Eigenbouw EGLI TR1

je kan ook de nokkenas vast zetten op de nok zoals bij alfa romeo en dan de timing veranderen.
misschien is het nu wat duidelijker, als kan tenminste.
 
Laatst bewerkt:
je kan ook de nokkenas vast zetten op de nok zoals bij alfa romeo en dan de timing veranderen.
Dat volg ik even niet denk ik.... bedoel je dat de nokken van de nokkenas geblokeerd worden?

Ik kan altijd nog twee gaatjes extra in het schijfje maken voor een gereedschapje op maat. Dan is het een kwestie van de krukas op zijn plek houden met de moer van de dynamo, de drie schroefjes los en de nokkenas verdraaien met het gereedschapje. Maar misschien bedoel je wel precies hetzelfde :)
 
De manual van MZ zegt trouwens dat je soldeertin moet gebruiken. Dat kan je door het bougiegat steken en met een schuifmaat meten
en toch is dat een heel slechte manier, omdat de zuiger kan kantelen en je meer gaat meten dan er effectief is.
ik gebruik ook soldeer : met tape 2 stukjes tin kruislings over de gehele breedte van de zuiger plakken, op 45° van de zuigerpen. zo heb je ineens ook 4 metingen. ook nu kan de zuiger nog wat kantelen, maar al veel minder en neem je dan het gemiddelde van de 4 weet je het zeker.

@ Supervet : scherpe rand bovenaan nog afronden ;)
 
en toch is dat een heel slechte manier, omdat de zuiger kan kantelen en je meer gaat meten dan er effectief is.
ik gebruik ook soldeer : met tape 2 stukjes tin kruislings over de gehele breedte van de zuiger plakken, op 45° van de zuigerpen. zo heb je ineens ook 4 metingen. ook nu kan de zuiger nog wat kantelen, maar al veel minder en neem je dan het gemiddelde van de 4 weet je het zeker.

@ Supervet : scherpe rand bovenaan nog afronden ;)
@Janbros ja, goeie tip, ik ga ze afronden :t
 
man man man man man, had ik maar 1/10e van de skills en mogelijkheden! Blijf het fantastisch vinden wat je allemaal maakt.
 
man man man man man, had ik maar 1/10e van de skills en mogelijkheden! Blijf het fantastisch vinden wat je allemaal maakt.
Die skills is een kwestie van leren en oefenen, wat betreft mogelijkheden ben ik met m'n neus in de boter gevallen. Dat is inderdaad niet eerlijk.
Als ik jouw project zie zou het met niet verbazen als je het ook zo zou aanpakken als je dezelfde werkplaats tot je beschikking had. Dus dat zit wel goed :t
 
Zo,

Experimentje met de klei ben ik niet heel veel wijzer van geworden _O- De geselecteerde kinderklei voldeed o geen enkele manier zullen we maar zeggen. Of het plakte niet, of het plakte aan alle kanten. Ongeloofelijk dat zoiets simpels al een K product kan zijn. Maarja bij de productie hadden ze vast mijn toepassing niet in gedachten;) Komt nog wel een keer dan.

Ik moest langzaam maar zeker eens de compressieverhouding gaan bepalen, door al het gepas en gemeet kreeg ik een beetje het idee dat het allemaal te krap dreigt te worden en er dus een te hoge compressieverhouding zou ontstaan.

Stukje plexiglas op de cilinderkop zetten en uitliteren maar. Zelfde truukje voor de zuiger, want het volume van die dome op de zuiger speelt nogal mee. De houder die ik gemaakt had voor het frezen kwam nu goed van pas. Beetje vet eraan en de zuiger zat mooi waterdicht in de houder.

De weegschaaltjes die ik uit het verre oosten had zijn voor dit soort dingen ook echt superhandig. Bakje water erop, spuitje voor het vullen van de kop en houder met zuiger en aflezen maar:t

Dan een beetje rekenwerk..... en er moet inderdaad een dikkere voetpakking onder, anders is de compressie verhouding iets meer dan14:1:( Dat gaat niet werken. Voetpakking van 1,5mm brengt de verhouding terug naar 11,2:1 en dat klinkt al veel beter. Ik zou nog kunnen kiezen voor 1mm en dan is het 12:1. Dat kan later misschien een keer. Eerst maar eens 11,2 proberen. Origineel is overigens 8,3:1 dus het is al een aardige stap.

Tekenwerk voor de pakkingen was ik al een keer aan begonnen

Koppakking was al goed, voetpakking even checken en dan bestellen in 1,5mm koperen plaat.

Prima!

Nu de voorste cilinder rondgaat en de compressie verhouding in orde lijkt te zijn moet ik maar eens tempo gaan maken. Achterste cilinder opbouw moet nog gedaan....
Het blok zat nu "tijdelijk" in elkaar zo, dat kan weer uit elkaar en het wegen aan de krukas en zuigers kan beginnen, dat hele zpul moet nog gebalanceerd worden. Ook leuk;) denk ik.....

Kortom, nog werk zat en op het werk komt er ook een vrij lastig project aan waar ik me behoorlijk tegenaan moet bemoeien... Hopelijk morgen delen terug van de coating, dat is ook altijd leuk.

Later,

Loek
 
Nu je voor een dikkere pakking gaat vanwege de compressie verhouding, had je je de moeite van het zuiger aanpassen vanwege het klep conflict misschien kunnen besparen, of zie ik dat verkeerd?
 
Nu je voor een dikkere pakking gaat vanwege de compressie verhouding, had je je de moeite van het zuiger aanpassen vanwege het klep conflict misschien kunnen besparen, of zie ik dat verkeerd?
Nee hoor, dat zie je niet verkeerd. Maar het geeft toch een beter gevoel zo, anders was het alsnog wel heel krap.
 
Hoe heb je de poeder uit de vorkpoten gehouden?
Dat was nog een dingetje.....
Ik had er mooie strakke kunststof doppen voor gedraaid. Ik dacht dat het nylon was, en dat kan die 180 graden wel hebben. Dus mooi die doppen erin geklopt. Draadeind door die hele poot heen om het allemaal netjes vast te zetten. Belt de meneer van de coating dat hij mn ochtend ging verprutsen :X. De kunststof die ik gebruikt had was dus NIET hittebestendig. En het was dus als een grote druipkaars in die vorkpoten gelopen..... Maar toen ik het eenmaal terugkreeg viel het allemaal wel mee. Die druipkaars kon zo als een geheel uit de poot. Die was nog een beetje vettig van binnen blijkbaar. Alleen op de zittingen van de stofkap is een heel klein beetje coating terecht gekomen, niet op die van de glijbussen. En dat heeft ook niet echt de kans gehad om te hechten vanwege de vettigheid. Mazzel gehad, als er echt coating op het glijvlak van zo'n buitenpoot hecht ben je vertrokken.
Maar het blijft inderdaad altijd een risico om dat soort delen te laten coaten. Al was het nu mijn eigen stomme schuld. Ik ga wel altijd zelf afplakken en afstoppen na het stralen. Gewoon omdat ik het dan zelf schuld ben als het mis is. En ik kom er vaak voor mn werk, mag daar gewoon rustig m'n gang gaan met afplakken enzo.
 
En gewoon omdat het kan nog even de eindstand van vanavond ;) In willekeurige volgorde.








De tank moet ik uiteraard nog slijpen en schuren, dacht eerst dat ik hem wel mat zou schuren met scotch-brite. Maar als ik dat kleine stukkie op de rechter zijkant zo zie denk ik dat iets meer glans wel mag. Even kijken hoe dat gaat uitpakken. Echt helemaal polijsten heb ik geen zin in.

Later,

Loek

Owja, op de zijkanten van het zitje ga ik nog nummer 239 schilderen :W
 
En dan een pak in dezelfde blauwe kleur, met een witte helm? Je hebt zo een bijnaam te pakken:P
Helaas, m'n pak past voor de F*** niet bij de kleuren van de motor..... Zwart, rood, wit met een beetje goud _O- Teamgenoot bij de endurance heeft een zwart met oranje pak.... ook al niet goed.
 
Als je een versleten stuk scotchbrite gebruikt en een spuitfles met water met wat dreft wordt het niet zo grof. Je kunt ook altijd nog fijn staalwol gebruiken.
Als je een keer een stuk kunststof nodig hebt stuur maar een pb.
 
Ook nog een gelukje dat de vettigheid uit de vork niet aan de buitenkant is gekomen
Vettigheid kan wel ellende veroorzaken bij coating, maar eigenlijk alleen als het eruit kan lopen en op de rest van het onderdeel terecht kan komen, en dat was hier niet echt het geval. In dit geval had ik dat beetje vettigheid "bewust" laten zitten. Ik had de poten laten stralen om te kijken hoe dat zou worden. Er zat gewoon grijze spuitlak op die niet meer mooi was. Stralen was goed, dus konden ze ook gecoat worden :t Denk dat het wel mooi gaat passen dat de onderpoten ook in kleur zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan