Eigenbouw EGLI TR1

Ja had er weer eens serieus zin in nadat er vorig jaar eigenlijk niet zoveel was gebeurd wat betreft bouwen. Onderhoud en kleine reparaties zijn er altijd wel, ding rammelt nogal eens wat uit elkaar. Maar echt serieus iets nieuws bouwen kon wel weer eens, en deze is ook niet zo snel klaar, kan ik even mee vooruit. Streven is om volgend voorjaar het blok in de brommer te hebben, kijken hoe ver ik kom.... zou zomaar weer eens uit de hand kunnen lopen zoals wel vaker _O-

Fijn dat jullie blijven meelezen :t dan blijft het ook de moeite om foto's te maken en te posten.

Later,

Loek
 
Godmiljaar :(
Wat zitten die tapeindes vast in zo'n carter..... ik had even geprobeerd die eruit te draaien begin van de week, maar daar kwam even geen beweging in helaas. twee moeren tegen elkaar, kruipolie en warmföhnen mocht allemaal niet baten.... Ik wil ze er graag onbeschadig uit hebben omdat ik ze er ook weer in terug wil zetten, dus wil ze niet met een grote tang te lijf gaan.



Dus maar wat geschikt gereedschap (hopelijk) besteld om te proberen:
7314151830649.jpg


En de volgende keer maar eens een vlammetje proberen i.p.v. de föhn.

De carters had ik heeel lang geleden als compleet blok (zonder inhoud) al een keer laten glasparelstralen. Goed mn best gedaan om het dicht te maken, maar toch helemaal vol met glasparels gekomen :/
Dus daar is nog werk aan de winkel. Eerst die draadeindes eruit, dan kotteren zodat de nieuwe bussen erin passen en dan maar eens HEEEEEL grondig schoonmaken. Iemand daar nog handige tips voor? Ik dacht om te beginnen maar eens een hogedrukspuit met schuim.... Kan heel simpel op het industrieterrein bij het werk bij zo'n truckwash ding.

Later,

Loek
 
Carter rond de tapeindes lekker warm stoken met een brander. Gewoon zo'n bouwmarkt ding waar die camping gas blikjes in gaan is prima.
Tapeindes als je ze wilt hergebruiken met een contramoer eruit draaien.
Die sleutel die je laat zien slipt vaak door en vreet dan in. Het staal is te hard om de tanden goed grip te geven.


Het schoonmaken zou ik in een bak met koud ontvetten en een kwast doen.
Kan gewoon simpel in een open gezaagde jerrycan bijvoorbeeld.
 
Carter rond de tapeindes lekker warm stoken met een brander. Gewoon zo'n bouwmarkt ding waar die camping gas blikjes in gaan is prima.
Tapeindes als je ze wilt hergebruiken met een contramoer eruit draaien.
Die sleutel die je laat zien slipt vaak door en vreet dan in. Het staal is te hard om de tanden goed grip te geven.


Het schoonmaken zou ik in een bak met koud ontvetten en een kwast doen.
Kan gewoon simpel in een open gezaagde jerrycan bijvoorbeeld.

Dat met die contramoer werkte niet..... maar misschien met ik ze gewoon harder tegen elkaar aanknallen. Heb er nu al een paar dagen kruipolie op gemikt, en binnenkort nog maar eens dat vlammetje proberen. Kijken of het dan werkt. Sleutel zal er binnenkort wel zijn (zat iets levertijd op) kijken wat die doet. Dank voor je tips :t
 
En bij alle schroefdraadgaten ff een tapje erdoor.
Er zijn ook wel serieuzere draadeinduitdraaiers in de handel,maar zoals gezegd met een beetje warmte moet het wel lukken.
 
En meteen nog maar even een vraag voor mensen die wat meer verstand hebben van zuigerveren dan ik, en dat is niet zo moeilijk. De boring van de nieuwe gietijzeren cilinderbussen gaat naar 100mm. En dan passen er eigenlijk perfect Porsche zuigers in van een 964 turbo 3,6. Bij die zuigers zitten natuurlijk standaard zuigerveren. Maar de vraag is of die ook geschikt zijn voor in mijn cilinders? Volgens mij heeft dat blok aluminium gecoate cilinders dus wellicht andere zuigerveren?!?

De meningen over de juiste materiaalkeuze voor zuigerveren in gietijzeren bussen is niet zo eenduidig helaas....

Maar misschien hangt het dan ook heel erg van de toepassing af. En die is bij mij wel duidelijk. Levensduur is niet de allerhoogste prioriteit. Als het bijvoorbeeld 5.000km meegaat kan ik JAREN vooruit, Ik heb werkelijk geen idee hoe sterk het blok gaat worden en hoe betrouwbaar het gaat blijken te zijn....

Nouja, ik probeer altijd een beetje uit te zoeken waarom bepaalde technische keuzes worden gemaakt dus ik wil graag wat meer van de hoed en de rand weten...

Later,

Loek
 
Hoi.

Zit wat te googelen.
En dan kom ik een firma tegen die zuigerveren op maat maakt;

Wat verder googelen, brengt dit, welke cilinderwand bij welke Porsche;

Een ander blik wormen wat ik tegenkwam, is de zuiger-cilinder speling, dat is voor gecoate alu cylinders weer anders dan voor gietijzeren bussen.
Eea. heeft weer te maken met het uitzetten van de zuiger tov. de cylinder.
Kans op klemmen, of klapperen.

Is allemaal nog niet zo eenvoudig.

Groeten, Paul.
 
Hoi.

Zit wat te googelen.
En dan kom ik een firma tegen die zuigerveren op maat maakt;

Wat verder googelen, brengt dit, welke cilinderwand bij welke Porsche;

Een ander blik wormen wat ik tegenkwam, is de zuiger-cilinder speling, dat is voor gecoate alu cylinders weer anders dan voor gietijzeren bussen.
Eea. heeft weer te maken met het uitzetten van de zuiger tov. de cylinder.
Kans op klemmen, of klapperen.

Is allemaal nog niet zo eenvoudig.

Groeten, Paul.

Top!

Leuk leesvoer, mooie uitleg over de verschillende cilinderwanden en coatings. Die zuigerveerfabriek had ik ook al gevonden, Ga ik nog eens vragen, zijn er nog een of twee van. En die zuigerspeling, daarmee dan ook nog de slotspeling van de zuigerveer is inderdaad wel een dingetje.... Maar die speling ga ik wel overleggen met het revisiebedrif dat de cilinderbussen uiteindelijk op maat gaan kotteren en honen.

Wat ik wel weet is dat voor veel luchtgekoelde blokken die in het klassieke race gebeuren worden ingezet het allemaal niet te krap gemaakt moet worden, Veel van die teams nemen een beetje olieverbruik graag op de koop toe door een iets grotere zuiger speling. Die iets ruimere dan minimale speling zorgt er ook voor dat die blokken even op de dyno worden ingereden, afgesteld en dan meteen volle bak belast worden tot ze aan het eind van een seizoen weer uit elkaar gaan.... of al eerder stukgelopen zijn 8)7

Het bouwen van dat soort blokken is wel echt VET, dus ik probeer er zoveel mogelijk over uit te zoeken zodat het (low budget) ook in mijn blok kan worden meegenomen ;)

Later,

Loek
 
Mijn ervaring is (na heel wat cilinders zelf gemaakt te hebben) dat het eigenlijk niet zoveel uitmaakt wat voor zuigerveren je gebruikt in een gietijzeren cilinder.
Pas als je extreme zuigersnelheden gaat gebruiken (hoge toerentallen) dan krijg je wat hogere slijtage van de cilinder met verkeerde zuigerveren.

Ik weet dat er commentaar op gaat komen , maar is puur mijn ervaring.
 
Een collega van me had vroeger een TR1 met Porsche zuigers. Dat blok kwam uit de motorcross. Volgens mij waren dat de gewone Porsche zuigerveren. Maar je zou eens in het zijspan cross wereldje kunnen rondvragen uit de tijd van Ton van Heugten en Frits Kiggen.
Ik weet wel dat Nicasil wat uit maakt, Als je gewone zuigerveren in Nicasil cilinders gebruikt is het in een paar duizend kilometer gebeurd.
 
Godmiljaar :(
Wat zitten die tapeindes vast in zo'n carter..... ik had even geprobeerd die eruit te draaien begin van de week, maar daar kwam even geen beweging in helaas. twee moeren tegen elkaar, kruipolie en warmföhnen mocht allemaal niet baten.... Ik wil ze er graag onbeschadig uit hebben omdat ik ze er ook weer in terug wil zetten, dus wil ze niet met een grote tang te lijf gaan.



Dus maar wat geschikt gereedschap (hopelijk) besteld om te proberen:
7314151830649.jpg


En de volgende keer maar eens een vlammetje proberen i.p.v. de föhn.

De carters had ik heeel lang geleden als compleet blok (zonder inhoud) al een keer laten glasparelstralen. Goed mn best gedaan om het dicht te maken, maar toch helemaal vol met glasparels gekomen :/
Dus daar is nog werk aan de winkel. Eerst die draadeindes eruit, dan kotteren zodat de nieuwe bussen erin passen en dan maar eens HEEEEEL grondig schoonmaken. Iemand daar nog handige tips voor? Ik dacht om te beginnen maar eens een hogedrukspuit met schuim.... Kan heel simpel op het industrieterrein bij het werk bij zo'n truckwash ding.

Later,

Loek

Ik heb misschien nog wat handige tips;

vwb de draadeinden; denk dat het bestelde gereedschap gaat helpen, maar wat ook wel scheelt is niet 2 moeren gebruiken maar 3 of zelfs 4. Gewoon nog een extra erbij, als de draadlengte dit toelaat. Verder is je 'actieplan' goed denk ik, stoken, dit gereedschap.. 👍

Het schoonmaken van het geparelde carter, dit heb ik ook een keer gedaan. Eerlijk gezegd verraste het mij hoe goed zich de glasparels zich lieten verwijderen.
Belangrijkste is dat alles super, super vetvrij is, want dan plakken de glasdeeltjes niet meer.
dus ik heb alles in de benzine gezet en geborsteld gespoten en gedaan. Haal een kan benzine, terpentine oid (zou geen diesel nemen) en waag er een liter of 5 aan. Zorg dat je de benzine ergens mee onder lichte druk er in kan spuiten en echt elk kanaal van beide kanten uit reinigen.
Vooral de hoofd boringen voor de krukas- en cilinderkop olievoorziening vol zetten en in laten werken en dan blijven spoelen.
Je kan de benzine redelijk filteren en nog eens gebruiken, maar voor de laatste stappen gewoon steeds nieuwe pakken.

Daarna met een reinigingsmiddel zoals allesreiniger oid. Dasty kan ook, maar dat moet je wel echt heel goed wegspoelen anders vreet het alu aan, ik zou het niet gokken. En met de tuinslang spoelen, spoelen, spoelen... niet na 5 minuten denken dat het wel goed is :+

Zo heb ik het gedaan, was een heel karwei maar je wil het niet meemaken dat het toch niet goed was...
Ik ben geen korrel glas meer tegen gekomen daarna..... en het blokje loopt als een nieuwe.
 
Heren,

Heel erg bedankt voor de tips!
@Haga-San: dat is een duidelijk stappenplan, ga ik zo doen!
@halflive: Ik ken die verhalen wel, maar nooit iemand gesproken die dat had. Dat waren waarschijnlijk 95mm porsche zuigers die passen 1op 1 voor zover dat op basis van fabrieksinfo is uit te zoeken....
@boutje: Dat is nou precies wat ik bevestigd hoopte te krijgen :t Maar wat je al zegt. Er is geen eenduidigheid over.... De discussie die jij verwacht lees ik op meer plekken. En wat betreft toerentallen valt het bij mij wel mee. Ga het op max. 7500 rpm houden, net als nu het geval is. Maar bij een slag van 75mm is dat toch een aardige zuigersnelheid, nog eens even aan tellen.... Kijken wat de beoogde zuigers kunnen hebben :/

Later,

Loek
 
Ik zou me er niet zo druk om maken.
Je kan misschien je zuigersnelheid uitrekenen maar ik denk dat die naar de huidige maatstaven nog laag is.

Ik heb ooit een keer een cagiva alazurra 650 cilinders voorzien van gietijzeren bussen en gewoon de standaard zuigers met veren gehouden.
Met andere nokkenassen haalde dat ding bijna 10000 toeren.(max vermogen bij 9000 toeren)
Rijdt nog steeds , volgens de huidige eigenaar , rond.
En inmiddels 25000 km verder.

Enigste waar ik wel op zou letten is het gewicht van de zuigers ivm trillen.
Mochten deze zwaarder zijn misschien je krukas opnieuw balanceren.
 
Ik zou me er niet zo druk om maken.
Je kan misschien je zuigersnelheid uitrekenen maar ik denk dat die naar de huidige maatstaven nog laag is.

Ik heb ooit een keer een cagiva alazurra 650 cilinders voorzien van gietijzeren bussen en gewoon de standaard zuigers met veren gehouden.
Met andere nokkenassen haalde dat ding bijna 10000 toeren.(max vermogen bij 9000 toeren)
Rijdt nog steeds , volgens de huidige eigenaar , rond.
En inmiddels 25000 km verder.

Enigste waar ik wel op zou letten is het gewicht van de zuigers ivm trillen.
Mochten deze zwaarder zijn misschien je krukas opnieuw balanceren.

Dat is goed om te horen, raak er steeds meer van overtuigd dat het moet kunnen!

Ik ga de krukas sowieso balanceren, stond een interessant stukje over op een Duits forum dat specifiek over de Tr1 gaat. De kerel die ergens rond 1990 op een EGLI tr1 reed in het Duits BOTT kampioensschap liet zijn berekeningen zien. Wel cool, ik wat met die vent gemaild want zijn fiets was de grote inspiratie voor de mijne. Dus dat balanceren gaat goed komen.

Ik denk dat het gewoon maar moet gebeuren, zuigers bestellen en rammen!

Ik heb deze op het oog: Klik zien er een beetje stoffig uit maar zijn nieuw.

Later,

Loek
 
Zo,

Even een kleine update....

Ik had mijn zinnen gezet op Porsche 964 turbo zuigers. En die optie is er nog steeds, maar die dingen zijn eigenlijk een beetje teveel gelijk (behalve de boring dan) aan de vorm van de standaard zuigers. Dus dan ga ik er wat betreft compressie nog niet op vooruit, en dat geeft nou juist de extra pret. Het blok heeft in standaard trim slechts een compressieverhouding van 8,3.

Na overleg met de porsche meneer eens gekeken naar de bouwvorm van de "gewone" 3,6 liter zuigers en die zijn in de basis gelijk behalve dat ze natuurlijk eel meer compressie moeten maken dan de turbo zuigers. Er zit dus een "dome" op. En die past zoals hij nu is dus NIET in de verbrandingsruimte van mijn cilinderkoppen.

Porsche 964 3,6L zuiger:

Toch maar even gepoetst:

Dus die dome moet worden aangepast, er is materiaal voldoende aanwezig om er iets moois van te maken, het zijn gesmede zuigers, dus ze zijn al eerder bewerkt..... Moet dus lukken. Nu alleen nog bedenken wat het precies moet gaan worden met die dome :Y

Grote voordeel van deze zuigers is dat ik een set van 6 praktisch nieuwe exemplaren tot mijn beschikking heb voor veel minder geld dan één nieuwe turbo zuiger.

En nog even terugkomen op de zuigerveren.... Ik had eens geinformeerd bij THN (zuigerverenfabriek) en die hebben gewoon een samengesteld setje veren voor deze zuigers als ze in stalen bussen lopen. Die oplossing was nou eens veel simpeler dan ooit voor mogelijk gehouden. Nieuwe zuigerveren zijn dus ook al duidelijk.

Het puzzeltje begint langzaam compleet te raken :P

Later,

Loek
 
En het gepuzzel gaat een beetje verder....

Maar eerst die stomme tapeindes maar eens uit mn blok stoken. Het gereedschap dat ik besteld had bleek na 2 weken en vage berichten toch moeilijk leverbaar :( dus maar een andere besteld.... Kukko, bekend van de kneiterdure lagertrekkers. Moet werken ;)

2 dagen later:

Vandaag maar eens aan het werk gezet in combinatie met sleuteltje 27 en een brandertje:

En alhoewel ik nog steeds aardig kracht moest zetten hebben alle tapeindes verloren:

Kijk, dat is een fijn rijtje:

Al zijn ze niet allemaal helemaal ongeschonden uit de strijd gekomen..... Maar eens over nadenken wat ik daarmee ga doen. Beetje glad maken en weer monteren is de makkelijkste optie, even kijken wat er nog meer in de collectie onderdelen zit is nog een optie, allemaal nieuwe is een vrij kostbare met een kleine €15,-- per stuk. Nou ja, het is nog geen voorjaar, ik heb nog even. En ik steek de middelen dan liever in het laten snijden van koperen koppakkingen denk ik.

Kleine schade:

En wat die koperen koppakkingen betreft.... ik had ooit een filmpje gezien van het overtrekken van een foto in CAD, dus dat maar eens geprobeerd :t Cilinder onder de scanner, scannen op maximale resolutie, scan als plaatje in de sketch importeren met schaal 1:1 en met een nieuwe sketch overtrekken die handel.

Overgetrokken plaatje:

Werkt beter dan gedacht

En zowaar een koppakking in CAD:

Afdrukken en uitknippen voor een testje:

Helemaal goed, vaker gebruik van maken. CNC pakkingpapier laten snijden is niet zo duur ALS je eenmaal een DXF bestand hebt. Dus van de dynamo- en koppelingsdeksel ook maar eens CAD bestanden maken. De standaard verkrijgbare pakkingen zijn echt heel dun dus heel snel stuk. Mijn ervaring met net wat dikker pakkingpapier is dat je het vaker kan gebruiken....

Dan uiteindelijk het gepuzzel waar ik mee begonnen was.... Ik wilde graag de XV1100 cilinderkoppen die ik had liggen en al had laten stralen gebruiken, dus die maar eens uit elkaar gehaald om de zaak eens goed te bekijken (hoe fris zijn die nog) en te passen.




Schoonmaken moet nog, eerst de nokkenassen en de kleppen er maar eens uit. Klusje van niks, en zo komt de klepveertang ook nog eens van pas :t maar was toch niet heel blij met het resultaat :N




De zittingen zijn niet meer zo heel fris, al heb ik daar weinig vergelijkingsmateriaal voor.... Als iemand dat hier wel heeft mag hij of zij het zeggen ;) Zijn deze nog te redden? Ze zullen opnieuw gefreest moeten worden denk ik?!?

Kleppen zien er beter uit voor mn gevoel:

Eerst alles nog maar eens goed schoonmaken, heb er ovenreiniger voor gekocht, goeie dingen over gelezen :P

Dan toch maar aan het puzzelen geslagen. In de verbrandingskamer is een "bult" zichtbaar en die zit tamelijk serieus ontzettend in de weg.

Zuiger op bult:


De andere kant past verrassend goed in de verbrandingskamer :t:

Dus nu eens even kijken wat er aangepast kan/moet worden. Misschien is het aanpassen van de verbrandingskamer nog niet zo'n slecht idee :9 De zuiger aanpassen kan altijd nog ik moet 2 goeie hebben en ik heb er 6 ;).

Het grote plan is nu om een testopstelling te maken van het blok met één "werkende" zuiger erin, dus met de krukas, nokkenasketting met kettingwielen, nokkenaskettingspanners etc... etc... etc... zodat er een en ander gemeten kan worden aan diktes van pakkingen, compressie en dat soort dingen. Dan kom ik er pas achter of ik eigenlijk wel op de goede weg ben denk ik 8)7

Volgende keer maar eens een steun knutselen zodat ik het carter op de freesbank kan inspannen. Dan de gekotterde cilinder maar eens van een bus voorzien en die op maat laten maken voor de Porsche zuigers wat betreft boring.

Als dat niet gedaan is valt er geen testopstelling te maken.... en is het snel gedaan met puzzelen....

Werk zat voor de boeg :W

Later,

Loek
 
Als je papieren pakkingen voor montage invet met grafietvet kun je ze meerdere keren gebruiken.
Dichten dan ook beter af
 
Terug
Bovenaan Onderaan