Eigenbouw EGLI TR1

Shotpeenen klinkt inderdaad als stralen, en daar heb ik een hekel aan _O-
Balanceren en gelijk maken wat betreft gewicht gaat zeker gebeuren.
Dat ontbramen en evt. Polijsten klinkt zo wel als een goed plan inderdaad:t
 
Shotpeën is heel wat anders als stralen.
Met kleine stalen kogeltjes wordt het oppervlak verdicht waardoor de drijfstang sterker wordt
 
In mijn gedachte kwam dat redelijk overeen met straalwerk, veel herrie, veel stof, veel troep:r
Daar doelde ik op. Maar dank voor je uitleg. Heb je ervaring met het proces?
 
Ik heb veel rotopeenen gedaan. Dat is met een flapper wieltje waar de kogeltjes op zitten. De achtergrond is hetzelfde maar je kan een raamframe van een vliegtuig waar je inslag uit geslepen hebt niet in een kast krijgen. Daarvoor gebruik je een soort Dremel met variabel toerental waarmee je een soort flexibel vleugeltje met kogels laat draaien. De oppervlaktepanning meet/vergelijk je aan de hand van testplaatjes waarvan je de bolling na het peenen opmeet. Flappertje X bij toerental Y gedurende A minuten op oppervlak B is een bolling van zoveel waarmee je aan de eisen van de fabrikant voldoet.
Het shotpeenen in een kast gebeurd met onderdelen die wel in een kast passen zoals de schoepen van een straalmotor.
 
handmatig polijsten doet volgens mij niemand meer, wel sommige onderdelen shotpeenen en wat ze voor bepaalde onderdelen (bijv. complete gear-clusters) ook vaak toepassen is superfinishen.
 
Daar heb ik geen idee van. En als het zo is denk ik dat het een moeilijk te voorspellen resultaat heeft. Wat ik inmiddels heb gezien is dat het shot peenen wel echt heel goed is voor minder vermoeiing. Vandaar het vliegtuig gebeuren. Ze zetten trekspanning om in drukspanning aan het oppervlak van een onderdeel en "voorkomen" daarmee kerf- en scheurwerking zoals ik het lees. De absolute sterkte van een onderdeel verandert dus niet echt volgens mij.... Dus dan is het de vraag waarom onderdelen stuk gaan?!?, zal vast vaak door vermoeiing zijn, ook al treedt die vermoeiing op in slechts enkele omwentelingen van de krukas ;)
 
Hallo Loek

ik gebruik Ampco 18 voor de penbusjes . 5/100 perspassing en na het inpersen op maat honen . hoe dunner het busje hoe minder kans op eruit walsen . wat jij wilt moet makkelijk kunnen . met een klein bolkopfreesje een oliegroefje maken in het bronzen busje kan ook geen kwaad .

succes Eldert
 
Is deze voor het aanpassen van de vebrandingskamer?
Deze is voor het kotteren van de drijfstangen met een aangepast beiteltje. Voor de verbrandingskamer moet ik iets fabrieken op de draaibank dat een inwendige radius kan draaien.... met een rond betelplaatje erop.
Heb een voorbeeldje gezien, zal ik straks even zoeken.
 
Hallo Loek

ik gebruik Ampco 18 voor de penbusjes . 5/100 perspassing en na het inpersen op maat honen . hoe dunner het busje hoe minder kans op eruit walsen . wat jij wilt moet makkelijk kunnen . met een klein bolkopfreesje een oliegroefje maken in het bronzen busje kan ook geen kwaad .

succes Eldert
Dankje, dit zijn wel de berichtjes die fijn zijn. Dat bevestigt een beetje dat ik op het goede pad zit. Oliegroefje is wel een goed idee inderdaad.
 
als de wanddikte al maar 0.75mm is, zou ik daar toch nog eens over nadenken of dat wel een goed idee is ;)
Daar was ik wel op bedacht ;) Als het oliegroefje maar 0,1mm is scheelt het al aanzienlijk denk ik. Het wordt allemaal heel krap en wellicht een beetje op de grens. Maar dat mag de pret niet drukken. Ik ga het gewoon proberen.

Ik had jouw tips voor drijfstangen adressen nog eens doorgespit.... daar was helaas niks te vinden wat in de buurt kwam. Maar heb inmiddels wel nog wat merk websites gevonden waar je wat beter kan zoeken op afmetingen. In een Chevy LS1 zitten drijfstangen die wat betreft lengte in ieder geval kloppen. Small-end is iets groter dan ik nodig heb, dus dat is ook mooi (kan met een ander busje dus worden opgelost) maar het big-end is wat aan de grote kant. Moet ik andere lagers voor zoeken dan de standaard van Yamaha.
En voor die LS1 blokken worden door wel 10 merken aftermarket drijfstangen gemaaakt die in prijs uiteenlopen van $60 tot $300 per stuk. Dus dat geeft wel mogelijkheden voor het vervolg. Ik ga het nu eerst zo proberen aan de praat te krijgen.

Later,

Loek
 
Hallo Loek

ik gebruik Ampco 18 voor de penbusjes . 5/100 perspassing en na het inpersen op maat honen . hoe dunner het busje hoe minder kans op eruit walsen . wat jij wilt moet makkelijk kunnen . met een klein bolkopfreesje een oliegroefje maken in het bronzen busje kan ook geen kwaad .

succes Eldert
Dat Ampco 18 heeft heel vergelijkbare eigenschappen dan het aluminiumbrons dat ik in huis heb gehaald. Ander merkje, iets andere samenstelling, maar wel heel erg dezelfde categorie!
Pers jij die busjes er zo in? of gaat de drijfstang nog in de oven en het busje in de vriezer?
 
Zo komt er nooit olie tussen.
Nee zo komt er ZEKER geen olie tussen;) Ik weet dat jij het "dubbelzwevend" maakt Maar daar denk ik nog over na.... wandelen die busjes er niet uit naar links of rechts? of zit daar bij jou maar weinig speling t.o.v. de zuiger?
 
Als het allemaal goed is met de krukas geometrie, dan zijn er geen dwarskrachten die de losse bussen naar één of beide kanten dwingen.
Twee drie mm is voldoende speling.
Voor de rest is er enige mate van moed voor nodig.
Let op de maaier op het veld van angst en vooruitgang.
Is er soms een commissie voor onverantwoord gedrag?
Dan weet je wat wel en niet mag.
 
Hoi.

Als ik zo eens door mijn sleutelboeken blader, kom ik op het volgende;

Passing drijfstangoog - bus, -0,04-0,10, perspassing.
Passing zuigerpen - bus, +0,015-0,025, zuigend.

Gaatje bovenin het oog is standaard, groefje optioneel.

Allemaal een beetje basis dus.

Het spannende komt nog, hoe past die zuiger in de kop?
En waarom specifiek die Porsche zuigers?

Groeten, Paul.
 
Dank voor je data :t

Gaatjes in de bovenkant van de drijfstang zitten er, check! Groefje heeft wel mn voorkeur. Dat gaan we meemaken. En precies wat je zegt.... het spannende komt nog. Ik heb het idee dat er maar weinig hoeft te worden aan de kop om die zuiger heel mooi te laten passen. Maar hoe het dan met de kleppen gaat weet ik nog niet.

Tja dat met die Porsche zuigers is een beetje zo gelopen.... Ik had eerst Porsche 95mm zuigers op het oog, die waren 1 op 1 wat betreft pasvorm. Toen is het idee geboren om de boring te vergroten omdat het laagje nicasil in de cilinders niet meer zo top was, en zo loop je van het ene idee in het andere. Dus ik vragen wat een goeie maat voor gangbare Porsche zuigers was en zo loop je tegen een mooie set "gebruikte" 100mm zuigers aan en begint de ellende;)
 
Hoi.

Het gat in de bus is 0,015-0,025 groter dan de diameter van de pen.
Wat klemt er dan?

Groeten, Paul.
 
De zuigerpen, tijdens het buigen.
En hij zal zeker buigen, vooral tijdens gasgeven.
De beroemde S&S big-bore en Stroker blokken stonden bekend vanwege de buigende zuigerpennen.
Ook met een boring van 100 mm de zuigerpen diameter zoals in 1912 gekozen.
Veel later hebben ze deze fout gezien en de zuigerpennen vergroot tot zelfs 1", 25,40 mm.
Ze hadden er dan ook een speciaal inrij en loop systeem voor bedacht.
Allemaal angst met onwetendheid als basis.
Een aantal jaren de XL zuigerpennen verkleind van 20,10 naar 20,08.
Met uiteraard de bus in de drijfstang op de 20,10+0,02 mm. 20,13 mm= 0,05 speling.
Zo was het mogelijk dat je al met weinig K de zuigerpennen hoorde rammelen.
Eén van de meest stomme streken van de H-DMOCO.
Maar gelukkig ook dat weer normaal gemaakt , de pennen weer op de Evo diameter, 20,10 =0,02 mm = 20,12 mm.
Even de XL zuigers nahonen en je kon, zonder drijfstang reparatie, weer verder.
Dat zijn toch leuke zaken voor de mensen.
Nog een leuke foto gevonden van het controleren van een HD krukas.
Gewoon om te lachen.

===============================================================================================================================
TC krukas richten slim werk.jpg
TC krukas richten 3-9.jpg
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan