Eigenbouw EGLI TR1

Als je papieren pakkingen voor montage invet met grafietvet kun je ze meerdere keren gebruiken.
Dichten dan ook beter af
Hop, goeie tip wist ik niet, dus weer wat geleerd!! Dank U :t Ik denk namelijk dat als het blok voor het eerst in elkaar zit dat de kans bestaat dat die zijdeksels er wel weer eens vanaf moeten om iets te checken of aanpassen... en elke keer zo'n dunne flutpakking is dan wel zonde.
 
Dit gebruik ik al jaren , word niet hard en dicht ook nog béter af
20200720_163339.jpg
 
Smeer je dat tussen de deksels zonder de pakking? of juist als extra op de pakking?
 
Als extra op de pakking. Bij demontage trek je de pakking er zo weer af. Vooral handig bij die grijze yamaha pakking die je anders met een stanley mes te lijf moet gaan.
 
En waar koop je dat in kleine verpakking ? Zag al wel dat het per 400 g. te koop is in van die kokers voor in de vetspuit. Maar zou liever een kleine tube of potje hebben.
 
Hoi.

Loctite 5926.

Een kattelikje aan weerskanten van de pakking, helpt afdichten en de pakking komt jaren later nog los, zonder bikken.
En voor de koppakking Permatex copperspray.

Groeten, Paul.
 
Hoi.

Loctite 5926.

Een kattelikje aan weerskanten van de pakking, helpt afdichten en de pakking komt jaren later nog los, zonder bikken.
En voor de koppakking Permatex copperspray.

Groeten, Paul.
Hop, weer een fijne tip. Dankjewel
 
Goedemiddag!

Lekker op vakantie geweest, genoeg tijd gehad om over de motor na te denken en dus maar weer eens aan de slag!! Plan was om het carter uit te kotteren zodat de grotere cilinderbussen erin zouden passen.
Kotteren is een klusje van een uurtje ofzo, maar het opspannen van zo'n carter weer niet natuurlijk _O- Ik heb gelukkig een best grote freesbank ter beschikking want anders is dit echt een onmogelijk klusje.
Carter paste er sowieso niet onder in de verticale stand van de freeskop. En dan had ik ook een hele grote steun moeten maken voor het inspannen van het carter.

Dus al snel de freesbank eens goed leeg geruimd en horizontaal gedraaid.

En begonnen aan het fabrieken van een steun voor het inspannen, na een avondje denken, boren, lassen, meten en passen had ik een fijn stabiel steuntje dat voor beide cilinders zou werken en mooi op de freesbank gemonteerd kon.


Oude draadeindes van een ander blok geofferd om het carter aan de steun te kunnen monteren, is fijnmetrische draad....




Mooi ingespannen en horizontaal gesteld, altijd een tijdrovend klusje.


Vandaag maar eens begonnen met uitrichten en kotteren van het eerste cilindergat..... En dat valt dan weer tegen.... het ging allemaal maar NET op de freesbank en na veel passen en meten en nog maar een keer opnieuw inspannen kon er fijn gekotterd worden :t


Aanpak was deze keer een beetje anders, de koeling van de freesbank kon er niet bij, en het zou ook wel een enorme bende worden in deze opstelling.... dus lage toeren, flinke klodder vettige zooi voor de smering en hobbelen maar. Moest van 103,4mm naar 105,8mm dus dat valt nogal mee, diepte ook maar 35mm ofzo, dus veel minder te verspanen dan bij de cilinders.
Bovendien komt deze boring iets minder nauwkeurig dan de boring in de cilinder voor de stalen bus. De nieuwe cilindervoering heeft een buitendiameter van 105,6mm dus met 105,8mm in het carter mag het hele zaakje 0,1mm uit lijn zijn (boring cilinder t.o.v. boring carter) Dat leek me voldoende marge.

Heel tevreden met het resultaat, diameter OK, afwerking mooi glad en de boringen lijken heel mooi uit te lijnen, maar dat kan ik pas echt checken als ik de paspennen tussen carter en cilinder erin zet (die had ik even niet bij de hand).



Alles bij elkaar toch weer een uurtje of 6 omgekregen zo, ander cilindergat gaat nu een stuk sneller. Dan de tweede cilinder nog kotteren en twee randjes erin draaien zodat de bussen erin kunnen :P

Weer een stapje verder.... binnenkort vast weer meer ;)

Later,

Loek
 
Zo,

Nog tijd gehad om het tweede cilindergat in het carter te kotteren. Ging nog bijna mis in die zin dat ik bij de eerste gang overduidelijk niet in het midden van het bestaande gat zat :N Geen idee hoe dat gekomen is, maar foutje bij het telwerk of bij het tasten met de kantentaster kunnen de mogelijkheden zijn.....

De eerste gang doe ik altijd 0,2mm groter dan het bestaande gat. Als het beiteltje dan overal mooi gelijkmatig raakt weet ik dat er nooit heel veel meer dan 0,1mm marge is ten opzichte van zuiver in het midden. En dat is voor deze gaten prima.

Maar het beiteltje raakte amper de helft van het gat.... Dus snel voeding stoppen, en heel voorzichtig draaien aan Y en Z-as om overal te laten raken. Ook weer opgelost.

Verder kotteren en afmaken die handel. Filmpje ban binnenuit, ook leuk.

En als allerlaatste laat ik de voeding teruglopen en haalt het beiteltje nog net 0,01mm ofzo weg lijkt het. Dan wordt het echt netjes:t

Hop. Carter klaar, nog snel op het werk even het randje gedraaid in de gekotterde cilinder en de cilinderbus nog een stukkie afgezaagd.

Vandaag maar eens de cilinderbus gemonteerd in de gekotterde cilinder :P Altijd een verrassing of het gaat lukken.

Eerst de cilinder maar eens goed gewassen voor hij de oven in ging.

Oven op 150 graden, half uurtje afbakken, temperatuur checken met de multimeter.... 130 graden, top! Cilinderbus had ik netjes verpakt in folie in de vriezer liggen, maar dat is volgens mij niet echt nodig.

Alles klaar voor de grote truuk.... vergeten foto's te maken, ik wist niet helemaal zeker of het goed zou gaan dus even geconcentreerd aan de slag _O-
Er was een maatverschil van 0,07mm voor zover dat met een schuifmaat zo nauwkeurig te meten is. Maarja ik had gereedschap klaarliggen om er een goeie mep op te kunnen geven als de bus niet in wilde zonder hulp.

Maar gelukkig viel de gekoelde bus er zo in, snok, meteen strak op zijn plek. Je hoort de aluminium cilinder afkoelen en bij 100 graden zat de bus al vast :t
Tadaaaa



Bus zit er supernetjes in, steekt boven nog ongeveer 0,3mm uit zodat de samenstelling nog gevlakt kan worden, en aan de onderkant is er nog ongeveer 10mm overmaat, dat moet ik nog bekijken, hoe laag komt de zuiger, waar draait de krukas... dat soort dingen. Boring van de cilinderbus is nog wat hij af fabriek uit engeland was en gaat op maat gekotterd en gehoond worden door het revisiebedrijf.

Steeds een stapje dichterbij de gewenste proefopstelling:P

Later,

Loek
 

Dankjewel.....

Ik hoop alleen dat het ook een goed werkend blok gaat opleveren ;) nog zoveel te doen.... heb vandaag ook nog wat zitten bedenken om de nokkenas tandwieltjes verstelbaar te krijgen. En er zijn nog zoveel dingen "onzeker" omdat ik dit voor het eerst doe. Ben bijvoorbeeld erg benieuwd naar hoe het zal verlopen met de standaard nokkenas, en het is er maar één per cilinder, dus dat maakt het afstellen van het blok ook weer een beetje beperkter. En wat te doen met de klepzittingen in de koppen die ik wil gebruiken.... Eigenlijk zou de uitlaat ook opnieuw moeten vanwege de toegenomen cilinderinhoud, en zijn de cilinderkoppen niet sowieso al de grootste beperking van het blok, dan gaat de cilinderinhoud in verhouding weinig extra brengen...

Dat soort overwegingen... lastig. Maar eigenlijk moet het blok zo simpel mogelijk in elkaar en knallen met dat hok! Er zal heus wel wat extra vermogen uitrollen t.o.v. wat er nu uitrolt. Anders is het wel heel veel moeite voor een mager resultaat
 
Zo,

Nog tijd gehad om het tweede cilindergat in het carter te kotteren. Ging nog bijna mis in die zin dat ik bij de eerste gang overduidelijk niet in het midden van het bestaande gat zat :N Geen idee hoe dat gekomen is, maar foutje bij het telwerk of bij het tasten met de kantentaster kunnen de mogelijkheden zijn.....

De eerste gang doe ik altijd 0,2mm groter dan het bestaande gat. Als het beiteltje dan overal mooi gelijkmatig raakt weet ik dat er nooit heel veel meer dan 0,1mm marge is ten opzichte van zuiver in het midden. En dat is voor deze gaten prima.

Maar het beiteltje raakte amper de helft van het gat.... Dus snel voeding stoppen, en heel voorzichtig draaien aan Y en Z-as om overal te laten raken. Ook weer opgelost.

Verder kotteren en afmaken die handel. Filmpje ban binnenuit, ook leuk.

En als allerlaatste laat ik de voeding teruglopen en haalt het beiteltje nog net 0,01mm ofzo weg lijkt het. Dan wordt het echt netjes:t

Hop. Carter klaar, nog snel op het werk even het randje gedraaid in de gekotterde cilinder en de cilinderbus nog een stukkie afgezaagd.

Vandaag maar eens de cilinderbus gemonteerd in de gekotterde cilinder :P Altijd een verrassing of het gaat lukken.

Eerst de cilinder maar eens goed gewassen voor hij de oven in ging.

Oven op 150 graden, half uurtje afbakken, temperatuur checken met de multimeter.... 130 graden, top! Cilinderbus had ik netjes verpakt in folie in de vriezer liggen, maar dat is volgens mij niet echt nodig.

Alles klaar voor de grote truuk.... vergeten foto's te maken, ik wist niet helemaal zeker of het goed zou gaan dus even geconcentreerd aan de slag _O-
Er was een maatverschil van 0,07mm voor zover dat met een schuifmaat zo nauwkeurig te meten is. Maarja ik had gereedschap klaarliggen om er een goeie mep op te kunnen geven als de bus niet in wilde zonder hulp.

Maar gelukkig viel de gekoelde bus er zo in, snok, meteen strak op zijn plek. Je hoort de aluminium cilinder afkoelen en bij 100 graden zat de bus al vast :t
Tadaaaa



Bus zit er supernetjes in, steekt boven nog ongeveer 0,3mm uit zodat de samenstelling nog gevlakt kan worden, en aan de onderkant is er nog ongeveer 10mm overmaat, dat moet ik nog bekijken, hoe laag komt de zuiger, waar draait de krukas... dat soort dingen. Boring van de cilinderbus is nog wat hij af fabriek uit engeland was en gaat op maat gekotterd en gehoond worden door het revisiebedrijf.

Steeds een stapje dichterbij de gewenste proefopstelling:P

Later,

Loek
Bij mijn mono liet ik de bus 0,05 uitsteken dit voorkwam lekke koppakkingen.

Groet Willem
 
Bussen willen nog wel eens zakken tijdens het rijden.

Huh... in principe liggen de bussen van mijn cilinders op een randje... dus je zou verwachten dat ze niet zakken. Maar als je het inderdaad over 0,05mm hebt kan ik me daar wel iets bij voorstellen. Dat heeft dan mogelijkerwijs ook met vervorming door warmte en verschillende uitzettingscoefficienten te maken ofzo.
Ik mocht van het revisiebedrijf alleen een beetje olie IN de cilinder smeren bij het plaatsen van de bussen, maar NIET onder dat randje. Precies om de reden die jij beschrijft. Ik zal er nog eens voorzichtig de pers opzetten zodat ze echt aanliggen.

Maar die 0.05mm is wel een goeie om te laten staan inderdaad. Ik ga koperen pakkingen gebruiken zodat ik nog kan kiezen welke dikte ik wil gaan gebruiken.

Ik vraag me nu alleen af hoe het met een waterkoeler tegenover een luchtkoeler.... In een luchtkoeler zijn de bussen volledig omsloten en zitten ze dus wel lekker vast. Misschien bij een waterkoeler een ander verhaal??

Nou ja, bedankt voor de tip, interessante overwegingen in ieder geval :t Er is nog zoveel ervaring op te doen en te leren als het gaat om het bouwen van motorblokken....

Later,

Loek
 
Hoi.

Dat randje houd die bus wel op zijn plek, dat hoeft niet over te steken.
Maar overleg dat even met het revisiebedrijf.
Je moet toch die kop nog aanpassen op de nieuwe boring, denk?
En een squish rand, da's gratis vermogen.

Over bussen in een waterkoker, die heb je in 2 uitvoeringen, droge en natte bussen.
Droge bussen zitten in het alu gietstuk geperst, het koelwater staat dan tegen het alu.
Natte bussen zitten alleen onder en boven in het gietstuk geschoven, met wat o-ringen.
Koelwater staat direct tegen de bus, en die bussen zijn eenvoudig te vervangen.

Groeten, Paul.
 
Hoi.

Dat randje houd die bus wel op zijn plek, dat hoeft niet over te steken.
Maar overleg dat even met het revisiebedrijf.
Je moet toch die kop nog aanpassen op de nieuwe boring, denk?
En een squish rand, da's gratis vermogen.

Over bussen in een waterkoker, die heb je in 2 uitvoeringen, droge en natte bussen.
Droge bussen zitten in het alu gietstuk geperst, het koelwater staat dan tegen het alu.
Natte bussen zitten alleen onder en boven in het gietstuk geschoven, met wat o-ringen.
Koelwater staat direct tegen de bus, en die bussen zijn eenvoudig te vervangen.

Groeten, Paul.

Ok... ik ga het zeker even overleggen. Ik zat nog te denken hoe dat dan met een koppakking gaat.... Ik wil graag koperen omdat er toch niks standaard meer is en ze evt. nog een keer te gebruiken zijn na uitgloeien. Maar als je er dan zo'n randje indrukt valt dat misschien tegen.... Gaan we achter komen....

En wat betreft die natte bussen dacht ik dat het altijd zo was als jij in het tweede geval beschrijft, dus met die O-ringen. Weer wat geleerd :t En wat betreft de squish rand. Daar moet ik nog een en ander over uitzoeken, hoe dat precies gaat worden, de koppen moeten zeker worden aangepast en zoals ik er nu tegenaan kijk zelfs behoorlijk zodat de zuigers er optimaal in passen. Nu passen ze nog helemaal niet. Ik ga even goed kijken hoe die verbrandingskamer bij Porsche eruit ziet voor deze zuigers en dan kijken hoe ik daarbij in de buurt ga komen.
Wordt nog een dingetje....

Bedankt voor het meedenken:t

Later,

Loek
 
Hoi.

Koper als koppakking werkt prima, alleen niet met dat randje, je drukt geen randje in dat koper, en verwachten dat de rest ook draagt.
Kopbouten zitten buiten dat randje, en voor je het weet staat die kop er scheef op, dan blaast de boel.

Dat zuiger/kop verhaal kon zeker nog wel eens een dingetje worden.
Eigenlijk moet je die verbrandingsruimte van Porsche kopieëren naar de Yamaha.

Ik zie las en frees/draaiwerk.

En dan nog de klephoek, diameter van de schotels, ed.
Hoe komt dat uit?

Waar komt eigenlijk het idee vandaan om Porsche zuigers in een TR1 blok te frotten?

Groeten, Paul.
 
Xtz blok heeft een droge bus en een 3 laags stalen koppakking met een soort zwarte lak. Bij een lekke koppakking had je ook meteen een koelprobleem.
Sinds we die 0.05 toepasten was het probleem van zakkende bussen bij ons opgelost.
 
Hoi.

Koper als koppakking werkt prima, alleen niet met dat randje, je drukt geen randje in dat koper, en verwachten dat de rest ook draagt.
Kopbouten zitten buiten dat randje, en voor je het weet staat die kop er scheef op, dan blaast de boel.

Dat zuiger/kop verhaal kon zeker nog wel eens een dingetje worden.
Eigenlijk moet je die verbrandingsruimte van Porsche kopieëren naar de Yamaha.

Ik zie las en frees/draaiwerk.

En dan nog de klephoek, diameter van de schotels, ed.
Hoe komt dat uit?

Waar komt eigenlijk het idee vandaan om Porsche zuigers in een TR1 blok te frotten?

Groeten, Paul.

Dag Paul,

Verhaal met die koppakking wordt wel duidelijk zo. Ik Was al een beetje bang voor de situatie die je beschrijft.... Is een grote kans dat het dus toch wel vlak zal worden.

Verhaal met de porsche zuigers is best lang _O- Bij deze de korte versie.

De boring van het Tr1 blok is standaard 95mm. Er zijn Porsche zuigers met gelijke diameter, en die hebben voor de rest bijna identieke afmetingen, alleen iets betere compressie geloof ik. Dus die dingen zijn vroeger wel eens in het Tr1 blok gestopt.

Dat was eigenlijk mijn plan ook, maar ik raakte in gesprek met een meneer die nogal wat porsche blokken opbouwt voor klanten, ook voor circuit. Die adviseerde om niet teveel vermogen te zoeken in te hoge toerentallen voor endurance toepassingen. Dus dan moest de boring en de slag groter.... Ik had nog nooit naar de optie van een grotere boring gekeken, maar dat is dus redelijk "low-budget" te doen als je een werkplaats ter beschikking hebt. Na wat uitzoeken en afwegen ben ik dus uitgekomen op zuigers van een 3,6 liter 964 voor een boring van 100mm, met of zonder turbo. De turbo zuigers zijn helemaal plat, en dan zou ik nog geen compressie winnen, en vrij kostbare zuigers moeten kopen. De zuigers van de non-turbo hebben een mooie dome maar passen dus (nog) niet in mijn cilinderkoppen. Nou kan ik dus die dome bewerken of de verbrandingskamer..... en dat laatste leek me een leukere optie ;). Maar misschien moeten ze beide bewerkt....
De slag vergroten is in mijn geval een Makkie, een XV1100 krukas past 1:1 en heeft een slag van 75mm i.p.v. 69,2mm Dat zijn gemakkelijk gewonnen cc's. Alles bij elkaar gaat de inhoud straks van 981cc naar 1177cc.

Dus wat jij schrijft is inderdaad het plan, Porsche verbrandingskamer kopieren in de Yamaha kop :9 Kijken hoe ver ik kom... moet nog het een en ander meten en tekenen voordat er draai en freesmachines aan het werk kunnen.

Ik weet dat ik niet altijd de meest voor de hand liggende keuzes maak, maar het hele project was al geen voor de hand liggende keuze. Soms is het gewoon leuk om iets te bedenken en te kijken of je het ook kan maken, is voor mij een belangrijk deel van de hobby, en daarbij heeft Motor-Forum de afgelopen 9 jaar aardig geholpen :}

Later,

Loek
 
geen pakking maar O-ringen is nog beter. gemakkelijk op een 2-takt, iets moeilijker op een 4-takt

Is dat echt zo denk je?? Volgens mij speelt dat koper een belangrijke rol bij de overdracht van warmte in geval van een luchtkoeler :? Of druk je die O-ring helemaal plat zodat het aluminium weer netjes op elkaar wordt getrokken..... dan kan ik me er wel iets bij voorstellen. Ik wist dat het op watergekoelde 2-takt blokken zo gaat maar heb het nog nooit op een viertakt luchtkoeler gezien.
Klinkt op zicht wel interessant, maar moet er nog even over nadenken volgens mij.
 
Bij de sprinters van vroeger, denk aan de Kawa van Henk Vink, werd een groef in de cilinder gedraaid en een ijzer/koperdraadje als koppakking gebruikt. Dat lijkt mij een oersimpele oplossing. Zomaar om eens een idee te spuien. Het is namelijk heel goed mogelijk dat die draad pakkingen niet zozeer betrouwbaar maar alleen snel verwisselbaar waren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan