groter zeefje waardoor hij olie opzuigt. Maar als je dynamo nog op zijn plek zit is het wel een gepriegel om alles te plaatsen. Alle onderdeeltjes had ik al lang liggen en uitgezocht, dus prutsen en passen maar.

Motor-forum plaatje010 .jpg


Links XV1100, rechts TR1
Motor-forum plaatje011 .jpg


Motor-forum plaatje012 .jpg


In principe zijn de pompjes gelijk, maar door een wat beter behuizing schijnt die van de 1100 iets beter te werken. Nou dan knutselen we die erin :t

Samen met die oliepomp had ik het plan opgevat om een oliekoeler op het blok te maken. En daar was heel vroeger een kit voor te koop van de firma DERALE. Die is er niet meer maar de werkwijze kan worden toegepast met een willekeurige koeler. Het gaat erom dat de dop waarachter het oliefiter zit wordt aangepast zodat de olie buiten het blok om gaat stromen, dus lekker door je koeler.
Zo'n dop had ik nog wel liggen en het aanpassen is met een draaibank op het werk ook niet zo lastig. Olieslangen erop en hoppa!

Motor-forum plaatje003 .jpg

Motor-forum plaatje004 .jpg

Motor-forum plaatje019 .jpg

Motor-forum plaatje018 .jpg

Hhhhhmmmm.... slangen zitten, koeler werkt met de aangepaste dop maar...... ben er niet blij mee B|:/:N De slangen en koppelingen zitten maximaal op de buitenkant van het blok, vlak langs een hete uitlaat, het ziet er niet uit en zo kan ik nog wel even doorgaan. Enige voordeel zou zijn geweest dat het wel werkt. Maarja, dat is niet voldoende. Als je met deze opbouw de fiets een keer omlegt is alles er compleet afgesloopt. KAK dus.... en weer terug bij af. Wordt vervolgt, ik heb inmiddels een elektrisch oliepompje gescoord om wat mee te testen, moet ik nog plek voor vinden en bedenken waar dat pompje de olie gaat opzuigen en terug in het blok mikken. Later meer.

Dan nog een klusje voor het schakelen, ik heb afgelopen seizoen mijn 2 motoren omgebouwd naar omgekeerd schakelen. En moet zeggen dat wende snel, op circuit niet verkeerd geschakeld en op straat maar één keer zonder gevolgen.
Maar de egli heeft nou niet echt een bak die je kan vergelijken met het moderne 600cc supersport spul. En de verhoudingen tussen het armpje aan de rearset en het armpje aan het blok waren niet zo heel gunstig. Ik had voor mn gevoel wat weinig slag waardoor het niet altijd heel trefzeker ging bij het opschakelen zonder koppeling.

Situatie afgelopen seizoen:
Motor-forum plaatje033 .jpg

Motor-forum plaatje032 .jpg


Werkt wel, maar ook hier steekt dat stangetje te ver buiten het blok voor mijn idee, als de motor op deze kant gaat liggen is er best wel kans op schade aan dat schakel asje, ook niet goed dus. Nieuw armpje voor aan het blok gescoord om wat te experimenteren en dat heeft het volgende opgeleverd:
Motor-forum plaatje026 .jpg

Motor-forum plaatje030 .jpg


Nieuw, lichter schakelstangetje gemaakt en ook weer opgelost, lijkt zo op het eerste gevoel veel soepeler te schakelen. En de weg die je daadwerkelijk moet trappen is maar marginaal langer :t

En zo blijven er nog massa's klusjes over die in een volgende update wel weer aan bod komen.

Maar in het kader van we eindigen het jaar met een knal wil ik er nog eentje posten en echt een hele domme '(-O-
De aluminium tank die erop zit is een model van ducati, de vorm (buiten schaal) heb ik ooit besteld en alles wat er binnen inzit is weer eigenbouw. En zo'n alu tank heeft het op een trillende 2-cilinder vaak best zwaar te verduren. Had hem al een paar keer moeten repareren, één keer na mijn valpartij en twee andere keren gewoon hele kleine gaatjes.
Tank repareren is dus, leeglaten, speoelen, leegmaken, spoelen, droogblazen enz. In ieder geval zorgen dat er GÉÉN benzine meer inzit. Had ik nu ook gedaan, maar toen ik begon aan wat versterking en reparatie werk zag ik door mijn lashelm opeens geen tank meer liggen.... moet wel toegeven dat er op dat moment ook een fraaie knal klonk ;(:XB|
Ofwel, BOEM, tank naar de klote. De knal viel mee, ik had echt helemaal niks, maar de tank was toch wel serieus overleden...... GODVERDEGODVER. 10 minuten uithuilen en maar plannetjes maken voor een nieuwe..... Verder geen commentaar bij de plaatjes, lijkt me niet nodig.



En toch maar voor de vergelijking, dit was het binnenwerk toen de tank in aanbouw was:
Motor-forum plaatje022 .jpg

Motor-forum plaatje021 .jpg


Binnenkort meer over een andere uitlaatdemper, een nieuwe tank, beter afstelling van de carbs, uiteindelijk toch de oliekoeler maar nu met een pompje, kleine aanpassingen aan electra en vast nog veel meer ;)
Nu alweer zin om een dagje op het nieuwe asfalt van Zolder te knallen, rest van het seizoen moet nog een beetje gepland worden. Ideeën genoeg!

Later,

Loek
 

Bijlagen

  • Motor-forum plaatje018 .jpg
    Motor-forum plaatje018 .jpg
    25,7 KB · Weergaven: 8
Laatst bewerkt:
Leuk om weer wat te horen van je project.
Wel ff schrikken zeg met die tank,wat een schade....
 
Leuk om weer wat te horen van je project.
Wel ff schrikken zeg met die tank,wat een schade....
Ja precies, terwijl de knal wel meeviel, maar zo'n alu tank kan echt geen druk hebben.... Dat afpersen doen die bouwers maar met een paar tiende bar overdruk....

Maargoed, deze tank heb ik destijds gekozen omdat ik hem mooi vond. Maar wat betreft pasvorm was het eigenlijk nooit briljant, mn knieën kunnen niet ver genoeg naar binnen. Dus dat ga ik nu wel goed doen. Kan de houding weer beter en de rondetijden weer omlaag ;). Ene J. Lorenzo ging ook pas echt hard op zn rooie brommer toen hij eindelijk een passende tank kreeg.....

Later,

Loek
 
Leuk om te lezen dat je er weer mee bezig bent.
;) Nog steeds ja.... denk dat ik er ook maar niet meer ga ophouden. Ik rij meestal geen vol seizoen, maar probeer wat extra te proppen in het voorjaar of het najaar. Budget blijft beschijden en het sleutelen en maken is minstens net zo belangrijk.
Heb al vaak bedacht dat ik misschien wel een nieuw project zou willen (en er ook 2 best ver uitgewerkt), maar dat gaat het gewoon niet worden. Duurt veel te lang en heb al helemaaaaal geen tijd om op 2 van deze fietsen te rijden. En als laatste doet deze het gewoon leuk. Lijstje op mn telefoon is nog ellendig lang in ieder geval. En er is een appart lijstje voor een tweede blok....
 
Dankje!

Er is inmiddels al weer heel veel gedaan aan het ding. Zal binnenkort nog eens een grondige update maken :t

Later,

Loek
 
Goedenavond!

Te lang geleden, en te veel gebeurd in de tussentijd. Gewoon een hoop foto's en EINDELIJK een start gemaakt aan een nieuw blok :P

Ik moest een nieuwe tank maken omdat ik de ouwe redelijk had gesloopt. Dus daar zat nogal wat tijdsdruk op voor de seizoensstart. Maar door het KAK virus viel er een en ander uit, dus heb ik van alles en nog wat aangepakt. En toen de fiets rijdbaar was starte hij maar matig en na een proefritje meende ik een geluidje te horen uit een cilinderkop '(
Geen idee waar dat opeens vandaan gekomen is, mooi KAK. Maar omdat er toch geen seizoen is..... de stoute schoenen aangetrokken en begonnen aan een nieuw blok voor 2021.

Eerst de plaatjes:

Nieuwe demper, veeeeeel lichter dan de standaard dubbele ducati demper die er eerst op zat, hoop dat hij binnen de limiet is voor Zolder.

Hier start de motor al minder goed om de een of andere reden....

Start van een nieuwe tank





En meteen ook maar een nieuw zitje gemaakt. Zitpositie lijkt nu veel beter te zijn. Mn knieen kunnen veel strakker langs de tank. Zitje mocht ook iets hoger omdat ik mn steppies aan de grond reed, en met het lage zitje was dat wel heel erg opgevouwen. Wel grappig dat ik bij het bouwen van de motor echt ZEKER wist dat de steppies echt helemaal NOOIT aan de grond zouden kunnen worden gereden...._O-

Zitje + tank



Alles is op de plaatjes nog onafgewerkt en het zitje is inmiddels "compleet" Alles nog schuren en dan eens kijken wat ik ga doen met lakken/coaten. Tot nu heeft er nooit ergens lak opgezeten en het frame is ook nog kaal. Dat wil ik in de winter wel laten coaten. Dan moet het hele ding toch uit elkaar voor het nieuwe blok.

De oliekoeler met eigen elektrisch pompje werkt inmiddels ook, ik hoop dat dat flink gaat schelen in olietemperatuur, kan nodig zijn bij een 4 uurs race ;)
Aanzuiging is vanaf de aftapplug, door de koeler, en weer retour op de vuldop. Simpelste oplossing, geen aanpassingen aan carter of zijdeksel nodig, olievuldop is ook meteen geborgd.




En omdat er niks te rijden valt en je het budget voor 2020 toch stuk moet slaan 8)7een GPS systeempje voor analyse van rijprestaties.

En met het GPS systeempje ook maar eens mn schandalige wirwar kabelboom uit elkaar getrokken. Ik had destijds het idee om alle (heel beperkte) functies op de fiets compleet eigen stroomvoorziening te geven. Dat levert meer kabel op maar zou als voordeel moeten hebben dat als er iets niet werkt of stuk gaat dat heel snel en simpel te vinden en te repareren is. En ook dat er maar één functie sluiting zou kunnen maken zonder de rest mee te slopen.

Dus nu hadden de startknop, olietemp. meter, lambda meter, ontsteking aan/uit, toerenteller en nu dus het GPS ding allemaal een volledig eigen "plus" vanaf de accu en ook weer een "min" terug. Alleen de startmotor en de olie temperatuur sensor hebben een massa aan het frame of blok.
Allemaal leuk bedacht, maar ik had er in de loop der jaren een zooitje van gemaakt. Dus nu eens NETJES gemaakt, al is het nog steeds een beetje proppen in het alu bakje.

Verder nog een hoop gedaan maar geen foto's van.... boeit ook niet want ik was begonnen aan het nieuwe blok :9

Komt er zo aan!
 
Dan het plan voor het nieuwe blok :P

Dat plan is eigenlijk al bijna zo oud als het project zelf, maar ook altijd aan wijzigingen onderhevig geweest. Ik had al heel lang het grootste deel van de onderdelen liggen op zuigers en wat kleine frutsels zoals lagertjes, pakkingen en wat keerringen na.

Deze yamaha blokken zijn in verschillende uitvoeringen gemaakt van grofweg 1981 tot 2008. Van de virago 750 tot de XVS1100 dragstar en van alles ertussenin. Grote voordeel van dit hele verhaal is dat er enorm veel gemixt en gematcht kan worden met onderdelen van al de modellen.

Het plan voor mijn blok was altijd om er de krukas en cilinders van een virago XV1100 op te bouwen. Dan gaat de inhoud van 981cc naar 1063cc, dat wordt vaak gecombineerd met de koppen van een XV750 voor wat extra compressie en nog meer koppel. Maar die koppen staan een wat hoger toerental in de weg. dus niet zo geschikt voor een circuitblok dacht ik.

De XV1100 krukas en cilinders zijn uit het plan gevlogen omdat ik een bulldog (of BT1100) blok in de schoot geworpen kreeg met een gare versnellingsbak. Ook 1063cc maar nicasil i.p.v. stalen bussen in de cilinders en lichtere zuigers en krukas. Nu mijn blok een geluidje lijkt te hebben ontwikkeld ben ik maar eens wat advies gaan inwinnen om te kijken wat er mogelijk is en wat verstandig.

Ik heb eens gebabbeld met een monteur die ik ken van het classic race gebeuren op SPA. Hij is helemaal into serieus getunede porsche luchtkoelers en heeft dus wel kijk op luchtgekoelde blokken met grote boringen. Advies: boring vergroten, slag vergroten en niet teveel op zoek naar hogere toerentallen....

Mooi, dat is dan duidelijk, de stapel onderdelen die ik had er maar eens bijgepakt en wat dingen uitgezocht samen met de beste man.

Krukas van BT1100 of XV 1100. Dan gaat de slag van 69,2 naar 75mm en cilinders moeten voorzien van nieuwe bussen zodat er zuigers van een porsche 964 Turbo in kunnen.
Die zijn eigenlijk al bijna 1:1 toepasbaar, alleen de pistonpen is 23mm i.p.v. 22mm. Dus drijfstangen van de XV1100 bekeken en besloten dat ze vlees genoeg hebben voor een pistonpen van 23mm. Heel fijn dat zo'n meneer gewoon al die maten van die porsche zuigers uit zijn hoofd weet :}
Porsche zuigers zijn goed voor een boring van 100mm, dus alles bij elkaar gaat de Tr1 dan van 981cc naar 1177cc :t Dat moet uitmaken.
Toerental was bij mij nu max. 7500, ongeveer 800 toeren meer dan origineel. En dat wil ik zo houden, hooguit een klein beetje meer. Er zijn tr1 blokken die bijna 9000 toeren draaien.... dus er is marge, maar die hebben nog de kleinere slag en de originele boring van 95mm.... Kijken wat er uiteindelijk uitrolt

Cilinderkoppen blijven gewoon de Tr1 versies. Misschien worden die nog een beetje aangepast. Maar dat is voor verderop in het project. In het blok wil ik ook nog van alles aanpakken, maar dat komt ook later wel. Eerst maar eens de cilinders.

Beetje een herhaling van het verhaaltje in het verspanen, draaien en frezen topic. Maar ik heb ervoor gekozen om het nicasil laagje uit de BT1100 cilinders te slopen omdat die meer oppervlak hebben dat koelt. De Tr1 cilinders hebben minder vinnen en ook dunnere.... Een overweging. Ook past het kraagje van de cilinderbussen die ik heb uitgezocht net niet helemaal lekker in de Tr1 cilinders. Dus rammen met die draai en freesbank, de BT1100 cilinders gaan het worden!!.

Onderkant eraf

Nicasil eruit op de lompe draaibank

Nog een beetje nicasil laten staan om straks goed te kunnen uitrichten voor het kotteren

Kotterkop een beetje aanpassen met een stukje staal en toolbit :t

Inspannen en netjes het midden opzoeken

En kotteren maar.... Kan net wat betreft de diepte.


En uiteindelijk weer een teringzooi op de freesmachine, een emmertje aluminium krulletjes en een compleet verbouwde BT1100 cilinder.






Had nog nooit zoiets gedaan, maar ben heel tevreden met het resultaat. Boring in de cilinder is nu ongeveer 0,07mm kleiner dan de diameter van de cilinderbus. Tweede cilinder komt binnenkort, dan nog even overleggen met revisiebedrijf over de passingen voor het kraagje van de cilinderbussen en dan kan dat er ook in. Bussen op maat maken en erin persen gaat pas gebeuren als de zuigers er zijn.... En dan gaat het revisiebedrijf de boring in de bussen netjes maken voor de zuigers. Dat ga ik niet zelf doen, honen kan ik niet wat betreft gereedschap en het kotteren voor de zuigerpassing mag wel echt goed gebeuren had ik bedacht :t

Na de cilinders is het carter aan de beurt. de cilinderbussen passen namelijk niet meer in de gaten die in het carter zitten ;) Ook weer een fijne klus waar een steun voor gefabriekt zal moeten worden om het vlak te kunnen inspannen voor het kotteren....

Meer dan genoeg update voor nu, hopelijk binnenkort meer :W

Later,

Loek
 
Terug
Bovenaan Onderaan