Eigenbouw EGLI TR1

Hhmmm....

Net even de ontsteking aan de laptop gepuzzeld. Wat een K-klus met zo'n oude RS232 -> USB adaptertje. Op de oude laptop van jaren geleden en nog windows 7 liep dat allemaal wat makkelijker. Maargoed, uiteindelijk werkte het wel dus kon ik de vonkjes testen.

Ze moesten makkelijk een milimeter of 10 kunnen overbruggen naar het blok volgens de leverancier. In de software zitten knopjes waarmee je gewoon het vonkje kan laten afgaan op de gewenste cilinder, en op beide cilinders was er een mooi vonkje te zien van inderdaad die 10mm.
Dus dat doet vermoeden dat de ontsteking eigenlijk gewoon werkt. Op zich fijn, dan lijkt dat niet het probleem.

Die colortune bougie is trouwens niet meer leverbaar voor zover ik dat heb kunnen vinden.

Vandaag ook een startmotor besteld, die morgen geleverd wordt, die zou voldoende kracht moeten leveren om het blok rond te krijgen, dat scheelt weer met het testen en starten. Als die er dus ingaat en het blok netjes rondkrijgt blijft eigenlijk alleen de theorie van de uitschakelende ontsteking door overspanning over om te testen. Dus testen zonder spanningsregelaar staat als eerste op de lijst. En daarna met spanningsregelaar en het aangesloten "sense" draadje. Ik heb controlelampjes gekocht om daar ook wat meer duidelijkheid in te voorzien.

Als dat het allemaal niet zou zijn raakt mijn fantasie een beetje op:/

Maar met een beetje mazzel loopt hij zoals het hoort aan het eind van de week🤞De pick-ups check ik nog als ik de startmotor inbouw, dan moet dat deksel er toch vanaf.

Later,

Loek
 
Ik ben een paar weken terug nog aan het rommelen geweest met een colortune. Je mist er niets aan. De kleurindicatie is vaag en de motor loopt er beroerd op. Het is een holle bougie met de elektrode aan de zijkant in het buisje.
Naar wat ik begrepen heb is de fabriek die het speciale glas maakt er mee opgehouden.
 
Ik ben een paar weken terug nog aan het rommelen geweest met een colortune. Je mist er niets aan. De kleurindicatie is vaag en de motor loopt er beroerd op. Het is een holle bougie met de elektrode aan de zijkant in het buisje.
Naar wat ik begrepen heb is de fabriek die het speciale glas maakt er mee opgehouden.
Dat met dat glas had ik ook gelezen inderdaad.... Ik zag het meer als een laatste redmiddel in de zin van als ik alles dat ik wil proberen de ellende niet zou oplossen, dan kan ik in ieder geval ZIEN dat er een vonkje is als de bougie in de cilinderkop zit.
 

Zoiets simpels heb ik lang geleden al eens gemaakt van een blokje hout, twee spijkers en een draadje. Door middel van de spijker punten verder uit elkaar te halen kun je de afstand die de vonk moet overbruggen vergroten.
mooie truuk, ik had nu mooi met een goed geisoleerde tang die bougie steeds iets verder van het blok gehouden :t bij het haastig testen afgelopen week toch weer twee keer zo'n optater gehad van een bougie, blijft vervelend_O-
 
Nou....

Het is het einde van de week en ik heb inderdaad nog wat geprutst aan de (start)motor. Maar het is helaas bij gepruts gebleven:/ Nieuwe startmotor was een fractie beter maar ook niet meer dan dat. Hij krijgt het blok gewoon niet soepel genoeg rond om te starten. Wel nog wat gemeten tijdens de startpogingen.
Vanaf de accu naar de startmotor verlies ik ongeveer 1 volt als ik op het startknopje druk. Niet heel slecht leek me. Maar de laptop aan het ontstekingskastje laat meer spanningsverlies zien op het kastje. Op de laptop zie je "realtime" de spanning. Zodra het startknopje wordt ingedrukt zakt daar de spanning ver omlaag (soms tot onder de 8 volt) waardoor er geen vonkjes meer gemaakt worden en dat is ernstig onhandig bij het starten van een motorfiets. Ik heb alleen geen idee hoe dat kan. Je zou zeggen er zit ergens een weerstand of zo. Maar ik snap dus niet waar of hoe.
Misschien het ontstekingskastje maar eens op een aparte accu zetten zodat dat in ieder geval niet meer gebeurt.

Nouja, ik wist dat de startmotoren een matig puntje zijn van deze blokken, maar dat het zo'n probleem zou gaan geven had ik even niet ingeschat. Een sterkere startmotor is niet standaard verkrijgbaar. Dus ik had even hele slechte zin. Racen op Oschersleben gaat hem dus niet worden helaas. Ik heb geen zin om daar met een amper geteste motor aan de start te staan. En zeker niet met een motor die amper te starten is. Bovendien had de teamgenoot ook een motor die nog niet helemaal optimaal was, dus was het besluit om niet naar Oschersleben te gaan snel genomen.

Daarna even goed proberen na te denken wat de oplossing nou zou moeten of kunnen zijn. En daar zijn volgens mij 2 opties voor. Of misschien 3.

- Een of andere manier om de kleppen te lichten tijdens het starten
Best lastig te maken aangezien het er standaard niet op zit of te jatten is van een andere motor. De twee dekseltjes die de uitlaatkant van de kop afdekken bieden misschien mogelijkheden om de tuimelaar van de uitlaatklep iets te begrenzen in zijn beweging waardoor de klep een fractie blijft openstaan. Of dit heel precies en betrouwbaar te maken is moet ik uitzoeken. Maar dat wordt op korte termijn niks. Ga ik in de winter bekijken. zal een project op zichzelf zijn denk ik. Er moet een mechaniekje aan het klepje, en het geheel moet ook nog oliedicht zijn....

- Een exeterne starter waarmee ik in m'n eentje de motorfiets kan starten
Deze optie ga ik als eerste proberen te maken. Kan op 2 manieren natuurlijk.
Zo:
1631355332352.png


Of zo:
1631355528414.png


Even kijken welke de handigste is....

- 3e en laatste optie: compressie verlagen
Eigenlijk niet een optie waar ik op zit te wachten. bij het uitliteren van de cilinderkop ben ik uitgekomen op een compressieverhouding van iets meer dan 10,5. Was 8,3. Leek mij dus een niet onoverkomelijk dingetje... of heel extreem ofzo. Maar als ik daar iets fout heb zitten uittellen kan is de verhouding misschien wel een stuk hoger. Geen idee.
Al had ik niet het idee dat die verhouding TE hoog zou zijn geworden. Tijdens het testritje liep het blok gewoon prima op Euro95 zonder pingelen.

Samenvatting:
Even tijd nemen om na te denken en dan maar weer verder:t

Ondertussen stond er nog wel een ander "klusje" op de planning. Voor een blok dat op Spa aan de bak moet zou ik nog een carter uitkotteren zodat er een dik cilinderblok op kan. Ook leuk, mal tekenen, plaat laten lasersnijden, mal opbouwen, carter eronder, meten en uitklokken tot je een ons weegt en kotteren maar.


Leuke klus om te doen met de eigenaar van het blok. Volgende keer nog een gat boren van links naar rechts door het hele carter heen zodat er ook zuigerkoeling met oliesproeiers in kan en kijken of het voor de 25ste klaar is🤞
Is een beproefd recept, hij heeft al eerder zo'n blok gehad, maar dat was wel heel erg stuk gegaan door een falende koppelingskorf. De rest van het blok en de fiets ligt al zo op de plank en kan heel snel in elkaar. Hoef ik me gelukkig niet tegenaan te bemoeien;) Ik ben alleen maar monteur en pitstopper tijdens die race omdat ik zelf niet naar Oschersleben ga. Maar ik had het vorige blok niet gekotterd en na mijn eigen blok geroepen dat ik dat wel kon _O- Dus dat moest ik dan ook maar laten zien.

Als ik weer wat aan de EGLI heb gedaan meld ik me wel weer:W
 
4de optie blijft het simpelste : decompressieklepjes instaleren. is echt niet moeilijk.
Heb je een punt. Was ik vergeten.... heb ze zelfs al liggen:$ Maar heb er toen ik ze besteld wel eevn naar gekeken.... leek me toch niet heel eenvoudig. Weinig plek in deze koppen om ze zomaar even te plaatsen volgens mij. ik zal eens uitgebreid foto's plaatsen van de koppen mag je meekijken waar ze moeten komen:)
Als ze werken is het inderdaad wel heel simpel, kan ik ook gewoon vooruit met een startmotor en dat wil ik het liefst.

Heb je een voorbeeldje van een viertakt kop met zo'n klepje erin?
 
Ooit de einddruk gemeten?
Sluit de inlaat klep niet te vroeg?
Nee niet gemeten, heb geen compressiemeter.... En of die klep te vroeg sluit zou ik je echt niet durven zeggen. Er is zoveel veranderd aan het blok dat de timing misschien wel een beetje anders is geworden. Ik kan dat wel een beetje verdraaien omdat de nokkenaswieltjes verstelbaar zijn geworden. Maar daar heb ik nog niet aan gemeten of versteld. Ook maar eens een winterprojectje van maken :t
 
Vanaf de accu naar de startmotor verlies ik ongeveer 1 volt als ik op het startknopje druk. Niet heel slecht leek me. Maar de laptop aan het ontstekingskastje laat meer spanningsverlies zien op het kastje. Op de laptop zie je "realtime" de spanning. Zodra het startknopje wordt ingedrukt zakt daar de spanning ver omlaag (soms tot onder de 8 volt) waardoor er geen vonkjes meer gemaakt worden en dat is ernstig onhandig bij het starten van een motorfiets. Ik heb alleen geen idee hoe dat kan. Je zou zeggen er zit ergens een weerstand of zo. Maar ik snap dus niet waar of hoe.
Misschien het ontstekingskastje maar eens op een aparte accu zetten zodat dat in ieder geval niet meer gebeurt.
Meet ook eens de spanningsval over de bekabeling van de ontstekingsmodule, van + accu naar + module en zo ook voor de -(massa).
Zit er op de module nog een massa die direct aan het frame moet en niet goed kontact maakt, je hebt immers het frame laten coaten.
( Op mijn Honda frame zitten af fabriek kale plekken voor de massa om maar goed kontakt te maken.)

Vreemde is dat hij/zij/het het volgens de filmpjes wel goed heeft gedaan.
 
Meet ook eens de spanningsval over de bekabeling van de ontstekingsmodule, van + accu naar + module en zo ook voor de -(massa).
Zit er op de module nog een massa die direct aan het frame moet en niet goed kontact maakt, je hebt immers het frame laten coaten.
( Op mijn Honda frame zitten af fabriek kale plekken voor de massa om maar goed kontakt te maken.)

Vreemde is dat hij/zij/het het volgens de filmpjes wel goed heeft gedaan.
Goeie tip. Ga ik nog eens proberen te meten. Frame heb ik kaal gemaakt voor de massa.

En precies wat je zegt.... hij deed het gewoon
 
Misschien is de einddruk hoger geworden door het even draaien en beter afdichten van de zuigerveren?
Deze staan nu in een zuiger die niet meer kantelt, heb ik gehoord in het circuit.
Dus is beter afdichten ,minder lekken, erg vervelend.
 
zo hab ik het gedaan bij een KX500 :

zwart = cyl kop
blauw is draadstang vast in cyl
groen is zelf gemaakte moer met paars een gat gefreesd door de schroefdraad waarlangs de compressie kan ontsnappen langs de draadstang
rood is de decompressieklep.
enige aanpassing die je zo moet doen aan de kop is een gaatje boren vanuit het gat voor de kop-bout naar de verbrandingsruimte.
en die moer maken.
decomp..png
 
Laatst bewerkt:
Even een sidenote: Nadat je je proefrit gereden hebt ben je nog bezig geweest met de bekabeling netjes maken, zit daar niks iets half lekker wat kan zorgen voor het spanningsval?

Just my toughts :t
 
zo hab ik het gedaan bij een KX500 :

zwart = cyl kop
blauw is draadstand vast in cyl
groen is zelf gemaakte moer met paars een gat gefreesd door de schroefdraad waarlangs de compressie kan ontsnappen langs de draadstang
rood is de decompressieklep.
enige aanpassing die je zo moet doen aan de kop is een gaatje boren vanuit het gat voor de kop-bout naar de verbrandingsruimte.
en die moer maken.
Bekijk bijlage 1675502
Daar was ik zelf niet opgekomen:} Al zit er bij een KX500 natuurlijk wat minder in de weg in die cilinderkop.... Het is in ieder geval de moeite van het onderzoeken waard. En jij had er gewoon zo'n simpel klepje in zitten? Weet je toevallig nog de diameter van zo'n gaatje?
 
Even een sidenote: Nadat je je proefrit gereden hebt ben je nog bezig geweest met de bekabeling netjes maken, zit daar niks iets half lekker wat kan zorgen voor het spanningsval?

Just my toughts :t
Dat heb ik inmiddels allemaal weer los gehaald en gecheckt... heeft helaas niet geholpen. Ik ga de volgende keer het ontstekingskastje eens apart voeden. kijken of dat wil helpen.
 
  • Leuk
Waarderingen: RWB
Daar was ik zelf niet opgekomen:} Al zit er bij een KX500 natuurlijk wat minder in de weg in die cilinderkop.... Het is in ieder geval de moeite van het onderzoeken waard. En jij had er gewoon zo'n simpel klepje in zitten? Weet je toevallig nog de diameter van zo'n gaatje?
er zit wat minder in zo'n kop ja, maar wel een hoop water :P
het grootste probleem is uitzoeken waar je dat kanaaltje moet boren.
diameter zo klein mogelijk beginnen, groter kan altijd. en zo klein mogelijk hangt dan weer af van de lengte van boor die je nodig hebt/kan vinden. denk dat ik een kanaaltje van iets van een 2.5mm had.
 
er zit wat minder in zo'n kop ja, maar wel een hoop water :P
het grootste probleem is uitzoeken waar je dat kanaaltje moet boren.
diameter zo klein mogelijk beginnen, groter kan altijd. en zo klein mogelijk hangt dan weer af van de lengte van boor die je nodig hebt/kan vinden. denk dat ik een kanaaltje van iets van een 2.5mm had.
Dank voor deze info. Ik ga er mee aan de slag. Heb nog wel een kop liggen voor een proefje :t
 
aan de rand van het boutgat een vlakje vijlen voor het boren helpt ook
en bij de keuze van welk gat rekening houden met bereikbaarheid, of er een kabel-bediende van maken, zo had ik het gedaan :

kabel.png

groen is een support, oranje een regelvijs voor de speling, blauw de kabel in een lus eromheen
 
zit een veer in, die sterker is dan de compressiedruk, maar minder sterk dan de verbrandingsdruk. dus bij de eerste verbranding wordt de klep automatisch gesloten
 
Terug
Bovenaan Onderaan