Eigenbouw EGLI TR1

4strokerules

MF veteraan
30 nov 2001
20.229
1.728
Waar ter wereld ik ook kwam.
Ik ben bang dat de oorzaak ergens in oktober 2020 ontstaan is.
Wat is het verband dan ? Met modder gooien is altijd makkelijk natuurlijk.

supervet

Het motorlijstje voor de winter is nog lang....
15 sep 2003
3.580
2.163
Heerlen
Goedenavond dan maar.....

Of dat goede mag eigenlijk wel komen te vervallen, ik heb het blok eronderuit en tot en met de cilinders en zuigers uit elkaar. Het onderblok zit nog in elkaar, heeft verder niet zo heel veel zin. Komt wel een keer, het is wel duidelijk dat ik dit niet meer ga opbouwen op deze manier. Er komt voorlopig een standaard blok terug onder de fiets.

En bij deze dan de grootste reden waarom dat goede wel weg mag:

Duidelijk gevaletje "kapot" lijkt me. Het big-end van de voorste cilinder zit er nog maar is eerder vaster gaan zitten dan dat het weg is. Dit exemplaar is gewoon in zijn geheel vertrokken, met een zaklampje zie ik de stukken onderin het carter. Tot zover het bewegend materiaal, hieronder de foto's (ben er een hoop vergeten te maken) in soort van chronologische volgorde.... Ik kan hier nog niet echt conclusies uit trekken, behalve dat het stuk is. Dus degene die het denkt te weten mag het zeggen, graag zelfs.

Blok uit het frame takelen is inmiddels een routineklusje....

Eerste kop van het blok, de achterste, cilinder 1:

Kleurverschil van de kleppen?!?! geen idee, roept u maar!

Dan de zuiger, ook niet goed, er zijn duidelijk plaatsen te zien waar de zuiger de kleppen heeft geraakt. Geen wonder zonder big-end.

Koppakking heeft aan de uitlaatkant ook een zwarte verkleuring, daar is dus ook verbrandingsgas tussen de kop en de pakking geblazen, maar net niet genoeg om er doorheen te komen. Heb ik ook een idee over hoe dat gekomen is....

Dan de cilinder eraf en de achterste zuiger in beeld, jammerdepammer. Olieschraapveer zit vast in zijn groef, maar dat lijkt me eerder een gevolg dan een oorzaak.

Dan de twee flaporen die de achterste cilinderkop met het frame verbinden. De poedercoating is serieus weggefikt.... beetje warm geworden dus. Deze flaporen zitten onder de moeren die de kop aantrekken en door dat wegfikken wordt de kop dus minder hard op de cilinder geklemd. En dat verklaart volgens mij wel de zwarte verkleuring op de koppakking. Er zitten nog meer bouten in de kop die hem op zijn plek houden, anders was hij wel doorgeslagen denk ik. De uitlaatkant van de achterste cilinder is ook wel het warmste plekje op het blok.

Voorste cilinder, nummer 2. Bijna hetzelfde beeld als bij nummer 1. Alleen niet de zwarte verkleuring van de koppakking. Hier zitten de flaporen bovenop de moeren die de kop op de cilinder houden, en daarmee heeft het wegfikken van de poedercoating dus geen effect, en het is daar ook niet gebeurd, minder warm dus omdat die faporen niet direct op het hete aluminium van de cilinderkop zitten.

Zuiger nummer 2, voorste cilinder. Zelfde beschadigingen als nummer 1

En als laatste de krukas in beeld. Wat mij gelijk opviel zijn de blauwe vlekken op de krukwangen, die zaten daar niet toen het blok in elkaar ging, er is dus iets serieus heet gelopen daar.

Er ontbreken dus wat foto's van onderdelen omdat ik die ben vergeten te maken. Die komen vast in deel 2 van dit verhaal. En jullie zijn vast geinteresseerd in de busjes aan de small-end kant ;) Ik had even een stukje discussie gemist daarover. Die busjes zijn nog heel.... het materiaal is dus ontzetten taai. Ze lijken wat meer speling te hebben gekregen dan toen ik ze monteerde, maar ik kan me niet voorstellen dat die busjes de catastrofe hebben veroorzaakt. En de cilinders staan niet op de foto... Met zulke zuigers verwacht je daar ook een drama, maar dat is dus ook niet zo, de hoonsporen zijn deels weg, maar er zitten GEEN voelbare krassen is, dat is het enige dat een minibeetje is meegevallen. Het gegeven dat die hoonsporen weg zijn doet mij wel vermoeden dat er daardoor geen oliefilm tussen de zuiger en cilinderwand heeft gezeten waardoor die zuigers er nu zo uitzien. Maar waarom zijn die hoonsporen weg?!?

Graag jullie commentaar :/

Later,

Loek

PS. deel 2 zal nog wel even op zich laten wachten, eerst wil ik weer een standaard blok onder de fiets hebben. Ik heb een compleet blok staan, maar heb dat zelf niet lopend gehad. Dat gaat dus eerst schoongemaakt worden en een grote beurt krijgen voordat het eronder gaat. Dan maar hopen dat het OK is. Ik heb geen historie of wat voor gegevens dan ook van dit blok.... 🤞

theWarrior

MF veteraan
Donateur
31 aug 2008
3.990
1.859
provincie Groningen
Hoe zagen de nokkenassen en klepbeweging eruit? Gebrekkige smering is vaak als eerste merkbaar bij de delen welke het verst van de pomp vandaan zijn. Zou de schade veroorzaakt kunnen zijn door een over het hoofd gezien stukje metaal/grit ofzo?

Rob Troost

MF veteraan
Donateur
12 jan 2002
4.845
359
ergens in Dld
in 1982 en 83 had ik een TR1 deze blies elke paar duizend kilometer de koppakking van de achterste cilinder eruit.
op een moment was ik dat iedere keer weg brengen voor de garantie beu en heb een stapel pakkingen mee gekregen bij de dealer.
die pakkingen waren alleen ringen die in een groef lagen, verder geen pakking.
heb daarna samen met een coureur/monteur (Hans de Wit) de cilinder en kop bekeken en de conclusie getrokken dat de achterste cilinder te warm werd en de groef waar de pakking in valt te diep. waardoor deze stuk ging.
groef ondieper gevlakt en daarna nog vele kilometers probleemloos gereden.

kawa ted

Die hard MF'er
23 okt 2018
680
171
Geen oliedruk.
Heeft er wel mee te maken . Je bouwt een Race blok 2 cilinder waar de 2 de Cilinder vol in de Hete lucht zit dan zit je met een MEGA
Compressie ook weer Heet .. Ik zie niet echt een Mega Oliekoeler ? Ik heb zelf op Spa gereden met een Dikke Kawasaki 1100 met Koeler
en die werd goed heet . Suc 6 met jou project

supervet

15 sep 2003
3.580
2.163
Heerlen
Goedenavond,

Ik ga even proberen uiteen te zetten hoe ik denk dat het misgegaan is.... Al ligt nog niet het hele blok uit elkaar en kom ik wellicht nog meer tegen... Niet denken dat ik dat allemaal zelf heb bedacht, ik app ook nog wel eens met mensen waarvan ik denk dat ze heel veel verstand hebben van hoe een motorblok met grote boring functioneert ;)

Feit is dat er één big-end echt compleet tussenuit ligt. En ik denk dus niet dat dat in de basis gekomen is door het wegvallen van of gebrek aan oliedruk. En ik denk van niet omdat het andere big-end nog op zijn plek zit. Dat is vast en zeker ook beschadigd geraakt tijdens het vertrek van de buurman lagerschaal, maar die drijfstang heeft GEEN speling. Als de oliedruk weggevallen zou zijn waren ze beide er zo tussenuit gelopen als je het mij vraagt.

Maar hoe dan wel?? Ik denk dat het probleem begonnen is aan de verbrandingskant, iemand had mij al getipt toen het blok nog in elkaar stak dat de schade wel eens ontstaan zou kunnen zijn door detonatie. En foto's in dit topic bevestigden dat vermoeden voor hem (al is het natuurlijk geen 100% zekerheid). De zuigers zijn aardig zwart geworden, behalve aan het randje van de inlaat en uitlaatkant. Daar zijn ze nog "schoon" dat schijnt dus een teken te zijn van detonatie. Die detonatie zou dan ontstaan door de vorm van de verbrandingskamer i.c.m. de vorm van de zuiger die niet lekker matchen. Als die detonatie er dan is komt er een heel ongunstige kracht aan de rand van de zuiger wat er volgens mij prima voor kan zorgen dat die meer kantelt dan wanneer de krachten van de verbranding netjes in het midden drukken. Dat de zuigers gekanteld zijn lijkt me wel duidelijk te zien op de foto's.

Die detonatie zou ook prima kunnen verklaren waarom het blok boven de 5000rpm geen vermogen en koppel meer opbouwde, en dat is dus eigenlijk de voornaamste reden waarom ik denk dat het daarmee te maken heeft. Er moest tegen die ongunstige krachten worden ingewerkt. Door die detonatie klopt er ook niks meer van de rest van de ontstekingsfase denk ik. De kracht die daardoor ontstaat zou misschien ook wel in staat zijn om de oliefilm tussen big-end en krukas weg te drukken, en als dat eenmaal aan de hand is hoeft het blok niet meer heel lang te draaien om compleet in de vernieling te lopen, dat hoef ik hier niet uit te leggen denk ik.

Dan nog de busjes in het small-end. Waarom heeft het wegdrukken van de oliefilm daar dan niet voor een ravage gezorgd?? Ik denk omdat daar veel minder beweging zit, dus minder wrijving, dus minder warmteontwikkeling. De busjes zijn nog helemaal heel al lijken ze wel iets meer speling gekregen te hebben. De pistonpen heeft nog zijn originele kleurtje dus dat geeft aan dat daar geen extreme warmteontwikkeling is ontstaan zoals aan de krukaskant duidelijk wel het geval is geweest. Bovendien heeft dat alubrons nog wel een kein beetje zelfsmerende eigenschappen....

Zo, dat is mijn theorie (met dank voor de input van anderen) over dit destructieve verhaaltje.

supervet

15 sep 2003
3.580
2.163
Heerlen
Hoe zagen de nokkenassen en klepbeweging eruit? Gebrekkige smering is vaak als eerste merkbaar bij de delen welke het verst van de pomp vandaan zijn. Zou de schade veroorzaakt kunnen zijn door een over het hoofd gezien stukje metaal/grit ofzo?
Nog geen idee van, de koppen zitten nog in elkaar. Komen ook wel foto's van in een nog te verschijnen deel 2 ;) Blok is toch compleet bips dus alles moet uit elkaar en of deze koppen ooit nog gebruikt gaan worden....
Wat betreft dat de schade het eerst begint bij de delen die het verst van de pomp liggen zou dat bij dit blok misschien nog eens mee kunnen vallen, ik heb een glijlager kant van de nokkenas ingewisseld voor een kogellager dat natuurlijk amper smering nodig heeft en daardoor blijft er net wat meer oliedruk over voor de tuimelaars en de andere kant van de nokkenas. Hopelijk dus nog bruikbaar voor de toekomst. Bovendien heeft de oliepomp in dit blok 2 georotors, eentje voor het onderste deel van het blok en eentje voor beide koppen :t

supervet

15 sep 2003
3.580
2.163
Heerlen
Zuigers van een porsche zijn toch gesmeed ? Te weinig zuigerspeling ?
Die zijn inderdaad gesmeed, speling was 0,06 - 0,07mm op een boring van 100mm. Volgens de info die ik had zou dat eigenlijk voldoende moeten zijn. Maar of dat ook echt zo is... Ik geeft je geen garantie ;)

supervet

15 sep 2003
3.580
2.163
Heerlen
in 1982 en 83 had ik een TR1 deze blies elke paar duizend kilometer de koppakking van de achterste cilinder eruit.
op een moment was ik dat iedere keer weg brengen voor de garantie beu en heb een stapel pakkingen mee gekregen bij de dealer.
die pakkingen waren alleen ringen die in een groef lagen, verder geen pakking.
heb daarna samen met een coureur/monteur (Hans de Wit) de cilinder en kop bekeken en de conclusie getrokken dat de achterste cilinder te warm werd en de groef waar de pakking in valt te diep. waardoor deze stuk ging.
groef ondieper gevlakt en daarna nog vele kilometers probleemloos gereden.
Dat was destijds inderdaad een bekend probleem. Er zijn onder garantie ook andere cilinders gemonteerd waarbij die groef meer gesloten was aan de kant van de nokkenastunnel. Achterste cilinder krijgt inderdaad wat minder koeling en had daarom ook een sproeier 126 in de carburateur terwijl de voorste maar 124 had. Ik heb er nu cilinders van een BT1100 op zitten, die zijn al helemaal vlak van boven, dus daar kunnen mooi koperen koppakkingen tussen.

supervet

15 sep 2003
3.580
2.163
Heerlen
big-end kapot kan eigenlijk maar 1 ding betekenen.
Dat er geen olie tussen zat op het moment van stuklopen.... zoveel is wel duidelijk ja. Maar hoe het komt dat die olie daar niet meer zat kan volgens mij dus meerdere oorzaken hebben zoals beschreven. Als er een pomp in het blok had gezeten die misschien wl 10 bar druk had geleverd was die olie wel langer op de juiste plek gebleven waarschijnlijk. Maar ik denk dus dat de oliedruk voldoende was geweest als die detonatie er niet geweest was.

supervet

15 sep 2003
3.580
2.163
Heerlen
Heeft er wel mee te maken . Je bouwt een Race blok 2 cilinder waar de 2 de Cilinder vol in de Hete lucht zit dan zit je met een MEGA
Compressie ook weer Heet .. Ik zie niet echt een Mega Oliekoeler ? Ik heb zelf op Spa gereden met een Dikke Kawasaki 1100 met Koeler
en die werd goed heet . Suc 6 met jou project
Dankjewel, Op Spa wordt alles inderdaad lekker heet. Ik heb er inderdaad geen heel grote oliekoeler op zitten, standaard heeft dit blok er helemaal geen. Ik heb een "kleintje" voor onder het blok gemonteerd met een apart oliepompje.... of daar een oorzaak gelegen heeft...🤷‍♂️

Arm-Rs

Die hard MF'er
13 sep 2012
279
35
Arnemuiden
Heb hier nog nooit gereageerd maar lees wel altijd mee, interessant topic!:)
Ik heb vooral kennis over (veel grotere) scheepsmotoren maar dit lijkt me inderdaad een kwestie van detonatie/kantelende zuigers..

Heb wel eens een SV650 gehad waar het big-end van kapot gegaan is door te weinig olie (en dus druk), die had geen zuigerschade, en aan de nokkenassen en lagering was eigenlijk niks te zien.
Succes met de heropbouw en hopen dat het andere blok in orde is:]

Bovenaan Onderaan