Eigenbouw EGLI TR1

Zo!

Krukasverhaaltje voor op de zaterdagavond kan nooit kwaad. Inspannen had ik gister al gedaan, dus kon gelijk aan de slag, beetje kijken, beetje meten en dan maar eens ergens een frees tegenaan laten lopen om wat referentie te hebben. Er moest 22cm3 vanaf, maar dat gaat er niet vanaf op exact dezelfde plek als het balansgewicht aangrijpt, het zit dichter bij het draaipunt, dus er mocht wat meer vanaf. Al blijft het lastig te bepalen hoeveel er nou daadwerkelijk weg moet en weg gaat. Gewoon aan beginnen dus :t

Eerst nog even wat markerijg gekrast zodat ik met acceptabele precisie weer opnieuw zou kunnen inspannen:


En dan maar eens het eerste rondje frezen:

Vonkt lekker af en toe:t

Klaar met frezen:

De proef op de som, balansgewicht eraan en op het bokje.....

Jammerdepammer, te veel weggehaald. En de rondingen moeten ook nog gemaakt op de plekken waar nu die fraaie trapjes zitten:? Die eerst maar eens maken. Ik had niet echt een geschikte frees ter beschikking dus daar moest de stiftslijper uitkomst bieden.

Trapjes worden een radius:


Dan een berg magneetjes eraan tot het zaakje in ballans is, dat wegen en de buitendiameter van de krukwangen voorzichtig wat afdraaien om het zaakje weer in balans te krijgen.

Dit komt in de buurt:

Toch ruim een ons aan magneetjes:? slecht geschat....

Afdraaien die handel, krijg ik nog een lichtere krukas ookO-)

En nu met wat meer checken tussendoor komt het steeds beter in de buurt tot na 2,5mm van de krukwangen afgehaald te hebben het opeens heeeeeeeel dichtbij is*O*Nog een mini beetje en dan:


Dat is wat mij betreft een gebalanceerde krukas. Hij blijt in deze 2 posities prima stilstaan, krukas omdraaien geeft hetzelfde resultaat. dus de liniaaltjes zijn ook wel horizontaal.
Is het helemaal perfect? Dat denk ik niet, als het balansgewicht helemaal bovenaan staat draait hij langzaam naar een kant, en bij omdraaien van de krukas naar de andere kant. Dus er zit nog iets in de links/rechts richting.... al is het heel weinig, ik ga nog even bekijken of ik daar wat mee doe of het zo laat, als ik nog meer materiaal ga weghalen wordt dit resultaat ook weer verstoort denk ik. En omdat het minimaal is en ik EINDELIJK het blok eens in elkaar wil zetten is het misschien beter om het zo te laten.

Krukas nog even afbramen, spanen vegen en naar huis!

Eerste poging tot balanceren van een krukas is in ieder geval geen onvoldoende;)

Later,

Loek
 
Als je toch bezig bent zou ik het kogeltje eruit slijpen/slaan en deze dan vervangen voor een binnenzeskant-stelschroef.
Dan kan je de inwendige kanalen perfect schoonmaken en alle oude smurrie eruit halen, geeft weer wat geestelijke rust.
 
Als je toch bezig bent zou ik het kogeltje eruit slijpen/slaan en deze dan vervangen voor een binnenzeskant-stelschroef.
Dan kan je de inwendige kanalen perfect schoonmaken en alle oude smurrie eruit halen, geeft weer wat geestelijke rust.
Had ik in jouw topic inderdaad gezien :t Dinsdag ga ik alle onderdelen die in het blok gaan nog een laatste poetsbeurt geven, kan dit inderdaad ook wel bij. Stond nog wel ergens op m'n lijstje maar was het een beetje vergeten, thnx voor de tip:)
 
Valt toch wel mee. Was in 2,5 uur klaar. Had me voorbereid op erger. Balanceren kan bij HD dan wel een simpel werkje zijn. In elkaar zetten is best een gedoe volgens je eigen bevindingen _O-
Wanneer zijn die perfect rechte Max-jva krukassen eigenlijk klaar? ;)

Ook best een klusje toch?

Sorry kon het even niet laten, kun jij als Rotterdammer wel hebben toch.
 
kun jij als Rotterdammer wel hebben toch.
Ik ben een echte Feyenoorder.
Dat is een groot verschil.
Je mag tegen iemand uit Madrid ook geen Spanjaard zeggen.
Dat zijn Madrilenen.
Maar zoals je je geloof, en zelfs je naam mag aanpassen of veranderen, nu is zelfs ook je voornaam veranderen toegestaan.
Maar je geboorte plaats is iets dat echt vaststaat.
Zie tegenwoordig veel afbeeldingen van het oude Rotterdam.
Zelfs een afbeelding waarop ik ook zou kunnen staan, maar dan achter geparkeerde bestelwagens.
Bedankt voor de link naar C.C.
Geeft weer wat te lezen en te leren.
Maar blijft zijn "Air power" verhaal, een hoop gelul vinden.
Denk aan je oliepomp, vertrouw die dingen voor geen cent.
 
Wanneer zijn die perfect rechte Max-jva krukassen eigenlijk klaar?
Ben de werktekeningen aan het maken.
Een uitgewerkt stappenplan, voor iedereen te volgen en te maken.
Eeuwig jammer dat de oud werkplaatschef van de TU Delft overleden is.
Wilde van de VVT krukas een "eigen" product maken.
Hij kwam na een jaar samenwerken er achter dat zijn 45 jaar TU niets heeft voorgesteld.
Gewoon werken volgens het boekje.
Een echte instrumentmaker was toen een hoogstaand eerzaam beroep.
Anders denken was er echt niet bij.
De noodzakelijke centreer apparatuur is wel gereed en daar zit de clou van de hele krukas geometrie.
Zal het fotowerk weer eens doornemen, er zit erg interessant materiaal bij.
Snap van de motor van PM helemaal niets.
Hij schrijf van een olietemperatuur van 130 C terwijl er geen olie bij de zuiger is geweest.
 
KAK!

Vanavond een beetje tegenslag. Begonnen met het in elkaar draaien van het blok. Eerst allemaal nieuwe lagers in de carters, dat gaat altijd soepel, netjes uitvullen en onder de pers netjes erin drukken. Dan de krukas door het linker lager heentrekken en de versnellingsbak erin. Ging makkelijker dan gedacht, had alles al netjes op de assen zitten en het is een beetje een truukje om het erin te lepelen. Eerst de assen met tandwielen en de eerste schakelvork. Schakelwals, tweede schakelvork, derde schakelvork en dan het asje door de vorken heen. Hoppa :t

Dan de tegenslag:( De lagerschalen voor de drijfstangen kloppen niet... Selecteren van die schalen gaat met codes op de krukas en drijfstangen, en het is bij dit blok gebruikelijk om een maatje "strakker" te plaatsen als je er wat meer vermogen uit peutert. Ik dacht dat ik dat goed gedaan had, maar na het op moment zetten van de eerste combinatie van drijfstang en lager zit het ding muurvast. Hhhhmmm.... dat gaat niet goed. Het is natuurlijk een aardige mix van onderdelen. En ik heb de verkeerde besteld of geleverd gekregen. Morgen even achteraan bellen en snel de juiste organiseren. Tempo zat er net lekker in.

Helaas geen foto's ik had weer een hand hulp en dan komt dat er niet van....

Later,

Loek
 
Helaas geen foto's ik had weer een hand hulp en dan komt dat er niet van....
Ja,Ja.
Net nu het leuk wordt.
Als je de lagerschalen van de drijfstangen met de hand om de krukaspen vasthoud, is er dan een spleet te zien?
Of staan de einden tegen elkaar en kan je het stel schalen op en neer bewegen?
Meerdere keren met glijlagers te maken gehad.
Mijn zoon had geleerd van dat HD gedoe en koos voor de sportieve auto techniek.
Maar ook daar kom je mensenwerk tegen.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag in de pauze nog eens goed het zaakje bekeken.... en het klopt toch :X Dus de kleurcodes zijn in orde (en daarmee de maatvoering). Na het op moment zetten bleef alles mooi draaien. Maar ik moet toch één set andere hebben. Ik heb drijfstangen met 2 oliegaatjes, en er is één set lagerschalen met maar één oliegaatje. Die bestel ik nieuw en dan kan ik weer verder.
 
Zo, nieuwe lagerschalen met de juiste maatvoering en het juiste aantal oliegaatjes zijn onderweg. Zo kan er weer tempo gemaakt worden. Alleen de koppen zijn nog een klusje, rest moet zo in elkaar.
 
Vergeet de oliepomp niet!!!!!!
Met een beetje mazzel ga ik die vanavond eens in elkaar puzzelen, ik was hem niet vergeten en aangezien ik dat alleen ga doen komen daar wel foto's van. Ik zal de voelermaatjes erbij houden speciaal voor jou;)
 
Ik zal de voelermaatjes erbij houden
xt 600 speisepumpe_assy.jpg
 
Goedenavond,

Nou daar gaatiedan.

Ik wist al dat er verschillende oliepompen bestonden van de Tr1 en XV750 zijn dezelfde, de XV1100 en BT1100 zijn anders (voor een deel). De uitgangssituatie was vanavond als volgt:

Een berg onderdelen van tenminste 4 pompjes.... 2 stuks Tr1 of XV750 en 2 stuks XV1100 of BT1100. Eerst maar eens wat onderdelen naast elkaar gelegd om visueel het beste materiaal te selecteren.





Er zitten per oliepomp twee (heel goed Yamaha :t) georotors in het huis. Bij de Tr1 en de XV750 zijn die 6mm dik en 4mm dik. Bij de andere zouden ze 7mm en 4mm moeten zijn.
De dunne rotor smeert de versnellingsbak en de dikke de rest. Beetje passen en meten.... kom ik een rotor tegen van 7,5mm:? Dat wist ik dus niet. Maar die lijkt uit de BT1100 te komen, mooi! in potentie nog wat extra opbrengst.

Dus de twee best uitziende rotort-setjes gekozen en die maar eens in hun huisje gestopt. In het werkplaatshandboek staat dat als er 0,03-0,08mm speling is tussen het puntje van de binnerotor en de buik van de buitenrotor je de pomp moet vervangen. En dat kan alleen als geheel omdat er geen losse onderdelen geleverd worden. Beetje rare manier van aangeven van een slijtagegrens...
Voelermaatje van 0,05mm kreeg ik er niet tussen bij de dunne rotor en tussen de dikke zou ik hem met veel moeite kunnen proppen, maar dat is niet de bedoeling. Dunne rotor is wat mij betreft goedgekeurd, de dikke is iets twijfelachtiger....

Alle rotortjes en huisjes op de foto zien er "gebruikt" uit. Ze hebben allemaal wel iets van een krasje. Ik heb voor de grap nog wat andere rotortjes gecheckt en bij sommige ging er soepel 0,1mm tussen. Bij het dikke rotortje dat ik nu heb uitgezocht heb ik dus een heel klein beetje twijfel. Maar aangezien dat 7,5mm dik is en er bij de tr1 eigenlijk 6mm in hoort ga ik hem toch gebruiken. Hij moet meer opbrengst leveren, de druk ga ik met een metertje zo goed mogelijk in de gaten houden.

De dikte van de rotortjes moet ook nog bij de huisjes passen. Zelfde liedje, max. 0,08mm speling. Checken en beide goed bevonden. 0,05mm kreeg ik er niet tussen.

Asje uitzoeken dat bij de dikke rotor hoort en samenstellen dat ding!

En deze keer NIET één van de pennetjes die de rotor meeneemt vergeten. Dit ellendige pennetje zorgde voor het vastlopen van het nokkenaslager in mn oude blok. Het gegeven dat er twee rotortjes in het pompje zitten kan verklaren dat er voor de rest niet zoveel schade was aan het blok....

En het complete pompje op de voorgrond moet het maar gaan doen. Oliedruk zo goed mogelijk in de gaten houden bij het inlopen van het blok.

Is het complete ding zo goed als een nieuwe? denk het net niet. Maar aangezien die ook weer een kleine €190,-- kost laat ik het nu even zo. Een andere 2e hands versie heeft geen zin, de kans dat die beter is dan dat ik nu heb lijkt me klein.
En heb ik er net zo'n klus van gemaakt als @MAX-JVA ? nee ook niet, het is een heel klein beetje een compromis. Maar alle pompjes die ik heb zijn uit lopende blokken gekomen. Die reden dan niet op circuit, maar funtioneerden wel nog gewoon. Daarom maak ik me nu net iets minder zorgen om de speling tussen de rotortjes. Ik kreeg er geen 0,05mm tussen. Maar 0,03mm zou zeker gepast hebben tussen de dikke. En volgens het boek zou die dan ook afkeur zijn. Elke visuele beschadiging trouwens ook..... Niet meer te veel over nadenken. Dit is niet de grootste zorg;)

Alles bij elkaar toch weer leuk bijna 3uur omgekregen, en wat heb je dan verdiend?

Later,

Loek
 
Ik ga de pomp sowieso zoveel mogelijk vol met olie monteren in het blok. En voordat het deksel aan deze kant dichtgaat kan ik de pomp nog laten draaien zonder dat het blok loopt... Als het goed is zit de rest van het blok dan al compleet in elkaar en heb ik overal oliedruk voor de eerste startpoging.
Straks even kijken of het simpel is om het pompje buiten het blok ook al een keer proef te laten draaien....
 
Straks even kijken of het simpel is om het pompje buiten het blok ook al een keer proef te laten draaien..
Was een erg groot voordeel van de HD-XL oliepompen, met twee 1/4 bouten de hele pomp in je hand.
Met de hand draaien leverde al veel info op
Vele jaren een hot item geweest op de XL-Buell fora, met welke drukcensor gaat mijn lampje uit?
Op de BORG.de erg populair geweest, help ik heb geen druk.
Ergens in de latere jaren '90 eindelijk een goed werkende XL ger. oliepomp.
Die gaven altijd druk, gewoon door meer rotorspeling in het pomphuis.
De rotor raakvlakken komen zo oliedicht tegen elkaar.
xt 600 ger pomp.jpg
 
Hopsa,

Lagerschalen komen helaas pas donderdag :/ Dus het blok kan niet definitief dicht. Dan maar verder aan de linkerkant. Dat schrijft het magische boek ook voor!

Schakelmechaniekje en een fijne olieleiding:

Dan even verder met de oliepomp. Testje met een bakje olie moet kunnen. Accuschroefmachine erop en gaan:

Doet het prima wat mij betreft, collega maakt even een filmpje. Het rammelt een beetje doordat ik met een bitje het schroefje aandrijf dat weer in het pompje zit;) Druk opbouwen werkt ook als ik een vinger op het gaatje houd. De opbrengst valt me helemaal niet tegen, duidelijk te zien uit welk gaatje de olie van de bede rotor komt en uit welk gaatje de olie van de smalle rotor:t

Mooi die kan dus gemonteerd worden, overal fijne nieuwe keerringetjes met een plens olie ertussen:

Dan moet er een tandwiel op de krukas geperst dat de oliepomp aandrijft. Had ik al eens een bus voor gedraaid, vet aan de krukas, tandwieltje warmföhnen en met de moer die normaal de dynamo op zijn plek houdt trek je dan zo dat tandwieltje op zijn plek. Kettinkje en tandwiel aan de pompkant erop en dan is die ook weer af.

Meer in het weekend:W

Later,

Loek
 
Mooi stuk info, bedankt voor de beelden.
Vooral het testen van de pomp video.
Heb daar ook herinneringen aan.
Veel werk voor een klein beetje zekerheid.
 
(te) Veel werk was het toch al ;) kan dit er ook nog wel even bij. Als het ding in elkaar zit en werkt ben ik wel even klaar met sleutelen en bouwen. Dan moet er gereden worden.
 
Waarom heb je dat laatste kruiskopje ook niet vervangen voor een inbus?
Echt niet om mijn OCD te bedaren hoor.... :P maar het is toch handiger als je minder gereedschappen nodig hebt voor demontage?

1627737028955.png


(Dat dit het enige is waar ik wat over te zeiken heb bij zo'n grote technische verdient trouwens respect maar ik wil niet dat je naast je schoenen gaat lopen _O-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan