Eigenbouw EGLI TR1

Dat is precies de spijker op zijn kop.... wordt toch al snel een hoop teken en rekenwerk. Je zult moeten bedenken wat je wilt wat betreft lift en openingsduur of wat er maximaal kan. En dan uitvogelen wat voor nokkenas (in combinatie met wat voor tuimelaars in mijn geval) dat voor elkaar krijgt.

Rekenen aan snelheid, versnelling, lift en tijdsduur van opening, overlap van de kleppen, kunnen je klepveren wel zover inveren?.... dat is even wat ik zo verzin. Maar komt vast nog wel een en ander bij kijken, en of het dan allemaal gaat werken?!?

In de praktijk denk ik dat het kopiëren van een bekend (goed werkend) profiel de betere methode is. En er is vast en zeker ook simulatiesoftware te vinden. Maar dan wordt het weer de kunst om daar de juiste gegevens in te krijgen...
Er is een simulatie programma waar je nokprofielen end mee kunt berekenen van Lotus. Dat is wel ergens te vinden en gratis te downloaden.

Misschien dat @boutje het weet of misschien wel heeft, die maakt ook nokkenassen.
 
Er is vaak nog wel wat te vinden over goede hoeveelheden klep lift en timing maar hoe dit te vertalen naar de hoogte van de nok en de specifieke vorm van de nok is nog knap lastig. Voor mijn motortje heb ik bijvoorbeeld deze info maar daar kun je nog niet 1 op 1 een nokkenas mee maken.
Screenshot_20210125-170232.jpg
 
Er is een simulatie programma waar je nokprofielen end mee kunt berekenen van Lotus. Dat is wel ergens te vinden en gratis te downloaden.

Misschien dat @boutje het weet of misschien wel heeft, die maakt ook nokkenassen.
Even gezocht uiteraard.... en er is inderdaad Lotus engineering software. KLIK en daar staat lotus concept valve train. Ziet er heel vet uit. Maarja dat is niet voor niks natuurlijk. Dus ik heb stiekem even een mailtje gestuurd wat de mogelijkheden voor "private use" zijn. Misschien is het mogelijk om een studenten licentie te gebruiken.... Mocht dat niks worden dan moeten we maar eens verder zoeken ;)
 
uhhmmm...wat dacht je van gewoon bestellen?
heb nergens een knopje gevonden met "order" erop.... misschien niet zo goed gekeken :?

edit: Wel goed gekeken.... mailen voor info over bestellingen, en dat had ik gedaan ;)
 
Laatst bewerkt:
Die ken ik wel, maar dat zijn nou precies die nokkenassen die ik bedoelde met "twijfelachtig" De Duitse tr1 meneer heeft die ooit eens in handen gehad en was iets minder enthausiast zeg maar. Maar misschien zegt dat niet zoveel. Je leest er op het magische internet maar weinig over in ieder geval.
Geen idee van prijzen en levertijden. Website van die gasten is echt prehistorisch.
 
Even gezocht uiteraard.... en er is inderdaad Lotus engineering software. KLIK en daar staat lotus concept valve train. Ziet er heel vet uit. Maarja dat is niet voor niks natuurlijk. Dus ik heb stiekem even een mailtje gestuurd wat de mogelijkheden voor "private use" zijn. Misschien is het mogelijk om een studenten licentie te gebruiken.... Mocht dat niks worden dan moeten we maar eens verder zoeken ;)
Net ff op jouw link geklikt maar dan zie ik toch een "freeware version". Zou sinds jan2020 ook voor multicilinders gebruikt kunnen worden.

Maar ik heb net mijn broer ff gevraagd, hij heeft een paar jaar geleden eens wat met dat Lotus programma gerommeld maar het schijnt niet erg fijn te werken. Als het al werkt. Hij is uiteindelijk op betere alternatieven uitgekomen, als ik hoor of uitvind welke dan laat ik het je weten.

Misschien kun je ook nog eens zoeken op "keith Johnson camshafts" die heeft uiteindelijk de nokkenassen gemaakt waar mijn broer naar opzoek was voor iemand anders.
 
Alles dat niet af fabriek is noem ik geknutseld ;)
Goed plan zo'n opgeboorde Dr. big met ruim 800cc rammelt ook helemaal niet _O-
Een DR Big met 800cc opboren voor de Supermono heeft geen zin, 1 van de weinige technische grenzen van de Supermono was maximaal 800cc Voor de SoS zou dat anders kunnen zijn, maar ik heb er niet van gehoord.

Wel van dit stukje fraaie Duitse Suzuki techniek:

bmr-suzuki supermono - Google Suche

BMR Suzuki Supermono met ipv de bougie tussen de 4 kleppen, het inlaatkanaal.
 
Net ff op jouw link geklikt maar dan zie ik toch een "freeware version". Zou sinds jan2020 ook voor multicilinders gebruikt kunnen worden.

Maar ik heb net mijn broer ff gevraagd, hij heeft een paar jaar geleden eens wat met dat Lotus programma gerommeld maar het schijnt niet erg fijn te werken. Als het al werkt. Hij is uiteindelijk op betere alternatieven uitgekomen, als ik hoor of uitvind welke dan laat ik het je weten.

Misschien kun je ook nog eens zoeken op "keith Johnson camshafts" die heeft uiteindelijk de nokkenassen gemaakt waar mijn broer naar opzoek was voor iemand anders.
freeware versie is voor motorsimulatie, gaat over hoeveel vermogen er te verwachten is. Heb ik veel te weinig info voor om het ook maar een beetje zinnig in te vullen.

Keith Johnson ga ik zoeken :t Als ik iets met de nokkenassen ga doen (voorlopig niet) dan zal het waarschijnlijk zo zijn dat ik een bestaand profiel aanpas en een set laat omslijpen. catcams in belgie doet sat bijvoorbeeld, maar daar zullen er wel meer van zijn die dat op basis van een aangeleverd profiel en bestaande nokkenas kunnen. Ik denk dat je daar een beetje een bedrijfje moet zien te vinden die een beetje willen meedenken. En kunnen adviseren hoever je kunt en/of moet gaan. En wat bij welke toerentallen nog een tijdje heel blijft
 
Die ken ik wel, maar dat zijn nou precies die nokkenassen die ik bedoelde met "twijfelachtig" De Duitse tr1 meneer heeft die ooit eens in handen gehad en was iets minder enthausiast zeg maar. Maar misschien zegt dat niet zoveel. Je leest er op het magische internet maar weinig over in ieder geval.
Er zijn er ook maar weinig die een nokkenas timing kunnen beredeneren.
Heb daar ook veel werk van gemaakt tot aan gedeelde nokkenassen aan toe.
Daarmee was het mogelijk om de inlaat te verzetten tegenover de uitlaat nokken.
Veel boor draai en slijpwerk maar wel leuk.
Zal nog wel wat te lachen hebben.
Even zoeken.
waar staat dat.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ja Zoek daar even naar, dat gedeelde idee had ik namelijk ook verzonnen..... Maar dat is wel een dingetje, maarkt het weer een klap complexer dan eigen nokkenassen sowieso al zijn. En het is heel erg de vraag hoeveel het oplevert. Dat weet ik niet.

Het zou al mooi zijn dat als je voor testwerk zo'n gedeelde as zou hebben. Als je het dan uigevogeld hebt maak je één vaste :t
 
freeware versie is voor motorsimulatie, gaat over hoeveel vermogen er te verwachten is. Heb ik veel te weinig info voor om het ook maar een beetje zinnig in te vullen.

Keith Johnson ga ik zoeken :t Als ik iets met de nokkenassen ga doen (voorlopig niet) dan zal het waarschijnlijk zo zijn dat ik een bestaand profiel aanpas en een set laat omslijpen. catcams in belgie doet sat bijvoorbeeld, maar daar zullen er wel meer van zijn die dat op basis van een aangeleverd profiel en bestaande nokkenas kunnen. Ik denk dat je daar een beetje een bedrijfje moet zien te vinden die een beetje willen meedenken. En kunnen adviseren hoever je kunt en/of moet gaan. En wat bij welke toerentallen nog een tijdje heel blijft

Als je alleen de tegenovergestelde kant van de nok een mm laat weg slijpen krijg je meer lifthoogte en automatisch een langere open timing. Die meer lifthoogte doet al veel.
De klepschotels dunner maken maakt ook veel uit voor de flow en vulling. Dat kan jij eenvoudig zelf doen.
 
Die meer lifthoogte doet al veel.
Van de alom bekende lifthoogte heb ik nooit enig effect mogen bemerken.
In de HD wereld een bekend verschijnsel; Alles wat anders is beter.
Maar dan wel uit de USA, natuurlijk.
Eer dat de klep op de verhoogde stand staat is het meest belangrijke moment allang voorbij.
Het draait om delen van een duizendste seconde.
Wat er dan op het bovenste deel van de zuigerbeweging, bdp. met de uitlaatklep gebeurt is van bijna geen belang.
Het meest sprekende verschijnsel; Er is nooit een echt werkende effectieve nokkenas uitgevonden, voor de HD.
Het grootste probleem zit in de vormgeving rondom de uitlaatklep.
Dat deel wat met geen flowbank te meten is.
Zet je uitlaatklep een 1-2 mm open en beredeneer wat er in de weg staat.
De inlaatklepschotel is als een berg, en geeft de flow een skypiste vorm.Probeer het eens met doodgewone logica.
Eerst oude info deleten.
=============================================================================================
Ferrea hi flow valve.jpg
 
Ik denk dat lifthoogte zeker invloed kan hebben op de vulling van de cilinder. Maar het enige ECHT belangrijke is volgens mij hoe snel die lifthoogte daadwerkelijk bereikt wordt. En SNEL een GROTE lifthoogte bereiken is een klein beetje in tegenspraak met elkaar, dan krijg je nokkenassen met hele steile rechte kanten en kleppen die door je zuiger heen gelanceerd worden. Die versnellingskrachten van de nokkenas op de tuimelaar en van de tuimelaar weer op de klepsteel kunnen gierend uit de klauwen lopen.

Ik heb uiteindelijk liever SNEL openende inlaatkleppen met standaard lift dan enorme lifthoogte aan het eind van m'n inlaatslag. Dat heeft ook weer nadelige gevolgen voor klepveren, schotels en dat soort onderdeeltjes.

@MAX-JVA Ik heb geen oude kennis te deleten ;) een groot feestje van nieuwe kennis in m'n eigen topic
 
Ja Zoek daar even naar, dat gedeelde idee had ik namelijk ook verzonnen..... Maar dat is wel een dingetje, maarkt het weer een klap complexer dan eigen nokkenassen sowieso al zijn. En het is heel erg de vraag hoeveel het oplevert. Dat weet ik niet.

Het zou al mooi zijn dat als je voor testwerk zo'n gedeelde as zou hebben. Als je het dan uigevogeld hebt maak je één vaste :t
Waarom verander je niet de geometrie van de tuimelaars ?
 
Waarom verander je niet de geometrie van de tuimelaars ?
Ook weer een idee.... nog nooit over nagedacht:?. Hoe langer ik er over dat hele kleppen- en nokkenas-gebeuren nadenk hoe meer het "noodzakelijk" wordt dat ik die hele cilinderkop eens vies nauwkeurig inteken zodat ik redelijk eenvoudig kan experimenteren met wat er nou exact gebeurd.... Maar is wel weer een klusje. Moet kunnen met de geldende avondklok :(.
 
Ook weer een idee.... nog nooit over nagedacht:?. Hoe langer ik er over dat hele kleppen- en nokkenas-gebeuren nadenk hoe meer het "noodzakelijk" wordt dat ik die hele cilinderkop eens vies nauwkeurig inteken zodat ik redelijk eenvoudig kan experimenteren met wat er nou exact gebeurd.... Maar is wel weer een klusje. Moet kunnen met de geldende avondklok :(.
Het begint bij een "heter" nokkenassje en voor dat je het weet sta je je eigen carters te frezen omdat het allemaal eigenlijk net niet goed genoeg is.....
Misschien toch eens het eerste hoofdstuk van dit boek lezen:
1611927487126.png


:+ Het racewereldje snapt hij best.
 
Een DR Big met 800cc opboren voor de Supermono heeft geen zin, 1 van de weinige technische grenzen van de Supermono was maximaal 800cc Voor de SoS zou dat anders kunnen zijn, maar ik heb er niet van gehoord.

Wel van dit stukje fraaie Duitse Suzuki techniek:

bmr-suzuki supermono - Google Suche

BMR Suzuki Supermono met ipv de bougie tussen de 4 kleppen, het inlaatkanaal.
Niet Supermono, Sound of Singles. Ik betwijfel of de 800 DRbig er toen al was. En er zijn gekkere dingen gedaan. Startwin heeft toen zelf een cilinder en zuiger gemaakt, die was nog groter.
 
Waarom verander je niet de geometrie van de tuimelaars ?
Ik weet dat voor BMW tweekleppers langere tuimelaars in de handel zijn. In ieder geval in de US. Door de langere arm worden de kleppen verder open geduwd. Helaas is de kracht op de arm ook groter en breken deze weer.
 
Terug
Bovenaan Onderaan