Eigenbouw EGLI TR1

Mooi om te lezen.
Enig idee wat het sputteren veroorzaakt heeft?
Nee, nog totaal niet, klonk een beetje als een lekkende uitlaat, dan rommelt je motor ook zo'n beetje bij gas los. Zo'n geluid was het ongeveer.... Maar de uitlaat lijkt niet lek of stuk. Maar kan ook iets met een klep ofzo zijn. En dat zou wel minder zijn. Ik ga het over een tijdje eens rustig bekijken en uitzoeken.
 
Goedenavond,

Aangezien de motor nu thuis netjes onder een dekentje in de garage staat kan ik er af en toe even naar kijken en een beetje prutsen ;) Het plan was om hem eerst eens een maandje te laten staan. Maar dat is mislukt _O-
De brandstof moest nog uit de tank en carburateurs, en een beetje poetsen kon ook geen kwaad, het ding wordt altijd een beetje vettig van een circuitdagje. En ik was stiekem toch wel nieuwsgierig naar de oorzaak van dat gepruttel natuurlijk.

Dat gepruttel klonk als een lekkende uitlaat bij gas los, dan bromt en pruttelt het altijd een beetje. Maar dat had ik al uitgesloten, de uitlaat is nog heel. Maar de gedachte bij het geluid klopte wel. In deze cilinderkoppen (XV1100) zit een systeem waardoor uitlaatgassen weer opnieuw in het luchtfilter terrecht komen ofzoiets.... dat had ik natuurlijk afgedopt, en één zo'n dopje is er dus afgefloept. Dan is er dus een soort extra mini uitlaatgaatje dat het gepruttel bij gas los veroorzaakte :) :)

Dus dat mysterie is gelukkig opgelost, ik vreesde voor iets serieuzere "schade". Het ding staat nu weer fijn onder zijn dekentje in de garage, voor het volgende seizoen zijn er nog wat kleine dingetjes die moeten gebeuren. Of ik ga in ieder geval proberen het bij kleine dingetjes te houden. Ben een beetje klaar met grote verbouwingen voor de winter. Moet nu toch meer richting fine-tunen gaan..... Voor deze fiets dan ;)

:W
Later,
Loek
 
Mooi dat het niets bijzonders is.

Keertje op een testbank?
Eerst nog even dat starten "fixen" met een externe starter, dan olie wisselen (dit is de eerste vulling sinds opbouw van het blok) en dat gaatje wat beter afdoppen, dan ZEKER op de testbank :t
Ik beschouw het ding nu wel als "ingereden" na een dagje Spa. Dan kan het gas er tenminste dik op als hij op de testbank staat. Dan kan er ook wat afgesteld worden aan de carburateurs en nokkenassen. Hij staat nu een fractie te rijk (AF 11,5). En de nokkenassen staan ongeveer zoals ze af fabriek stonden.... denk ik ;) Ze kunen nu enkele graden eerder of later gezet worden....
 
Nou,

Starter dan maar.... Toch alweer een week niks aan de motor gedaan ;) Dus het kan wel weer. Ik wil graag de externe starter als eerste aanpakken. Stukkie terug in het topic had ik nog een onderdeel bedacht dat direct aangrijpen op de krukas mogelijk zou maken. Maar dat is toch niet zo heel realistisch, beetje veel koppel voor nodig.Zie mezelf al een salto maken als ik het ding wil starten :/

Dus het moet vanuit de plek van de startmotor komen. Ik had nog wel wat oude startmotoren liggen, dus die maar eens geslachtofferd. En dat levert de volgende bruikbare onderdelen op:



Het grote onderdeel met de lange as is gewoon het voorste deel van een startmotor. Daarin zit een mooie vertraging met een planetair tandwielsetje. En dat deel kan als geheel gewoon aan de motor gemonteerd worden. Dus ik moet een soort tussenstukkie maken waar dat plaatje met het glijlagerbusje in opgenomen wordt en het kleine stompje met de vertanding. Dat is gewoon een stuk as dat ik van de rotor va de startmotor heb afgeslepen. Achterop dat stompje kan dan een "aansluiting" voor de externe starter.
Ik heb er nog een extra lager bij verzonnen om het stompje te ondersteunen en op zijn plek te houden en dat lager dicht meteen de boel netjes af.




Moet redelijk eenvoudig uit een stompje aluminium te maken zijn. Alleen nog bedenken wat er achterop het stompje voor aansluiting komt. Het moet een beetje scheefstand kunnen opvangen en er gemakkelijk weer uitgaan als de motor loopt. Een vrijloop is niet echt noodzakelijk omdat die in het blok al op de as van het grote onderdeel zit.
Misschien ga ik het 1/2" swivel verlengstuk dat ik een tijd geleden had gekocht eens proberen om te beginnen
Bekijk media item 1354934
Voor dit ding is het eenvoudig om een aansluiting te maken. Ik kan gewoon een dop met 1/2" aansluiting achterop het stompje lassen. Doppen zijn sterk en het verlengstuk kan ook 180Nm hebben ofzo. Dus dat zou moeten kunnen.

Nu nog even maken....

En testen uiteraard....

Later,

Loek
 
Nou,

Starter dan maar.... Toch alweer een week niks aan de motor gedaan ;) Dus het kan wel weer. Ik wil graag de externe starter als eerste aanpakken. Stukkie terug in het topic had ik nog een onderdeel bedacht dat direct aangrijpen op de krukas mogelijk zou maken. Maar dat is toch niet zo heel realistisch, beetje veel koppel voor nodig.Zie mezelf al een salto maken als ik het ding wil starten :/

zal in de praktijk nog wel meevallen denk ik
 
zal in de praktijk nog wel meevallen denk ik
Wow dat gaat "makkelijk", kan me haast niet voorstellen dat daar geen vertraging tussen zit, maar lijkt er toch niet op. Het is natuurlijk wel een 4-cilinder die ze starten. Dat scheelt wel wat, maarja.... dan nog. Ik ga het eerst maar eens langs deze weg proberen :t
 
Is het stompje met de vertanding met dat ene lager stabiel genoeg ondersteund om precies in het midden van de planetaire tandwielen te blijven? Ik neem tenminste aan dat ie tussen die twee planetaire tandwielen die ik op de foto zie hoort te lopen?
 
Is het stompje met de vertanding met dat ene lager stabiel genoeg ondersteund om precies in het midden van de planetaire tandwielen te blijven? Ik neem tenminste aan dat ie tussen die twee planetaire tandwielen die ik op de foto zie hoort te lopen?
Dat heb je helemaal goed gezien, maar er zit ook nog een glijlager in het geperste plaatje, die combinatie met het kogellager moet daar voor zorgen. Of dat stabiel genoeg gaat zijn gaan we meemaken, ik denk van wel. 2 lagers op zo'n kort stompje zou genoeg moeten zijn voor "incidenteel" starten. De startrollen die ik nog op de planning heb staan moeten het belangrijkste startsysteem worden.
 
Stukkie terug in het topic had ik nog een onderdeel bedacht dat direct aangrijpen op de krukas mogelijk zou maken. Maar dat is toch niet zo heel realistisch, beetje veel koppel voor nodig.Zie mezelf al een salto maken als ik het ding wil starten :/
Zolang je het statische gedeelte van de starter goed vast kunt zetten/houden (wellicht door 2 pennen waar hij overschuift bijvoorbeeld) hoef je geen salto te maken of je polsen te breken. In ieder geval veel succes en ik volg dit topic met veel plezier. Dank je!
 
Zolang je het statische gedeelte van de starter goed vast kunt zetten/houden (wellicht door 2 pennen waar hij overschuift bijvoorbeeld) hoef je geen salto te maken of je polsen te breken. In ieder geval veel succes en ik volg dit topic met veel plezier. Dank je!
Heb je wel gelijk in, en dan zou er nog wat meer startmechaniek onderdelen van de motor afkunnen, scheelt ook weer gewicht. Dan zal de starter toch wel een enorme vertraging moeten krijgen. is ook best weer complex... Nouja, we gaan het zien. Ik heb in ieder geval het aluminium tussenstuk nog gefabriceert.








Dopje nog aan het asje lassen, alles borgen met loctite, en in elkaar drukken zodat het blijft zitten. En wat betreft het starten.... Ik kwam nog wat plaatjes tegen van iemand die zijn cilinderkoppen inderdaad had voorzien van decompressieklepjes. Die hele simpele. Ik ben dus niet de enige met dit soort ellende ;)




Eerst dit, dan startrollen, dan de klepjes... Ik heb niet zoveel zin om de koppen weer van het blok af te halen. Kijken of ik daar deze winter wel zin in krijg:P Dan is het namelijk wel een mooie oplossing en kan het misschien met de originele startmotor.
 
Hoi.

Ik ken zo'n planetair tandwielstelsel eigenlijk alleen met 3 of meer planeetwielen.
Dat is dan min of meer zelf centrerend.
Met 2 wielen is nieuw voor mij, alle krachten om dat spul in het midden te houden, komen op dat lagertje?

Decompressortje ziet er goed uit, meer ben je niet nodig.

Groeten, Paul.
 
Zo,

Ben ik weer een keer ;) Had de afgelopen tijd gewoon even lekker helemaal geen zin in knutselen aan de brommer, hij heeft nog wat liefde gehad in de vorm van een poetsbeurtje en een dekentje, that's it.
Dat betekent natuurlijk niet dat er niks voor de brommer gedaan is, een gezonde verslaving moet je wel een beetje onderhouden.

Dus....

Het vervangende "startmotoronderdeeltje" heb ik wel afgemaakt maar nog niet gemonteerd, komt wel een keer, daarvoor moet er een deksel van het blok, en dat doe ik wel wanneer er verse olie in gaat.

Een set startrollen stond al wat langer op de planning maar kwam er nooit van, nu is daarvoor wat meer noodzaak, dus maar eens wat lasersnijwerk, lagers, ketting en kettingwieltjes besteld. Dat levert dan het volgende op :)








Lekker lompe constructie. Nog een verloopje draaien van het klein kettingwieltje naar het grote dubbele, de rollen afmaken en een dikke haakse slijper scoren die erop kan, relais en voetschakelaar heb ik ook al liggen. Dan nog een beschermkap voor over de ketting en misschien wat poedercoating.
Eigenlijk best gek dat die dingen zo verschrikkelijk duur zijn als je een kant en klare wil scoren, ik zie prijzen vanaf €500,-- en meer. Daar zitten fijne marges op als ik zie voor hoe weinig dit aan materiaal is:?

Verder kreeg ik nog wat tips van mede forummers voor aangeboden Tr1 blokken op marktplaats, dus ik heb ook wat inkopen gedaan, sowieso één blok en misschien een tweede:9 Wat moet ik daarmee? nu nog helemaal NIKS, maar dat komt wel, je kunt het maar vast op de plank hebben liggen. En ik heb nu geen reserve blok, dus dat moet er ooit wel gaan komen, het zwaar aangepaste blok gaat een keer serieus onderhoud nodig hebben of zelfs open moeten, en als ik zie hoe lang het opbouwen heeft geduurd moet ik niet wachten met het opbouwen van een reserveblok.

Als laatste kwam ik deze KLIK nog tegen:)

Vet verhaaltje en ook een serieus vertimmerd blok, heel vette foto's ofp zijn INSTAGRAM nog. Hij is dus de zoon van de kerel die back in the days de Tr1 bouwde waar een bepaalde meneer Kevin Schwantz (mijn GP held van vroeger) zijn eerste AMA superbike race op reed. Kende het verhaaltje wel, maar niet in detail, dit is wel weer leuk leesvoer.

Zo , deze herfst of winter vast nog wel ergens een update, als de starter klaar is en werkt moet het apparaat een keer op de testbank *O* En er staan ook nog genoeg motorklusjes op het programma deze winter. Het lijstje op m'n telefoon wordt weer langer....

Later,

Loek
 
Als particulier kan ik je 247lasersnijden.nl enorm aanbevelen. Even bellen en mailen of software downloaden. Briljant :t
 
Lekker lompe constructie. Nog een verloopje draaien van het klein kettingwieltje naar het grote dubbele, de rollen afmaken en een dikke haakse slijper scoren die erop kan, relais en voetschakelaar heb ik ook al liggen.
Andere optie: ik heb nog een wasmachine motor liggen, mag je voor dit project gratis hebben. Er zit een poelie op de as.
 
Andere optie: ik heb nog een wasmachine motor liggen, mag je voor dit project gratis hebben. Er zit een poelie op de as.
Ok.... hoeveel vermogen levert zo'n motortje dan?, en hoeveel toeren? Die optie heb ik eigenlijk nooit bekeken🤔
Heel aardig dat je het aanbied :t

Haakse slijper van 2000W is wel lekker compact.....
 
Vermogen en toerental weet ik niet, de sticker waar dat op stond is er vanaf. De poelie die op de trommel zat is 27cm diameter, die op de as van de motor 2cm. Als ik er dan ff vanuit ga dat er met 800 tpm gecentrifugeerd werd, dan is het motortoerental toch pittig. De poelie van de trommel en de riem heb ik ook nog, alleen bouwt dat allemaal wel groot.

Hier op Tweakers gaat het over toepassen van een wasmachine motor: klik. Voordeel van een slijptol is inderdaad de compacte bouw, het vermogen bij een lager toerental en dat je minder vertraging nodig hebt. Welk toerental heb je nodig?

Een startmotor van een dikke auto is ook een idee: relais zit er vaak al op en werkt op 12V. Kun je er startkabels op prakken van de auto die je bij hebt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan