Eigenbouw EGLI TR1

Hoi.

Is zo'n standaard Japans startermotortje, zeker?
Met planetair stelsel.
0,6-0,7 kW kom je daar veel tegen, veel zwaarder ben ik ze niet tegengekomen.

Misschien kan je die laten wikkelen naar een paar Wattjes meer, 1kW zou mooi zijn.
Mijn non-electrieke brein denkt; meer wikkelingen = meer vermogen.

Onder het motto; gooi een idee op tafel, is het wat kan je wat, is het niks, veeg het weer van tafel.

Groeten, Paul.
 
Hoi.

Is zo'n standaard Japans startermotortje, zeker?
Met planetair stelsel.
0,6-0,7 kW kom je daar veel tegen, veel zwaarder ben ik ze niet tegengekomen.

Misschien kan je die laten wikkelen naar een paar Wattjes meer, 1kW zou mooi zijn.
Mijn non-electrieke brein denkt; meer wikkelingen = meer vermogen.

Onder het motto; gooi een idee op tafel, is het wat kan je wat, is het niks, veeg het weer van tafel.

Groeten, Paul.
Ja zo'n startmotortje is het inderdaad. Origineel is 2-polig en heb nu al een 4-polige. Zou ook sterker moeten zijn :/
Dat idee van dat aanpassen is hier lokaal inderdaad al eerder op tafel gekomen. In de buurt schijnt ergens een oud meneertje te zitten die startmotoren reviseerd, en vroeger ook aanpaste. Mijn brein is zeker niet zo elektriek (meer). Allemaal oude vage kennis. Weinig interesse in dus dan lepel je dat niet zomaar op.
Ik kan ook eens proberen om er stiekem gewoon 24V op te knallen bedenk ik me nu, kijken of hij dan (kort) harder wil draaien, misschien net genoeg om het blok aan te zwengelen. Als dat misgaat heb ik ook gelijk een startmotor om opnieuw te laten wikkelen _O-
 
Ik denk dat @PaulRS wel een terecht puntje maakt... Hoe fijn gaat zo'n handbediend heveltje werken? De klepjes die @Janbros voorstelde en die ik ook al heb liggen werken "automatisch" maar die vragen wel een definitieve aanpassing aan de cilinderkoppen....

Ik heb gister toevallig nog even gekeken naar de motor met de eigenaar van dat suzuki blok.... en de eerste stap is de externe starter die ik in het blok kan steken op de plek van de huidige startmotor. Dan zijn er geen definitieve aanpassingen nodig en het is eenvoudig te realiseren.

Er even van uitgaande dat het werkt is het een oplossing die op circuitdagen prima werkt. externe startmotor met een dikke accu blijft gewoon op de aanhanger achter de auto liggen. Voor een wedstrijd is het net iets minder praktisch misschien, maar ook dat zal wel meevallen. Gaan we achter komen.

Veel oude tractoren hebben ook zo'n heveltje op elke cilinder, meestal met stangetjes verbonden.
Met een kabeltje bedien je die hevels en tegelijkertijd laat je de startmotor draaien, is de startmotor op gang, laat het kabeltje schieten en de motor slaat aan.
Werkt prima. :t


Die hevels gaan met een veer terug naar de rustpositie.
 
Ja zo'n startmotortje is het inderdaad. Origineel is 2-polig en heb nu al een 4-polige. Zou ook sterker moeten zijn :/
Dat idee van dat aanpassen is hier lokaal inderdaad al eerder op tafel gekomen. In de buurt schijnt ergens een oud meneertje te zitten die startmotoren reviseerd, en vroeger ook aanpaste. Mijn brein is zeker niet zo elektriek (meer). Allemaal oude vage kennis. Weinig interesse in dus dan lepel je dat niet zomaar op.
Ik kan ook eens proberen om er stiekem gewoon 24V op te knallen bedenk ik me nu, kijken of hij dan (kort) harder wil draaien, misschien net genoeg om het blok aan te zwengelen. Als dat misgaat heb ik ook gelijk een startmotor om opnieuw te laten wikkelen _O-
De oude MORINI 350 en 500 V blokken met stoterstangen hadden zelfs een centrifugaal koppeling ertussen zitten .
 
in het startsysteem? In dit blok zit een soort veiligheidskoppeling die mee kan draaien mocht er iets blijven hangen, dan kan het blok de startmotor niet aandrijven, dat zal die centrifugaalkoppeling ook wel doen dan toch?
 
in het startsysteem? In dit blok zit een soort veiligheidskoppeling die mee kan draaien mocht er iets blijven hangen, dan kan het blok de startmotor niet aandrijven, dat zal die centrifugaalkoppeling ook wel doen dan toch?
Ja , heb in 1979 test gereden op een demo model 500 V type SEI . De startmotor ging eerst toeren maken en vervolgens greep de centrifugaal koppeling aan waardoor de motor aansprong .
 
Ja , heb in 1979 test gereden op een demo model 500 V type SEI . De startmotor ging eerst toeren maken en vervolgens greep de centrifugaal koppeling aan waardoor de motor aansprong .
Rij nu 14 jaar een YAMAHA BT 1100 BULLDOG , en deze heeft een ander start mechanisme . In de startmotor van hoge toeren naar laag door zon en planeetwielen naar meer kracht , en in het blok een vrijloop . Maar dat wist je al denk ik .
 
Rij nu 14 jaar een YAMAHA BT 1100 BULLDOG , en deze heeft een ander start mechanisme . In de startmotor van hoge toeren naar laag door zon en planeetwielen naar meer kracht , en in het blok een vrijloop . Maar dat wist je al denk ik .
:Y startmotoren zijn gelijk in bouwvorm. Somige hebben een korte as die het blok in gaat Tr1 heeft een lange, jouw startmotor is ook 4-polig. planeetwieltjes zijn nog steeds hetzelfde als in 1982
 
:Y startmotoren zijn gelijk in bouwvorm. Somige hebben een korte as die het blok in gaat Tr1 heeft een lange, jouw startmotor is ook 4-polig. planeetwieltjes zijn nog steeds hetzelfde als in 1982
Dacht dat de TR1 blokken een dunner type startmotor hadden ,maar dan ben ik abuis . Heb bij de Bulldog 1x nieuwe koolborstels gemonteerd en de tandwieltjes weer goed in het vet gezet .
 
Geweldig mooi topic, ik lees heet dan ook met ontzettend veel plezier! Ik heb onlangs ook een aantal motorblokken aangeschaft waar ik een soortgelijk project mee wil starten, ik moet sowieso ook de drijfstangen uitkotteren, cilinders aanpassen, cilinderkop, oliepomp, olie koeler etc. etc..dus ik ben je zeer dankbaar voor alle informatie die ik hier kan vinden. Ook alle reacties zijn erg leuk en leerzaam!
 
Dacht dat de TR1 blokken een dunner type startmotor hadden ,maar dan ben ik abuis . Heb bij de Bulldog 1x nieuwe koolborstels gemonteerd en de tandwieltjes weer goed in het vet gezet .
Helaas..
Geweldig mooi topic, ik lees heet dan ook met ontzettend veel plezier! Ik heb onlangs ook een aantal motorblokken aangeschaft waar ik een soortgelijk project mee wil starten, ik moet sowieso ook de drijfstangen uitkotteren, cilinders aanpassen, cilinderkop, oliepomp, olie koeler etc. etc..dus ik ben je zeer dankbaar voor alle informatie die ik hier kan vinden. Ook alle reacties zijn erg leuk en leerzaam!
Mooi man, post dat fijne project dan ook maar op MF, dan kunnen wij lekker meekijken :t
 
Helaas..

Mooi man, post dat fijne project dan ook maar op MF, dan kunnen wij lekker meekijken :t
Oh, jazeker! Ik heb ook al een camera aangeschaft, nog even een statief halen..
Ik doe nog even goed mijn huiswerk qua onderdelen wat ik allemaal moet gaan aanpassen, (pff.. dat lijstje wordt maar langer en langer 😂) Dus zodra ik dadelijk wat meer tijd heb is iedereen op MF de eerste die kunnen meegenieten.. 👍
 
mooi man, oude achterhaalde techniek :t met een slaghoedje je circuitmotor starten zou trouwens wel redelijk geniaal zijn :} ding op tijd zetten, slaghoedje erin, trekker overhalen en we zijn vertrokken.
 
Ik denk niet dat dat slaghoedje origineel jouw idee was ;) Als dat wel zo is bij deze het verzoek of je een slaghoedjestartsysteem op mijn motor wil maken :t
 
Terug
Bovenaan Onderaan