Eigenbouw EGLI TR1

Kun je de uitsparingen in de zuiger waar de kleppen in vallen niet wat dieper uit frezen?
 
Dat valt inderdaad tegen met de uitlaatklep. Al is het wel iets dat wel op te lossen is. Sterker nog meerdere oplossingen waarvan inderdaad de nokkenas er 1 is.
Als ik t zo lees ben je dus in eerste instantie niet van plan zelf een nokkenas te maken maar zal je het als er iets aan moet gebeuren laten doen?
Is op YouTube wel het een en ander te vinden over hoe je je lift en hoek kan bepalen.
 
Kun je de uitsparingen in de zuiger waar de kleppen in vallen niet wat dieper uit frezen?
Ja dat kan wel, maar wil ik natuurlijk niet zomaar doen. Eerst maar eens meten hoeveel het zou moeten zijn. En meten hoeveel vlees de zuiger op dat punt heeft
 
Dat valt inderdaad tegen met de uitlaatklep. Al is het wel iets dat wel op te lossen is. Sterker nog meerdere oplossingen waarvan inderdaad de nokkenas er 1 is.
Als ik t zo lees ben je dus in eerste instantie niet van plan zelf een nokkenas te maken maar zal je het als er iets aan moet gebeuren laten doen?
Is op YouTube wel het een en ander te vinden over hoe je je lift en hoek kan bepalen.
Helemaal zelf maken was ik niet van plan. Ik weet dat het gedaan wordt van staalsoorten die zich vrij eenvoudig laat harden aan het oppervlak. Op de site van Martin boer staat ook heel veel en goeie info.
Misschien later, eerst maar eens verstelbaren nokkenas wieltjes
 
Dat valt inderdaad tegen met de uitlaatklep. Al is het wel iets dat wel op te lossen is. Sterker nog meerdere oplossingen waarvan inderdaad de nokkenas er 1 is.
Als ik t zo lees ben je dus in eerste instantie niet van plan zelf een nokkenas te maken maar zal je het als er iets aan moet gebeuren laten doen?
Is op YouTube wel het een en ander te vinden over hoe je je lift en hoek kan bepalen.

Weet jij een amateur die zelf zijn nokkenassen heeft gemaakt of aangepast?
Het is niet bepaald een makkelijk klusje technisch gezien.
 
Ik weet dat onze motorboer het wel gedaan heeft voor een SOS racer. Qua materiaal was het geen hogere wiskunde. Oplassen, profiel slijpen, oppervlak harden en naslijpen. Maar hier moeten twee nokkenassen aangepast worden, dan is het wel lekker als die gelijk zijn.
 
Ik ken de beste man niet, maar wel zijn naam.... Martin Boer maakt zijn eigen nokkenassen voor een oude triumph geloof ik.

 
Ik weet dat onze motorboer het wel gedaan heeft voor een SOS racer. Qua materiaal was het geen hogere wiskunde. Oplassen, profiel slijpen, oppervlak harden en naslijpen. Maar hier moeten twee nokkenassen aangepast worden, dan is het wel lekker als die gelijk zijn.
Dat is inderdaad wel een dingetje, twee gelijke nokkenassen werkt wel zo prettig _O-

Ik was het voorlopig niet van plan, maar mocht het ooit zo zijn dat ik zelf een draaibank in de schuur zou hebben staan is het wel een overweging om eens zo'n slijpinrichting uit te vogelen. Gewoon om te kijken of het lukt.
In de categorie "leuk dat je het zelf kan maken" staan nokkenassen wel hoog op de lijst denk ik;)

Het oplassen van een nokkenas zodat er een geharde laag ontstaat hoeft tegenwoordig niet eens meer met elektrodes, daar is ook al TIG toevoegdraad voor beschikbaar. Dus dat moet lukken.


En een slijpinrichting voor de draaibank op zichzelf is ook geen rocketscience, genoeg bouwvoorbeeldjes te vinden op Youtube, dus dat is ook te doen.


Maar de kopieerinrichting en de juisteprofielen voor een goed werkende nokkenas vragen wat meer uitzoekwerk denk ik. Het model voor de Moedernok kan natuurlijk CNC gefreesd of lasergesneden worden. Dus technisch lijkt het allemaal te doen, maar de tijd he.....

Leuk projectje om eens uit te zoeken:t
 
Het model van de moedernok kan je ook van een plaatje triplex maken. Als je hem met de hand maakt is het wel handig als je kopieer inrichting 1:1/2 of 1:1/4 verkleind om de nauwkeurigheid te vergroten.
 
Ja dat is echt wel nodig. Die Martin boer heeft het over een factor 6 maar hij kan op de een of andere manier ook nog iets verstellen an de vorm van de moedernok.....
 
Ik weet dat onze motorboer het wel gedaan heeft voor een SOS racer. Qua materiaal was het geen hogere wiskunde. Oplassen, profiel slijpen, oppervlak harden en naslijpen. Maar hier moeten twee nokkenassen aangepast worden, dan is het wel lekker als die gelijk zijn.
Zelfde man die zelf een 6 klep kop heeft gemaakt zeker?
 
Zelfde man die zelf een 6 klep kop heeft gemaakt zeker?
Dat zou ik niet weten.... heb alleen zijn website een beetje doorgebladerd. Stukje over nokkenassen en zijn eigen vermogensbank. Wie wil dat nou niet in zijn schuur ;)

Al maak je met een vermogensbank in je schuurtje niet echt vrienden in de straat denk ik :? is meer iets voor als ik later groot ben en een eigen werkplaats heb_O-
 
Die heb ik nooit gezien. Ik heb daar gekke dingen gezien. Maar als ik jouw anekdotes lees hebben we het over Dick.
6 kleps kop was gemaakt door Ted van motortoer. 1 van de oprichtes van de sos klasse.
Bouwde ook zijn eigen frames met ktm blokken.

Of dick zijn eigen nokkenassen maakte , weet ik niet , was imisschien iets voor mijn tijd..
Kwam daar de eetste keer in 95 met mijn speed triple .
 
Wat hield die SOS klasse in? wel een hoog knutselgehalte dan denk ik :9
Oh my... hier merk ik een groot kennisgebrek op....haha
Was idd eerst Sound of Singles...later omgedoopt tot Supermono klasse.
Samen met de BOTT (Battle of the Twins) en de zijspannen plus natuurlijk niet te vergeten de Classics waren/zijn dat veruit de mooiste klassen natuurlijk.
 
even de UK buiten beschouwing gelaten, is de Sound of Singles klasse als 1e in Duitsland van de grond gekomen.
We hebben dat deze man te danken:
 

Bijlagen

  • Tusl_84_01.jpg
    Tusl_84_01.jpg
    53,8 KB · Weergaven: 6
Dat zou ik niet weten.... heb alleen zijn website een beetje doorgebladerd. Stukje over nokkenassen en zijn eigen vermogensbank. Wie wil dat nou niet in zijn schuur ;)

Al maak je met een vermogensbank in je schuurtje niet echt vrienden in de straat denk ik :? is meer iets voor als ik later groot ben en een eigen werkplaats heb_O-
Martin woont ongeveer 10 kilometer bij mij vandaan, in noord Oost Groningen is dat echt geen probleem als je het op normale tijden doet.
Ik heb een paar jaar een simpele testbank op een aanhanger gehad en zette daar af en toe mijn ktm op. Gewoon achter het huis. Op zaterdag middag geen probleem, wel een hoop aanloop...😁
 
@sidecarracing ik ken uiteraard wel de supermono en bott raceklasse. Maar kende de afkorting voor sound of singles niet.

Ik ben pas laat in het motorwereldje gerold ;) . Nooit een brommer gehad en pas op m'n 22ste mijn rijbewijs en eerste motor. Ik probeer hier een inhaalslag te maken, dus een beetje ondersteuning graag_O-
 
Wat hield die SOS klasse in? wel een hoog knutselgehalte dan denk ik :9
Als je een Harris frame met 80, 90pk uit een Yamaha 660 of BMW F650 blok knutselen wil noemen. In principe kon je met een SRX instappen maar als je mee wilde komen moest je stevig aan de slag. De Duitsers reden met opgeboorde
DRbig blokken.
 
Als je een Harris frame met 80, 90pk uit een Yamaha 660 of BMW F650 blok knutselen wil noemen. In principe kon je met een SRX instappen maar als je mee wilde komen moest je stevig aan de slag. De Duitsers reden met opgeboorde
DRbig blokken.
Alles dat niet af fabriek is noem ik geknutseld ;)
Goed plan zo'n opgeboorde Dr. big met ruim 800cc rammelt ook helemaal niet _O-
 
Hoe bepaal je eigenlijk een goed nokkenasprofiel voor jouw specifieke opgevoerde motorblok?
Dat is precies de spijker op zijn kop.... wordt toch al snel een hoop teken en rekenwerk. Je zult moeten bedenken wat je wilt wat betreft lift en openingsduur of wat er maximaal kan. En dan uitvogelen wat voor nokkenas (in combinatie met wat voor tuimelaars in mijn geval) dat voor elkaar krijgt.

Rekenen aan snelheid, versnelling, lift en tijdsduur van opening, overlap van de kleppen, kunnen je klepveren wel zover inveren?.... dat is even wat ik zo verzin. Maar komt vast nog wel een en ander bij kijken, en of het dan allemaal gaat werken?!?

In de praktijk denk ik dat het kopiëren van een bekend (goed werkend) profiel de betere methode is. En er is vast en zeker ook simulatiesoftware te vinden. Maar dan wordt het weer de kunst om daar de juiste gegevens in te krijgen...
 
Beginnen met een lui profiel, steeds wat scherper en als het blok dan vijf keer vastgelopen is steeds een klein stapje terug. 8-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan